خشم الگوریتم پاندا گوگل در برابر محتوای تکراری

همه چیز درباره الگوریتم پاندا گوگل
تاریخ بروزرسانی : 24 مرداد 1399 | تعداد بازدید : 1462 | زمان خواندن مقاله : 15
SEO،

بعد از مطالعه مقاله انواع الگوریتم­ های گوگل یک آشنایی مقدماتی از الگوریتم ‌ها گوگل پیدا کرده‌اید. اما برای مدیریت بهتر سایت و جریمه نشدن توسط گوگل لازم است که شناخت کاملی از این الگوریتم داشته باشید. در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا الگوریتم پاندا گوگل را معرفی کنیم و نکات لازم برای این الگوریتم را برای مدیریت سایت به طور کامل بیان کنیم.

الگوریتم پاندا (Panda Algorithm)

الگوریتم پاندا گوگل چیست؟

هدف الگوریتم پاندا چیست و در چه تاریخی طراحی و پیاده‌سازی شده است؟

پاندا گوگل چگونه کار می‌کند؟(جریمه پاندا یا امتیازدهی آن چیست؟)

قوانین و مقررات الگوریتم پاندا بر روی سئو چه تاثیری دارد؟

کدام بر رتبه سایت و seo تاثیر می‌گذارد الگوریتم پنگوئن گوگل یا پاندا؟

این­‌ها بخشی از سوالاتی است که کاربران درباره الگوریتم پاندا می پرسند. شاید سوالات زیاد دیگری ذهن شما را مشغول کرده باشد با ما همراه باشید تا در این مقاله جواب سوالات خود را پیدا کنید. در صورتی که جواب خود را نیافتید در قسمت کامنت سوال خود را مطرح کنید تا حتما به شما پاسخ دهیم.

پاندا گوگل چیست؟

الگوریتم پاندا گوگل

پاندا یکی از الگوریتم‌های مهم و رسمی گوگل می‌باشد که در سال 2011 توسط Navneet Panda طراحی و پیاده‌سازی شده است (علت نام گذاری پاندا برای این الگوریتم فامیلی یکی از طراحان الگوریتم‌های گوگل است). پیاده­‌سازی قوانین این الگوریتم حدود 12% از صفحات گوگل را تحت تاثیر خود قرار داد. هدف اصلی این الگوریتم مبارزه با محتوا بی­‌کیفیت (مبارزه با سئو کلاه سیاه و هرزه نامه‌ها) و جلوگیری از انتشار آن می‌باشد. یکی دیگر از اهداف پاندا یافتن محتوای باکیفیت و امتیاز­دهی به آن­ها می‌باشد تا بتواند سایت‌های خوب را جدا کند و به موقع به کاربرانش نمایش دهد.

چرا الگوریتم پاندا ایجاد شد؟؟؟ لازم است بگوییم با افزایش صفحات وب در دنیای گسترده اینترنت، گوگل با صفحاتی روبه رو شد که محتوای بی‌ارزش و تکراری داشتند. در نتیجه گوگل برای بالا بردن کیفیت مرورگر خود تصمیم به ساخت این الگوریتم گرفت زیرا بررسی کیفیت محتوا یک مقاله کار دشواری است.

الگوریتم پاندا چه فاکتورهایی را بررسی می‌کند

الگوریتم پاندا Google صفحات سایت را بررسی کرده و آن ها را از نظر کیفیت رتبه‌بندی می‌کند. برای هر سایت فاکتورهای زیر به عنوان هدف خود قرار داده، سپس به بررسی هر کدام از آنها میپردازد: 

محتوای نازک: صفحاتی با محتوای بسیار کم یا دارای مشکل فنی که سبب می‌شود این صفحات برای ربات‌های Google قابل مشاهدهبررسی فاکتورهای الگوریتم گوگل-الگوریتم پاندا گوگل نباشد(محتوا پنهان، محتوای پویا و غیره).

چاشنی کلمات کلیدی: به کار بردن افراطی یک کلمه ارزشمند به صورت آشکار یا مخفی کردن کلمات‌کلیدی درون محتوا به منظور افزایش رتبه جستجو.

محتوای بی ربط: محتوایی که با کلمات‌کلیدی، عناوین و عناصر دیگری که برای آنها بهینه‌سازی شده، مطابقت ندارد.

مزارع محتوا: وبسایت‌هایی که حجم بالایی از محتوای کم کیفیت را منتشر می‌کنند غالباً از دیگر وبسایت ‌ها استفاده می‌کنند.

