چرا جاوا اسکریپت یادبگیریم؟

چرا جاوا اسکریپت؟؟
تاریخ بروزرسانی : 10 فروردین 1399 | تعداد بازدید : 3170 | زمان خواندن مقاله : 12
جاوا اسکریپت،

امروز می خواهم در مورد یک زبان برنامه نویسی صحبت کنیم به نام جاوا اسکریپت،می خواهیم بررسی کنیم که چرا جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی محبوب است. چه دلایلی وجود دارد که ما آن را  انتخاب کنیم.

در دنیای امروز زبان های برنامه نویسی زیادی وجود دارد که ما با توجه به نیاز و سلیقه خودمان می توانیم آن را انتخاب کنیم،برای انتخاب یک زبان برنامه نویسی ممکن است معیار های زیادی وجود داشته باشد و این معیار ها کمک زیادی به ما می کند. در این مقاله میخواهیم معیار های این زبان برنامه نویسی را بررسی کنیم که چرا جاوا اسکریپت را انتخاب کنیم.

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی سطح بالا است که به صورت ساخت یافته و شئ گرا مورد استفاده قرار می گیرد. این زبان در طراحی و ساخت صفحات وب و اپلیکیشن های اندرویدی، IOS و ویندوزی کاربرد دارد. قابلیت توسعه اپلیکیشن و گرفتن دو نوع خروجی اندروید و IOS از برنامه را دارد. 
 

آشنایی با معیارهایی که چرا جاوا اسکریپت را انتخاب کنیم

  1. دسترسی آزاد به جاوا اسکریپت وجود دارد؟

  2. یک زبان برنامه نویسی معروف و پر استفاده است؟

  3. javascript  مفید است؟

  4. javascript آینده دار است؟

  5. جاوا اسکریپ سریع است؟

  6. به صورت گسترده استفاده می شود؟

  7. محبوب ترین زبان برنامه نویسی دنیا است؟

  8. امکان توسعه بازی  در این زبان وجود دارد؟

  9. مرورگر ها از جاوا اسکریپت پشتیبانی می کنند؟

 

آموزش جاوا اسکریپت

 

دسترسی آزاد به جاوا اسکریپت وجود دارد؟

 جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی کاملا رایگان است. دارای استانداردهای بالایی می باشد که توسط یکسری افراد تولید کننده و توسعه دهنده دنبال می شود.سیر تکامل این زبان و اطلاعات آن توسط TC39 ثبت و مدیریت می شود، که آنها یک کمیته شامل چندین شرکت از جمله همه فروشندگان عمده مرورگر می باشند. بسیاری از این شرکت ها معمولا با هم رقیب هستند اما برای بهره بردن از این زبان با هم کار می کنند.

هرکدام از آنها در تلاش هستند که javascript را به بهترین زبان برنامه نویسی تبدیل کنند که همین شرایط باعث شده است که جاوا اسکریپت آزاد باشد و توسط یک شرکت خاص به انحصار درنیاید.

 

یک زبان برنامه نویسی معروف و پر استفاده است؟

جواب این سوال ممکن است هم بله باشد هم خیر!

 با نوشتن مقدار نسبتا خوبی از کد، در نمونه های مختلفی از چند زبان برنامه نویسی، متوجه خواهید شد که جاوا اسکریپت در زیبایی و ظرافت، در راس زبان های برنامه نویسی نیست. با این حال، این یک زبان بسیار انعطاف پذیر است، دارای هسته منطقی ظریف است و شما را وادار می سازد از تلفیق برنامه نویسی شی گرا و برنامه نویسی کاربردی استفاده کنید.

 
 
 

چراجاوا اسکریپت مفید است؟

زیبا بودن زبان برنامه نویسی در جهان بی فایده است مگر آنکه به شما اجازه بدهد تا برنامه ای را که نیاز دارید بنویسید.

  • رابط کاربری گرافیکی

در حوزه رابط کاربری گرافیکی مزیت جاوا اسکریپت بکار بردن از بخش های از HTML5  است. در این مقاله از اصطلاح HTML5 برای "پلت فرم مرورگر" (HTML، CSS و API های جاوا اسکریپت مرورگر) استفاده می شود. HTML5 به طور گسترده ای در حال گسترش است و پیشرفت دائمی دارد.

در سیستم های وب و موبایل می توانید با استفاده از HTML5 تمامی سیستم عامل ها را از طریق تکنولوژی هایی مانند PhoneGap، Chrome Apps و TideSDK هدف قرار دهید. علاوه بر این، چندین سیستم عامل مختلف دارای برنامه های وب به عنوان برنامه های بومی هستند و اجازه می دهد آنها را بومی کنید مانند: Chrome OS، Firefox OS و Android.

  • سایر فناوری های تکمیل کننده جاوا اسکریپت

  1. امکاناتی که در HTML5 وجود دارد باعث کاملتر شدن جاوا اسکریپت و به نحوی مکمل آن می باشد.

  2. کتابخانه ها: جاوا اسکریپت دارای کتابخانه های فراوانی است مثل : JQUERY، BOOTSTRAP، JS CHARTS ،PDF.js (استفاده از فرمت pdf بسیار کاربر پسند است، اما در برخی از حالات منجر به اختلال هایی در روند برنامه می شود. برای این منظور PDF.js ابزاری مناسب برای رندر فایل های pdf در قالب HTML۵ است)

  3. Node.js: پلت فرم Node.js به شما اجازه می دهد کد و اسکریپت پوسته سرور را بنویسید و قابلیت  استفاده از امکانات جاوا اسکریپت ،ابزار ساخت، تست راه اندازی و ...فراهم می کند.

