مبارزه الگوریتم پنگوئن گوگل با لینک‌های اسپم

همه چیز درباره الگوریتم پنگوئن گوگل
تاریخ بروزرسانی : 14 مرداد 1399 | تعداد بازدید : 2353 | زمان خواندن مقاله : 12
SEO،

الگوریتم‌های گوگل زیاد هستند و الگوریتم پنگوئن گوگل یکی از مهم‌ترین آنهاست. اما چرا گوگل تصمیم گرفت که الگوریتم پنگوئن را طراحی کند؟

چطور با استفاده از این الگوریتم کاربران و ربات‌های گوگل را به سمت سایت خود هدایت کنیم؟

قطعا با استفاده از شناخت و آشنایی بیشتر با الگوریتم پنگوئن گوگل. خوشحال میشویم با مقاله درسمن در اینباره همراه شوید.

الگوریتم پنگوئن گوگل چیست؟

الگوریتم پنگوئن گوگل چیست

در سال 2012، گوگل در یکی از بروزرسانی­‌های خود الگوریتمی به نام" الگوریتم وب‌اسپم" را رسماً راه اندازی کرد. این الگوریتم به طور ویژه شیوه ساخت لینک و لینک‌های موجود در سایت را مورد هدف قرار می‌دهد.

هنگامی که الگوریتم webspam مجددا بروزرسانی شد، طبق صدای جیر جیر از مت کاتس(مت کاتس در آن زمان سرپرست تیم webspam گوگل بود) این الگوریتم به نام الگوریتم Penguin شناخته شد. گوگل به صورت رسمی این الگوریتم را الگوریتم پنگوئن نام‌گذاری کرد اما هیچ دلیل رسمی برای انتخاب این نام را نگفت. شاید بتوان گفت یکی از دلایل انتخاب نام الگوریتم پنگوئن علاقه بتمن دی­سی به پنگوئن‌ها بود.

ورژن‌های پنگوئن و آخرین ورژن از آن:

ورژن های الگوریتم پنگوئن گوگلدر ژانویه 2012 اولین و سنگین‌ترین بروزرسانی الگوریتم پنگوئن منتشر شد اما بعد از آن چندین بار بروزرسانی شد. هدف اصلی از بروزرسانی پنگوئن گوگل، مبارزه علیه وب سایت‌های اسپم برای بهینه‌سازی نتایج جستجو گوگل برای کاربران می‌باشد. این روند بروزرسانی سبب پیشرفت و بهبود کیفیت وب‌سایت‌­ها از نظر فنی و بالا رفتن کیفیت محتوا شد.

ترتیب بروزرسانی‌های گوگل برای الگوریتم پنگوئن:

پنگوئن 1 در تاریخ 24 آوریل 2012 (میزان تأثیر حدود 3.1٪ از صفحات وب)

پنگوئن 2 در تاریخ 26 مه 2012 (با تأثیر کمتر از 0.1٪)

پنگوئن 3 در تاریخ 5 اکتبر 2012 (میزان تأثیر حدود 0.3٪ از صفحات وب)

پنگوئن 4 در تاریخ 22 مه 2013 (تأثیر 2.3٪ از نمایش داده شد)

پنگوئن 5 در تاریخ 4 اکتبر 2013 (با تأثیر حدود 1٪ از نمایش داده شد)

پنگوئن 6 در تاریخ 17 اکتبر 2014 (با تأثیر کمتر از 1٪ از نمایش داده شد انگلیسی).

پنگوئن 7 درتاریخ 23 سپتامبر 2016

بروزرسانی پنگوئن عواقب گسترده ای برای دنیای سئو داشت. از زمانی که بخش بزرگی از کار سئو یعنی ایجاد لینک‌های فعال و دریافت لینک‌های برگشتی از طریق ورودی مهمان یا تبادل لینک توسط پنگوئن مورد بررسی قرار گرفته انجام این کار سخت‌تر شده است.

به همین منظور میتوان از دیگر کانال‌های بازاریابی مانند رسانه‌های اجتماعی برای افزایش کاربر و در نتیجه دریافت بک‌لینک و ترافیک استفاده کرد.

هدف اصلی گوگل از راه‌اندازی الگوریتم پنگوئن

هدف اصلی گوگل از راه اندازی الگوریتم پنگوئن گوگلقبل از رونمایی از این الگوریتم، چند معیار برای رتبه‌گیری سایت‌ها در نتایج گوگل وجود داشت. یکی از اصلی‌ترین فاکتورها، تعداد تکرار کلمات کلیدی در یک محتوا بود، یعنی هر چه تعداد کلمه کلیدی مورد نظر در یک محتوا بیشتر بود، گوگل آن صفحه را برای آن کلمه کلیدی بهینه و رتبه بهتری را در نتایج خود قرار میداد. به همین دلیل وب‌مسترها برای رتبه‌بندی بهتر سایت‌های خود از این ترفند استفاده میکردند تا اینکه الگوریتم پنگوئن به مبارزه با آنها آمد.

