هنر پرامپت نویسی، از جادوی کلمات تا تسلط بر هوش مصنوعی

پرامپت نویسی
تاریخ بروزرسانی : 03 تیر 1403 | تعداد بازدید : 499 | زمان خواندن مقاله : 10 دقیقه
هوش مصنوعی،

پرامپت نویسی، زبانی برای ارتباط با هوش مصنوعی

مفاهیم ویژه‌ای همچون آموزش پرامپت نویسی می‌توانند نتایج استفاده از یک سرویس هوش مصنوعی را تا حد قابل توجهی تحت تاثیر خود قرار دهند. برای دقیق‌تر شدن نتایج جستجو با استفاده از یک هوش مصنوعی، شما چه کاری را انجام می‌دهید؟ خیلی از افراد دستور‌های طولانی و پیچیده را مورد استفاده قرار می‌دهند. این در حالی است که راه‌های بهتری هم برای کسب بازدهی مطلوب از این پروسه وجود دارد.

نگارش پرامپت به شما اجازه می‌دهد تا در بهترین حالت ممکن نسبت به بهینه کردن نتایج جستجو با استفاده از یک مدل هوش مصنوعی اقدام نمایید. فرقی ندارد که شما در حال استفاده از چه مدل هوش مصنوعی هستید؛ در هر صورت به کار‌گیری پرامپت نتایج مطلوبی را در اختیارتان قرار می‌دهد.

پرامپت نویسی چیست؟

بیایید کارمان را با پاسخ به یک سوال مهم و کلیدی شروع کنیم: پرامپت نویسی چیست و چه کاربردی دارد؟ یک سری دستورات خاص در ابزار‌های هوش مصنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند که می‌توانند دقت نتایج را افزایش دهند. این دستورات به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا بدون هیچ مشکل خاصی نسبت به افزایش میزان بازدهی پروسه جستجو اقدام نمایند. به این دستورات به صورت خلاصه، پرامپت گفته می‌شود. به خاطر داشته باشید که این دستورات لزوماً پیچیده یا دشوار نیستند! گاهی اوقات پرامپت فقط یک کلمه ساده است و شما می‌توانید آن را در درخواست‌های خود مورد استفاده قرار دهید.

با استفاده از پرامپت شما می‌توانید حجم تعامل موجود میان خود و مدل‌های هوش مصنوعی را افزایش دهید. اگر این ابزار به درستی مورد استفاده قرار گیرد، شما می‌توانید نتایج فوق‌العاده‌ای را دریافت نمایید. پس اگر بخواهیم چیستی پرامپت را به صورت خلاصه بازگو کنیم، باید بگوییم پرامپت دستوری ساده است که می‌توانید به مدل هوش مصنوعی کمک کند تا سرعت و دقت پردازش اطلاعات را افزایش دهد. با استفاده از انواع پرامپت شما به راحتی و بدون هیچ مشکل خاصی می‌توانید دقت نتایج یک مدل هوش مصنوعی را افزایش دهید. همین مسأله هم اهمیت استفاده از آن را چند برابر کرده است.

آموزش هوش مصنوعی

مهم ترین انواع پرامپت کدام‌اند؟ 

حتماً شما هم از خود می‌پرسید که به صورت دقیق، مهم ترین انواع پرامپت کدام‌اند؟ یکی از مفاهیم پر اهمیتی که برای دنبال کردن یک آموزش پرامپت نویسی شما باید آن را مد نظر خود قرار دهید به دسته‌بندی این ابزار اشاره دارد. به صورت کلی، ما می‌توانیم انواع پرامپت را در ۷ زیر شاخه و دسته‌بندی مختلف تقسیم نماییم. هر کدام از این هفت دسته‌بندی، یک سری اهداف خاص را نیز دنبال می‌کنند. در جدول زیر، چند مورد از مهم‌ترین  مدل‌های پرامپت ذکر شده‌اند.

 

نام پرامپت    ویژگی‌های کلیدی
خلاقانه  این پرامپت برای تولید محتوای خلاقانه بر اساس درخواست کاربرد مورد استفاده قرار می‌گیرد.
اطلاعاتی  این پرامپت برای استخراج یک اطلاعات خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
دلیلی  این پرامپت برای توضیح یک مسئله و بیان منطق آن به کار می‌رود. 
لیستی این پرامپت به شما اجازه می‌دهد تا خروجی را به صورت لیستی ایجاد کنید. 
دستوری

 این پرامپت به شما اجازه می‌دهد تا یک مسئله آموزشی را ساده کنید. 