نسبت بالای تبلیغات به محتوا: صفحاتی که در آن تبلیغات نسبت به محتوا در اولویت قرار دارند (صفحاتی که نسبت بالای محتوا آن‌ها را تبلیغات تشکیل داده است).

محتوای کم کیفیت یا بیش از حد تولید شده توسط کاربر (UGC): در حالی که محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) به خودی خود مشکلی ندارد، اما باید محتوای ایجاد شده قوی‌تر و ارزشمندتر باشد.

پیوندهای بیش از حد وابسته: این موضوع هیچ ارتباطی با پیوندهای وابسته یا وب سایت‌های وابسته وجود ندارد، اما محتوای شما باید علاوه بر لینک‌های تبلیغاتی، لینکی مفید برای ارائه داشته باشد.

عدم اقتدار: پاندا شیوه نگاه گوگل به وب سایت و صفحات را تغییر داده است. موضوعی که تا به امروز تکامل یافته است.

فریب محتوا: محتوایی که برای فریب کاربران طراحی شده است.

پیوندهای فریبنده: پیوندهایی که کاربران را به مقصد مورد نظر نمی‌برد.

 

الگوریتم پاندا گوگلپاندا بخشی از الگوریتم‌های اصلی Google است که در آپدیت‌های این الگوریتم ما دیگر شاهد اضافه شدن معیار­های جدید به فاکتورهای بالا نیستیم. تنها بروز­ رسانی­ الگوریتم مربوط به هسته است(که چندین بار در سال اتفاق می افتد) که ممکن است تغییراتی را در شیوه بررسی معیارهای بالا ایجاد کند.

فاکتورهای گفته شده (محتوای نازک، محتوای بی ربط، محتوای فریبنده، محتوای نادرست، استفاده بیش از حد یا نادرست از لینک‌های وابسته) سالهاست که توسط الگوریتم گوگل مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. آخرین موج بروزرسانی‌های گوگل نشان می‌دهد که این معیار­ها اکنون از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. امروزه که در عصر اخبار جعلی قرار داریم، گوگل تلاش می‌کند که محتوای منتشر شده توسط کارشناسان اصلی همان حوزه باشد، مخصوصا زمانی که صاحب سایت برای آن محتوا ادعای مشاوره و منبع بودن دارد.

در برخی از موارد یافتن منبع اصلی محتوا برای گوگل انقدر ارزشمند است که گوگل برای مدیریت محتواهای جعلی برای بخش‌های مختلف حقوقی، مالی، پزشکی و... برنامه ریزی جداگانه کرده است.

 

کاهش یا افزایش رتبه در الگوریتم پاندا

برای یک سئوکار اولین چیزی که بسیار اهمیت دارد این است که چگونه رتبه سایت خود را کاهش دهد و بتواند در صفحه اول گوگل قرار بگیرد. یکی از مواردی که باید به آن توجه شود الگوریتم پاندا است. برای جلوگیری از خشمگین شدن و جریمه شدن توسط آن می‌بایست تمام رفتار و خلق و خوی پاندا را شناخت. این شناخت شامل پنج حوزه اصلی است که صاحبان سایت باید روی آن­ها تمرکز داشته باشند. این پنج حوزه عبارت اند از:

  1. کیفیت محتوا

کیفیت محتوا-الگوریتم پاندا گوگلاطمینان حاصل کنید که صفحات سایت شما و محتوای آن تحت تاثیر این دسته­‌ها قرار نمی‌گیرد زیرا سبب می‌شود توسط الگوریتم پاندا جریمه شوید:

  • محتوای نازک
  • محتوای بی ربط
  • محتوای تکراری
  • محتوا را چرخانده یا محتوای که دیگری تولید کرده تغییر داده است
  1. موارد نارضایتی کاربر

موارد نارضایتی کاربر-الگوریتم پاندا گوگلرضایت کاربران سبب کسب امتیاز توسط پاندا می‌شود. موارد زیر به گوگل نشان می‌دهد که صفحات شما محتوای باکیفیت و مورد انتظار کاربران را ارائه نمی دهند:

  • نرخ گزاف‌گویی بالا
  • نرخ کلیک کم
  • زمان کم در سایت
  • درصد کم بازدیدکنندگان در حال بازگشت
  1.  تجربه کاربر

پاندا همچنین چند گزینه را برای بررسی تجربه کاربری ضعیف در سایت شما قرار داده است که شامل موارد زیر است:

