آشنایی با متریال دیزاین یک سبک طراحی از گوگل

آشنایی با متریال دیزاین یک سبک طراحی از گوگل
تاریخ بروزرسانی : 09 شهریور 1399 | تعداد بازدید : 1764 | زمان خواندن مقاله : 10دقیقه
اندروید،

سلام امروز در این مقاله می‌خواهم در مورد یک سبک طراحی صحبت کنم. نام این سبک طراحی، متریال دیزاین است که زبانی جدید در طراحی می‌باشد. گوگل در سال 2014 در یکی از کنفرانس‌های خود متریال دیزاین را معرفی کرد. در چند سال اخیر طراحان استفاده زیادی از این سبک طراحی را داشته‌اند. در این سبک طراحی انتقال‌ها، حرکت‌ها و انیمیشن‌های زیبا همراه با سایه‌ها و زیبایی خاصی استفاده می‌شود.

 

آموزش اندروید

 

متریال دیزاین چیست؟

متریال دیزاین ابتدا برای اپلیکیشن‌های موبایلی استفاده می‌شد و برای همین کار هم طراحی و ارائه شده است. دلیل دیگری که باعث محبوبیت material design برای کاربرانش شد، انتقال معنی‌دار بود. گوگل در این خصوص اعلام کرد که انتقال بین دو حالت بصری باید روان باشد، باید برای کاربر مشخص و واضح باشد که باعث سردرگمی آن نشود. یکی از طراحان معروف جهان با نام matias durate گفته است که همانطور که اجسام در دنیای واقعی قابل حس هستند و عرض و ارتفاع دارند، در این نوع طراحی دیجیتال هم باید حس را منتقل کند.

متریال دیزاین چیست

 

پیشنهاد ویژه: فرصت را از دست ندهید و در دوره آموزش html css درسمن شرکت کنید، زیرا این دوره یکی از کامل ترین و بهترین دوره های موجود در ایران هست😎

 

ویژگی‌های متریال دیزاین 

وقتی چیزی توسط شرکت گوگل ارائه می‌شود حتما خصوصیات منحصر بفردی هم دارد که توانسته به سرعت جای خود را در اپلیکیشن‌های موبایل و رابط کاربری باز کند و بعد از آن هم وارد حوزه طراحی وب شود. متریال دیزاین به یک زبان طراحی تبدیل شده و هر طراح وب و توسعه‌دهنده برای بهتر جلوه دادن کارهایش از این سبک طراحی استفاده می‌کند.

در ادامه به بررسی ویژگی‌های آن می‌پردازیم:

  1. ریسپانسیو بودن

ریسپانسیو بودنریسپانسیو بودن، امروز در طراحی صفحات وب و اپلیکیشن یکی از نکات مهم است و سازگاری داشتن با تمامی دستگاه‌هایی که قرار است اپلیکیشن یا وب سایت‌ها روی آن نمایش داده شود. رسپانسیو بودن هم یکی از اصول مهم سئو می‌باشد. استفاده از متریال دیزاین می‌تواند هم گوگل را راضی نگه دارد و هم کارابران مشتاق شوند دوباره به وب سایت شما سر بزنند.

  1. سازگاری با تمامی مرورگرها

این سبک از طراحی طوری ساخته شده است که با تمامی مرورگرها سازگاری دارد. وبسایت‌هایی که با متریال طراحی شده در کلیه مرورگرها به همان شکلی که می‌خواهید نمایش داده می‌شود.

  1. ساخت واقعیت در فضای مجازی 

سازگاری با تمامی مرورگرهاتا به حال سینما سه بعدی را تجربه کرده‌اید؟ دیدید چه لذت و هیجانی دارد؟ ترکیبی از انیمیشن، رنگ و سایه‌ها را می‌توانید در پشت عینک‌های سه بعدی حس کنید و از آن لذت ببرید. در طراحی وب هم اگر بخواهیم ترکیبی از موارد بالا را داشته باشیم، می‌توانیم از متریال دیزاین استفاده کنیم. یکی از ویژگی‌های مهم متریال دیزاین استفاده از حرکات، انیمیشن و سایه است.

  1. انجمن بزرگ توسعه‌دهندگان

برای توسعه و رفع مشکلات متریال دیزان نگران نباشید؛ گوگل، طراح و توسعه‌دهنده اصلی این سبک از طراحی است و همینطور توسعه دهندگان زیادی هم در دنیا، وظیفه توسعه آن را بر عهده دارند.

  1. داشتن قالب‌های آماده

ویژگی های متریال دیزایناگر شما تازه کار هستید و نمی‌توانید یک قالب طبق سلیقه خود طراحی کنید، در متریال دیزاین قالب‌های آماده و با قابلیت شخصی سازی وجود دارد.

 

آشنایی با بهترین فریمورک‌های material design

  • Material UI

  • Material Design Lite

  • Materialize

  • MUI

  • Polymer

 

یک پیشنهاد فوق‌العاده برای شما عزیزان که بهترین هستید: آشنایی با غول های فناوری در جهان


نتیجه‌گیری:

با متریال دیزاین و ویژگی‌های آن آشنا شدیم. در واقع میتوان گفت طراحی متریال، یک سبک از طراحی است که می‌توانید از آن در طراحی وب‌سایت استفاده کنید و به وب سایت خود روح و جان ببخشید. این سبک از طراحی مورد توجه بیشتر توسعه‌دهندگان وب قرار گرفته است و استفاده از آن دارای یکسری قوانین و اصول مشخص است که برای داشتن کارایی بهتر باید از آن پیروی کنیم.

امیدوارم که از این مقاله استفاده کرده باشید و از طراحی متریال در وبسایت‌های خود به کارببرید. ممنون که تا انتها با من همراه بودید.