الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل، روشی برای بهبود نتایج جستجو

همه چیز درباره الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل
تاریخ بروزرسانی : 03 اسفند 1398 | تعداد بازدید : 1508 | زمان خواندن مقاله : 15
SEO،

در سال‌هایی که گوگل هنوز به هوشمندی الان نبود، رسیدن به پاسخ سوالات که در سر داشتیم کار ساده ای نبود و نتیجه جستجوها، ممکن بود با صفحات اسپم و نامرتبط روبه رو شود؛ چرا که این سایت‌ها با استفاده از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه قصد گول زدن گوگل و کاربران را داشتند و با باز کردن اولین نتیجه گوگل، دهها یا حتی صدها پاپ آپ تبلیغاتی به نمایش در می آمد که با روان آدم بازی میکرد. به همین خاطر گوگل تصمیم گرفت کارخانه الگوریتم‌سازی خود را روشن کند تا اینگونه سایت‌ها را نیست و نابود کند. اما چه الگوریتمی توانست به خوبی از پس اینکار برآید و نتایجی را نشان کاربر دهد که واقعاً به آن نیاز داشتند؟ بله الگوریتمی نیست به جز مرغ مگس خوار گوگل.

اگر دو سال قبل شما میخواستید یک مقاله در مورد الگوریتم مرغ مگس خوار بنویسید، برای دیده شدن راهی جز اینکه چندین بار کلمه‌کلیدی را در متن تکرار کنید، نبود که باعث میشد کاربر ارتباط خوبی با متن برقرار نکند و کیفیت محتوا کاهش پیدا کند. به همین دلیل گوگل تصمیم گرفت برای نشان دادن نتایج مورد نیاز کاربر، به جای تمرکز بر کلمه‌کلیدی، معنا و مفهوم عبارات را معیار خود قرار دهد.
با یک مثال ین مطلب را برای شما واضح‌تر توضیح میدهیم. اگر شما همین الان سن شهاب حسینی را در مرورگر خود سرچ کنید قطعا با نتیجه زیر روبه رو میشوید:


سن شهاب حسینی-الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

در واقع این پاسخ معادل جمله " شهاب حسینی چند سال دارد ؟ " است که گوگل منظور ما را فهمیده و دیگر نیاز نیست سوال را به صورت کامل تایپ کنیم. نکته جالب دیگر این است که علاوه بر سن، اطلاعات دیگری از قبیل بیوگرافی کوتاه، اطلاعاتی در مورد خانواده، افتخارات و جوایز مهم این بازیگر را هم در سمت راست صفحه به ما نشان میدهد زیرا گوگل فکر میکند این اطلاعات میتواند برای شما جذاب و مفید باشد.

مرغ مگس خوار گوگل(Google Hummingbird)

الگوریتم مرغ مگس خوار در تاریخ 20 آگوست 2013 توسط گوگل ساخته و معرفی شد. علت انتخاب نام این الگوریتم بخاطر سرعت و دقت بالایی که پرنده مرغ مگس خوار دارد، می‌باشد. این الگوریتم نیز از سرعت و دقت بالایی برخوردار است و پیاده‌سازی آن تغییر و تحول بزرگی در گوگل و نتایج جستجو آن داشت.

با اینکه الگوریتم پاندا گوگل با محتواهای بی‌فایده و اسپم مبارزه کرد ولی بازم با نارضایتی کاربرانی که به نتیجه مورد نظر خود دست پیدا نکرده بودند، مواجه شد. مرغ مگس خوار گوگل الگوریتمی بود که برای بهبود عملکرد نتایج جستجو به کمک گوگل آمد.

