20مورد از کاربردی ترین فریمورک و کتابخانه های فرانت اند

کاربردی ترین فریمورک و کتابخانه های فرانت اند
تاریخ بروزرسانی : 22 مرداد 1402 | تعداد بازدید : 1075 | زمان خواندن مقاله : 12 دقیقه
فرانت اند،

20 مورد از محبوب ترین فریمورک و کتابخانه های فرانت اند

اگر بخواهیم خیلی سریع و کوتاه بگوییم که فرانت اند چیست، باید بدانید که هر چیزی که روی صفحه نمایش خود می بینید، مربوط به فرانت اند است. فریمورک و کتابخانه های فرانت اند دست به دست هم می دهند تا یک ظاهر جذاب و کاربر پسند را به وجود بیاورند. اصولا کاربران جذب سایت هایی می شوند که ظاهر زیبایی دارند و آن ها را شگفت زده می کنند. وب سایت شما باید باسرعت بالایی آپلود شود، استفاده از آن آسان باشد و همه چیز در نگاه اول به چشم بیاید. 

همه این کار ها را می توان با فرانت اند پیاده سازی کرد. فریمورک ها و کتابخانه های فرانت اند کاری می کنند که کاربر حتی اگر بخواهد هم نتواند از سایت شما خارج شود. درست است که بک اند هم مهم است اما آنچیزی که کاربران در نگاه اول می بینند، فرانت اند است. استفاده از فریمورک و کتابخانه های فرانت اند عملکرد برنامه ای که نوشته اید را بهبود می بخشد و مهم تر از آن، سرعت عمل شما را درد کد نویسی بالا برده و کاری می کند که در کمترین زمان، بهترین نتیجه را بگیرید. در ادامه قرار است اصلی ترین و مهم ترین فریمورک و کتابخانه های فرانت را معرفی کنیم و کامل ترین لیست از این موارد را در اختیارتان قرار دهیم.  

فریمورک فرانت اند چیست؟ 

آن چیزی که کاربران روی صفحه نمایش خود می بینند، فرانت است که توسعه آن بر عهده برنامه نویسان فرانت اند است. بدون شک توسعه دهندگان فرانت اند همیشه در تلاش اند تا از بهترین فریمورک و کتابخانه های فرانت اند استفاده کنند. روزانه تعداد بسیار زیادی سایت در اینترنت شکل می گیرد که تلاش این سایت ها و سایت های قدیمی برای دیده شدن توسط کاربران، اینترنت را تبدیل به یک فضای رقابتی سخت کرده است. 

امروزه از هر متخصصی در هر بخش از کسب و کار آنلاین بپرسید که هسته اصلی فعالیت هایشان به چه چیزی بر می گردد، آن ها به کاربرانشان اشاره خواهند کرد. تمامی فعالیت هایی که در مجموعه های بزرگ و کوچک انجام می شود، با هدف جلب توجه و رضایت کاربر است و نه چیز دیگری. قطعا عاملی که می تواند کاربر را مدت طولانی در سایت شما نگه دارد و کاری کند که پس از رفتن، مجدد برگردد، تجربه کاربری خوشایند است. اولین قدم برای رسیدن به این هدف، ساخت رابط کاربری حرفه ای و جذاب است. 

توسعه دهندگان فرانت اند موظف هستند مطمئن شوند که وب سایت یا اپلیکیشنی که کدنویسی بخش فرانت اند را انجام داده اند، به خوبی کار می کند و از لحاظ بصری و کاربر پسند بودن هم چیزی کم ندارد. برای کدنویسی فرانت اند از HTML و CSS و زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت باید استفاده کنید. برنامه نویسان فرانت اند ارتباط مستقیمی با برنامه نویسان بک اند دارند تا اطمینان پیدا کنند که بک اند و فرانت اند به صورت یکپارچه در کنار هم کار می کنند. 

استفاده از فریمورک باعث می شود برنامه ای که نوشته اید، به آسانی با پروژه های بزرگ هماهنگ شود. فریمورک ها ماژول هایی نرم افزاری هستند که شامل کد آماده هستند و به برنامه نویسان کمک می کنند تا مشکلات برنامه نویسیشان را به راحتی حل کنند. فریمورک های فرانت اند از قسمت های مختلفی مانند کتابخانه ها، زبان های برنامه نویسی و نرم افزار ساخته شده اند و همکاری همه این ها است که منجر به ساخت یک سایت یا اپلیکیشن همه چیز تمام می شود. 

آموزش html css

برای برنامه نویسی که فریمورک ها را آموزش ندیده است، همه چیز از صفر شروع می شود، اما برنامه نویسی که فریمورکی مانند ری اکت را یاد گرفته باشد، کد نویسی پروژه دیگر از صفر نیست. برنامه نویسی که از فریمورک و کتابخانه های فرانت اند استفاده می کند، وقتش را صرف به وجود آوردن ویژگی های خاص می کند، نه کار های معمولی و زمانبر. 

تفاوت فریمورک و کتابخانه چیست؟ 

تفاوت فریمورک و کتابخانه در فرانت اند

در این بخش به شما خواهیم گفت که فریمورک چیست و چه فرقی با کتابخانه دارد. خیلی از افراد این دو اصطلاح را اشتباه می گیرند و آن ها را به جای هم استفاده می کنند. هم فریمورک و هم کتابخانه کد هایی هستند که برای توسعه برنامه استفاده می شوند و یک نفر زحمت نوشتن آن ها را از قبل کشیده است. هدف از ایجاد آن ها راحت تر کردن کار توسعه و راحت تر پیدا کردن سریع تر مشکلات و رفع آن ها است. اما با این حال تفاوت هایی بین آن ها وجود دارد. 

