بهترین فریم ورک های PHP

فریم ورک های PHP
تاریخ بروزرسانی : 24 مهر 1399 | تعداد بازدید : 2892 | زمان خواندن مقاله : 15
مقاله های PHP،

پی‌اچ‌پی (php) یک زبان برنامه‌نویسی توسعه یافته برای طراحی وبسایت است و حدود سه چهارم وب سایت‌های دنیا از آن استفاده می‌کنند. سایت‌های شناخته شده‌ای مثل فیسبوک، ورد پرس، جوملا، یاهو و ویکی پدیا از این زبان قدرتمند استفاده می‌کنند. این زبان توسط راسموس لردوف در سال 1995 ساخته شد و در حال حاضر توسط گروه PHP در حال توسعه  یافتن است. پی‌اچ‌پی یک زبان قدرتمند برای طراحی وبسایت‌های پویا و یک زبان اسکریپت‌نویسی متن باز است که می‌تواند با HTML ادغام شود.

فریم ورک های php

با استفاده از PHP، نگهداری یک وبسایت با موتورهای جستجو آسان است و از جستجوی پیچیده وب که باعث اشتباه موتورهای جستجو می‌شود، جلوگیری می‌کند. این حالت باعث بالا بردن سئوی سایت شما و رسیدن به اهداف بازاریابی یا همان بازاریابی دیجیتالی شما می‌شود. پی‌اچ‌پی (PHP) به بهینه‌سازی سرعت صفحات وب از زمان پردازش در بخش سرور کمک می‌کند.

موضوع امروز مقاله ما در مورد فریم ورک های php است اگر میخواهید با بهترین های زبان برنامه نویسی php آشنا شوید تا انتها همراه ما باشید.

فریمورک FrameWork)) چیست؟

فریمورک به یک چارچوب نرم‌افزاری گفته می‌شود که مجموعه‌ای است ازکتابخانه‌های برنامه‌نویسی و مجموعه‌ای از قوانین برای برنامه‌نویسان است. به عنوان مثال NET FrameWork. محصولی از شرکت مایکروسافت است که متشکل از هزاران کتابخانه‌ی کوچک به همراه قواعد و ابزارهایی برای توسعه دهندگان برنامه نویسی مختلف در آن قرار دارد.

فریم ورک چیست

یک FrameWork یا یک چارچوب، به توسعه دهندگان کمک می‌کند کدهای کمتری را بنویسند و در زمان کمتری به بهترین نتیجه برسند. برنامه‌نویسان فارغ از زبان برنامه‌نویسی که با آن فعالیت می‌کنند با فریمورک‌های برنامه‌نویسی سروکار دارند. این فریمورک‌ها مجموعه‌ای از کدهای از پیش آماده، کتابخانه‌های برنامه‌نویسی و قوانین توسعه‌ نرم افزار هستند.

این گونه فریمورک‌ها به برنامه‌نویسان کمک می‌کند تا بسیاری از کدهای تکراری که در اکثر برنامه‌ها وجود دارد و مورد نیاز برنامه نویسان می باشد را بازنویسی نکنند. همچنین با قوانینی موجود در فریمورک‌ها، امنیت را بهبود می بخشند، سرعت را افزایش می‌دهند و کمک می‌کنند تا توسعه‌پذیری کد بهبود یابد. در ادامه ما بهترین فریمورک‌های PHP را مورد بررسی قرار می‌دهیم پس با درسمن همراه باشید :)

 

فریمورک های محبوب زبان برنامه‌نویسی PHP

فریمورک لاراول (Laravel Framework)

زبان برنامه‌نویسی PHP فریمورک‌های بسیاری دارد که لاراول یکی از محبوبترین و بهترین فریمورک‌های آن است. عاملی که باعث محبوبیت فریمورک لاراول شده دلایلی بسیاری دارد که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

فریم ورک لاراولاین FrameWork طی زمان اندکی توانست جایگاه خوبی برای خود کسب کند و به اولین گزینه انتخابی توسعه دهندگان برای توسعه برنامه‌های پیچیده تحت وب تبدیل شود. فریمورک لاراول مبتنی بر معماری MVC است که به صورت رایگان و متن باز ارائه شده است. در مقایسه با دیگر فریمورک‌های زبان برنامه‌نویسی PHP، لاراول از امنیت و سرعت توسعه بیشتری نیز برخوردار است و به همین دلیل شما بدون نیاز به تغییری در کدهای اصلی، می‌توانید عملکرد بسیاری از بخشها را تغییر دهید.