پس به هدف الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل پی بردید:

بله درست حدس زدید، هدف الگوریتم‌هایی همچون پاندا، پنگوئن، رنکبرین و … درک رفتار و کسب رضایت کاربر است. الگوریتم مرغهدف الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل مگس خوار هم خارج از این قاعده نیست و سعی میکند با درک منظور و مفهوم کاربر، همان نتایجی را به او نشان دهد که به دنبال آن است.
الگوریتم مرغ­ مگس ­خوار برای رسیدن به هدف اصلی خود دو مسئله را مورد بررسی قرار می‌دهد. این دو مسئله عبارت‌اند از:

  • درک درست عبارت سرچ شده یا همان جستجوی معنایی (درک معنا و مفهوم عبارت)
  • کامل کردن گراف معنایی خود (دریافت اطلاعات از مقالات و درک بهتر مفاهیم برای ارائه اطلاعات به کاربر)

چرا گوگل اطلاعاتی را که به دنبال آن نیستیم را به نحوی جذاب نمایش میدهد تا حس کنجکاوی ما را برانگیزد؟

زیرا گوگل حرف ما را عمیق‌تر از قبل میفهمد و میداند که به دنبال چه هستیم. به همین خاطر صفحاتی را در معرض دید ما قرار میدهد که نیازمان را برطرف کند. حتما الان از خود میپرسید اخه چطور گوگل منظور یا هدف ما را متوجه میشود؟ برای رسیدن به پاسخ باید با 2 مفهوم گراف دانش و جستجوی معنایی گوگل آشنا شوید. اما گراف دانش و جستجوی معنایی چیست و چگونه به کمک گوگل می‌آید؟؟

"Hummingbird" با هدف ایجاد تعامل بین گوگل و انسان طراحی و پیاده‌سازی شده؛ به این معنی که مرورگر گوگل قادر به درک مفاهیم و روابط بین کلمات‌کلیدی و کلمه‌ورودی از طرف کاربر است. این امر بر مفهوم و کیفیت محتوای صفحه تأکید بیشتری می‌کند تا بتواند بهترین و مناسب‌ترین جواب‌ها را در صفحه نتایج خود به نمایش بگذارد.

گراف دانش گوگل

گراف دانش گوگل-الگوریتم مرغ مگس خوار گوگلگوگل با کمک گراف دانش خود، اطلاعات دیگری که ممکن است مکمل یا مرتبط با جستجوی شما باشد را در اختیارتان قرار دهد. درک ارتباط موضوعی صفحات نیازمند الگوریتم‌های پیچیده‌ای است که گوگل موفق به پیاده‌سازی آنها شده است. گراف دانش تلاش میکند ارتباط میان موضوعات و صفحات اینترنتی را درک کرده و بر‌اساس اطلاعات جمع‌آوری شده خلاصه‌ای از آنچه مورد نیاز شماست را در
اختیارتان قرار دهد. در واقع گوگل از رفتار شما، به دانش خود و شما اضافه میکند !

همین موضوع نشان میدهد که گوگل قادر به درک ارتباط مفهومی دو صفحه از اینترنت نیز خواهد بود. درست به همین دلیل است که در استراتژی‌های لینک‌سازی خارجی توجه ویژه‌ای به شباهت موضوع دو سایت خواهیم داشت.

جستجوی معنایی

جستجوی مفهومی یا معنایی چیزی فراتر از یک جستجوی کلمه به کلمه است. در جستجوی معنایی تمرکز تنها روی کلمات جستجوجتسجوی معنایی-الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل شده نیست، بلکه معنا و مفهوم اهمیت دارد.

گوگل دیگر با یک عبارت وارد شده فقط به دنبال تک تک کلمات نمی‌باشد بلکه در ابتدا ارتباط بین عبارت سرچ شده را بررسی می کند سپس از گراف دانش کمک می گیرد و سایت‌هایی را که با خواسته کاربر ارتباط معنایی نزدیکتری دارد، به نمایش می‌گذارد.

