مقایسه بهترین مفسرهای پایتون، کدام یک پیروز میدان است؟

مقایسه بهترین مفسرهای پایتون، کدام یک پیروز میدان است؟
تاریخ بروزرسانی : 29 مرداد 1403 | تعداد بازدید : 103 | زمان خواندن مقاله : 10
پایتون،

بهترین مفسرهای پایتون کدام اند؟ این سوال جزو پرسش های رایجی است که اکثر برنامه نویسان زبان پایتون، طی بازه های زمانی مختلف با آن مواجه می شوند. به صورت کلی، پایتون یکی از مطرح ترین، شناخته شده ترین و قدرتمند ترین زبان های برنامه نویسی فعال در سراسر جهان به حساب می آید که می توان آن را با استفاده از ابزار های مختلفی به اجرا در آورد. انتخاب مفسر مناسب برای پایتون هم به کاهش خطا کمک می کند و هم بازدهی شما برای پروسه مد نظر را بالا می برد. موضوع امروز ما، بهترین مفسر برای پایتون می باشد. پس با ما همراه شوید. 

مفسر پایتون چیست؟

قبل از پرداختن به بهترین مفسرهای پایتون، بیایید چیستی این ابزار را بررسی کنیم. تا کنون با خود اندیشیده اید که پس از اجرای کد پایتون، چه فرآیندی طی می شود تا کد مورد اجرا قرار گیرد؟ مفسر، همان کامپایلر برای زبان برنامه نویسی پایتون به حساب می آید. به بیان دیگر، پایتون از مفسر ها برای اجرای کد خود استفاده می کند. کد در اختیار مفسر قرار می گیرد تا پس از انجام یک سری پردازش های خاص، به زبان ماشین تبدیل شود. در نظر داشته باشید که مفسر های مخصوص پایتون، هر کدام یک وظیفه خاص را بر عهده دارند.

برخی از انواع مفسرهای پایتون به گونه ای طراحی شده اند تا شما بتوانید آنها را در پروژه های سنگین IOT به کار ببرید. این در حالی است که دیگر مدل ها برای پروژه های عادی و باینری هم مورد استفاده قرار می گیرند. در هر حال، برای استفاده از زبان برنامه نویسی پایتون در بهترین حالت ممکن، شما باید مقداری زمان با ارزش خود را صرف یافتن بهترین مفسر نمایید. این مسئله به شما اجازه می دهد تا بازدهی خود و سرعت کد نویسی را چند برابر کنید. انتخاب یک مفسر بر اساس نیاز های شخصی، همواره نتایج مطلوبی را برای شما به همراه خواهد داشت.

مفسر پایتون چیست؟

Jython، یکی از محبوب ترین مفسرهای پایتون

بیایید کارمان را با بررسی یکی از مفسرهای پایتون شروع کنیم که طی چند سال اخیر، سر و صدای زیادی به پا کرده است. همه ما جاوا را به خاطر ساختار نسبتا پیچیده و شی گرایی قوی آن می شناسیم. پایتون به نحوی دقیقا مخالف جاوا است. یعنی آن قواعد سخت و پیچیده که در جاوا وجود دارند، در پایتون دیده نمی شوند! Jython مفسری است که دو دنیای پایتون و جاوا را به یکدیگر متصل می کند! با استفاده از این مفسر، شما می توانید کد های پایتون را در زبان برنامه نویسی و محیط توسعه جاوا گسترش دهید. این ابزار برای اولین بار در زبان برنامه نویسی جاوا و پایتون نوشته شده بود. 

Jython، یکی از محبوب ترین مفسرهای پایتون

نام اولیه آن، Jpython بود. در سال 1999، توسعه دهندگان تصمیم گرفتند تا نام آن را به Python تغییر دهند. در نظر داشته باشید که این مفسر به جای زبان C، از Java در پشت صحنه کد های پایتون استفاده می کند. با استفاده از این مفسر شما می توانید هر ماژول جاوا را وارد پایتون کنید و آن را در پروژه های خود به کار گیرید. پس این ابزار کلیدی، مزایای زیادی را به همراه دارد. 
از جمله مهم ترین معایب این مفسر برای پایتون، می توان به مواردی همچون سرعت نسبتا پایین، جامعه کوچک و محدودیت پشتیبانی اشاره نمود. به خاطر داشته باشید که این مفسر از پایتون 3 پشتیبانی نکرده و شما نمی توانید کد های پایتون 3 را در آن اجرا نمایید.

Cpython، یکی از بهترین مفسرهای پایتون

Cpython، دومین مورد از بهترین مفسرهای پایتون موجود در بازار به حساب می آید. جالب است بدانید که این مفسر، به صورت پیشفرض در زبان برنامه نویسی پایتون مورد استفاده قرار می گیرد. یعنی اگر شما پایتون را از سایت سازنده آن دانلود کنید، در حال استفاده از Cpython هستید. این مفسر قدرتمند و با کیفیت، با استفاده از زبان برنامه نویسی C توسعه یافته است. شاید امکانات آن در مقایسه با برخی از مفسر های موجود در زبان پایتون خیلی کامل نباشد ولی به صورت کلی، شما می توانید آن را در موقعیت های مختلفی مورد استفاده قرار دهید. 

