معرفی 7 تا از بهترین نرم افزارهای گرافیکی 2021

نرم افزارهای گرافیکی در سال 2021
تاریخ بروزرسانی : 26 تیر 1400 | تعداد بازدید : 42970 | زمان خواندن مقاله : 15
گرافیک،

شاید بارها به دنبال طراحی، گرافیک و یا ویرایش عکس­ هایتان بوده اید ولی برایتان سوال است که:

با چه برنامه گرافیکی می توانم تصاویر خود را مدیریت کنم؟

با هر کدام از نرم افزارهای گرافیکی چه کار هایی می­ شود در زمینه گرافیک و طراحی انجام داد؟

کدام یک از برنامه های ویرایش تصویر برای کار من مناسب تر است؟

فقط فتوشاپ کامل است و حتما باید از فتوشاپ استفاده کنم یا محیط راحت تر و بهتری هم هست؟

بهترین نرم افزارهای گرافیکی و طراحی کدام است؟

 

نرم افزار گرافیک چیست؟

نرم افزار گرافیکی، برنامه هایی که شامل دستکاری تصاویر فردی می باشد نیست و تصور اکثر مردم از نرم افزار های گرافیکی این می باشد.  برنامه هایی مانند InDesign ، QuarkXpress و Publisher  نرم افزار طرح بندی صفحه گفته می شود.

نرم افزار گرافیکی نرم افزار هایی هستند که تصاویر دو یا سه بعدی را ایجاد، ویرایش و مدیریت می کند. این تصاویر کامپیوتری ممکن است کلیپ، گرافیک وب، آرم ها، سرفصل ها، پس زمینه ها، عکس های دیجیتال یا انواع دیگر تصاویر دیجیتالی باشند.

 

انواع نرم افزارهای گرافیکی

شناخت انواع نرم افزارهای گرافیکی و انتخاب یکی از آن­ ها برای آموزش، اولین گام برای شروع مسیر خلق آثار و ویرایش عکس می‌باشد. در زیر لیستی از برنامه گرافیکی را مشاهده می کنید. با این نرم افزارها می­ توانید تصاویر دو یا سه بعدی ایجاد، ویرایش و مدیریت کنید.

  1. انواع نرم افزارهای گرافیکیAdobe Photoshop
  2. Adobe Illustrator
  3. Adobe In design
  4. Adobe Light room
  5. Adobe Dimension
  6. Adobe Bridge
  7. Adobe After Effects
  8. Corel Draw
  9. GIMP
  10. Blender
  11.  Inkscape
  12. Maya
  13. Paint and paint 3D
  14. 3D MAX
  15. Lightwave 3D
  16. Soft Image

در این لیست تقریبا نام همه نرم افزارهای گرافیکی که مطرح هستند (بین افرادی که با این نرم افزار های کار می کنند مطرح و شناخته شده هستند) وجود دارد. هفت نرم افزار اول لیست، ساخت شرکت ادوبی است که بسیار کامل و حرفه ای طراحی شده اند. همه نرم افزارهای گرافیکی حجم بالایی دارند و بهتر است برای راحتی خود از یک سیستم خوب و با کیفیت استفاده کنید.

 

بهترین نرم افزارهای گرافیکی و ویرایش عکس

با دیدن لیست بالا ممکن است برایتان سوال شود از بین این همه نرم افزار کدام بهتر است ؟

من که نمی­ توانم برای انتخاب یک نرم افزار گرافیکی، با 16 تا نرم افزار کار کنم یا آن ها را بشناسم و بعد از بین آن­ها انتخاب کنم؟

باید بهتون بگم که از بین نرم افزارهای بالا تعدادی نرم افزار وجود دارد که از بقیه بهتر هستند.