 

چرا استفاده از انواع پرامپت اهمیت زیادی دارد؟

با استفاده از پرامپت شما می‌توانید نتایج کسب شده با استفاده از جستجو در یک مدل هوش مصنوعی را دقیق‌تر نمایید. مثلا پرامپت لیستی خروجی شما را بهینه‌تر کرده و پرامپت‌های دستوری برای ساده‌تر کردن خروجی مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از انواع پرامپت به شما اجازه می‌دهد تا هم سرعت جستجو را افزایش دهید و هم با دقت بیشتری این روند را دنبال نمایید.

جالب است بدانید که پروسه طراحی و ساخت پرامپت، می‌تواند برای فیلتر کردن و محدود کردن نتایج کسب شده در این مدل هوش مصنوعی هم مورد استفاده قرار گیرد. پس اگر شما هم به مفاهیم ویژه و پر اهمیتی همچون نگارش پرامپت علاقه‌مند هستید، بهتر است کمی وقت با ارزش خود را صرف یادگیری نحوه کار با این ابزار نمایید.

پرامپت‌های به کار رفته در دنیای هوش مصنوعی، ترکیبی از علم و هنر هستند. هرچه میزان خلاقیت شما برای مهندسی یک پرامپت بیشتر شود، نتایج کسب شده هم دقیق‌تر خواهد شد. پس ما می‌توانیم به این نتیجه برسیم که پرامپت، یک ترکیب جذاب از منطق و هنر است. اگر شما مفاهیم و قواعد پر اهمیت به کار رفته در این حوزه را به درستی فرا گیرد، احتمال مواجه شدن خود با مشکل را کاهش خواهید داد. با استفاده از پرامپت شما می‌توانید احتمال کسب شدن نتایج غیر دقیق را کاهش دهید. پس استفاده از انواع پرامپت در دنیای هوش مصنوعی، مسأله‌ای به حساب می‌آید که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

پرامپت‌ها چگونه کار می‌کنند؟

دیگر مسأله‌ای که قبل از اقدام برای آشنایی با نوشتن پرامپت برای چت جی پی تی باید آن را مد نظر قرار دهیم به نحوه کار کردن این دستورات اشاره دارد. یک مدل هوش مصنوعی، نمی‌تواند درخواست شما را حدس بزند. از همین رو، برای افزایش میزان دقت نتایج جستجو، شما لزوماً باید از دستور‌های مناسبی استفاده کنید که با دقت بالایی طراحی شده‌اند. پرامپتی که شما آن را مورد استفاده قرار می‌دهید باید دقیق باشد و همه عناصر ضروری یک پاسخ بهینه را در اختیار مدل هوش مصنوعی قرار دهد.

پروسه NLP به کار رفته در پشت صحنه مدل هوش مصنوعی، یکی از متغیر‌های مهمی به حساب می‌آید که روند نگارش یک پرامپت را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. تکنولوژی‌های مختلف، می‌توانند از ابزار‌های متنوعی هم برای بررسی درخواست کاربران استفاده نمایند. الگوریتم‌های NLP هر کدام به نحوی خاص پردازش‌های مورد نیاز را انجام می‌دهند. برای فعالیت در دنیای یادگیری ماشین، کارشناسان معمولاً زبان پرامپت اختصاصی خود را طراحی می‌کنند. پس به صورت خلاصه، پرامپت دستوری مفید و کلیدی است که همه اطلاعات مورد نیاز یک مدل هوش مصنوعی را به صورت کامل در اختیارش قرار می‌دهد تا خروجی ایجاد شده، مفید و پر بازده باشد.

