آیا لازم است زبان c یا ++c را یاد بگیریم؟

آیا لازم است زبان c یا ++c  را یاد بگیریم؟
تاریخ بروزرسانی : 25 اردیبهشت 1398 | تعداد بازدید : 6660 | زمان خواندن مقاله : 5
++C،

زبان های برنامه نویسی بسیاری وجود دارند که شما میتوانید یاد بگیرید و روی آن متمرکز شوید. همان طور که میدانید زبان های برنامه نویسی مختلف برای رسیدن به اهداف متفاوت طراحی شده اند. و شما با توجه به حوزه ی کاری که می‌خواهید فعالیت کنید می‌توانید زبان برنامه نویسی مورد نیاز خود را انتخاب کنید.

این که ایا شما برنامه نویس با تجربه هستید یا تازه پا به دنیای برنامه نویسی گذاشته اید، زبان هایی وجود دارد که نباید نادیده بگیرید و آن زبان برنامه نویسی c و c++ است. در دنیای برنامه نویسی کسانی هستند که فقط می خواهند مبانی زبان برنامه نویس را یاد بگیرند تا بتوانند یک سیستم کاربردی ایجاد کنند. از سوی دیگر کسانی هستند که میخواهند به ستون فقرات برنامه نویسی بروند و با کسب مهارت های اصلی، قادر به حل کردن هر گونه چالش های برنامه نویسی باشند.

گروه زبان برنامه  نویسیc  یکی از رایج ترین زبان های حوزه برنامه نویسی است. زبان  cیک زبان قدیمی است و c++ با اضافه کردن چند ویژگی خاص به زبان cبه منظور توسعه نرم افزارهای شی گرا توسعه پیدا کرد. گرچه زبان c++ مشتق شده زبان c است اما انها واقعا متفاوت هستند. در واقع، تفاوت آنها می تواند مانند یک شمشیر دو طرفه باشد؛ زیرا آنچه که در یک زبان کار می کند، لزوما در دیگری کار نمی کند.

اگر قصد دارید یک شروع رویایی داشته باشید و برنامه نویسی را شروع کنید پیشنهاد می کنیم تا آموزش سی پلاس پلاس درسمن را حتما مشاهده کنید، این دوره به صورت رایگان می باشد.

تفاوت اصلی زبان ++c و زبان c

c و c++ از لحاظ نحو مشابه هستند اما در ساختار کاملا متفاوت هستند. c یک زبان برنامه نویسی رویه ای است و ++C یک زبان برنامه نویسی شی گرا است. در ادامه برخی از کاربرد های این دو زبان را با هم برسی می‌کنیم :

زبان c یک زبان سطح پایین است که کد های آن نزدیک به زبان ماشین است. زبان های سطح پایین، زبان هایی هستند که به زبان ماشین (صفر و یک) نزدیک هستند و کد نویسی با این زبان ها کمی پیچیده و دشوار است اما زبان c بیشترین قدرت و کنترل را در بین زبان‌های سطح پایین دارد و کدهای آن به اندازه کافی قابل خواندن توسط انسان‌ها هستند و باعث نمی‌شود که بخواهید خیلی خودتان را اذیت کنید.

زبان c یک زبان برنامه نویسی structured است که اجازه می دهد یک برنامه پیچیده به برنامه های ساده تر به نام توابع شکسته شود. و این امکان را به کاربر می دهد تا حافظه را به صورت دستی مدیریت کند. این زبان بخش عمده ای از سیستم عامل ویندوز، یونیکس و لینوکس را تشکیل می دهند و می تواند در برنامه های سازمانی، بازی ها، گرافیک و برنامه های کاربردی محاسباتی کارآمد باشد.

C++  یک زبان برنامه‌نویسی همه‌منظوره، شیءگرا، سطح میانی است که از برنامه نویسی رویه ای و برنامه نویسی شی گرایی پشتیبانی میکند. موارد استفاده از زبان سی پلاس پلاس به شدت زیاد است و میتوان گفت در همه جا زبان سی پلاس پلاس کاربرد و مورد استفاده قرار میگیرد. برخی از این موارد شامل موارد زیر میباشد:

  • نرم افزار های مهندسی
  • سیستم عامل ها
  • نرم افزار های ویندوز
  • هوش مصنوعی
  • سیستم های بانکی و...

همچنین سی پلاس پلاس در وب نیز کاربرد دارد اما نه به صورت مستقیم لذا هدف از آن طراحی وب نیست، بیشترین تمرکز c++ در محصولات وب در بخش پردازش است.به عنوان مثال می توان به سایت هایی مانند فیسبوک و گوگل اشاره کرد.هسته این وبسایت ها توسط c++ پیاده سازی شده است تا سرعت انتقال اطلاعات به صورت چشمگیری افزایش یابد که در نهایت منجر به مدیریت منابع و کاهش فشار سرور می شود.