اجازه دهید برای نشان دادن تفاوتی که بین آن ها وجود دارد، از یک مثال استفاده کنیم. کلبه بهترین مثال برای این مورد است. کتابخانه مانند ساختن یک کلبه از پایه و از ابتدا است. شما می توانید کلبه خود را همانطور که دوست دارید، بسازید. با هر طرح و معماری و مصالحی که دوست دارید، می توانید این کار را انجام دهید. می توانید برای اتاق ها پنجره بگذارید یا این که اصلا اتاق نداشته باشید. 

از سمت دیگر؛ فریمورک مانند خریدن یک کلبه است. شما دیگر مجبور نیستید معماری کلبه را مشخص کنید، به دنبال خرید مصالح بروید و خودتان را به دردسر بیاندازید. همه چیز از قبل تعیین شده است، کافی است کلبه مورد نظرتان را انتخاب کنید. تنها مشکلی که وجود دارد این است که بخش هایی از کلبه را نمی پسندید که این دیگر مشکل خودتان است. نکته ای که وجود دارد، این است که کتابخانه زیر مجموعه فریمورک است.

مزیت توسعه فرانت اند با فریمورک و کتابخانه های فرانت اند

  • فریمورک ها و کتابخانه ها به شما کمک می کنند تا رابط کاربری جذابی ایجاد کنید و کاری کنید که کاربران به سایت شما سرازیر شوند و بخواهند از صبح تا شب در سایت شما بمانند. اگر نمای سایتتان را فکر شده و در کمال جذابیت ایجادکنید، قطعا استفاده از سایت یا اپلیکیشنتان هم برای کاربران ساده تر و لذت بخش تر خواهد شد.
  • فریمورک ها به شما کمک می کنند تا سرعت بارگذاری صفحات را بهینه کنید و درخواست های سرور مبنی بر نمایش محتوا را کاهش دهید. کاربران عشق سرعت هستند و سایتی که سرعت لود صفحاتش بالا باشد را هرگز فراموش نمی کنند و صد سال هم که بگذرد، باز هم به این سایت ها بر می گردنند. 
  • با استفاده از فریمورک ها می توانید سایت هایی با ویژگی ریسپانسیو بودن داشته باشید. ریسپانسیو بودن باعث می شود، وب سایت ها با در تمام دستگاه ها مانند لپ تاپ، کامپیوتر، موبایل و تبلت به درستی نمایش داده شود. در حال حاضر کاربران بیشترین تمایل را به استفاده از موبایل دارند و به همین خاطر اهمیت ریسپانسیو بودن سایت ها نیز نسبت به گذشته چند صد برابر شده است، چرا که دسترسی و استفاده از سایت را به شدت آسان می کند. 
  • اگر از جمله افرادی هستید که علاقه دارند در سایت ها از انیمیشن، اسلایدر و محتواهای این مدلی استفاده کنید، پس باید به سراغ فریمورک ها بروید تا یک سایت پویا داشته باشید. استفاده از این موارد باعث بهبود تجربه کاربر و ارزش آفرینی می شود. 

منظور از یک فریمورک عالی چیست؟ 

در حوزه برنامه نویسی، شخصی را که نسبت به دیگران اطلاعات بیشتر و مهارت بالاتری دارد را برنامه نویس حرفه ای می دانیم. درباره فریمورک ها هم همینطور است. فریمورکی که ویژگی های بیشتری ارائه دهد، قطعا در دسته فریمورک های عالی قرار می گیرد. حالا سوالی که اینجا مطرح می شود، این است که چه فاکتور هایی را باید در یک فریمورک مشاهده کنیم که باعث می شوند، آن فریمورک در گروه عالی ها قرار بگیرد.  در ادامه این فاکتور ها را خواهیم گفت: 

  • ویژگی ها: بهترین فریمورک آن است که پردازش ها، اعتبار سنجی و قالب ها را مدیریت کند. شما باید ویژگی های فریمورکی که قصد یادگیری و استفاده آن را دارید بررسی کنید تا متوجه شوید که آن فریمورک می تواند خواسته شما را برآورده سازد یا خیر. 
  • انجمن: آیا فریمورکی که انتخاب کرده اید، انجمن قوی دارد یا خیر؟ انجکمن ها جامعه قوی و گسترده ای هستند که می توانند هنگام مشکلات به یاری شما بیایند. 
  • سازگاری: آیا فریمورکی که مدنظر دارید با سایر بخش های سایت و به طور ویژه بک اند، سازگاری دارد یا خیر؟ 
  • انعطاف پذیری: یک فریمورک خوب آن است که با تغییراتی که ممکن است هر زمانی اعمال شود، سازگاری داشته باشد و مشکل آفرین نشود. 
  • استفاده آسان: فریمورک خوب آن فریمورکی است که استفاده از آن آسان است و خیلی سریع راه اندازی می شود. اگر قبلا از فریمورکی استفاده نکرده اید، پس این 2 مورد را مدنظر داشته باشید و بعد انتخاب کنید. قطعا فریمورکی که استفاده از آن سخت باشد، شما را جان به لب می کند و زمان با ارزشتان را نیز هدر می دهد. 
  • پشتیبانی از نسخه موبایل: رشد بازارموبایل و استفاده از این وسیله امری انکار ناپذیر است، پس فریمورکی که انتخاب می کنید باید از نسخه موبایل هم پشتیبانی کند. 
  • رندر: اگر می خواهید سایت شما رتبه خوبی به دست بیاورد، پس باید از فریمورکی استفاده کنید که از رندر سمت سرور پشتیبانی میکند. رندر سمت سرور برای کاربرانی که از تلفن همراه استفاده می کنند، به شدت ضروری است. 