  • طرح‌هایی که UX سایت را خراب می‌کندتجربه کاربر-الگوریتم پاندا گوگل
  • سرعت سایت
  • ناوبری ضعیف
  • تغییر مسیرهای تلفن همراه
  • تغییر مسیر به یک دامنه دیگر
  • خطا 404
  • تبلیغات بسیار زیاد است
  • پیوندهای وابسته زیادی وجود دارد
  1. قابل اعتماد بودن

جلب رضایت و اطمینان گوگل خود یک امتیاز است. قابلیت اطمینان یک سایت چیزی نیست که Google بتواند به طور قطعی آن را اندازه بگیرد اما چند مورد وجود دارد که پاندا می‌تواند از آن استفاده کند و به قابلیت اطمینان سایت پی ببرد:قابل اعتماد بودن-الگوریتم پاندا گوگل

  • رمزگذاری امن HTTPS
  • ارائه اطلاعات تماس
  • داشتن یک سیاست حفظ حریم خصوصی، شرایط و ضوابط
  • نسبت تبلیغ کم
  • نداشتن غلط املایی یا خطای دستور زبان

 

  1.  قبل از بهینه سازی

این مورد ما را به یاد تکنیک‌های سئو کلاه سیاه می‌اندازد که گوگل در اولین بروزرسانی الگوریتم پاندا آن را هدف قرار داده است و شامل موارد زیر است:

  • بمباران کلید واژه
  • متن پنهان
  • پنهان کردن
  • بمباران پیوند داخلی

کیفیت محتوا و تجربه کاربر با هم همپوشانی دارند. نداشتن محتوای با کیفیت سبب می‌شود کاربران ناراضی باشند. در صورتی که محتوای با کیفیت رضایت کاربران را با خود به همراه دارد و باید منتشر شود. بهترین روش برای بهینه‌سازی برای پاندا، تمرکز بر ارائه بهترین تجربه ممکن برای کاربران است.

الگوریتم پاندا گوگل

 

رفع پنالتی پاندا گوگل

با رعایت پیوسته موارد بالا در سایت میتوانید یک سایت مفید، موفق و با رتبه خوب داشته باشید. اما اگر دیر اقدام کنیم چه می‌شود؟؟

با توجه به اینکه بروز­رسانی پاندا به کیفیت و محتوا وب‌سایت وابسته است عمده فعالیت‌ها نیز باید برای بهبود محتوای سایت باشد. اقدامات که برای رفع پنالتی الگوریتم پاندا و یا بهبود سایت انجام می‌شود شامل موارد زیر است:

رفع پنالتی الگوریتم پاندا گوگل

  • کنار گذاشتن شیوه‌های تولید محتوا

  • بازنگری مطالب وب‌سایت از نظر کیفیت، سودمندی، ارتباط، اعتبار و اقتدار

  • تجدید نظر در نسبت آگهی /عدم وابستگی محتوا به لینک‌های تبلیغاتی

  • اطمینان از اینکه محتوای یک صفحه معین با درخواست کاربر مطابقت داشته باشد.

  • حذف یا بازنگری محتوای تکراری

  • بررسی دقیق و ویرایش محتوای تولید شده توسط کاربر همچنین اطمینان از اصل بودن، بدون خطا بودن و مفید بودن آن برای خوانندگان است. در صورت امکان با استفاده از دستور noindex، دستور nofollow برای محتوای وب سایت داخلی کپی یا تقریباً تکراری یا سایر عناصر مشکل‌ساز را برای ایندکس‌گذاری مسدود کنید.

بعد از اجرای موارد بالا هنگامی که خزنده‌های گوگل دوباره صفحات را ایندکس می‌کنند طبق تغییرات جدید به محتوا سایت امتیاز می دهد.

راهکارهای تولید یک محتوای ارزشمند

راهکارهای تولید محتوا-الگوریتم پاندا گوگل

با توجه به صحبت‌هایی که تا الان داشتیم شاید از خود بپرسید که برای جلوگیری از خشمگین شدن این الگوریتم چطور محتوای با ارزش تولید کنم؟ چه نکاتی را باید در نظر بگیرم؟ صبور باشید. در ادامه، نکات لازم برای داشتن یک محتوای باکیفیت را به شما خواهیم گفت. اما قبل از آن بدانید که یک محتوای با ارزش نیازمند صرف زمان و دقت است.