اما فاکتور دیگری که گوگل برای سایت‌ها در نظر گرفته بود حجم بالای لینک­ یا همان پیوندها بود. در گذشته امتیازدهی به این صورت بود که ربات گوگل در صفحات سایت می‌خزید و محتوا را با استفاده از الگوریتم کافئین گوگل ایندکس می­‌کرد و به لینک های موجود در سایت امتیاز می‌داد.

این فرایند باعث شد که برخی از سایت­‌ها با محتوای بی‌کیفیت و پر از لینک‌های خوب و بد در نتایج جستجوی گوگل به کاربران نمایش داده شوند. نمایش صفحات پر از لینک در نتایج جستجوی گوگل دور از انتظار کاربران و گوگل بود. از طرفی وجود لینک­ ها زیاد و بی‌کیفیت در یک سایت منجر به کاهش اعتماد گوگل به کل وب سایت شد.

 به همین دلیل گوگل برای جلوگیری از این مشکل الگوریتم پنگوئن را طراحی و پیاده‌سازی کرد. الگوریتمی که برای از بین بردن مشکلات لینک‌سازی، رتبه و کیفیت سایت ساخته شده است.

هدف الگوریتم پنگوئن گوگل کنترل بیشتر بر لینک‌سازی سایت‌ها و جلوگیری از استفاده تکنیک­‌های کلاه سیاه در لینک‌سازی است. مسئولیت پنگوئن، بررسی و تحلیل کیفیت همه لینک‌های موجود در سایت‌های می‌باشد.

در آغاز، الگوریتم پنگوئن با صفحاتی که شامل حجم زیادی لینک بود (گاهی حتی بیشتر از محتوای اصلی) مبارزه می‌کرد. اما اکنون بعد از چندین بار بروزرسانی، گوگل میتواند پیوندهای طبیعی، معتبر و مرتبط را به وب‌سایت‌هایی که به آنها اشاره داشتند، شناسایی کند و به آن‌ها پاداش دهد. این در حالیست، سایت‌هایی که پیوندهای دستکاری شده و اسپم دارند را شناسایی کرده و تخریب می‌کند.

چگونه توسط الگوریتم پنگوئن جریمه نشویم

کامل‌ترین و بهترین جواب به این سوال را می‌توان در عبارت زیر بیان کرد:

«مدیران و صاحبان سایت، همه قوانین و مقررات مربوط به لینک و لینک‌سازی را برای صفحات سایت خود بشناسید و رعایت کنید»

برخی از این قوانین را در زیر برای شما عزیزان آورده‌ایم:جریمه نشدن توسط الگوریتم پنگوئن گوگل

  • شما می‌توانید با استفاده از مشخصه آدرس در کد html مشخص کنید که خزنده‌های گوگل کدام پیوندها را برای رتبه‌بندی سایت شما مورد بررسی قرار داده و کدام یک را در نظر نگیرد.( ابتدا همه تلاش خود را کنید که همه لینک‌ها و بک‌لینک‌های مضر را از سایت خود دور کنید و از صاحبان سایت‌هایی که از آن­ها بک لینک با اسپم دریافت کرده‌اید بخواهید لینک شما را از سایتشان حذف کنند.)

  • شما نمی‌توانید با تغییر در مسیر 301 یا 302 (تغیر در آدرس با www به بدون www) تاثیر منفی که از لینک‌ها توسط پنگوئن دریافت کرده‌اید را از بین ببرید.

  • کیفیت و میزان اسپم همه لینک‌ها و بک‌لینک‌ها را بررسی کنید.(سایت و صفحات با اسپم بالا را از دسترس ربات گوگل خارج کرده تا تاثیر منفی بر رتبه سایت شما نداشته باشد)

  • توجه داشته باشید لینک‌هایی که از سایت‌های دیگر در سایت خود قرار می‌دهید با محتوای مرتبط باشد و هدف هر دو سایت به هم نزدیک باشد.(مرتبط بودن زمینه‌های فعالیت دو سایت باعث افزایش رتبه می‌شود )

  • گرفتن بک‌لینک از سایت‌های اسپم، مزرعه لینک و سایت‌هایی که کار اصلی آن‌ها فروش بک‌لینک است سبب کسر امتیاز و تاثیر منفی می‌شود. همچنین درج لینک‌های تبلیغاتی زیاد و بی‌­ارزش نیز تاثیر منفی بر رتبه‌بندی گوگل دارد.

الگوریتم پنگوئن گوگلبا توجه به فعالیت‌‌های آخرین ورژن این الگوریتم برای لینک‌ها و طبق دستورالعمل‌های کیفیت لینک در گوگل می‌توان گفت سایت‌هایی با ویژگی زیر جز وب‌سایت‌های اسپم به شمار می آیند:

  • پیوندهای غیر طبیعی: برای مثال، این بک‌لینک‌ها می‌توانند با خرید لینک یا اجاره لینک از مزارع پیوند ایجاد شوند.

  • پیوند مصنوعی: اگر پیوندهای کلیدی در یک وب‌سایت تنظیم شده باشد.

  • رشد سریع لینک: اگر یک وب‌سایت به سرعت لینک زیادی از ورودی دریافت کند ممکن است Google آن را به عنوان وب‌اسپم پرچم‌گذاری کند.

