معرفی انواع بک آپ گیری در sql server که فکرش هم نمیکنید

انواع بک آپ گیری در sql server
تاریخ بروزرسانی : 05 اردیبهشت 1400 | تعداد بازدید : 7454 | زمان خواندن مقاله : 15 دقیقه
SQL SERVER،

با انواع بک آپ‌گیری در sql server آشنا هستید؟

در ادامه وبینار sql server چیست، تصمیم گرفتیم تا درباره این موضوع مطلبی را منتشر کنیم. چراکه یکی از مباحث مهم آموزش sql server، چگونگی نحوه بک آپ‌گیری میباشد.

آیا از اهمیت انتخاب ذخیره‌سازی مطمئن آگاه هستید؟

همان‌طور که میدانید سرمایه هر سازمان و شرکتی، بانک اطلاعاتی او میباشد و بزرگترین آسیب جبران‌ناپذیر برای آنها، از بین رفتن اطلاعات مشتری‌های چندین و چند ساله، امور مالی و اداری محسوب می‌شود.

به همین خاطر علاوه بر پک آپ‌گیری روزانه مکان ذخیره‌سازی این اطلاعات نیز مهم میباشد و شما نباید بک آپ‌ها را در درایوی که بانک اطلاعاتی نصب شده است، نگه دارید. حالا باید برای انجام اینکار چه کنید؟ تهیه یک هارد دیسک ثانویه یا رایت کردن آنها در یک سی‌دی و نگهداری آن در گاوصندوق شرکت.

انواع بک آپ‌گیری در sql server:

  • یک بک آپ کامل از اطلاعات مدیریت پایگاه داده به نام Full backup

معمولا شرکت‌ها از این نوع بک آپ‌گیری در sql server روزی یکبار قبل و یا بعد از اتمام وقت اداری استفاده میکنند. البته بعضی از سازمان‌ها به صورت دوره‌ای از آن استفاده میکنند. Full backup، تمامی ساختارها و اشیاء درون دیتابیس را با پسوند bak. بک آپ میگیرد. نام دیگر این نوع، Database Backup نیز میباشد که ممکن است افراد آن را با این اسم بشناسند.

فواید و معایب بکاپ کامل

  1.  فواید Full backup

  • داده ها به هنگام رخدادِ یک disaster سریع تر ریکاوری میشوند.

  • مدیریت ذخیره‌سازی بهتر صورت میگرد چراکه تمام مجموعه داده‌ها در یک فایل بکاپِ واحد ذخیره می‌شوند.

  1. معایب Full backup
  •  بالا رفتن زمان بکاپ‌گیری 

  • یک محل ذخیره‌سازی با ظرفیت بسیار بالا 

  • امکان به خطر افتادن اطلاعات شما به دست فردی ناصالح به خاطر کامل بودن اطلاعات شما. البته اگر بکاپِ شما از ویژگی data protection پشتیبانی کند، از رخ دادن این اتفاق پیشگیری میشود.

  • بک آپی کوچکتر و سریع‌تر از Full به نام Differential Backup

این روش، اطلاعات شما را از آخرین تغییراتی که در دیتابیس صورت گرفته برای ذخیره‌سازی بک آپ میگیرد؛ یعنی هر تغییری که از زمان آخرین بک آپ شما صورت گرفته شده باشد را ذخیره میکند. به همین دلیل با سرعت بیشتری نسب به بک آپ کامل انجام میشود. اگر اولین بار با این روش، بکاپ گیری کنید از تمامی اطلاعات دیتابیس بک آپ گرفته میشود. 

به طور کلی ویژگی‌هایی که Differential Backup دارد، عبارت است از:

  • از لحاظ ذخیره‌سازی به فضای کمتری نسبت به بک آپ کامل نیاز دارد.

  • عملیات بک آپ‌گیری سریعتری از بکاپ کامل و عملیات بازگردانی آهسته‌تری نسبت به آن دارد.