 

 

فریمورک لاراول (Laravel Framework) سرویس‌های مختلفی را برای برنامه‌نویسان ارائه می دهد. به عنوان مثال سرویس‌هایی همچون تایید هویت، دسترسی کاربران، پرداخت و صورتحساب، کش (Cache)، کنسول Artisan و ... که تنها بخش کوچکی از این سرویس‌های محبوب لاراول را در اختیار برنامه‌نویسان می گذارد.

 

مزایای لاراول:

  • لاراول یک ساختار کنترل‌کننده MVC یا Model View را فراهم می‌کند. ساختار آن از هر نوع فرم معماری که در آن تمام کد‌های PHP و همچنین کد HTML در یک جا نوشته می‌شوند، جلوگیری می‌کند.
  • Laravel بهترین چارچوب PHP با تعداد زیادی از ابزارهای مختلف است.
  • Laravel پشتیبانی داخلی را برای برنامه Redis ارائه می‌دهد.
  • لاراول راهی ساده برای هر نوع تزریق وابستگی فراهم می‌کند. این یک محیط آزمایش آسان را ارائه می‌دهد و همچنین می‌تواند برای بارگذاری وابستگی‌ها خودکار شود.
  • Laravel الزامات برنامه‌های اصلی وب را برآورده می‌کند.

 

فریمورک (Symfony)

فریم ورک سیمفونی-Symfony

 

فریمورک سیمفونی مجموعه‌ای از کامپوننت‌های PHP است که بر پایه معماری MVC است و در مقایسه با دیگر فریمورک‌های زبان PHP، تنها فریمورکی است که قوانین و استانداردهای PHP را به طور کامل رعایت می‌کند. Symfony به آسانی روی سایر پلتفرم‌ها نصب و کانفیگ می شود و یکی از بهترین ویژگی های آن، قابلیت استفاده مجدد از کامپوننت‌های PHP آن است.

 

 

 

 

دو ویژگی مهم فریمورک سیمفونی:

دارای انجمن‌های آموزشی فراوانویژگی های فریم ورک سیمفونی

زمانی که برای نوشتن، توسعه و آموزش یک FrameWork، انجمن‌های زیادی تشکیل شده باشد، به قول معروف دل آدم قرص است که با به وجود آمدن هر مشکلی، می‌شود با یک جستجوی ساده در موتورهای جستجو یا حتی وب سایت Symfony، خیلی راحت مشکل خود را حل کرد.

 

 

استفاده از کامپوننتهای مختلف در سیمفونی

کامپوننت‌ها (ترکیب کننده)، یکی از ابزارهای مهم در طراحی وب هستند که در واقع ترکیبی از چندین ماژول یا چندین ابزار هستند که سرویس‌های متعددی را در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهند. حال تصور کنید که کامپوننت چقدر می‌تواند در وقت و هزینه‌ی یک برنامه‌نویس صرفه‌جویی کند.Symfony هم با داشتن مجموعه‌ای از کامپوننت‌های مختلف می‌تواند قدرت خود را به رخ دیگر رقبا بکشد.

 

فریم ورک Yii 2

این فریمورک، مانند حرف e کشیده با تلفظ yee خوانده می‌شود. اینFrameWork همانند سایر برنامه‌ها یک پلتفرم برای استفاده برنامه‌نویسان php است که در سال ۲۰۰۸ توسط تعدادی از برنامه‌نویسان باتجربه و متخصص که مدت زمان زیادی را بر رویفریم ورک Yii 2

پروژه‌های توسعه php framework مثل پروژه prado صرف کرده بودند عرضه شد. این پروژه مدت کوتاهی است که معرفی شده است اما به قدری موثر واقع شد که در مدتی کوتاه توانسته است نظر بسیاری از توسعه‌دهندگان وب را به خود جلب نماید. فریم ورک yii بسیاری از قابلیتهای پروژه prado  را به ارث برده است.

 

 

 

 

 

فریمورک CakePHP

مهمترین دلیل استفاده از فریمورک CakePHP، عدم نیاز به یادگیری و استفاده از دستورات پیچیده برنامه‌نویسی، آرایه‌ها و توابع توسط توسعه‌دهندگان می‌باشد. در واقع برای پیاده‌سازی برنامه‌های تحت وب تنها به ساختار کلی پایگاه داده نیاز است و روابط و ایجاد مدلها، صفحات و کنترل کنندهها همگی به راحتی و بدون دخالت کاربر بر اساس سوالاتی که توسط این FrameWork از کاربر پرسیده می شود، ساخته می‌شود.فریم ورک CakePHP

 

 

فریم ورک Codeigniter

این فریمورک شامل جامعه دوستانه، انعطاف پذیری کدها، برنامه ساختارمند، درخواست‌های توزیع با آدرس‌های کوتاه و سفارشی، انعطاف‌پذیری توسط ACL، محلی سازی، توسعه سریع‌تر وب، متن باز و رایگان بودن، ساختارهای کد اصلاح شده و پشتیبانی از الگوهای طراحی رایج Design Patterns  همگی از ویژگی‌های مهم این فریمورک هستند.