بررسی نحوه نوشتن پرامپت

حال که با مباحث اولیه آشنا شدیم، بیایید به سراغ نحوه نوشتن پرامپت لیستی یا سایر مدل‌های پرامپت برویم. پرامپتی که شما آن را نگارش می‌کنید، باید تمیز، دقیق و شفاف باشد. بیایید یک مثال را در این زمینه بررسی کنیم. فرض بر این است که شما قصد طراحی یک پروژه برنامه‌نویسی با استفاده از هوش مصنوعی را دارید. در این شرایط باید هدف نهایی پروژه را به صورت واضح و دقیق در اختیار مدل‌های هوش مصنوعی قرار دهید. اگر شما تمرکز را روی هدف نهایی پروژه قرار دهید، خروجی ایجاد شده توسط مدل هوش مصنوعی هم روی همان مبحث تمرکز دارد.

برای پرامپت نویسی شما باید همه کلمات کلیدی را بر اساس موضوع پروژه انتخاب نمایید. با انتخاب دقیق موضوع نهایی پروژه، شما می‌توانید به بازدهی مطلوبی در این زمینه برسید. فرقی ندارد که شما قصد دارید تا یک پروژه برنامه‌نویسی را با کمک هوش مصنوعی به اتمام برسانید یا اینکه به دنبال یک مقاله در زمینه سلامتی هستید؛ در هر صورت کلمات شما باید به موضوع خودتان مربوط باشند. برای نوشتن یک پرامپت جدید شما باید خلاقیت داشته باشید.

هرچه خلاقیت شما هنگام طراحی پرامپت بیشتر شود، بازدهی این پروسه هم بالا‌تر خواهد رفت. از جمله دیگر عناصری که روند تولید و نگارش پرامپت را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند، می‌توان به سبک نگارش، روان بودن متن و تعداد کلمات به کار رفته در آن اشاره نمود. یک پرامپت خوب لزوماً کوتاه نیست! برخی از پرامپت‌های پر کاربرد و دقیق بیش از ۱۰۰ کلمه دارند!

بررسی کاربرد‌های پرامپت نویسی هوش مصنوعی

همانطور که در قسمت‌های قبل‌تر هم گفته شد، با استفاده از تکنیک‌های نوین نگارش پرامپت شما می‌توانید دقت جستجوی خود در یک مدل هوش مصنوعی را افزایش دهید. می‌توان پرامپت در دنیای هوش مصنوعی را با دورک در جستجوی گوگل یکسان دانست. با طراحی دورک، شما در حال بهینه‌تر کردن نتایج جستجوی خود در موتور جستجوی گوگل هستید.

این در حالی است که پرامپت‌ها می‌توانند نتایج ایجاد شده توسط مدل‌های هوش مصنوعی را فیلتر نمایند و دقیقاً خروجی مد نظر شما را در اختیارتان قرار دهند. از همین رو، با استفاده از انواع پرامپت شما می‌توانید کیفیت ثبت درخواست در یک مدل هوش مصنوعی را تا حد قابل توجهی افزایش دهید. پس اگر شما هم به دنبال استفاده از یک مدل هوش مصنوعی هستید، بهتر است تکنیک‌های خلاقانه نگارش پرامپت را نیز به کار گیرید.

مزایا و معایب استفاده از پرامپت برای هوش مصنوعی

بی شک استفاده از پرامپت برای هوش مصنوعی، یک سری مزایا و معایب خاص را برای شما به همراه دارد. در ابتدا با استفاده از پرامپت شما می‌توانید از ایجاد اطلاعات اضافی جلوگیری نمایید یا بر اساس نیاز‌های خود، مدل هوش مصنوعی را مجبور کنید تا سطح جزئیات را افزایش دهد. به خاطر داشته باشید که این مسأله میزان بازدهی مدل‌های هوش مصنوعی و کیفیت خروجی‌شان را بالا خواهد برد. در عوض مدت زمان مورد نیاز برای طراحی یک پرامپت نسبتاً بالا بوده و شما باید کمی تخصص در این زمینه داشته باشید. مفاهیم ویژه‌ای همچون مهندسی پرامپت در این زمینه به شما کمک می‌کنند.