وضعیت استفاده از فریمورک و کتابخانه های فرانت اند

برای این که کسب و کارتان از رقبا جلو باشد، باید از تکنولوژی ها و ابزارهای جدید استفاده کنید. فریمورک های فرانت اند هم یکی از این ابزار ها هستند که استفاده از آن ها برای پیشرفت تجربه کاربری در هر کسب و کاری واجب و لازم است. در این بخش می خواهیم محبوب ترین فریمورک های فرانت اند را که بیشترین استفاده در بازار را دارند، معرفی کنیم تا انتخاب ابزاری که قرار است در آینده استفاده کنید، برای شما آسان تر شود. طبق آمار های منتشر شده توسط State of JS 2022، فریمورک هایی که بیشترین استفاده را دارند؛ عبارتند از آنگولار و ری اکت. در اینجا حتی می توانیم ببینیم که توسعه دهندگان فرانت اند به استفاده از کدام فریمورک ها علاقه مند هستند: 

نمودار میزان استفاده از فریمورک وکتابخانه های فرانت اند
 

تصاویری که در ادامه مشاهده می کنید، آمار دانلود فریمورک های فرانت اند در سال 2023 است. طبق این آمار ها React و jQuery و البته Vue بیشترین میزان دانلود را داشته اند: 

نموادر اول استفاده از فریمورک ها و کتابخانه های فرانت اند

 

نموادار مقایسه ای میزان استفاده از برنامه نویسان از فریمورک و کتابخانه های فرانت اند

معرفی برترین فریمورک و کتابخانه های فرانت اند

در این بخش به معرفی فریمورک ها و کتابخانه های فرانت اند می پردازیم. تمامی ویژگی های آن ها را به شما خواهیم گفت. به مزایا و معایب هر کدام نیز اشاره خواهیم کرد تا انتخاب برای شما دوستان عزیز ساده باشد. 

React:

React اولین کتابخانه جاوا اسکریپت است که قصد معرفی آن را داریم. ممکن است شما این کتابخانه را با نام ReactJS نیز بشناسید. خیلی از افراد این کتابخانه را با فریمورک اشتباه می گیرند که علت آن نیز این است که امکاناتش فراتر از یک فریمورک است. این کتابخانه برای توسعه فرانت اند استفاده می شود و مبتنی بر جاوا اسکریپت است. یکی از ویژگی های خاص کتابخانه ری اکت Virtual DOM است که مربوط به نحوه دسترسی و مدیریت اسناد است. 

از مزایای وجود DOM می توان به تعامل با HTML و XML اشاره کرد که موجب می شود رفتاری مشابه با ساختار درختی داشته باشند و هر عنصر از HTML مانند یک شی در برنامه عمل کند. کتابخانه ری اکت توسط شرکت فیسبوک توسعه یافته است و به عنوان بهترین کتابخانه فرانت اند در دنیا شناخته می شود. ری اکت از ترکیب برنده JSX با HTML برای ایجاد بخش های مختلف استفاده می کند. 

این ترکیب باعث می شود تا بخش های بزرگ تبدیل به بخش های کوچک شوند که هر کدام از آن ها قابلیت مدیریت جداگانه دارند. با وجود این ویژگی کیفیت و سرعت برنامه نویسی فرانت اند به شدت افزایش پیدا می کند. نتفلیکس، پی پال، اوبر، گروپون، مایکروسافت، والمارت، فیسبوک، ای بی، لینکدین، گوگل همگی از ری اکت استفاده کرده اند. 

Angular: 

فریمورک آنگولار اولین فریمورک پرطرفدار و کاربردی فرانت اند است. فراموش نکنید که ری اکت اولین کتابخانه در لیست کتابخانه های فرانت اند و آنگولا اولین فریمورک در لیست فریمورک های برتر فرانت اند است. این فریمورک بهترین گزینه برای ساخت و توسعه برنامه های تک صفحه ای است فوق پیشرفته است. آنگولار یک پلتفرم مبتنی بر تایپ اسکریپت است که توسط گوگل ساخته شده است. 

با استفاده از آنگولار می توانید برنامه های خود را در مقیاس های مختلف توسعه دهید و در این کار از ابزار های پیشرفته ای که برای ایجاد، توسعه، اصلاح و یکپارچه سازی وجود دارد، استفاده کنید. YouTube و Google Translate شناخته شده ترین کاربران این فریمورک هستند. از دیگر کاربران نام آشنا آن می توان به Deutsche Bank ،Microsoft Office ،Forbes ،Blender ،Gmail ،Santander ،Upwork ،PayPal و Xbox اشاره کرد. 

Vue.js: 

Vue.js یک فریمورک فوق پیشرفته و مدرن MVVM است. از این فریمورک در توسعه SPA های ساده و وب اپلیکیشن ها استفاده می شود. خیلی از افراد فکر می کنند که Vue.js یک کتابخانه است، در حالی که  فریمورک کاربردی در توسعه فرانت اند است. این فریمورک کاربر پسند، قابل تنظیم با سازگاری بالا است که عناصر تعاملی در رابط کاربری ایجاد می کند. یکی از مزیت های اصلی این فریمورک این است که به شما اجازه می دهد پروژه خود را به بخش های کوچک تقسیم کنید و پس از تکمیل هر بخش آن را بخش بزرگ تر و اصلی پروژه خود اضافه کنید. 

این فریمورک واقعا سبک است و به همین علت هم دانلود و نصب آن خیلی سریع انجام می شود. از آنجایی که می توانید پروژه هایتان را به بخش های کوچک تقسیم کنید، عیب یابی نیز به شدت آسان می شود و می توانید خیلی سریع خطا هایتان را پیدا کنید و آن ها را برطرف کنید. این فریمورک حتی به درک فریمورک آنگولار و کتابخانه ری اکت نیز به برنامه نویسان فرانت اند کمک می کند. 