  4. JSON (نشانه گذاری جاوا اسکریپت): JSON یک فرمت برای ذخیره وتبادل اطلاعات در جاوا اسکریپت است.

  5. پایگاه داده های NoSQL (مانند CouchDB و MongoDB): این پایگاه داده ها، JSON و جاوا اسکریپت را باهم ادغام می کنند.

 

برای یادگیری هرچه بهتر می توانید آموزش html css  را مشاهده کنید
 

چرا جاوا اسکریپت سریع است؟

موتورهای جاوا اسکریپت پیشرفت فوق العاده ای کرده اند و از مفسران آهسته به کامپایلرهای سریع در زمان تبدیل شده اند. آنها در حال حاضر برای اغلب برنامه ها به اندازه کافی سریع هستند. علاوه بر این، ایده های جدید در حال توسعه هستند تا جاوا اسکریپت بتواند برنامه ها را سریع تر ایجاد کند.

asm.js یک زیر مجموعه ای از جاوا اسکریپت است که در موتور های جست جوی فعلی به سرعت اجرا می شود، تقریبا مانند کامپایل C++، 70٪ سریعتر شده است. برای مثال می توان از آن برای پیاده سازی الگوریتم های عملکردی مهم، برنامه های وب استفاده کرد. همچنین برای اجرای بازی های مبتنی بر C++ به پلتفرم وب استفاده شده است.

ParallelJS: به طور موقت جاوا اسکریپت را کد می کند که با استفاده از روش های جدید آرایه ها mapPar، filterPar و reducePar (نسخه های موازی آرایه های موجود نقشه، فیلتر و کاهش) را اجرا می کند. برای انجام parallelizing برای کار، callbacks باید با یک سبک خاص نوشته شوند؛ محدودیت اصلی این است که شما نمی توانید داده هایی را که در داخل callbacks ایجاد نشده اند، تغییر دهید.

 

چرا javascript به صورت گسترده استفاده می شود؟

یک زبان برنامه نویسی که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد، دارای دو مزیت است. اول، چنین زبانی بهتر مستند و پشتیبانی می شود. دوم، برنامه نویسان بیشتر آن را می دانند و می آموزند، هر وقت که شما نیاز به استخدام شخصی برای برنامه نویسی به آن زبان دارید نیرو وجود دارد. سفارش مشتریان برای ساخت یک ابزار بر اساس آن زبان مهم است.

جاوا اسکریپت به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد و هر دو مزایای فوق را دارا می باشد:

  1. این روزها، اسناد و پشتیبانی برای جاوا اسکریپت در همه اشکال و اندازه ها وجود دارد: کتاب ها، پادکست ها، پست های وبلاگ، خبرنامه های الکترونیکی، انجمن ها و...

  2. برای توسعه دهندگان جاوا اسکریپت تقاضای زیادی وجود دارد، مقام آن ها نیز به طور مداوم افزایش می یابد.

 

javascript آینده دار است؟

چندین علت نشان می دهد که جاوا اسکریپت یک آینده روشن دارد:

  1. زبان به طور پیوسته در حال تکامل است؛ ECMAScript 6 به نظر، زبان خوبی می رسد.

  2. نوآوری مربوط به جاوا اسکریپت بسیار زیاد است.(مانند موارد ذکر شده asm.js و ParallelJS، TypeScript در مایکروسافت و موارد دیگر).

  3. پلت فرم وب که بخش جاذبه برنامه نویسان به جاوا اسکریپت است، به سرعت در حال رشد و کامل شدن است.

  4. جاوا اسکریپت توسط گروه گسترده‌ای پشتیبانی می شود و یک شخص یا شرکت واحد آن را کنترل نمی کند.

 

چرا جاوا اسکریپت محبوب ترین زبان است؟

این زبان یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی در دنیا شناخته شده است و بیشتر دولوپرها با آن ئآشنایی دارند حتی کسانی که با این زبان کار نمی کنند با JS آشنایی دارند.

دلیل محبوبیت جاوا اسکریپت این است که زمانی که مرورگرها مثل امروزه محبوبیت خود رانداشتند، javascript در توسعه مرورگر ها فعالیت داشت و جای خود را محکم کرد.

 

توسعه بازی در جاوا اسکریپت

اگر به این زبان محبوب مسلط باشید و به فرآیند یادگیری آن علاقه مند باشید می توانید به یک توسعه دهنده بازی های کامپیوتری تبدیل شوید، با فراگیری این زبان و HTML5 می توانید بازی های مختلفی بسازید.

 

مرورگر ها از جاوا اسکریپت پشتیبانی می کنند؟

یکی از زبان های برنامه نویسی پر استفاده در وب است و توسط تمامی مرورگر های مدرن پشتیبانی می شود که این عامل باعث شده است، شما به راحتی و بدون نیاز داشتن به ادیتورهای پیشرفته و تنظیمات توسعه نرم افزار، هرچه می خواهید بنویسد و دانلود کنید.

 

نتیجه گیری

با توجه به معیار های  بررسی شده که چرا جاوا اسکریپت را انتخاب کنیم، مشخص شد که این زبان جذابیت و کارایی های لازم را برای انتخاب دارد. هرچند این زبان کامل نیست ولی سخت در تلاش هستند که به همه ی جنبه های آن رسیدگی کنند. اگر شما هم تصمیم خود را در این مورد گرفته اید و جاوا اسکریپت را انتخاب خود قرار داده اید می توانید برای یادگیری این زبان ارزشمند از دوره آموزش جاوا اسکریپت  از مقدماتی تا متوسط شروع کنید.


کلمات کلیدی :
جاوااسکریپت