آناکوندا پایتون؛ بررسی کاربردها، ویژگی ها و نحوه نصب!

آناکوندا پایتون؛ بررسی کاربرد ها، ویژگی ها و نحوه نصب!
تاریخ بروزرسانی : 01 مرداد 1403 | تعداد بازدید : 200 | زمان خواندن مقاله : 10
پایتون، هوش مصنوعی،

آناکوندا پایتون، یکی از مهم ترین توزیع های ایجاد شده از زبان برنامه نویسی پایتون به حساب می آید که توسط شرکتی با همین نام، توسعه یافته است. آناکوندا برای اولین بار در سال 2012 ایجاد شد. تقریبا 11 سال از عمر این ابزار می گذرد و توسعه دهندگان فعال در دنیای هوش مصنوعی یا علم داده، هر روز بیشتر از قبل به آن وابسته می شوند.

به خاطر داشته باشید که این پلتفرم به گونه ای طراحی شده تا از سیستم عامل های مطرحی همچون ویندوز، مک و لینوکس پشتیبانی نماید. شما می توانید ابزار های ویژه ای همچون آناکوندا را به صورت اشتراکی یا رایگان تهیه کنید. البته که امکانات و قابلیت های موجود در نسخه رایگان با نسخه اشتراکی یکسان نیست. امروز ما قصد داریم تا چیستی آناکوندا و نکات مهم برای استفاده از آن را زیر ذره بین ببریم. پس با ما همراه شوید. 

آناکوندا پایتون چیست؟

بیایید کارمان را با بررسی چیستی آناکوندا پایتون شروع کنیم. آناکوندا در پایتون، یک پلتفرم حرفه ای به حساب می آید که به شما اجازه می دهد تا کد های این زبان برنامه نویسی را اجرا نمایید. با استفاده از آناکوندا شما می توانید خیلی راحت تر به کتابخانه ها و ابزار های مختلف دسترسی داشته باشید. یک ابزار حرفه ای همچون آناکوندا به گونه ای طراحی شده تا هم توسط برنامه نویسان حرفه ای و هم توسط کاربران تازه وارد مورد استفاده قرار گیرد.

آناکوندا پایتون واقعا چیست؟

سیستم مدیریت پکیج ساده این ابزار همراه با داشتن کتابخانه ای عظیم از ابزار های متنوع باعث شده تا محبوبیت آناکوندا پایتون چند برابر شود. اگر شما هم به کد نویسی در دنیای پایتون علاقه مند هستید، می توانید با خیال راحت نسبت به استفاده از این ابزار اقدام نمایید.

آناکوندا در پایتون چه کاربردی دارد؟

آناکوندا پایتون به عنوان ابزاری در جهت انجام محاسبات علمی شناخته می شود. با استفاده از این ابزار شما می توانید نسبت به فعالیت در حوزه های ویژه ای همچون یادگیری ماشین، علوم داده، پردازش داده و پیش بینی آنالیزی اقدام نمایید. خیلی از کارشناسان و دانشمندان داده با استفاده از این ابزار توانسته اند کیفیت کد های خود را چند برابر نمایند.

به خاطر داشته باشید که آناکوندا به صورت پیشفرض 250 کتابخانه مختلف را برای شما نصب می کند. با استفاده از PyPi شما به بیش از 7500 پکیج جانبی هم دسترسی خواهید داشت. پس به صورت کلی، آناکوندا می تواند برای کارشناسان علوم داده کاربرد های زیادی داشته باشد. لازم به ذکر است که تنها کاربرد آناکوندا به محاسبات علمی محدود نمی شود! با استفاده از آناکوندا شما می توانید حجم عظیمی از برنامه های مختلف را تحت اجرا در آورید.