اگر به تازگی با فرانت اند آشنا شده اید و می خواهید به این حوزه ورود کنید، این فریمورک گزینه مناسبی است. از دیگر ویژگی های آن می توان به تاثیرات مثبت روی سئو سایت گفت. البته که هیچ گلی بی عیب نیست و این فریمورک نیز مشکلات و کمبود هایی دارد که از جمله آن ها می توان به کمبود پلاگین و تعداد کم استفاده کنندگان اشاره کرد. از معروف ترین کاربران این فریمورک نیز می توان به Alibaba ،Netflix ،Facebook ،Nintendo ،Adobe ،Grammarly ،GitLab ،Trivago ،Xiaomi و Reuters اشاره کرد.

Svelte: 

Svelte یک فریمورک منبع باز است که برای برنامه نویسی فرانت اند استفاده می شود. این فریمورک هم مثل فریمورک Vue وکتابخانه React برای توسعه وب اپلیکیشن ها استفاده می شود. آقای ریچ هریس این فریمورک را در سال 2017 ایجاد کرد و همچنان در حال توسعه آن است. همین امر باعث شده تا اینت فریمورک از Virtual DOM استفاده نکند. درست است که این فریمورک از DOM استفاده نمی کند، اما به جای آن از یک ماشین مجازی استفاده می کند، که باعث می شود رابط های کاربری خاص و متفاوتی را طراحی کنید و توسعه دهید. 

وجود این ماشین مجازی مبتنی بر جاوا اسکریپت باعث شده تا سرعت عمل این فریمورک تا 10 برابر سریعتر از آنگولار و ری اکت باشد. اگر به یک فریمورک سریع و کوچک نیاز دارید که توسط یک تیم جمع‌وجور و تازه تاسیس، راه اندازی شده باشد، پس این فریمورک، بهترین گزینه برای شما است. درست است که این فریمورک برای انچام پروژه های فرانت اند خوب است، اما نه پروژه های بزرگ. چون هنوز هم جای کار دارد و گزینه مناسبی برای استفاده در ابعاد بزرگ نیست. 

Svelte هنوز آنقدرها بزرگ نشده که بتواند هر ابزاری که می خواهید را در اختیار شما قرار دهد و ممکن است وسط راه برنامه نویسی دستتان را در پوست گردو بگذارد. از جمله کاربرانی که از این فریمورک استفاده کرده اند، می توان به Razorpay ،HealthTree ،Chess ،Rakuten ،PhilipsBlueHive ،Cashfree ،Godaddy اشاره کرد. 

jQuery: 

لوگو فریمورک فرانت اند- جی کوئری

jQuery پنجمین مورد از لیست بهترین فریمورک و کتابخانه های فرانت اند است. شاید ندانید اما این فریمورک قدیمی ترین فریمورک فرانت اند است که همچنان استفاده می شود و بین توسعه دهندگان فرانت اند از محبوبیت بالایی برخوردار است. سازنده jQuery، آقای جان رسیگ است. از ویژگی های بارز این فریمورک می توان به غنی، سریع و کوچک بودن اشاره کرد که این موارد در کنار هم باعث به وجود آمدن یک فریمورک استثنایی شده است. 

این فریمورک جاوا اسکریپت، یک ابزار بین پلتفرمی است که برای آسان کردن اسکریپت HTML در سمت کاربر طراحی شده است. jQuery شامل یک API است که در طیف گسترده ای از مرورگرهای وب کار می کند. اگر می خواهید بدانید با یادگیری این فریمورک قادربه انجام چه کارهایی هستید، پس باید بگوییم که کارهایی مثل مدیریت رویداد، پیمایش اسناد، Ajax و انیمیشن بسیار آسان می شود. jQuery با قابلیت های فوق العاده ای که در توسعه پذیری و تطبیق پذیری دارد، توانسته انقلابی در شیوه کدنویسی با جاوا اسکریپت ایجاد کند. 

آمار ها نشان می دهند، بیش از 41 میلیون وب سایت از این فریمورک استفاده کرده اند. از معایب این فریمورک می توان به سرعت پایین اشاره کرد که این یک مورد کافی است تا فریمورک های دیگری را جایگزین آن کنید. خوب است بدانید که این فریمورک توسط برندهایی چون Twitter ،Uber و بانک آمریکا استفاده شده است. 

Backbone.js:

نوبتی هم باشد، نوبت به معرفی یکی دیگر از کتابخانه ها فرانت اند رسیده است. Backbone.js یکی از معروف ترین کتابخانه های فرانت اند بعد از ری اکت است. از ویژگی های خاص آن می توان به سفارشی سازی رویداد ها و اتصال کلید-مقدار اشاره کرد که موجب ایجاد برنامه هایی می شود که ساختاری مناسب دارند. Backbone.js شامل API های غنی است که به مدیریا توابع و رویداد ها کمک می کنند. این فریمورک با استفاده از رابط کاربری RESTful JSON ارتباط خوبی با API ها برقرار می کند. از آنجایی که تنها از دو کتابخانه Underscore.js و jQuery استفاده می کند، یک کتابخانه سبک به حساب می آید. 

بیشترین استفاده از  Backbone.js برای تولید برنامه های تک صفحه ای وب و همگام سازی بخش های مختلف برنامه استفاده می شود. یکی از مواردی که توسعه دهندگان از آن بهره می برند، استفاده از Backbone Layout Manager است که به آن  ها کمک می کند تا از دیدگاه های از پیش تعریف شده استفاده بکنند. قطعا وجود این ویژگی های خاص و متفاوت، این کتابخانه را به گزینه مناسبی برای استفاده در پروژه های بزرگ تبدیل می کند. 

