آشنایی با زبان برنامه نویسی swift ارائه شده توسط اپل

زبان برنامه نویسی swift
تاریخ بروزرسانی : 30 آذر 1399 | تعداد بازدید : 3151 | زمان خواندن مقاله : 10 دقیقه
پیرامون برنامه نویسی،

سلام به علاقه‌مندان پر درآمد ترین زبان‌های برنامه نویسی، در این مقاله با یکی دیگر از زبان های محبوب آشنا می‌شوید. زبانی که شرکت بزرگ اپل که یکی از غول‌های تولیدکننده‌ نرم‌افزار دیجیتال می‌باشد، ارائه داده است. این زبان برنامه نویسی swift نام دارد، با من همراه باشید تا بیشتر درمورد سوئیفت صحبت کنیم.

زبان برنامه نویسی swift چیست؟

زبان برنامه نویسی swift چیستسوئیفت یک زبان برنامه نویسی چند منظوره است و توسط شرکت اپل برای ios ،macos ،watchos ،Linux و ipados توسعه داده شده و به‌طور کلی این زبان برای محصولات اپل طراحی شده است. برنامه نویسی سوئیفت یک زبان شی‌گرا و کاربردی می‌باشد و برای رفع اشکالات زبان objective-c طراحی شده است.

سوئیفت با استفاده از فریمورک‌های cocoa و Cocoa Touch می‌تواند به کدهای قدیمی نوشته شده توسط objective-c دسترسی پیدا کند. هدف اصلی زبان swift افزایش امنیت، رفع باگ‌ها و کدنویسی کم می‌باشد. شرکت اپل ابتدا نسخه swift1.0 را ارائه داد و تا به امروز آپدیت‌های زیادی در اختیار برنامه‌نویسان قرار داده است.

تاریخچه زبان برنامه نویسی سوئیفت

توسعه‌ ابتدایی این زبان در سال 2010 توسط کریس لانتر یک توسعه دهنده‌ نرم‌افزار آمریکایی صورت گرفت و بعد از آن برنامه‌نویسان اپل با همکاری خود به این زبان ادامه دادند. اولین برنامه‌ای که به زبان نویسی سوئیفت نوشته شد، اپلیکیشن موبایل کنفرانس جهانی توسعه دهندگان (WWDC)  است.

آشنایی با ویژگی‌های برنامه نویسی swift

  •  برنامه‌نویسی پروتکل‌محور

پروتکل همان کلاس در زبان شی‌گرا می‌باشد اما عملکرد بهتری نسبت به آنها دارد. در واقع ارث‌بری در زبان‌های شی‌گرا به‌خوبی انجام نمی‌شود، با این تفاوت که این کار توسط پروتکل‌ها به‌آسانی انجام می‌شود.

  • انتخاب متغیرها

ویژگی انتخاب متغیر در swiftدر برنامه نویسی سوئیفت برنامه‌نویسان اجازه این را که متغیرها را خود انتخاب کنند، دارند؛ یعنی اگر متغیری با خطاهایی مانند null رو به رو شد، برنامه‌نویس میتواند با استفاده از یک علامت سوال در ساختار کدها از آن خطاها جلوگیری کنند.

  • محیط یکپارچه Xcode

برنامه‌نویسان می‌توانند با استفاده از محیط یکپارچه Xcode که توسط اپل توسعه داده شده است مشکلات و خطاهای موجود در برنامه نویسی swift را برطرف کنند. نرم‌افزار Xcode از کلیه‌ی زبان‌های برنامه‌نویسی c c++ ،java ،pthyon ،Ruby پشتیبانی می‌کند.

  • امنیت داده‌ها با سوئیفت


ویژگی امنیت داده زبان برنامه نویسی سوئیفتامنیت داده یکی از مهم‌ترین عوامل برای برنامه‌نویسان است به دلیل اینکه کلیه‌ اپلیکیشن‌ها بر پایه‌ انتقال داده کار می‌کنند. نرم‌افزارها با APIها و شبکه‌های زیادی در ارتباط هستند به‌طوری که داده‌های ارسال شده و دریافت شده آنها، باید رمزنگاری و رمزگشایی شوند.