  • بک آپ گیری به روش Transaction Log Backup در حالت Full یا Bulk-Logged

این نوع، بک آپ گیری تمامی تراکنش ها و لاگ فایل‌ها را در اختیار شما قرار میدهد. بک آپ‌گیری به روش Transaction Log این امکان را در اختیار شما قرار میدهد تا اگر فردی اطلاعات دیتابیس شما را به صورت عمدی و یا تصادفی حذف کند، اطلاعات خود را به حالت عملیات قبل از حذف بازیابی کنید. پسوند این فایل ها «trn.» میباشد و یکی دیگر از فواید آن، جلوگیری از رشد نامحدود Log است.

پس به طور کلی Transaction Log Backup، روشی است که کار خود را از آخرین LOG Backup گرفته شده ادامه میدهد.

روش‌های دیگر بک آپ‌گیری در sql server

سه روش اصلی بک آپ‌گیری در sql server را به شما معرفی کردیم. اما روش‌های دیگری نیز برای اینکار وجود دارد که در ادامه به بیان آنها خواهیم پرداخت.

  • Partial Backup

با استفاده از این نوع بک آپ شما میتوانید از Primary FileGroupها، تمامی FileGroupهای خواندنی-نوشتنی (Read-Write) و تمامی Fileهای تعریف شده بک آپ تهیه کنید و این یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود، برای زمانی که FileGroupهای فقط خواندنی (Read-Only) داشته باشید و مایل به انجام بک آپ از تمام دیتابیس نباشید.

این قابلیت از نسخه 2005 SQL Server اضافه شد و در واقع یک روش از بکاپ‌گیری جزئی به شمار میرود.

  • File Backup

یک نوع از بکاپ‌گیری در محیط‌های Enterprise که حجم بسیاری از اطلاعات را داراست، صورت میپذیرد. در این روش به جای تهیه بکاپ از کل پایگاه داده، چندین فایل اطلاعات در دیتابیس ساخته و از هر کدام به صورت مستقل بکاپ تهیه میکند. 

  • Copy-Only Backup

این‌گونه بکاپ‌ها که برای بررسی و تحلیل استفاده میشود، به صورت دستی صورت میگیرد و تفاوت آن با روش بکاپ کامل در Backup Plan است. یعنی برخلاف بکاپ کامل در هنگام بکاپ‌گیری از Plan که به صورت Differential است و همچنین تغییراتی که در Databaseها انجام شده است، تغییر می‌کند در حالت Copy Only هیچگونه تغییری در Backup Plan به وجود نمی آید و شما یک کپی از مشخصات اطلاعات موجود دارید.

  • Mirror Backup

از این نوع برای بالا بردن دسترس‌پذیری پایگاه‌های داده به کار میرود که به عنوان بکاپ Database Mirroring نیز شناخته میشود. در این روش شما نیازمند حداقل دو سرور مجزا هستید تا انطباق زبانی دیتابیس‌ها را انجام دهند و صرفا با Model در حالت Full کار می‌کند. چون این روش بکاپ‌گیری براساس هر دیتابیس انجام میگیرد، با ثبت اطلاعات در یکی از دیتابیس‌ها بلافاصله در دیتابیس دیگر که سرور مجزا دارد یکپارچه سازی انجام می‌شود.

اما نکته جالبی درباره این نوع بکاپ وجود دارد که هم خوب است هم بد. یعنی چه؟ با اینکه بکاپ درستی را در اختیار میگذارد که شامل فایل‌های منسوخ شده و قدیمی نیست اما عیب آن زمانی مشخص میشود که فایل‌ها به صورت تصادفی یا به واسطه ویروس‌ها از منبع حذف شده است.

کلام آخر:

خب دوستان درباره انواع بک آپ‌گیری در sql server صحبت کردیم. حالا که با انواع آن آشنا شده‌ایم وقت یادگیری کار به صورت عملی میباشد. اگر شما هم یکی از طرفداران پروپاقرص SQL Server هستید، ما برای یادگیری شما یک پیشنهاد داریم و آن هم استفاده از تدریس مهندس عباسی درباره آموزش بک آپ گیری در sql server است. امیدواریم که مطلب مورد پسند شما قرار گرفته باشد. خوشحال میشویم تا نظر شما عزیزان را درباره این مقاله و همچنین دوره SQL Server درسمن بدانیم.
 


کلمات کلیدی :
sql server