Backbone.js دارای بیش از 100 افزونه مختلف است که آن را کارآمد تر می کنند. افراد مبتدی می توانند این کتابخانه را برای یادگیری و استفاده در ابتدای مسیر تبدیل شدن به برنامه نویس فرانت اند انتخاب کنند. اگر بخواهیم شفاف صحبت کنیم، پس باید از معایب هم بگوییم. از معایب Backbone.js می توان به عدم پشتیبانی از اتصال دو طرفه داده ها، معماری گیج کننده و کد نویسی بیشتر اشاره کرد. خیلی از برنامه نویسان فرانت اند معتقد هستند، این فریمورک در حال منسوخ شدن است و ارزش استفاده ندارد. Backbone.js توسط Roblox،Uber،Walmart ،Master Card ،LinkedIn ،Pinterest و Reddit استفاده شده است. 

Ember.js: 

اگر بخواهیم یک فریمورک منبع باز دیگر برای فرانت اند نام ببریم، می توانیم به Ember.js اشاره کنیم. شما می توانید با یادگیری این فریم ورک برنامه نویسی فرانت اند پروژه هایی چون توسعه رابط های کاربری مدرن در وب اپلیکیشن ها، وب سایت ها، اپلیکیشن های موبایلی، برنامه های دسکتاپ و برنامه های بین پلتفرمی را به راحتی انجام دهید. 

این فریم ورک از الگوی MVVM پیروی می کند. از ویژگی هی منحصر به فرد این فریمورک می توان به ایجاد یک برنامه آزمایشی جدید برای برنامه هایی که نوشته می شوند اشاره کرد، که این کار را نیز به صورت پیشفرض انجام می دهد. وقتی از Ember.js استفاده می کنید، اجازه دارید همیشه برنامه خود را با جدید ترین ویژگی ها توسعه دهید. از دیگر ویژگی های این فریمورک می توان به رندر سمت سرور، وجود ابزارهایی بومی برای تست برنامه و دیباگ کردن، اتصال داده دو طرفه و پشتیبانی از جاوا اسکریپت و تایپ اسکریپت اشاره کرد. 

این فریمورک برای افراد مبتدی گزینه مناسبی نیست، چون کمی دشوار است. جزو فریمورک های سنگین است و به همین دلیل برای پروژه های کوچک اصلا مناسب نیست. اجزا آن نیز قابلیت استفاده مجدد ندارند. از استفاده کنندگان آن هم می توان به Apple Music ،LinkedIn ،Nordstrom ،Vine ،Yahoo ،PlayStation Now ،Tinder Blue Apron ،Chipotle و Netflix اشاره کرد. 

Semantic-UI: 

مورد بعدی از لیست بلندبالای فریمورک و کتابخانه های فرانت اند، یک فریمورک تازه وارد است که در سال 2014 عرضه شد. این فریمورک از فریمورک های CSS است که توسط یکی از برنامه نویسان فول استک معروف به نام جک لوکیکتیس به وجود آمده است. این فریمورک از LESS و jQuery برای تقویت خود استفاده می کند. این فریمورک توانست در مدت یکسال نظرات بسیاری را به خود جلب کند و به سرعت به صدر لیست پروژه های جاوا اسکریپت در گیت هاب برسد. 

اگر از جمله افرادی هستید که به کد های ارگانیک علاقه دارند و می خواهید فریمورکی استفاده کنید که رابط کاربری غنی داشته باشد، پیشنهاد ما به شما این فریمورک است. اما معایبی هم دارد که از جمله آن ها می توان به تعداد کم استفاده کنندگان و همچنین سخت بودن در یادگیری و استفاده برای افرادی که دانش جاوا اسکریپت ندارند، اشاره کرد. Kmong ،Ovrsea ،Accenture ،Snapchat و Digital Services از جمله برند های نام آشنایی هستند که از این فریمورک استفاده کرده اند. 

Foundation: 

فریمورک بعدی که قصد معرفی آن را داریم، فریمورک Foundation است که با نام Zurb's Foundation نیز شناخته می شود. Zurb's Foundation یک فریمورک قدرتمند در توسعه فرانت اند است که برنامه نویسان کمک می کند تا وب سایت هایشان را خیلی سریع تر از قبل کد نویسی کنند. اجزای این فریمورک عبارت است از پلاگین های جاوا اسکریپت، اجزای HTML و CSS، متغیر های Sass و هر آنچیزی که برای توسعه یک وب سایت کاربردی نیاز است. 

این فریم ورک برعکس فریمورک و کتابخانه های فرانت اند دیگر به جای کد نویسی روی ساخت نمونه الولیه تمرکز دارد، یعنی این که به جای آن که زمانتان را برای نوشتن کد از دست بدهید، به سرعت از یک طرح اولیه به یک نمونه اولیه قابل قبول دست پیدا می کنید. اگر دوست دارید سایتتان با نسخه موبایل سازگاری داشته باشد و یک رابط کاربری خفن و همه چیز تمام داشته باشد، پس از این فریمورک استفاده کنید. 

فراموش نکنید که یادگیری آن برای افراد مبتدی دشوار است. از آنجایی که انجمن کوچکی هم دارد و پلتفرم های کمی از آن پشتیبانی می کنند، پس شاید انتخاب آن برای شروع یادگیری فرانت اند، درست نباشد. Ebay و FireFox از جمله کاربرانی هستند که از این فریمورک استفاده کرده اند

Preact: 

لوگو preact، کتابخانه فرانت اند

قبل از این که ادامه مطلب را بخوانید، یک سوال از شما می پرسیم. یکبار دیگر نام این فریمورک را بخوانید، به نظرتان آشنا نیست؟ درست حدس زدید، نام این فریمورک بر وزن ری اکت است. حالا این ها چه ربطی به هم دارد؟ درست است که ری اکت محبوب ترین کتابخانه فرانت اند است، اما ایراداتی هم دارد که این ایرادات موجب شد تا ایده ایجاد یک فریمورک جدید که کوچکتر از ری اکت است و همان ویژگی ها را دارد، مطرح شود. این طوری شد که Preact به عنوان نسخه کوچک React، به وجود آمد.

