جاوا اسپرینگ چیست؟

جاوا اسپرینگ چیست
تاریخ بروزرسانی : 03 مهر 1399 | تعداد بازدید : 8140 | زمان خواندن مقاله : 10دقیقه
جاوا،

در این مقاله می‌خواهیم شما عزیزان را با موضوع جاوا اسپرینگ چیست، آشنا کنیم. 

 اسپرینگ یک فریمورک منبع-باز برای برنامه‌های کاربردی و یک مدیر وارونگی کنترل برای پلتفرم جاوا است. جاوا یک زبان قدرتمند است که توسط آن می‌توان فریمورک‌های مختلف را برنامه‌نویسی کرد که فریمورک اسپرینگ یکی از آنها می‌باشد. ویژگی‌های اصلی این فریمورک توسط برنامه جاوا مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه هدف اصلی اسپرینگ، جاوا EE می‌باشد ولی در محیط‌هایی غیر از EE هم می‌توان از آن استفاده کرد. 

این فریمورک توسط راد جانسون نوشته و در سال 2003 ارائه شده است و تا کنون نسخه 4.3 از آن منتشره شده است. فریمورک اسپرینگ به نوعی است که از انواع فریمورک‌ها مانند: Struts، Hibernate، Tapestry، EJB، JSF پشتیبانی می‌کند. با استفاده کردن از اسپرینگ می‌توانید هر برنامه جاوایی را بنویسید. هدف‌گذاری فریمورک اسپرینگ، روی برنامه‌نویسی j2EE است که بتواند آن را آسان‌تر کند و با استفاده کردن از مدل POJO، برنامه نویسی را گسترش بدهد. حال می‌خواهیم شما را با دو مفهوم j2EE وPOJO  آشنا کنیم.

آموزش جاوا

مفهوم j2EE چیست؟

مخفف کلمه Java 2 Platform Enterprise Edition می‌باشد که در برنامه‌نویسی‌های تجاری و سازمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع یک میان‌افزار استاندارد است که توسط شرکت میکروسیستم برای توسعه و به کارگیری برنامه‌های کاربردی و تجاری در مقیاس گسترده و با قابلیت الکترونیکی به صورت چند لایه ارائه شده است.

مفهوم j2EE چیست

J2EE علاوه بر شکل استاندار جاوا ویژگی هایی مانند ORMها و معماری‌های چند لایه و وب‌سرویس‌ها را دارا می‌باشد و برای برنامه‌نویسی آن باید از زبان جاوا استفاده کرد.

مفهوم POJO چیست؟

مخفف Plain Old Java Object،کلاس‌هایی معمولی و بسیار ساده که از کلاس‌های دیگر ارث‌بری ندارند و جزء فریمورک نیستند و برای معرفی و کار با فلیدها و خاصیت‌های شئ گرفته شده از کلاس می‌باشند.

 

ویژگی‌های فریمورک spring

  • فریمورک springاین فریم ورک بر پایه برنامه نویسی جنبه گرا و معکوس کردن کنترل طراحی شده است.

  • Spring به شکل ماژولار طراحی شده و ماژول های مختلف برای نیاز برنامه نویسان قرار داده است.

  • انجام دادن تست در این فریم ورک ساده و آسان است، به دلیل اینکه کدهایی که نوشته می شود.

  • ربطی به محیط برنامه نویسی ندارد. در قسمت وب اسپرینگ بر مبنای mvc ساخته شده است.

 

اسپرینگ شامل چندین ماژول می باشد و به شرح زیر است:

 

WEB MVC

 ORM

 Context

DAO

 AOP

IOC

آشنایی با مفهوم کنترل وارونگی:

در ابتدای متن به کلمه کنترل وارونگی اشاره کردیم اما توضیحاتی در مورد آن نگفتیم. می خواهیم با مفهوم کنترل وارونگی و تزریق وابستگی آشنا شویم.

آشنایی با مفهوم تزریق وابستگی در جاوا
 
کنترل وارونگی و تزریق وابستگی دو مفهوم الگوی طراحی هستند و باعث می شوند وابستگی از کد برنامه جدا شود. به همین دلیل تست و نگهداری کد راحت تر می شود. در فریم ورک اسپرینگ مدیر کنترل وارونگی، مسئول تزریق وابستگی است.
 

برای درک بهتر مقاله تزریق وابستگی در جاوا را مطالعه کنید.

 

مزایای تزریق وابستگی:

تست کد را راحتر می کند.

کد را به حالت ضعیف درمی آورد که نگهداری از آن آسان تر می باشد.

 

مزایای فریم ورک spring:

قالب های از قبل تعریف شده

اتصال ضعیف

تست آسان

توسعه سریع

انتزاع قدرتمند

 

در این نوشته دانسته هایی که در مورد فریم ورک اسپرینگ و جاوا اسپرینگ کسب کرده ام را در اختیار شما عزیزان قرار دادم. امیدوارم توضیحات، کابردی و قابل درک باشد. خوشحال می شویم نظرات خود را در مورد این مقاله بنویسید و اگر مطلبی از جاوا اسپرینگ می دانید با ما به اشتراک بگذارید.

کلمات کلیدی :
جاوا