  • فدا نکردن کیفیت به جای کمیت

تعداد انتشار مقالات و یا اینکه متن شما چند هزار کلمه باشد مهم نیست بلکه مهم این است که محتوای تولید شده برای کاربر ارزشمند باشد و اگر تعداد مشخصی برای تولید محتوا تعیین کنید بی‌شک کیفیت آن را تحت تاثیر قرار میدهید.

  • ملاک موفقیت خود را فقط برای گوگل قرار ندهید 

ملاک موفقیت خود را فقط برای گوگل قرار ندهید-الگوریتم پاندا گوگلپس از انتشار یک مقاله جایگاه آن در نتایج گوگل را بررسی نکنید و هدف خود را از بازاریابی محتوا، فقط بر اساس کسب جایگاه در نتایج و سئو قرار ندهید. زمانی شما در تولید یک محتوا موفق هستید که تعداد نظر کاربران، اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی از کاربران داشته باشید. هدف اصلی در ابتدا باید جلب رضایت مخاطب باشد.

 

  • فکر کردن به نیاز مخاطب قبل از شروع به نوشتن

جای توجه به تعداد جستجوی کلمات و هدف‌گذاری روی عبارات کوتاه و عمومی، بهتر است تمرکز خود را بر روی نیاز واقعی کاربر و عبارت‌های طولانی قرار دهید. یعنی سعی کنید به جای تولید محتوا برای یک کلمه خاص روی یک مفهوم و موضوع مشخص برای کاربر کار کنید. با انجام اینکار، به جای تکرار مداوم کلمه مورد نظر خود به همه موضوعات مرتبط به آن پرداخته‌اید.

  • شناخت استانداردهای گوگل برای درک محتوای صفحات

الگوریتم پاندا گوگلما در نظر میگیریم که شما یک محتوای عالی و مناسب برای کاربر نوشته‌‌اید اما این کافی نیست. موفقیت شما از یک محتوا زمانی کامل میشود که از استاندارهای گوگل برای درک یک محتوا آگاهی داشته باشید تا ربات‌های گوگل نیز محتوای شما را به درستی درک کنند.

این تصورات اشتباه را در مورد الگوریتم پاندا نداشته باشید

  • توجه کردن پاندا به محتوای کپی

توجه کردن پاندا به محتوای کپی- الگوریتم پاندا گوگلاگر شما هم جزء کسانی هستید که هدف الگوریتم پاندا را فقط مبارزه با محتوا تکراری میدانید باید بگوییم کاملا در اشتباه هستید. الگوریتم پاندا به دنبال ارائه محتوا ارزشمند با اطلاعات منحصر به فرد برای کاربر است چرا که گوگل به دنبال صفحاتی است که محتوا یا مفهوم جدیدی را به کاربر منتقل میکند و از سایر صفحات وب متمایز هستند.

 

 

  • کم ارزش بودن محتوای تولید شده توسط کاربر

الگوریتم پاندا هیچ مشکلی با محتوایی که توسط کاربر ایجاد شده است، ندارد و تنها سایت‌هایی که محتوای بی‌کیفیت یا ضعیف دارند را به قعر نتایج گوگل می‌کشاند.

سایت‌هایی مانند دیوار و باما را در نظر بگیرید که تمام محتوای خود را از کاربران دریافت میکنند و حتی در بعضی موارد شباهت‌های بسیاری به یکدیگر دارند ولی این سایت‌ها توسط پاندا جریمه نمیشوند، زیرا این الگوریتم قادر به درک تفاوت و ارزش آنهاست.

نتیجه

 شعار اصلی الگوریتم پاندا کیفیت است، آن هم یک کیفیت همه جانبه از هر نظر. اهمیت کیفیت محتوا بیش از هر چیز دیگری مورد توجه ابزارها، الگوریتم‌های گوگل و از همه مهم‌تر کاربران اینترنت قرار گرفته است. پس با یک برنامه‌ریزی درست و اصولی و همچنین در نظر گرفتن قوانین گوگل برای دسترسی به رتبه‌‌های برتر، دور از انتظار نیست. وبسایت‌هایی که به طور مداوم محتوای اصلی، با کیفیت بالا را منتشر می کنند از الگوریتم پاندا و بروزرسانی‌­های آن نمی‌ترسند.

اگر به دنبال کسب امتیاز و جلوگیری از خشمگین شدن پاندا هستید باید بگوییم که بهتر است با کمک سئو کلاه سفید همه تلاش خود را برای تولید محتوا و کیفیت سایت خود انجام دهید و این فعالیت به صورت مداوم و پیوسته باشد.


کلمات کلیدی :
سئو seo