ری اکت و پی ری اکت دارای API یکسانی هستند و از روش های یکسانی برای توسعه اپلیکیشن ها استفاده می کنند. اگر می خواهید یک برنامه کوچک اما کاربردی ایجاد کنید، Preact گزینه مناسبی است. اما اگر حس آرمان گرایی بر شما غلبه کرد و خواستید، ویژگی های زیادی به آن اضافه کنید، پس بهتر است، بدانید که این فریمورک گزینه مناسبی نیست. درست است که Preact را از روی ری اکت ساخته اند اما سازگاری با نمونه اولیه خود ندارد که این یک عیب بزرگ است. 

Tailwind CSS: 

فریمورک بعدی که قرار است معرفی کنیم، از فریمورک های CSS است که مجموعه ای از کلاس های از پیش ساخته شده را در اختیار برنامه نویسان می گذارد. این ویژگی موجب شده تا فریمورک Tailwind CSS تبدیل به یک گزینه مناسب برای ساخت سریع سایت های واکنش گرا شود. این فریمورک قابلیت تنظیم دارد و طیف گسترده ای از پیکره بندی ها را ارائه می دهد. 
Tailwind CSS تعداد زیادی کلاس کاربردی دارد که از آن ها می توان برای انجام کارهایی چون تایپوگرافی، رنگ ها، حاشیه ها، سایه ها و طرح بندی استفاده کرد. با استفاده از این کلاس ها می توانید خیلی سریع به عناصر HTML استایل بدهید و با کترین کد CSS طرح های پیچیده ای بسازید. اگر از این فریمورک استفاده کنید، زمان توسعه شما به حداقل کاهش پیدا می کند و در خروجی نیز یک سایت منسجم خواهید داشت. 

از مشکلات آن نیز می توان به سخت بودن در یادگیری اشاره کرد که علتش نیز وجود تعداد زیادی کلاس است. تعداد زیاد کلاس های این فریمورک ممکن است خلاقیت درونی شما را از بین ببرد که این خیلی بد است. خروجی های این فریمورک حجم بالایی دارند و می توانند بر عملکرد و سرعت سایت شما نیز تاثیر منفی بگذارند. 

Bootstrap: 

نوبت به برترین فریمورک CSS، یعنی بوت استرپ رسیده است. بوت استرپ یک فریمورک منبع باز برای CSS است که هر برنامه نویسی می داند که در توسعه فرانت اند باید از آن استفاده کند. این فریمورک توسط توییتر ساخته شده است. از جمله دلایلی که باعث شده تمام توسعه دهندگان فرانت اند به فکر استفاده از این فریمورک باشند می توان به سادگی، سازگاری با مرورگر ها، سازگاری با دستگاه های مختلف و مواردی از این دست اشاره کرد. 

بوت استرپ با استفاده از HTML، CSS و جاوا اسکریپت ساخته شده است و به همین دلیل قدرتمند ترین فریمورک CSS است. این فریمورک مانند کلکسیونی از ابزار و طرح های از پیش ساخته است. همیشه که قرار نیست از بوت استرپ تعریف کنیم. پس برویم سراغ معایب آن که شامل محدودیت در انعطاف پذیری و طراحی پیش فرض است که موجب شده ظاهر سایت هایی که از بوت استرپ استفاده می کنند شبیه به هم شود. 

Material Design Lite: 

Material Design Lite مورد بعدی از لیست فریمورک و کتابخانه های فرانت اند است که ویژگی های آن را به سمع و بصر شما عزیزان می رسانیم. این فریمورک یکی دیگر از فریمورک هایی است که توسط گوگل توسعه یافته است و بر اساس اصول طراحی متریال فعالیت کار می کند. این فریمورک به منظور کمک به توسعه دهندگان فرانت اند ساخته شده است تا بتوانند به راحتی سایت هایی ایجاد کنند که جذابیت بصری خیره کننده ای داشته باشند. 

Material Design Lite مجموعه ای از کلاس‌های CSS، اجزای جاوا اسکریپت و عناصر UI از پیش ساخته شده را در خود جای داده است که موجب می شوند این فریمورک از دستورات مربوط به طراحی متریال پیروی کند. از آنجایی که اجزای سازنده این فریمورک ممانند بوت استرپ است، پس مثل آن می تواند با هر پروژه ای سازگار و ادغام شود. با این فریمورک می توانید طراحی های ریسپانسیو داشته باشید. از جمله معایب این فریمورک می توان به محدودیت در سفارشی سازی اجزا اشاره کرد. اگر قصد استفاده از این فریمورک در پروژه های بزرگ را دارید، بهتر است، بدانید این فریمورک گزینه مناسبی نیست. 

Bulma: 

فریمورک بعدی فرانت اند نیز مربوط به CSS است. این فریم ورک منبع باز است و بر اساس Flexbox ایجاد شده است. این فریمورک ایجاد شده است تا به کاربرانش کمک کند تا سایت های ریسپانسیو و واکنش گرا بسازند. صفر تا صد Bulma با CSS ساخته شده است و هیچ وابستگی به جاوا اسکریپت ندارد. این فریمورک مجموعه ای از کلاس های CSS و اجزای مربوط به رابط های کاربری از پیش ساخته شده را در خود جای داده است. 

از ویژگی های Bulma می توان به انعطاف پذیری و قابلیت تنظیم اشاره کرد. طراحی این فریمورک به صورت ماژولار است که باعث می شود برنامه نویس بتواند به راحتی ماژول ها را با یکدیگر ترکیب کند و طرح هایی منحصر به فرد ایجاد کند. درست است که Bulma منبع باز و سبک است اما معایبی هم دارد که از جمله آن ها می توان به محدودیت در پشتیبانی از مرورگر ها، تعداد کم اجزای از پیش ساخته شده نیاز به فعالیت بیش از حد برای استفاده در کار های پیچیده دارد. 

