آینده جاوا اسکریپت در سال 2021

آینده جاوا اسکریپت در سال 2021
تاریخ بروزرسانی : 31 اردیبهشت 1399 | تعداد بازدید : 2617 | زمان خواندن مقاله : 5 دقیقه
جاوا اسکریپت،
بسیار خوب است که درباره ی آینده جاوا اسکریپت کنجکاو هستید، من در این مطلب تلاش کردم تا گرایش های این زبان برنامه نویسی را در سال 2019 مورد تجزیه و تحلیل قرار دهم و امروز می خواهم چندین دیدگاه را، راجع به مسیرهای اصلی اکوسیستم جاوا اسکریپت با شما به اشتراک بگذارم، این مقاله را بخوانید تا بهتر متوجه شوید.

 

جاوا اسکریپت همچنان با قدرت ادامه دارد.

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت در سال های متوالی بیش ترین خواهان و طرفدار را داشته، همچنین این زبان با سرعت بالایی رو به رشد است. از آن جایی که جاوا اسکریپت توسط همه مرورگرهای مدرن پشتیبانی می شود، این زبان همچنان یکی از هوشمندانه ترین گزینه ها برای توسعه ارتباط های وب تعاملی است.
بررسی های سالانه که توسط "Stack Overflowانجام شده است، نشان می دهد حدود 70 درصد از توسعه دهندگان حرفه ایی که تعداد آنها بیش از 72525 نفر می رسد، اظهار داشتند که از زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت استفاده می کنند.
 
طبق اطلاعات ارائه شده توسط Stackshare.io، بیش از 10400 شرکت در سراسر جهان از زبان جاوا اسکریپت برای پشته های (stack) خود استفاده می کنند. جالب است بدانید این زبان قلب هر شرکت بزرگ فناوری مانند PayPal، Netflix،Groupon ، Walmart و LinkedIn است، از این گذشته از بین 25 شرکت غول آمریکایی (برترین استارت آپ های خصوصی با ارزش بیش از 1 میلیارد دلار)، 16 شرکت در پشته های فناوری خود از جاوا اسکریپت نام بردند.

 

آموزش جاوا اسکریپت

 

استفاده از TypeScript افزایش خواهد یافت

به جرات می توان گفت سال 2019 که گذشت، سال TypeScript بود! زیرا مایکروسافت این جریان را به راه انداخت تا فرصت های زبان جاوا اسکریپت را بیشتر کند همچنین توسعه برنامه های بزرگ برای سمت کاربر(client) و سمت سرور(server) را گسترش دهد.
از آن جایی که TypeScript یک مجموعه از JavaScript است، برنامه های موجود جاوا اسکریپت نیز همانند نرم افزارهای TypeScript معتبر هستند. در نظرسنجی StackOverflow که در سال 2019 منتشر شد، TypeScript به عنوان یکی از سه زبان محبوب دنیا اعلام شد. علاوه بر این، آمار GitHub نیز نشان می دهد که این زبان همچنان در حال رشد است و جامعه مخاطب آن، روز به روز گسترده تر می شود. پس جای تعجب نیست که در سال 2021، جایگاه TypeScript را بالاتر از قبل ببینید! اما type script چیست؟ آیا قرار است جایگزین جاوا اسکریپت شود؟

 

فریم ورک React تا رسیدن به اوج، به کار خود ادامه خواهد داد

فریم ورک های جاوا اسکریپت به بخشی جدایی ناپذیر از توسعه هر پروژه وب معاصر تبدیل شده اند. با توجه به اخبار StackOverflow، ابزارهای مبتنی بر جاوا اسکریپت (React،Vue.js ،Angular ) سه رتبه اول در بین فریم ورک هایی که توسعه دهندگان وب از آن ها استفاده می کنند، دارند.
نتایج حاصل از جستجو های Google نیز این نکته را تایید می کند که React برترین فریم ورک حاضر می باشد. بی شک React بهترین انتخاب برای ایجاد رابط کاربری پویا و تعاملی است. هم اکنون در حوزه صنعت، رهبران زیادی به کمک ری اکت، کدهای خود را می نویسند مانند BBC، Reddit، WhatsApp و Pinterest.
نسخه اول React در ماه مه 2013 توسط فیس بوک منتشر شد، از آن زمان مهندسان زیادی در تلاشند تا ویژگی های جدید و پیشرفته ایی را برای عملکرد بهتر به React اضافه کنند. خلاصه، جامعه قدرتمند و همه گیر بودن ری اکت، آن را، روز به روز بهتر، قوی تر و در نهایت ماندگار می کند.
در آخر به دستاوردهای خوب تیم  DHTMLX در توسعه اجزای جاوا اسکریپت در سال جاری (2021) می پردازم، برای مثال کتابخانه Suite JS به نسخه جدید ارتقا پیدا کرده و هم اکنون در نسخه 3/6 در دسترس همه است. توجه به این نکته حائز اهمیت است که این تیم، Suite را با بروزترین فریم ورک ها سازگار کرده است. همانطور که می دانید تیم DHTMLX تلاش های زیادی کرده است تا بتواند قابلیت های جدیدی از جمله موارد زیر را اضافه کند:
  • محدودیت زمانی برای کارها
  • مدیریت چندین کار با drag(کشیدن) و drop(رهاکردن)
  • تعیین واحدهای اعشاری برای مدت زمان کار
  • پیمایش جدول زمانی از طریق کلیک و کشیدن ماوس
  • بزرگ نمایی آرام و روان به وسیله چرخ ماوس
و در آخر، این تیم قدرتمند کتابخانه ایی به نام Excel2Table را برای تبدیل فایل های اکسل به جداول HTML ایجاد کرده است که این امکان را به شما می دهد تا ضمن حفظ قالب بندی، جداول را مستقیما در وب سایت خود قرار دهید، علاوه بر این می توانید جداول HTML را با فایل اکسل برای بارگذاری داده های پویا پیوند دهید. دوستان عزیز بدانید که Excel2Table یک پروژه منبع باز بوده و هم اکنون در سایت GitHub موجود است.
شما چه تصوری از آینده جاوا اسکریپت دارید؟ لطفا نظر خودتان را در این مورد با ما در میان بگذارید.

کلمات کلیدی :
جاوا اسکریپت