مهندسی پرامپت چیست؟

مهندسی پرامپت، یک تکنیک ویژه در دنیای هوش مصنوعی به حساب می‌آید که به شما اجازه می‌دهد تا دقت نتایج را تا حد قابل توجهی بالا ببرید. به صورت کلی، یک مهندس پرامپت از ورودی‌های خاصی استفاده می‌کند تا خروجی مطلوب و پر بازدهی را در اختیار سایر کاربران قرار دهد. با استفاده از مهندسی پرامپت و تکنیک‌های به کار رفته در این زمینه، شما می‌توانید سرعت ثبت درخواست و ایجاد پاسخ توسط یک مدل هوش مصنوعی را تا حد قابل توجهی افزایش دهید.

مثال‌هایی برای استفاده از پرامپت در هوش مصنوعی

برای تسلط بیشتر روی مفهوم پرامپت‌ها، بیایید چند مثال از این ابزار پر اهمیت را مورد بررسی قرار دهیم. اگر دقت کرده باشید، خیلی از اوقات تیم‌های بزرگ و سازمان‌های شناخته شده، یک سری محتوای خاص را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌نمایند که در اکثر مواقع آن محتوا ویرال می‌شود. استفاده از پرامپت‌های مخصوص دنیای هوش مصنوعی به این تیم‌ها اجازه می‌دهد تا به راحتی و بدون هیچ مشکل خاصی نسبت به طراحی متون جذاب و محتوای خلاقانه اقدام نمایند. اگر شما با استفاده از منطق و خلاقیت خود به مدل هوش مصنوعی بگویید که به دنبال استفاده از یک متن جذاب برای تبلیغ هستید، به بازدهی مطلوبی در این زمینه خواهید رسید.

نکات مهم برای نگارش پرامپت

آیا شما هم به دنبال پرامپت نویسی چت جی پی تی هستید؟ در این صورت باید یک سری نکات خاص را مد نظر قرار دهید. به صورت کلی، در دنیای هوش مصنوعی ابزار‌های زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند. چت جی پی تی یکی از همین ابزار‌های قدرتمند به حساب می‌آید که ویژگی‌های مثبت زیادی را در خود جای داده است. هنگام نگارش یک پرامپت جدید شما باید دستورات خود را به صورت دقیق بازگو نمایید. هرچه دقت پرامپت بالا‌تر رود، بازدهی این روند هم بیشتر خواهد شد.

اگر هنگام خروجی پرامپت شما مطلوب نبود، می‌توانید جای کلمات را با یکدیگر عوض کنید. البته که این پروسه باید به گونه‌ای دنبال شود تا معنا و مفهوم پرامپت، تغییر نیابد. شما می‌توانید پرامپت خود را به نحو دیگری بیان نمایید تا مدل هوش مصنوعی چت جی پی تی در بهترین حالت ممکن متوجه آن شود. هرچه شما سوال یا درخواستتان را بهتر شرح دهید، نتایج کسب شده با استفاده از پرامپت هم بهتر خواهد شد.

اگر شما قصد دریافت پاسخ برای یک سوال خاص را دارید، بهتر است سوالتان را بدون حرف اضافی بپرسید. پرسیدن سوال به صورت دقیق و محدود کردن پاسخ به "بله" یا "نه" همواره نتایج مطلوبی را برای شما به همراه خواهد داشت. این مسأله به شما اجازه می‌دهد تا ابزار‌های هوش مصنوعی را دقیقاً بر اساس نیاز‌های خود به کار گیرید. اگر شما به دنبال پاسخ یک سوال ساده نیستید، می‌توانید تا حد ممکن از جزئیات برای پرامپت خود استفاده کنید. مد نظر قرار دادن این نکات همواره روند نگارش پرامپت و استفاده از دستور‌های مهم هوش مصنوعی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

مراحل ضروری برای ایجاد یک پرامپت

برای پرامپت نویسی هوش مصنوعی نمی‌توان یک مجموعه مراحل را در نظر گرفت. این پروسه به خلاقیت و نیاز‌های شما بستگی دارد. اگر بخواهیم یک سری مراحل عمومی را برای طراحی و ساخت انواع پرامپت در نظر بگیریم، می‌توانیم بگوییم که در ابتدا شما باید موضوع پرامپت خود را مشخص نمایید. پس از مشخص شدن موضوع و نیاز، شما باید تعداد کلمات آن را بیابید. هرچه توضیحات شما بیشتر شود، بازدهی پرامپت هم بالا‌تر می‌رود.