UIKit: 

لوگو UIKit از فریمورک های معروف فرانت اند

آیا می دانید الان در حال مطالعه پانزدهیم مورد از لیست فریمورک و کتابخانه های فرانت اند هستید. UIKit یک فریمورک برای توسعه فرانت اند است که به دست YOOtheme ساخته شده است. از ویژگی های این فریمورک می توان به دارا بودن مجموعه ای از اجزای قابل تنظیم و ماژولار بودن برای ایجاد رابط های کاربری مدرن و واکنش گرا اشاره کرد. این فریمورک با استفاده از HTML ،CSS و جاوا اسکریپت ساخته شده است و طیف وسیعی از ابزار ها را در اختیار برنامه نویسان قرار می دهد. 

با استفاده از این فریمورک می توانید یک سایت ریسپانسیو داشته باشید. این فریمورک هم معایبی دارد که اگر بخواهیم نام ببریم، می توانیم به محدودیت برای استفاده در پروژه های بزرگ اشاره کنیم. این فریمورک به طور گسترده استفاده نمی شود و به همین دلیل هم پشتیبانی ضعیفی دارد. این فریمورک به اندازه سایر فریم ورک های فرانت اند تم های از پیش ساخته شده ندارد که این نیز یکی از ضعف های بزرگ آن است. 

Meteor Js:

Meteor Js که با نام Meteor.Js هم شناخته می شود، یکی از فریم های فرانت اند است که به صورت رایگان و منبع باز در اختیار برنامه نویسان عزیز قرار دارد. این فریمورک بر پایه فریمورک Node.Js است و به همین دلیل عمل نمونه سازی را به سرعت انجام می دهد و کد های بین پلتفرمی ایجاد می کند. کاربرد این فریمورک در ساخت رابط های کاربری واکنش گرا است. Meteor زمینه توسعه برنامه با استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت را در محیط های مختلفی چون وب، موبایل و سرور به وجود آورده است. 

Meteor یکی از فریمورک هایی است که یادگیری آن ساده است و به همین دلیل به افراد تازه کار پیشنهاد می شود در ابتدای کار از این مورد شروع کنند. این فریمورک بهترین ابزار ها را برای دیباگ کردن و تست برنامه در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد. یکی از ویژگجی های بارز این فریمورک این است که برنامه هایی که با استفاده از آن ساخته می شوند، می توانند روی هر نوع سیتم عاملی اجرا شوند، یعنی شما می توانید کدهایتان را هم روی وب و هم روی موبایل اجرا کنید. 

Lit: 

این فریمورک یکی از فریمورک های توسعه یافته توسط گوگل است که برای ایجاد فرانت اند سایتا ها و وب اپلیکیشن ها استفاده می شود. افرادی که این فریمورک را انتخاب می کنند، باید با اجزای وب به صورت مستقیم کار کنند. Lit فریمورکی عملکرد محور است که با استفاده از آن می توانید اجزای استاندارد سایت خود را پیاده سازی کنید. این فریم ورک هم مثل دیگر فریمورک و کتابخانه های فرانت اند که در این لیست به آن ها اشاره کردیم، سبک و سریع است. 

Alpine: 

Alpine یک فریمورک فرانت اند سبک و سفارشی است که با تکیه بر جاوا اسکریپت به وجود آمده است. بااستفاده از این فریمورک می توانید عناصر رابط کاربری خود را سفارشی سازی کنید. برنامه نویسان فرانت اند، زمانی استفاده از این فریمورک را موثر می دانند که به عنوان برنامه نویس بخواهید سایت خود را تبدیل به یک سایت تعامل محور کنید. این فریمورک حتی به شما کمک می کند تا فریمورک های وب سمت سرور را نیز بهینه کنید. 

Stimulus: 

Stimulus یک فریمورک مینیمالیستی جاوا اسکریپت است که برای برنامه نویسی فرانت اند از آن استفاده می کردند. با استفاده از این فریمورک می توانید اجزای HTML را از طریق اضافه کردن کنترلر های جاوا اسکریپت بهینه کنید. اگر بخواهیم این فریمورک را تشبیه به چیزی کنیم، می توانیم بگوییم که شبیه جاوا اسکریپت سبک است که به شما اجازه می دهد تا کنترلر های سازگار ایجاد کنید و کد های HTML خود را تقویت کنید. 

Knockout.js: 

لوگو فریمورک کاربردی فرانت اند، Knockout.js

Knockout.js بیستمین فریمورک فرانت اند است که می خواهیم شما را با آن آشنا کنیم. این فریمورک از محبوب ترین فریمورک ها بین فرانت اند کاران است  که جاوا اسکریپت را بر اساس معماری MVVM پیاده سازی می کند. با استفاده از این فریمورک قدرتمند می توانید سایت هایی بسازید که واکنش گرا هستند. این فریمورک با فناوری های همتا سازگاری زیادی دارد و به توسعه دهندگان فرانت اند کمک می کند تا رابط های کاربری پیچیده را به آسانی مدیریت کنند. 

بهترین منبع آموزشی برای یادگیری فرانت اند 

فرانت اند یکی از حوزه های پر تقاضا است، هم در ایران و هم در سراسر دنیا. به همین علت خیلی افراد علاقه مند به یادگیری و ورود به این حوزه هستند. اما تعداد زیادی از این دوستان با مشکلات زیادی برخورد می کنند. به طور مثال منابع آموزشی مناسبی را انتخاب نکرده اند که همین امر باعث می شود تا دائما سرگردان باشند و نتوانند قدم از قدم بردارند. 

این افراد علاوه بر یک دوره آموزشی صفر تا صدی، نیاز به یک همراه و پشتیبان هم دارند که بتواند سوالات ایجاد شده در ذهنشان را پاسخ دهد و آن ها را به مسیر درست یادگیری برگرداند. مشکل بعدی نیز این است که اکثر دوره ها فقط مسائل تئوری را مطرح می کنند و خبری از پیاده سازی و خروجی نیست. 