خاموش کردن خشم پنگوئن

هنگامی که متوجه شدید که وب‌سایت شما تحت تاثیر الگوریتم پنگوئن قرار گرفته، باید سریعاً شروع به تجزیه و تحلیل ساختار لینک­‌های خود کنید. پیوندهای دریافتی از مزارع لینک، منجر به کاهش ارزش سایت شما می‌شود. یک علامت بسیار مهم که نشان می‌دهد فیلتر پنگوئن فعال شده است ارسال هشدار گوگل "پیوندهای غیر طبیعی" از طریق کنسول جستجوی Google به وب مسترها می باشد. در این حال، تلاش های افراد در گذشته برای ایجاد پیوند باید مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد تا پیامدهای Google Penguin برای وب‌سایت‌های آسیب‌دیده به حداقل برسد.

خاموش کردن خشم الگوریتم پنگوئن گوگل

اما زمانی که پنگوئن را خشمگین کردید و جریمه شدید می‌توانید برای بهبود وضعیت سایت تلاش کنید.(برای اجرای قوانین گوگل هیچ وقت دیر نیست) اما انتظار نداشته باشید که رتبه سایت شما به قبل از جریمه شدن توسط پنگوئن گوگل بازگردد و انتظار بهبودی سریع را نیز نداشته باشید. خیلی از صاحبان سایت تصور می‌کنند که پس از رعایت قوانین الگوریتم پنگوئن می‌توانند بلافاصله در صفحه نتایج گوگل رتبه داشته باشند.

نکته لازم به ذکر این است که جریمه شدن یک سایت توسط یک شخص انجام می‌شود ولی فرایندی که سبب کاهش رتبه می‌شود طی اجرای الگوریتم است و شخص در آن دخالت ندارد.

برخی از سوالاتی که ممکن است ذهن شما را درباره الگوریتم پنگوئن گوگل درگیر کند

  • پنگوئن یک نوع جریمه است:

بعد از خواندن مطالب تا اینجا ممکن است با خود بگویید پس پنگوئن یک نوع جریمه است. اما به شما میگوییم که اشتباه می‌کنید. پنگوئن یک جریمه نیست بلکه بخشی از هسته الگوریتم گوگل است.

  • حتما گوگل در صورت جریمه شدن وبسایت توسط این الگوریتم به ما اطلاع میدهد:

الگوریتم پنگوئن گوگلاین خوش‌بینی هم متاسفانه صحیح نیست؛ چرا که سرچ کنسول گوگل تنها راه ارتباطی ما با آن است اما هیچ اطلاعی در مورد دلیل افت رتبه‌ها یا از دست رفتن جایگاه شما به دلیل جریمه شدن توسط پنگوئن گوگل را به شما نمیدهد.

 

 

  • با Disavow کردن لینک‌های مخرب از جریمه این الگوریتم رهایی پیدا میکنم:

بدانید و آگاه باشید با اینکه این روش بسیاری از لینک‌های مخرب شما را بی‌اثر خواهد کرد اما انجام اینکار به تنهایی کافی نیست بلکه باید در کنار حذف لینک‌های مخرب، اقدام به کسب لینک‌های طبیعی و معتبر کنید تا دوباره گوگل به شما اعتماد کند.

  • با این حساب خلاص شدن از جریمه الگوریتم پنگوئن گوگل غیر ممکن است؟

الگوریتم پنگوئن گوگلاگر به این فکر میکنید که دیگر سایت شما از جریمه پنگوئن رهایی پیدا نمیکند کاملا اشتباه فکر می‌کنید. گرچه اینکار زمانبر و دشوار است اما غیرممکن نیست. همانطور که گفتیم لینک‌های نامعتبر را از طریق Disavow کردن آنها در پنل سرچ کنسول گوگل بی‌اثر کنید و در کنار آن لینک‌های طبیعی و معتبر کسب کنید. 

 

کلام آخر:

بعد از خاموش کردن خشم پنگوئن راهی برای بازگشت رتبه وجود دارد؟

ممکن است در برخی موارد بعد از اینکه وب‌مسترها اقدام به پاکسازی لینک‌های اسپم کردند، باز هم دچار بخشش و بازگشت رتبه نشده باشند که می‌تواند عوامل تاثیرگذار بسیاری پشت این قضیه باشد مثل:

  1.  بازگشت رتبه توسط الگوریتم پنگوئن گوگلترافیک و رتبه‌ی به دست آمده به طور کل نامعتبر بوده و از طریق بک‌لینک‌های مشکوک به دست آمده باشد.

  2. زمانیکه لینک‌های سابق حذف شده‌اند، تلاشی برای کسب لینک‌های طبیعی و با ارزش صورت نگرفته باشد.

  3. هیچ بک‌لینک منفی و اشتباهی حذف نشده یا این لینک‌های اسپم به میزان کافی حذف نشده باشند.

  4. مشکل به طور کلی از سمت لینک‌های اسپم نباشد.


کلمات کلیدی :
سئو seo