ملاک ما برای معرفی آن­ها به عنوان بهترین نرم افزارهای گرافیکی; قابلیت، ویژگی های نرم افزارها و تعداد کاربرانی که از این نرم افزار استفاده می کنند و راضی هستند می­ باشد. از دیگر ملاک های انتخاب این نرم افزارهای گرافیکی رایگان بودن و داشتن رابط کاربری خوب آن­ ها است.

در زیر لیست نام بهترین و رایج ترین نرم افزارهای گرافیکی و ویرایش عکس را مشاهده می کنید.

  1. فتوشاپ (Photoshop)
  2. ایلوستریتور (Illustrator)
  3. کرول دراو (Corel Draw)
  4. گیمپ (GIMP)
  5. بلندر (Blender)
  6. ایندیزاین (In design)
  7. اینک اسکیپ (Inkscape)

 

معرفی  بهترین نرم افزار های گرافیکی و کاربرد آن ها

 

  • نرم افزار گرافیکی فتوشاپ (Photoshop)

به راستی میدانید نرم افزار فتوشاپ چیست؟ یکی از معروف ترین نرم افزارهای گرافیکی است. آنقدر بین کاربرانش مطرح می باشد که عکس های که در اطراف وجود دارد و برای مردم جذاب است، بدون آنکه نرم افزارهای گرافیکی وگرافیک را بشناسند می گویند فتوشاپ است.

نرم افزار گرافیکی فتوشاپ

این نرم افزار ساخت شرکت ادبی است. فتوشاپ نرم افزار کامل و حرفه ای برای کار با تصویر است شاید به همین علت است که رابط کاربری آن چندان جذاب نیست. برای فعالیت در زمینه فیلم، صدا و انیمیشن باید چند افزونه نصب کنید و این کار برای برخی ها دشوار است. این نرم افزار در زمینه های طراحی، ساخت تصویر و ویرایش عکس قابل استفاده می باشد. منظور از طراحی و ساخت تصویر این است هر گاه شما برای هرکاری (لوگو، بنر، تیزر، اتیکت، کارت ویزیت و...) تصویر نیاز داشته باشید به راحتی می توانید با نرم افزار فتوشاپ طراحی کنید.

در این نرم افزار شما با پیکسل کار می کنید ) وکتور نیست) و این باعث می شود که با تغییر سایز عکس کیفیت آن کاهش پیدا کند. خروجی این نرم افزار گرافیکی قابل تنظیم برای وب ، چاپ و یا سیستم های دیجیتالی می باشد.

 

 

  • نرم افزار گرافیکی ایلوستریتور (Illustrator)

ایلوستریتور یا تصویرگر یک نرم افزار گرافیکی که از محصولات شرکت ادبی است. در این نرم افزار کاربران با وکتور (بردار) کار می کنند و این تفاوت این نرم افزار با نرم افزار فتوشاپ می باشد. وجود وکتورهای گرافیکی در ایلوستریتور هم کار طراحی و ویرایش تصاویر را راحت کرده و هم باعث شده با تغییر سایز عکس، کیفیت آن تغییر نکند. همچنین وکتور(بردار) در نرم افزار ایلوستریتور کار طراحی لوگو و کاراکتر را بسیار آسان می کند.

نرم افزار گرافیکی AI

یادگیری این نرم افزار به زمان و دقت احتیاج دارد اما در بعضی از کارها ممکن است به نرم افزار فتوشاپ نیاز داشته باشید به نحوی مکمل یکدیگر هستند. این نرم افزار می تواند خروجی فتوشاپ را  استفاده کند و با دیگر نرم افزارهای شرکت ادبی در ارتباط باشد. این نرم افزار گرافیکی برای طراحی عکس های سایت بسیار مناسب می باشد، اما بهتر است خروجی برای طراحان سایت با پسوند SVG باشد.

افزونه هایی که برای فتوشاپ وجود دارد برای این نرم افزار گرافیکی هم قابل استفاده است اما این نرم افزار بدون افزونه نیز قابلیت طراحی دو و حتی سه بعدی را دارد، اما بدون افزونه  امکان کار روی انیمیشن را ندارد.