در مرحله بعد شما باید نسبت به انتخاب یک مدل هوش مصنوعی خاص اقدام نمایید. مسلماً میزان بازدهی مدل هوش مصنوعی بینگ با Dall-E یکسان نیست. در نهایت شما می‌توانید از خلاقیت خود برای طراحی یک پرامپت ساده و سر راست و ارسال آن به مدل‌های هوش مصنوعی اقدام نمایید. هرچه شما تمرینات بیشتری در این زمینه داشته باشید، بازدهی کسب شده‌تان هم بالا‌تر می‌رود.

کلام آخر

همانطور که در این صفحه مشاهده کردید، روند پرامپت نویسی مخصوص هوش مصنوعی به گونه‌ای طراحی شده تا روند جستجوی شما را تحت تاثیر خود قرار دهد. شاید در نگاه اول استفاده از این ابزار مسأله‌ای ضروری به نظر نرسد ولی اگر شما آن را مورد استفاده قرار ندهید، با چالش‌های گسترده‌ای هنگام جستجو مواجه خواهید شد. پس جهت جلوگیری از ایجاد مشکل و کسب بازدهی مطلوب از این پروسه به شما توصیه می‌کنیم تا از انواع پرامپت استفاده نمایید. اگر شما هم به این محیط علاقه‌مند هستید، بهتر است کمی وقت با ارزش خود را صرف یافتن بهترین دوره‌های آموزش کار با هوش مصنوعی کنید.

استفاده از بهترین دوره‌های آموزشی مخصوص هوش مصنوعی به شما اجازه می‌دهد تا طی مدت زمان کوتاهی به بازدهی مطلوبی برسید. البته که در حال حاضر، دوره‌های زیادی در این زمینه طراحی شده‌اند. ما در آکادمی درسمن، آماده تبدیل شما از یک کاربر عادی به یک متخصص هوش مصنوعی هستیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد دوره‌های هوش مصنوعی آکادمی درسمن، می‌توانید هم اکنون به لیست دوره‌ها مراجعه نمایید و از آن طریق، دوره مناسب خود را بیابید. به خاطر داشته باشید که خدمات آکادمی ما همواره با تضمین بهترین کیفیت و قیمت در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

 

سوالات متداول

1- آیا با پرامپت می‌توان یک مدل هوش مصنوعی را دور زد؟ 

کارشناسان فعال در پشت صحنه مدل‌های هوش مصنوعی همواره به دنبال جلوگیری از دور زدن قوانین امنیتی هستند. شاید یک سری پرامپت‌های خاص به شما اجازه دهند تا اطلاعات قفل شده و مخفی هوش مصنوعی را بیابید ولی آن‌ها دائماً در حال تغییر بوده و تکنسین‌های فعال در این زمینه هم دائماً در حال بلاک کردن پرامپت‌های آسیب‌زا هستند. پس جهت کسب بازدهی مطلوب بهتر است از این دستورات استفاده نکنید.

2- آیا پرامپت می‌تواند برای فیلتر کردن نتایج به کار برد؟

قطعا! یکی از مهم‌ترین کاربرد‌های پرامپت به فیلتر کردن نتایج ایجاد شده توسط مدل هوش مصنوعی اشاره دارد. اگر شما پرامپت مناسبی را برای مدل‌های هوش مصنوعی خود مورد استفاده قرار دهید، می‌توانید دقیقاً همان پاسخی که به دنبالش هستید را دریافت کنید. مثلاً اگر شما فقط به دنبال پاسخ به یک سوال به صورت "آره" یا "خیر" هستید، می‌توانید از پرامپت‌های مربوطه استفاده کنید. البته که جهت کسب بازدهی مطلوب در این زمینه، بهتر است با واحد پشتیبانی مدل هوش مصنوعی مد نظر خود تماس بگیرید.

3- بهترین راه کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع پرامپت در دنیای هوش مصنوعی کدام است؟

بهترین راه برای کسب اطلاعات مفید درباره پرامپت های هوش مصنوعی مطالعه کتاب ها و مقالات تخصصی است که درباره آن نوشته شده است. انجام تمرین های عملی نیز به شما کمک می کند تا مفاهیم مرتبط با پرامپت را بهتر درک کنید و استفاده موثر تری از آن ها داشته باشید.