سوئیفت کتابخانه‌های مختلفی برای امنیت داده‌ها و کدها دارد که برنامه‌نویسان می‌توانند از این کتابخانه‌ها استفاده کنند و دیگر دغدغه‌ای برای امنیت داده ها نداشته باشند.

استفاده از زبان های برنامه نویسی سوئیفت چه مزایایی دارد؟

  1. پشتیبانی اپل

شرکت اپل تضمین کرده است که ابزارها و ویژگی‌های جدیدی به سوئیفت در آینده اضافه کند. اپل از بین سوئیفت و objective-c تمایل بیشتری به swift دارد و روی این زبان برنامه‌نویسی سرمایه‌گذاری کرده است.

مزیت پشیتبانی اپل از زبان برنامه نویسی  Swift

  1. توسعه سریع

زبان سوئیفت دارای گرامر و syntax ساده‌ای است. این زبان خیلی دقیق می‌باشد به‌طوری که برای اجرای taskها، کدنویسی مختصری انجام می‌شود. با به‌کارگیری تکنولوژی Automatic Reference Counting می‌تواند به‌طور خودکار مدیریت حافظه نرم‌افزار را برعهده بگیرد. به همین دلیل برنامه‌نویسان بدون اینکه زمانشان هدر برود می‌تواند نیازهای دیگر نرم افزار را برطرف کنند.

  1. همکاری با زبان objective-c

سوئیفت با زبان objective-c کاملا سازگار می‌باشد و در زمانی که برنامه‌نویسان پروژه‌ای بزرگ داشته باشند با استفاده از این دو زبان و بهره‌مندی از ویژگی‌های آن می‌توانند ریسک پروژه را کاهش دهند.

  1. مدیریت خودکارحافظه

تا قبل از ورود زبان سوئیفت به دنیای برنامه‌نویسی پلتفرم ios مدیریت حافظه را برعهده برنامه‌نویسان قرار داده بود، اما با بهره‌مندی از تکنولوژی ARC ردپای تمامی کدها و ارتباطات در حافظه از بین میرود و از کند شدن عملکرد cpu هم جلوگیری می‌کند.

  1. ساخت اپلیکیشن برای دستگاه‌های مختلف

از برنامه نویسی swift می‌توان برای توسعه برنامه‌های Back-End و Front-End استفاده کرد. شرکت اپل از زبان swift در همه‌ محصولات خود مثل MacBooks ،Apple TV ،Apple Watch و iPods پشتیبانی می‌کند. کدهای این زبان برای اجرا در سیستم عامل لینوکس و ویندوز به‌صورت منبع-باز در اختیار برنامه‌نویسان می‌باشد. 

 

راستی می‌دانید لینکوس چیست؟ چه ویژگی‌هایی دارد؟ برای دانستن این سوالات کافیست با مطلب ما درباره لینوکس همراه شوید.

 

کلام آخر با شما

یادگیری زبان برنامه‌نویسی swift آسان است، شما می‌توانید سریع‌تر از هر پلتفرم دیگری این زبان را یاد بگیرید. همچنین دسترسی به این زبان آسان است. اپل مجوعه‌ بزرگی از منابع یادگیری مثل برنامه‌ Swift Playgrounds را برای شما فراهم کرده که در یادگیری سوئیفت به شما کمک کند. اگر تمایل به ساخت اپلیکیشن با زبان swift را داشته باشید، فرصت‌های شغلی زیادی برای کسب درآمد از طریق این مهارت خواهید داشت.

برای پیاده سازی ایده‌های خود سوئیفت میتواند بهترین گزینه برای شما باشد. شما چه نظری در مورد زبان برنامه‌نویسی  swift دارید؟