 

  • نرم افزار گرافیکی کرول دراو (Corel Draw)

این نرم افزار ساخت شرکت کرول است و مانند نرم افزار ایلوستریتور بر پایه وکتور های گرافیکی است. کرول دراو از دو حالت تصویر یعنی برداری و پیکسلی پشتیبانی می کند ولی همیشه کیفیت خوب خود را حفظ می کند.

نرم افزار گرافیکی COREL

نرم افزار کرول دراو ابزار و امکانات اصلی و مهم را دارد اما پیچیدگی در رابط کاربری آن دیده نمی شود. به همین  دلیل برای کاربران هم جذاب است و هم کار کردن با آن برایشان آسان است. ابزار قوی در زمینه مدیریت عناصر یک صفحه را دارد و محیط کاربری آن را می توان به دلخواه خود طراحی کرد.

این محیط بیشتر برای طراحی مناسب است (امکان طراحی تصاویر سه بعدی در این محیط وجود ندارد) و امکانات کامل و خوبی در زمینه طراحی سایت و طراحی تصاویر روی سی دی، جلد کتاب و مجله، روزنامه، لوگو، تابلو، تبلیغات و.. دارد اما برای ویرایش عکس پیشنهاد نمی شود. این نرم افزار گرافیکی در صنعت چاپ و بازاریابی بسیار کاربرد دارد.

 

  • نرم افزار گرافیکی گیمپ (GIMP)

اگر بخواهم این نرم افزار را سریع و بدون مقدمه به شما معرفی کنم میتوانم بگویم: نرم افزار گیمپ همان فتوشاپ با ابزارهای غیر حرفه ای می باشد ولی در زمینه کار انیمیشن کار آمد نیست(در فتوشاپ این کار با نصب افزونه امکان پذیر است). برخی از امکانات غیر ضروری آن حذف شده و این سبب کاهش حجم برنامه و افزایش کیفیت رابط کاربری شده است.

نرم افزار گرافیکی GIMP

قابلیت طراحی، ساخت تصویر و ویرایش عکس همه و همه در نرم افزار گیمپ امکان پذیر است، اما نه به صورت حرفه ای و این امر آموزش آن را نیز آسان می کند. نرم افزار گیمپ برای مبتدیان و افرادی که کار تخصصی گرافیکی انجام نمی دهند مناسب است. این نرم افزار اپن سورس و رایگان است.

 

  • نرم افزار گرافیکی بلندر (Blender)

اگر تمایل دارید در زمینه طراحی انیمیشن و بازی های رایانه ای کار کنید به شما نرم افزار بلندر را پیشنهاد میکنم زیرا یک نرم افزار قدرتمند و حرفه ای برای طراحی سه بعدی (3D)است. این نرم افزار رایگان بوده و اگر با نرم افزارهای گرافیکی سه بعدی(3D) دیگری کار نکرده اید در یادگیری آن دچاره مشکل نخواهید شد.

نرم افزار گرافیکی BLENDER

این نرم افزار در کار طراحی سه بعدی(3D) بسیار موفق است و جالب است بدانید که تصاویر و کارهای سه بعدی(3D) کابرد و طرفداران زیادی دارد. از جمله کابردهای آن در زمینه ساختمان سازی برای شبیه سازی فضای سه بعدی ساختمان، در پزشکی برای شبیه سازی سه بعدی آناتومی بدن انسان، در دنیای بازی و سرگرمی و انیمیشن و..... است.

 

  • نرم افزار گرافیکی ایندیزاین (In design)

نرم افزار ایندیزاین ساخت شرکت ادبی است که اگر بخوام آن را سریع و بدون مقدمه معرفی کنم باید بگویم: یک نرم افزار word فوق پیشرفته است که در صنعت چاپ و کتاب کاربرد زیادی دارد. در نرم افزار ورد متن خود را درج می کنید و بعد از آن به طراحی صفحه و تصاویر موجود در متن خود می پردازید.