 
زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس
اما سوال اصلی این است امروزه برای توسعه نرم افزارهای مدرن از زبان های پیشرفته مانند: جاوا، c# ،پایتون و جاوا اسکریپت و... استفاده می شود و اگر کسی بخواهد یک برنامه وب را تنها با c و c++ توسعه دهد دیوانه به نظر می رسد. c/c++ به ندرت در توسعه نرم افزار مدرن استفاده می شود پس چرا باید c/c++ را یاد بگیریم ؟
 

4 دلیل اصلی برای استفاده از زبان ++c و زبان c که شما را شگفت زده میکند:

  1. استاد دیگر زبان های برنامه نویسی پیشرفته

تقریبا تمام  زبان های برنامه نویسی مدرن و کتابخانه های محبوب توسط  c/c++ نوشته شده اند و در بسیاری از زبان های فعلی تاثیر گذار هستند، به عنوان مثال:
  • جاوا: هسته کانونی ماشین مجازی جاوا توسط c++ نوشته شده است.
  • پایتون: مترجم پایتون توسط c اجرا می شود.
  • جاوا اسکریپت: موتور جاوا اسکریپت v8 ،این موتور با زبان c++ نوشته شده است.
  • Numby: یکی از محبوب ترین کتابخانه های علمی در پایتون که به طور گسترده ای در AI و ML استفاده می شود، اما ماژول هسته آن توسط C اجرا می شود.

زمانی که برنامه نویسی را با یک زبان سطح بالا فرا می گیریم تنها با syntax زبان برنامه نویسی اشنا میشویم و فقط می توانید از کتابخانه های رایج در زبان های برنامه نویسی استفاده کنید.اما دانستن تئوری در زبان برنامه نویسی می تواند به شما کمک کند برنامه های کاربردی را به طور موثرتر توسعه دهید و این به این معنی است که شما واقعا  به زبان های برنامه نویسی تسلط کافی دارید به شرط آنکه c/c++ را خوب بدانید.

اگر قصد دارید این زبان دوست داشتنی را یادبگیرید و توانایی حل کردن مسئله هایش را داشته باشید، توصیه میکنیم دوره حل تمرین سی پلاس پلاس را مشاهده کنید.

  1. عملکرد بهتر در برنامه نویسی

زبان های بسیاری وجود دارند که بدون داشتن اطلاعات تخصصی در رابطه با سیستم عامل، کامپایلر و.. می توانید موفق به یادگیری انها شوید. اما c/c++ چنین ویژگی ندارند در واقع کاربر را به چالش می کشد تا با یادگبری مباحث سیستم عامل، ساختار و معماری کامپایلرها، نوع معماری پردازنده ها و... اشنا شود این کار باعث می شود شما عملکرد بهتری در کد نویسی داشته باشید و عملکرد بهتر نیازمند برسی دقیق و تجزیه و تحلیل کامل سیستم است.

  1. به خوبی نظریه های پایه کامپیوتر را درک می کنید

شبکه های کامپیوتری، سیستم عامل ها، معماری کامپیوتر و نظریه های کامپایلر، چهار مورد از مهم ترین نظریه های اساسی رایانه است و تقریبا تمام تکنیک های جدید ما بر اساس این چهار نظریه ساخته شده است. به عنوان مثال اگر میخواهید رابط های API را برای زبان های پیشرفته مانند پایتون و جاوا اسکریپت پیاده سازی کنید باید چگونگی ارتباط بین زبانها را بدانید، نظریه های کامپایلر میتواند به شما کمک کند.

  1. زبان  کدنویسی c++ و c به جهان برنامه نویسی قدرت می دهد

بیشتر هسته های سیستم عامل توسط c نوشته شده اند مانند ویندوز، لینوکس، مک، ios، Android و...

مرورگر های مدرن با زبان c/c++ نوشته شده اند مانند کروم، فلیرفاکس و...

همان طور که در بالا ذکر شد کامپایلر و مترجم زبان های برنامه نویسی با c/c++ نوشته شده اند.

با توجه به شاخص TIOBE در مارس 2018، c/c++ هنوز جزء محبوب ترین زبان های برنامه نویسی به شمار می روند.پس برای یادگیری این دو زبان که هنوز جهان برنامه نویسی را در اختیار دارند کوتاهی نکنید. یادگیری زبان  c/c++شروع کنید وادامه دهید از پیچیدگی و منحنی شلوغ آن نترسید.چرا که با تسلط بر این زبان شما درک بهتری نسبت به زبانهای دیگر خواهید داشت و دانش بیشتری بدست خواهید آورد.


کلمات کلیدی :
سی پلاس پلاس