Cpython، یکی از بهترین مفسرهای پایتون

Cpython به صورت استاندارد توسعه یافته و مورد استفاده قرار می گیرد. اکثر برنامه نویسان نسبت به استفاده از این ابزار اقدام نموده و به آن علاقه زیادی نشان می دهند. این ابزار با اکثر کتابخانه ها و فریمورک های پایتون همخوانی زیادی داشته و شما با خیال راحت می توانید آن را به کار گیرید. جدا از همه این موارد، داکیومنت های موجود در این مفسر کامل بوده و شما می توانید از آنها استفاده کنید. 
البته که Cpython هم یک سری معایب خاص را به همراه دارد. به عنوان مثال، عملکرد این مفسر پایتون کمی بدتر از مواردی همچون PyPy می باشد. جدا از این مسئله، این ابزار بهینه نبوده و حجم قابل توجهی از مموری کاربران را به خود درگیر می نماید. پس، اگر بهینه بودن برنامه و مفسر برای شما اهمیت زیادی دارد، شاید باید به سراغ سایر مفسرهای پایتون بروید تا در این زمینه با مشکل خاصی مواجه نشوید.

PyPy، قدرتمند ترین مفسر پایتون

سومین مورد از بهترین مفسرهای پایتون، به PyPy اشاره دارد. اگر قدرت انواع مفسر های پایتون برای شما اهمیت زیادی دارد، این ابزار می تواند گزینه مناسبی باشد. PyPy به گونه ای طراحی شده تا روی بهینگی کد و میزان عملکرد آن متمرکز شود. با استفاده از این وسیله شما می توانید سرعت کد نویسی خود را تا حد قابل توجهی بالا ببرید. در نظر داشته باشید که قابلیت JIT در این مفسر، توانسته سرعت را چند برابر کند.

PyPy، قدرتمند ترین مفسر پایتون

از جمله مزایای مهم و کلیدی این مورد از مفسرهای پایتون می توان به مواردی همچون سرعت بالا، بهینه بودن برای مموری، همخوانی با اکثر کتابخانه ها و طول عمر زیاد اشاره نمود. توسعه دهندگان همواره به استفاده از PyPy علاقه زیادی نشان می دهند و همین مسئله هم باعث شده تا به کار گیری آن در موقعیت های مختلف، به مسئله ای کلیدی تبدیل شود. فقط قبل از اقدام برای استفاده از این مفسر در پایتون، شما باید به نیاز های پروژه خود توجه کنید.

از جمله معایب کلیدی این مورد از انواع مفسر های پایتون هم می توان به حجم زیاد و مشخصات همخوانی اشاره نمود.  استفاده از یک سری پروسه های کلیدی پیچیده در پشت صحنه این ابزار باعث شده تا شما نتوانید همه کتابخانه های زبان C را در آن به کار گیرید. پس برای انتخاب مفسر، شما باید این مسئله را نیز مد نظر قرار دهید. مشخص کردن اولویت ها می تواند نتایج مطلوبی را برایتان به همراه داشته باشد. 

IronPython، یکی از بهترین مفسرهای پایتون

علاقه مندان به استفاده از بهترین مفسرهای پایتون برای توسعه سرور یا وب اپلیکیشن، با خیال راحت می توانند از IronPython استفاده کنند. حتما شما هم حداقل یک بار نام این ابزار را شنیده اید. IronPython از جمله پلتفرم های قدرتمندی به حساب می آید که به شما اجازه می دهد تا کد پایتون خود را در زبان برنامه نویسی .net مورد استفاده قرار دهید. دسترسی به کتابخانه های دات نت و استفاده از محیط توسعه این زبان برنامه نویسی را می توان به عنوان مهم ترین مزیت این ابزار در نظر گرفت.

IronPython، یکی از بهترین مفسرهای پایتون

حتما شما هم از خود می پرسید که مزایای این مورد از انواع مفسرهای پایتون کدام است؟ اصلا ما چرا باید نسبت به استفاده از آن اقدام نماییم؟ IronPython جزو پلتفرم های قدرتمندی است که به راحتی با زبان سی شارپ ترکیب می شود. این ابزار به گونه ای طراحی شده تا از پلتفرم دات نت استفاده نماید و قابلیت های گسترده ای را در اختیار شما بگذارد.

متاسفانه همچون سایر مفسرهای پایتون، این ابزار هم یک سری معایب خاص را به همراه دارد. همین معایب هم باعث شده اند تا کاربران نتوانند به درستی از این مفسر استفاده کنند. از جمله معایب کلیدی این مورد از مفسر های به کار رفته در پایتون، می توان به موارد خاصی همچون عملکرد نسبتا ضعیف، عدم پشتیبانی از برخی ورژن های پایتون و جامعه کوچک اشاره نمود. توسعه دهندگان کمی روی این پروژه کار کرده و همین مسئله هم باعث شده تا نگهداری از آن به کار سختی دشوار شود. 