آموزش پایتون

بررسی مزایای استفاده از آناکوندا برای پایتون

آناکوندا پایتون مزایای زیادی را در خود جای داده است. مدیریت پکیج در این برنامه راحت بوده و شما نیازی به استفاده از ابزار های سوم شخص نخواهید داشت. آناکوندا چندین محیط توسعه را در اختیار شما گذاشته و پروسه مدیریت، طراحی، تولید و تست کد را برایتان ساده تر می کند. مدیریت پکیج های مختلف در آناکوندا، اصلا کار پیچیده و دشواری نیست! این ابزار به گونه ای طراحی شده تا طی مدت زمان کوتاهی برای آپدیت، نصب و حذف برنامه های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. در ضمن، به خاطر داشته باشید که پلتفرم های مخصوص توسعه هوش مصنوعی به کار رفته در طراحی و ساخت آناکوندا توانسته اند روی میزان بازدهی این ابزار برای شما تاثیر بگذارند.

معایب استفاده از آناکوندا در پایتون

قطعا استفاده از آناکوندا پایتون یک سری معایب خاص را نیز برای شما به همراه خواهد داشت. در اولین مرحله، این ابزار به شدت سنگین است. اندازه فایل نصبی این ابزار بزرگ بوده و برای نصب آن شما باید حجم زیادی از اینترنت و هارد خود را در اختیارش بگذارید. جدا از این مسئله، همه ابزار های موجود در آناکوندا رایگان نیستند! نسخه رایگان این ابزار به شدت محدود بوده و چالش های گسترده ای را سر راه کاربران قرار می دهد. برای دریافت بازدهی مطلوب، شما باید نسخه اشتراکی یا پولی آناکوندا را تهیه کنید. در کل، بهتر است همه جوانب این ابزار را مد نظر قرار دهید و سپس آن را به کار گیرید.

آیا آناکوندا اشتراکی است؟

آناکوندا پایتون را می توان به صورت اشتراکی و رایگان تهیه نمود. البته که میان کتابخانه ها و ابزار هایی که در حالت اشتراکی و رایگان در اختیار شما گذاشته می شود، تفاوت های زیادی وجود دارد. در حالت رایگان، شما به برخی از قابلیت های آناکوندا دسترسی ندارید. در حالت رایگان، آناکوندا 5 گیگابایت فضای قابل اشتراک را در اختیار شما می گذارد. شما به هزاران پکیج دسترسی دارید و می توانید آن را برای کار های غیر تجاری و آموزشی مورد استفاده قرار دهید.

اگر شما به استفاده از آناکوندا پایتون در پروژه های عملی و تجاری علاقه مند هستید، الزاما باید پکیج هایی همچون استارتر، بیزینس و Enterprise را تهیه نمایید. به خاطر داشته باشید که هر کدام از این پکیج ها، یک سری مزایای خاص را به همراه دارند. ارزان ترین پکیج استارتر بوده و به شما اجازه دسترسی به دوره های آموزشی و 10 گیگابایت فضای اشتراکی را خواهد داد. البته که با این پکیج، شما می توانید کد های نگارش شده خود را با اهداف تجاری هم مورد استفاده قرار دهید.

بررسی مراحل نصب آناکوندای پایتون

پروسه نصب آناکوندا پایتون اصلا سخت یا پیچیده نیست! مخصوصا اگر شما در حال کار روی ویندوز هستید، می توانید تنها با چند کلیک ساده، نسبت به نصب ابزار های ویژه ای همچون آناکوندا و پایتون اقدام نمایید. لیست زیر حاوی چند مورد از مهم ترین مراکز مورد نیاز برای نصب این ابزار می باشد.

1-فایل نصبی آناکوندا را از این لینک دانلود کنید. 

2-روی فایل اجرایی دو بار کلیک کنید تا باز شود. 

3-روی گزینه Next کلیک کنید. 

آموزش نصب آناکوندا پایتون

 

4-شرایط لایسنس را مطالعه نمایید و روی گزینه I Agree کلیک کنید. 

مراحل نصب آناکوندا پایتون

 

5-در صورتی که فقط آناکوندا را برای خودتان نصب می کنید، روی گزینه Just me کلیک کنید. 

طریقه نصب آناکوندا پایتون

6-روی گزینه Next کلیک کنید. 

7-محل نصب آناکوندا را مشخص کنید. 