مژده ای که برای این عزیزان داریم این است که دوره بزرگ استادی فرانت اند درسمن همان چیزی است که مدت ها است به دنبال آن هستید. این دوره صفر تا صد فرانت اند و بهترین و پر کاربرد ترین کتابخانه آن؛ یعنی ری اکت را به صورت کاملا پروژه محور آموزش می دهد و این یعنی شما هر چیزی که یاد بگیرید را همان لحظه پیاده سازی می کنید و تمامی مباحث به صورت عملی آموزش داده می شود. 

از ویژگی های دیگر این دوره می توان حضور منتورهایی کاربلد اشاره کرد که همیشه همراه شما هستند تا به سوالات شما پاسخ دهند و نگذارند ابهامی در این مسیر برای شما باقی بماند. ویژگی های این دوره محدود به این موارد نیست، پس پیشنهاد می کنیم به صفحه استادی فرانت اند درسمن بروید و مشخصات دوره و سرفصل های آن را مشاهده کنید. اینبهترین فرصت برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه ای فرانت اند است. 

کلام آخر درباره فریمورک و کتابخانه های فرانت اند

لیست بلند بالای فریمورک و کتابخانه های فرانت اند، بالاخره به سر آمد. در این مطلب شما را با 20 کتابخانه و فریمورک مختلف که برای توسعه فرانت اند استفاده می شدند، آشنا کردیم. هر کدام از این 20 مورد شامل مزایا و معیبی بودند که در اینجا سعی کردیم به مهم ترین آن ها اشاره کنیم. استفاده از فریمورک ها و کتابخانه های فرانت اند برای ساخت برنامه های واکنش گرا، مدرن و ریسپانسیو ضروری است. 

با وجود کد های آن ها می توانید برنامه ای داشته باشید که کاملا سازگار است و قابلیت توسعه دادن نیز دارد. انتخاب بین هر کدام از این موارد به سلیقه و نیاز شما بر می کردد. دقت کنید که فربیمورک ها و کتابخانه ها می توانند روند کلی یک برنامه را تحت تاثیر قرار دهند، پس باید با دقت انتخاب کنید. اگر نظر ما را می پرسید، پیشنهاد ما استفاده از کتابخانه همه فن حریف ری اکت است. 

پیش از هر انتخابی مشخص کنید که پروژه شما در چه ابعادی است و به چه مواردی نیاز دارید. پس از آن به سراغ انتخاب فریمورک مناسب خود بروید. امیدواریم با مطالعه این مطلب قطره ای به دریای دانش شما اضافه کرده باشیم. اگر سوالی درباره فریمورک ها و کتابخانه های فرانت اند دارید که فکر می کنید ما می توانیم راهنماییتان کنیم، پس حتما آن را از ما بپرسید. کامنت ها با آغوش باز از شما استقبال می کنند. 

سوالات متداول

فریم ورک در فرانت اند چیست؟ 

فریمورک مجموعه ای از کد هایی است که از پیش نوشته شده است که کاربرد آن ها در ساخت برنامه های کاربردی است. فریمورک ها از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که از جمله آن ها می توان به ابزار های مختلف، کتابخانه ها و الگو های طراحی اشاره کرد. تمام این موارد موجب می شوند رابط کاربری سایت شما ریسپانسیو واکنش گرا شود.

چرا باید از فریمورک و کتابخانه های فرانت اند استفاده کنیم؟ 

فریمورک ها وکتابخانه ها این امکان را به شما می دهند که میزان بهروه وری سایت خود را بالا ببرید، کد هایی تمییز تر داشته باشید که قابلیت سازگاری، تعامل و نگهداری دارند. در ادامه نیز این فریمورک ها هستند که به شما اجازه می دهند رابط های کاربری جذاب، پیچیده و تعاملی بسازید. با وجود فریمورک ها شما می توانید خیلی سریع و راحت مشکلات کد هایتان را پیدا کنید و آن را بر طرف کنید.  

چگونه فریمورک مناسب پروژه هایمان را انتخاب کنیم؟ 

انتخاب فریمورک فرانت اند مناسب به عوامل مختلفی بر می گردد. شما باید الزامات پروژه خود را در نظر بگیرید، میزان تخصص خودتان یا هر برنامه نویس دیگری که قرار است کد های فرانت اند را بنویسید، در نظر بگیرید، این که در آینده تا چه میزان سایت خود را گسترش می دهید، باید در نظر گرفته شود. پشتیبانی فریمورکی که انتخاب می کنید تا چه میزان قوی است، پروژه شما چه نیاز ها و محدودیت هایی دارد، اندازه پروژه و پیچیدگی های برنامه و مواردی از این دست تعیین کننده فریمورک و کتابخانه ای است که قصد استفاده از آن را دارید. کافی است یکبار دیگر بخش های قبل را بخوانید تا متوجه شوید هر فریمورک چه نقاط قوت و ضعفی دارند و کدام مورد از آن ها مناسب شما است. 

کدام کتابخانه و فریمورک های فرانت اند بهتر است؟ 

بهترین بودن از نظر هر برنامه نویس متفاوت است، حتی ممکن است یک برنامه نویس در دو پروژه مختلف ملاک بهترین بودن را برای انتخاب فریمورکی که می خواهد استفاده کند، تغییر دهد. اکثر فریمورک ها می توانند پاسخگو نیاز یک پروژه خاص باشند. اما اگر بخواهیم چند مورد انتخاب و معرفی کنیم، می توانیم به اسامی React، Angular ،Vue و jQuery  اشاره کنیم. ملاک ما برای این انتخاب میزان استفاده این فریمورک ها در سطح جهانی و در ایران و همچنین کارآمد بودن آن ها است.