MicroPython، تخصصی ترین مفسر پایتون

در نهایت، آخرین مورد از بهترین مفسرهای پایتون به MicroPython اشاره دارد. اگر شما در زمینه توسعه اسمبلی و سیستم های سخت افزاری فعالیت می کنید، حتما حداقل تا امروز یک بار نام این ابزار را شنیده اید. همانطور که از نام MicroPython پیدا است، شما می توانید آن را برای توسعه پردازنده و میکروپروسسور مورد استفاده قرار دهید. در نظر داشته باشید که این ابزار به گونه ای بهینه شده تا در سیستم های یکپارچه به راحتی به کار رود. قابل حمل بودن و بهینه شدن این ابزار برای سیستم های مختلف از جمله ویژگی های کلیدی آن به حساب می آیند.

MicroPython، تخصصی ترین مفسر پایتون

از جمله مزایای این مورد از انواع مفسر های پایتون، می توان به مواردی همچون سرعت خوب، قدرت عالی، سبک وزن بودن و پشتیبانی از پردازنده های مختلف اشاره نمود. شما می توانید پردازنده و ریزپردازنده های مختلفی را با استفاده از این ابزار توسعه دهید.

از جمله معایب کلیدی این مفسر برای پایتون هم می توان به مواردی همچون پشتیبانی محدود، امکانات کم و محدودیت بر اساس سخت افزار اشاره کرد. به صورت کلی، این ابزار به گونه ای طراحی شده تا شما نتوانید آن را در همه پروژه ها مورد استفاده قرار دهید. اکوسیستم آن نسبتا کوچک بوده و فقط کارشناسان خبره و برنامه نویسان حرفه ای می توانند آن را به کار گیرند. در نظر داشته باشید که این ابزار با پایتون 3 به صورت کامل همخوانی ندارد. پس قبل از استفاده، شما باید به نیاز های پروژه خود توجه کنید. 


نگاهی به بهترین مفسرهای پایتون

تا این مرحله، ما چند مورد از محبوب ترین و کاربردی ترین مفسرهای پایتون را بررسی کردیم. حال وقت پاسخ به یک سوال مهم است: بهترین مفسر در زبان برنامه نویسی پایتون چیست؟ همانطور که گفته شد، مشخص کردن بهترین مفسر در زبان برنامه نویسی پایتون، اصلا کار راحتی نبوده و از نظر فنی ما را با چالش های گسترده ای مواجه می کند. جدول زیر، حاوی موارد معرفی شده در این صفحه و مزایا و معایب آنها به صورت خلاصه می باشد.

نام مفسر پایتون مزایا معایب کاربرد
Cpython
  • استاندارد است
  • داکیومنت قوی دارد
  • جامعه قوی دارد
  • در مقایسه با PyPy ضعیف است
  • بهینه نمی باشد
توسعه برنامه های استاندارد پایتون
Jython
  • قدرتمند است
  • امکان استفاده از جاوا را دارد
  • به راحتی توسعه می یابد
  • همچنان از پایتون 3 پشتیبانی نمی کند
  • جامعه مدیریت و پشتیبانی کوچکی دارد
توسعه برنامه ها بر پایه جاوا
MicroPython
  • سبک است
  • برای مدیریت سخت افزار بهینه شده است
  • قابلیت های کمی دارد
  • بر اساس مشخصات سخت افزار تغییر می کند
توسعه برنامه برای سخت افزار و IOT
IronPython
  • از .net پشتیبانی می کند
  • به .net ترجمه می کند
  • برای ترکیب سی شارپ و پایتون به کار می رود
  • از همه نسخه های پایتون پشتیبانی نمی کند
  • جامعه کوچکتر و محدودتری دارد
ساخت برنامه های .net در پایتون
PyPy
  • سریع است
  • بهینه است
  • با اکثر نسخه ها همخوانی دارد
  • با برخی کتابخانه های c تداخل دارد
  • فایل باینری تولید شده آن حجیم است
استفاده در پروژه های رایج و متداول

کلام آخر

امروز ما چند مورد از بهترین مفسر های به کار رفته در زبان برنامه نویسی پایتون را بررسی کردیم. همانطور که گفته شد، پایتون یکی از قدرتمند ترین زبان های برنامه نویسی موجود در دنیا به حساب می آید که مفسر های زیادی دارد. البته که امکان مشخص کردن بهترین مفسر برای پایتون امکان پذیر نیست و شما باید بر اساس شرایط و نیاز های خود در این زمینه تصمیم گیری داشته باشید. اگر شما به کار روی دات نت علاقه مند هستید، استفاده از ابزار های همچون Iron Python گزینه مناسبی برایتان به حساب می آید.

در ضمن، مفسر های زیادی برای پایتون طراحی شده است. این موارد از جمله بهترین ها و محبوب ترین ها به حساب می آیند. با انجام جستجو های بیشتر، شما می توانید به صورت دقیق کاربردی ترین مفسر برای پروژه خود را بیابید. نظر شما در مورد مفسر های معرفی شده در این صفحه چیست؟ آیا تا امروز با آنها کار کرده اید؟ در مورد آنها در قسمت کامنت، برای ما بنویسید.