 

 

برخی از توسعه دهندگان به  فریمورک کد ایگنایتر"Codeigniter"  اختصارا CI می گویند که مخففCode  و Igniter است. از ویژگی‌های بارز Codeigniter این است که کاملا رایگان و Open Source (متن باز) است. شما برای استفاده از Codeigniter هیچ هزینه‌ای نیاز نیست پرداخت کنید و همه چیز رایگان خواهد بود. فقط کافی است که کدایگنایتر را نصب کنید و کار با آن را شروع کنید.

 

فریمورک Codeigniter

Codeigniter یک فریمورک بسیار ساده، سریع، سبک و بسیار قدرتمند است. یک دید اشتباهی که وجود دارد این است که به دلیل ساختار نه چندان پیچیده‌ی آن، نمی توان با آن نرم افزاهای خوب نوشت. ولی این دید درست نیست. سادگی در استفاده، یکی از ویژگی‌های اصلی کدایگنایتر است که آن‌ را برای همگان قابل استفاده می‌کند اما این سادگی در استفاده و یادگیری، به معنای قدرت پایین Codeigniter نیست. بلکه این هنر توسعه‌ دهندگان Codeigniter را نشان می‌دهد که در عین سهولت و سریع بودن، یک FrameWork بسیار قدرتمند را ایجاد کرده‌اند.

 

 

 

فریمورک Zend

Zend Framework  بطور کامل از کدها و کلاس های شی‌گرا استفاده می‌کند و برنامه‌نویسی شی‌گرا و استفاده از الگوها و کلاس‌های آن یکی از اصول رعایت شده در این فریمورک هستند. 2Zend Framework  نسخه تکمیل شده Framework1 می‌باشدفریمورک zend

 

که بیش از پانزده میلیون دانلود و نصب داشته است. اجزا و کلاس‌های این فریمورک قدرتمند یکتا می‌باشند و در عین حال هر کدام از اجزاء وابستگی‌هایی به دیگر جزءهای این فریمورک نیز دارند. فریمورک Zend از روش شیءگرا SOLID پیروی می‌نماید که این روش به برنامه نویسان و توسعه‌دهندگان برنامه‌ها این اجازه را می‌دهد تا در صورت نیاز به هر جزئی که در برنامه‌نویسی احتیاج دارند استفاده نمایند.

 

 

 Phalcon فریمورک 

بهترین فریم ورک‌ php حساب می‌شود که با دیگر فریمورک‌های این زبان کاملا متفاوت است زیرا سبک برنامه‌نویسی آن بر پایه زبان C و ++C است. فریمورک فالکون، یکی از فریمورک‌های رده بالای زبان PHP می‌باشد که به لطف معماری MVC از یکپارچگی بسیار خوبی برخوردار است. نسخه آلفای این فریمورک در سال 2012 منتشر شد که از آن زمان همیشه به صورت Open-Source در اختیار برنامه‌نویسان قرار گرفته است. انگیزه و هدف اصلی طراحی فریمورک Phalcon در حقیقت افزایش سرعت اجرای کدها، کاهش استفاده از منابع و پردازش بهتر حجم زیادی از کاربران می‌باشد. به علاوه مهمترین مزیت فریمورک Phalcon نسبت به همتایان خود استفاده کارآمد از حافظه می‌باشد که در اصل باعث عملکرد و کارآمدی هر چه بهتر این زبان می شود.

Phalcon فریمورکPhalcon بر اساس یک الگوی قدرتمند اما آسان برای درک و استفاده به نام Dependency Injection ساخته شده است. با استفاده از این الگو شما می‌توانید خدمات را ابتدا تعریف کنید و سپس از آنها تقریبا در هر نقطه از برنامه استفاده کنید. Phalcon بر اساس یک الگوی قدرتمند اما آسان برای درک و استفاده به نام Dependency Injection ساخته شده است. با استفاده از این الگو شما می توانید خدمات را ابتدا تعریف کنید و سپس از آن ها تقریبا در هر نقطه از برنامه استفاده کنید.

 

 

 

فریمورک‌های معرفی شده از بهترین فریم‌ورک‌های PHP هستند که هر کدام از آنها قابلیت‌های چشمگیری دارند و در مدت زمان کوتاهی جایگاه خود را در بین توسعه دهندگان ثابت کرده‌اند.

سپاس از همراهیتون :)

 


کلمات کلیدی :
php