ورود و ماندن کاربران در سایت سبب می‌شود که گوگل طبق الگوریتم‌های هوش مصنوعی، ارتباطی بین عبارت سرچ شده و صفحه بازشده برای کاربر را در یاد داشته باشد و در صورت جستجوی دوباره همان صفحه را برای دیگر کاربران نمایش دهد. همچنین خروج سریع کاربران از صفحه سایت به معنی مفید نبودن لینک است که هم سبب امتیاز منفی و هم سبب عدم نمایش دوباره آن می‌شود.

Hummingbird بر بهینه‌سازی موتور جستجو تاثیر دارد (تاثیر مرغ مگس خوار بر سئو)

با افزودن "Hummingbird" نحوه بهینه‌سازی موتور جستجوی گوگل تغییر یافت. توسعه‌دهندگان وب و نویسندگان، علاقمند شدند که به جای استفاده از یک کلمه‌کلیدی اجباری در هنگام نوشتن محتوا برای سایت، از زبان طبیعی استفاده کنند.

تاثیر مرغ الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل بر سئوهمچنین به سئوکارها توصیه شد كه از ویژگی‌­های فنی وب‌سایت (همان استانداردهای گوگل برای صفحات سایت) مانند پیوند صفحه، عناصر درون صفحه شامل آدرس URL، برچسب­‌های HTML و همچنین نوشتن مطالب با كیفیت بالا و بدون كپی پیروی و استفاده كنند.

رعایت استانداردهای گوگل سبب خوانایی محتوا سایت توسط ربات‌های گوگل می‌شود که این کار رضایت گوگل را به دنبال دارد، زیرا در رسیدن گوگل به معنا و مفهوم محتوا سرعت می‌بخشد. برداشت درست و کامل ربات‌­های گوگل از صفحات سایت امتیادهی دقیق و درست را به همراه دارد.

در حالی که کلمات‌کلیدی در جستجو و یافتن جواب همچنان اهمیت دارند، مرغ­ مگس­ خوار قدرت بیشتری به کلمات کلیدی طولانی افزوده است. زیرا هر کلمه در عبارت جستجو شده مانند یک کلمه راهنما است که کاربران را به صفحه مورد نظرشان نزدیک‌تر می‌کند.(به طور مثال برای یافتن آدرس، به کار بردن نام استان به تنهایی سبب می‌شود دایره جستجو بزرگ شود و ممکن است به جواب دست پیدا نکنید یا زمان زیادی لازم باشد تا هدف را پیدا کنید. ولی اگر نام استان، شهرستان، منطقه، خیابان و پلاک را وارد کنید فوری به مقصد مورد نظر خواهید رسید.)

 در نتیجه با رعایت همه موارد بالا می توانید با کمک الگوریتم مرغ مگس خوار رتبه خود را به صورت غیر مستقیم بهبود دهید.

پس به طور خلاصه یکبار دیگر میگوییم که چطور با استفاده از مرغ مگس خوار، کاربر و گوگل را همزمان خوشحال کنید

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگلبرای رسیدن به این هدف، گوگل باید یک سری اطلاعات از رفتار کاربر را در سیستم خود ثبت کند که باید قوانینی که در ادامه بیان میکنیم به ذهن بسپارید.

استفاده از کلمات‌کلیدی متنوع و عبارات توصیفی

به جای استفاده از تکرار یک کلمه‌کلیدی از مترادف‌ها و عبارت‌های طولانی استفاده کنید. زیرا اینکار شانس شما در گستردگی کلمات و بهتر شدن جایگاهتان نقش بساری دارد. برای مثال عبارت ماشین و خودرو یا کادو و هدیه از نظر گوگل مفهوم یکسانی دارند که میتوانید این کلمات را در متن خود جایگزین کنید. به این کار اصطلاحا مفهوم‌گرایی در تولید محتوا میگوییم.

 

کاهش نرخ پرش(Bounce Rate) وافزایش زمان حضور کاربر در سایت

میدانیم که اهمیت تجربه کاربری را بسیار شنیده‌اید و تکرار دوباره آن ممکن است شما را کمی آزرده‌خاطر کند. پس از شما اجازه میخواهیم که یکبار دیگر این مطلب را به شما عزیزان بگوییم. 