نرم افزار گرافیکی In design

 در این نرم افزار شما می توانید از تعداد زیادی طرح برای طراحی صفحه خود استفاده کنید. امکان درج عکس، فیلم و انیمیشن به همراه ابزارهای آن وجود دارد. برای طراحی و ساخت کتاب های صوتی از این نرم افزار استفاده می شود.

جالب است بدانید که با هوشمند شدن دنیای امروز، این نرم افزار در ساخت و طراحی کتاب های صوتی آینده خوبی دارد و یادگیری آن برای مبتدی ها نیز آسان می باشد. پس یادگیری آن فرصت خوبی است برای کسب درآمد.

 

  • نرم افزار گرافیکی اینک اسکیپ (Inkscape)

از جمله قابلیت های این نرم افزار گرافیکی داشتن رابط کاربری آسان آن می باشد، این خصوصیت باعث شده برای مبتدی ها و حرفه ای ها نرم افزار مناسبی باشد. جالب است بدانید که هرچه رابط کاربری یک نرم افزار ساده و کاربردی باشد یادگیری آن آسان تر و سرعت عمل کار کردن با آن بالاتر می رود. سرعت العمل این نرم افزار پایین بوده ولی در مقابل اپن سورس و رایگان است.

نرم افزار گرافیکی Inkscape

این نرم افزار با وکتور (بردار) کار می کند با فایل های تولیدی فتوشاپ سازگاری دارد اما توانایی تولید فایل JPGE را ندارد. به نوعی این نرم افزار شبیه به ایلوستریتور است. نرم افزار های شرکت ادبی کاملا حرفه ای و سنگین است ولی این نرم افزار این گونه نیست.

 

با توجه به مطالبی که در بالا گفته شد سعی کنید بهترین نرم افزار گرافیکی را برای خود انتخاب کنید. توجه داشته باشید که بعد از شناخت مقدماتی از نرم افزار ها و انتخاب نرم افزار گرافیکی خود به مطالعه کامل و تخصصی تر درباره آن بپردازید و بعد کار آموزش را شروع کنید.

برای متخصصین نرم افزارهای گرافیکی در دنیای امروز و در آینده شغل های متعددی وجود دارد، پس همواره در یادگیری یکی از آن ها کوشا باشید.

با نرم افزار گرافیکی مناسب به تصاویر خود درخشش دهید.

 

آینده گرافیک و نرم افزارهای گرافیکی

در دنیای امروزه، افراد میل چندانی به خواندن ندارند و این نوشته های آنلاین و غیر آنلاین برایشان جذاب چندانی ندارد، مگر آنکه نوشته مختصر و مفید باشد.

اکثر افراد علاقه زیادی به دیدن فیلم ، عکس و انیمیشن دارند، همچنین تصویر و انیمیشن بر روی کاربران تاثیر گذاری عمیقی دارد. در تبلیغات و زندگی روزمره از گرافیک و برنامه های ویرایش تصویر نیز استفاده فراوان می شود(مثل طراحی کارت دعوت عروسی یا تبلیغ برای فروش محصولات).

آینده انواع نرم افزارهای گرافیکی

شما می توانید با ساخت تصاویر خلاق، تاثیر عمیق بر روی کابران بگذارید. در دنیای امروز ساخت و ویرایش تصاویر با نرم افزارهای گرافیکی امکان پذیر است. نرم افزار های زیادی وجود دارد که کار کردن با آن­ها آسان باشد و ابزار های دیجیتالی زیادی در اختیار کاربران قرار دهد.

در نتیجه با این آینده خوبی که در انتظار گرافیک و نرم افزارهای گرافیکی است پس سریعا یکی از آن نرم افزار های گرافیکی را برای آموزش خود انتخاب کنید.


کلمات کلیدی :
فتوشاپ