نصب توزیع آناکوندا پایتون

 

8-اگر برای افزودن آناکوندا به متغیر های محیطی سیستم عامل علاقه مند هستید، تیک گزینه اول را بزنید. 

مراحل پایانی نصب آناکوندا پایتون

9-روی دکمه install کلیک کنید. 

10-منتظر بمانید تا کار برنامه به اتمام برسد و آناکوندا برای شما نصب شود.

آناکوندا چه ابزار های جانبی دارد؟

البته که آناکوندا پایتون همراه با ابزار ها و پکیج های جانبی مختلفی در اختیار شما قرار خواهد گرفت. هر کدام از این ابزار ها، به نحوی طراحی شده اند تا پروسه کد نویسی شما را بهینه سازند. در لیست زیر، شما می توانید چند مورد از مهم ترین ابزار های موجود در آناکوندا را مشاهده کنید.

  1. Conda: مدیریت پکیج و محیط آناکوندا بر عهده این ابزار خاص می باشد. با آن شما می توانید پکیج های اختصاصی خود را نگارش کنید. 
  2. Navigator: این ابزار به گونه ای طراحی شده تا یک محیط توسعه گرافیکی را در سیستم های ویندوزی در اختیار شما قرار دهد. 
  3. Spyder: یک محیط توسعه خاص برای پایتون به حساب می آید که امکانات زیادی دارد. 
  4. Jupyter Notebook: یک وب اپلیکیشن حرفه ای است که برای اشتراک کد، متن و جزئیات پروژه در پایتون مورد استفاده قرار می گیرد.

نرم افزارهای آناکوندا پایتون

 

مقایسه آناکوندا با پایتون عادی

در نهایت، بیایید به مهم ترین نقاط تفاوت آناکوندا و پایتون نگاهی بینداریم. خیلی از کاربران تازه وارد برای شروع نصب یکی از این دو ابزار مردد هستند. در جدول زیر، شما می توانید مهم ترین نقاط تفاوت پایتون و آناکوندا را مشاهده کنید.

نقطه تفاوت آناکوندا پایتون
چیستی یک توزیع پایتون است که معمولا برای یادگیری ماشین و علوم داده به کار می رود

یک زبان برنامه نویسی سطح بالا است که کاربرد های زیادی در پروژه های مختلف دارد. 

پکیج ها

حجم زیادی از پکیج های نصب شده آماده را در خود جای داده است

بدون پکیج جانبی خاصی در اختیار شما قرار می گیرد. برای نصب پکیج می توانید از Pip استفاده کنید.
وب اپلیکیشن

می تواند به خوبی با Jupyter مورد استفاده قرار گیرد و یک وب اپلیکیشن عالی را در اختیار شما بگذارد.

بدون وب اپلیکیشن های اختصاصی در اختیار شما قرار خواهد گرفت. البته که یک سری ابزار های سوم شخص موجود هستند. 
محیط توسعه

یک محیط توسعه یکپارچه و حرفه ای را برای شما فراهم می کند.

بسته به سیستم عامل، محیط توسعه هم متغیر خواهد بود.
مدیریت پکیج

از سیستم مدیریت پکیج Conda استفاده می کند.

از سیستم های خاصی همچون مدیریت پکیج Pip استفاده می کند.


سخن نهایی

همانطور که در این صفحه مشاهده کردید، آناکوندا پایتون از جمله ابزار های قدرتمندی به حساب می آید که با استفاده از آن شما می توانید سیستم های هوش مصنوعی زیادی را توسعه دهید. آناکوندا در دنیای علم داده، طی چند سال اخیر به شدت برجسته شده است. با استفاده از این ابزار و زبان برنامه نویسی پایتون، شما می توانید پروژه های پیچیده زیادی را پیاده سازی کنید. لازم به ذکر است که برای کار با ابزار هایی همچون آناکوندا در ابتدا شما باید در دوره های تخصصی و حرفه ای شرکت نمایید. این مسئله می تواند سرعت پیشرفت و میزان بازدهی شما را تحت تاثیر خود قرار دهد.