اگر دوست دارید سایت شما از یک طرف توسط گوگل جایگاه خوبی کسب کند و از طرفی دیگر، به روی الگوریتم مرغ مگس خوار خوش آید، به رفتار مخاطب خود اهمیت دهید. چطور؟ استفاده از اینفوگرافی‌ها، ویدئو و حتی بخش‌های ساده مثل گراف، جدول، نمودار و نقل قول. با اینکار شما نرخ پرش سایت خود را کاهش داده و کاربر را متقاعد می‌کنید که زمان بیشتری برای سایت شما بگذراد.

کاهش نرخ پرش و افزایش حضور کاربر در سایت-الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

الگوریتم مرغ مگس خوار به همراه همکار خود یعنی االگوریتم Rank Brain تلاش میکند تا رفتار کاربر هنگام جستجو را بررسی و میزان رضایت آنها از نتایج را تخمین بزند. چرا یکی از فاکتورهای مهم برای گوگل زمان حضور کاربر در صفحه است و اگر فاصله زمانی میان ورود کاربر به سایت شما تا جستجوی مجدد همان عبارت یا مفهوم در گوگل بسیار کوتاه باشد یعنی کاربر از محتوای صفحه رضایت نداشته است.

بروزرسانی‌های الگوریتم مرغ مگس خوار

الگوریتم مرغ مگس خوار برای انجام فعالیت‌های خود از هوش‌مصنوعی استفاده می‌کند. وجود هوش‌مصنوعی در مرغ مگس خوار گوگل سبب زنده بودن و بروزرسانی پیوسته این الگوریتم می‌باشد.

بروزرسانی این الگوریتم باعث می‌شود پیشرفت چشم‌گیری در سیستم جستجو گوگل صورت پذیرد. پیشرفت مرغ مگس خوار گوگل در بخش­‌های مختلف، گوگل را از یک موتور جستجو به یک ماشین پاسخگو تبدیل کرد. همین امر سبب شد موارد زیر جز محور اصلی آپدیت مرغ مگس خوار گوگل باشد:به روزرسانی های مرغ مگس خوار گوگل

  • جستجوی محاوره (قابلیت پردازش زبان طبیعی هم به ارزیابی جستجوی معنایی و هم به ارزیابی جستجوی محاوره کمک‌می کند)

  • جستجوی محلی (جستجوی معنایی در پیشرفت کیفیت جستجوی محلی نقش اساسی دارد زیرا موقعیت‌ها و تک تک کلمات در عبارت بررسی می‌شود.)

  • جستجوی انسانی (قابلیت پردازش مترادف و موضوعات برای رسیدن به مضمون کاربر و محتوا؛ یعنی در درک انتظار کاربر مانند یک انسان باشد.)

  • جستجوی صوتی (ابزار بررسی زبان محاوره و درک هدف انسان بر پایه موقعیت مکانی سبب ارتقاع کیفیت جستجوی صوتی شود )

آیا آینده از آن مرغ مگس خوار است؟

آینده مرغ مگس خوار گوگلجواب آن ساده است. بله، زیرا گوگل روز به روز باهوش‌تر و با انجام بروزرسانی‌هایی برای این الگوریتم و همکارش یعنی جناب رنکبرین، این خبر خوش را میدهد که انقلابی بزرگ در جستجوی اینترنتی در راه است. البته با اینکه الگوریتم مگس خوار گوگل به اندازه پاندا و پنگوئن، تأثیری مستقیم در صفحه نتایج گوگل (SERP) ندارد، اما این الگوریتم دقیقاً چیزی را هدف قرار داده که گوگل سالهاست به دنبال آن است؛ یعنی درک رفتار و کسب رضایت کاربر.

خب دوستان امیدوارم که مطلب مورد رضایت قرار گرفته باشید. منتظر پیام‌های شما عزیزان هستیم.


کلمات کلیدی :
سئو seo