8 مورد از بهترین IDE های جاوا اسکریپت 2023

معرفی برترین کد ادیتور های جاوا اسکریپت
تاریخ بروزرسانی : 01 آذر 1401 | تعداد بازدید : 4792 | زمان خواندن مقاله : 15
جاوا اسکریپت،

معرفی بهترین IDE های جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت؛ محبوب ترین زبان برنامه نویسی در فرانت اند است. اگر این زبان برنامه نویسی را با HTML و CSS ترکیب کنیم، می توانیم فرانت اند یک سایت را به خفن ترین شکل ممکن در بیاوریم. اگر دانش جاوا اسکریپت خود را با یادگیری کتابخانه react.JS تکمیل کنید؛ به یک فرانت اند کار بی رقیب تبدیل می شوید. اما قبل از آن که کد نویسی را شروع کنید؛ نیاز به یک کد ادیتور دارید.  جواب این سوال که بهترین IDE های جاوا اسکریپت کدام است را اجازه دهید من به شما بگویم. با من همراه باشید تا با حرفه ای ترین و بهترین IDE های جاوا اسکریپت آشنا شویم.

IDE چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر الان اینجا هستی و قصد داری به زودی برنامه نویسی را شروع کنی و در جست و جوی بهترین IDE های جاوا اسکریپت هستی؛ به شما تبریک می گویم. اول به خاطر این که درسمن را برای تحقیق و آموزش انتخاب کردید، دوم برای ورود به دنیای برنامه نویسی و سوم برای انتخاب زبان فوق حرفه ای جاوا اسکریپت.

آموزش جاوا اسکریپت

 

اگر می دانید که IDE یا کد ادیتور چیست و به دنبال بهترین مورد هستید، پس این قسمت را رد کنید و به بخش بعدی بروید، اما اگر چیزی درباره آن ها نمی دانید و می خواهید مختصر و مفید با IDE ها آشنا شوید؛ و کاربرد آن ها را بدانید پس این بخش را با دقت و حواس جمع مطالعه کنید که قرار است کلی مطلب مفید را بیاموزید. خب؛ بهتر است بریم سراغ اصل مطلب و بدانیم که اصلا IDE چیست و چه کاربردی دارد؟

آشنایی با بهترین کد ادیتور های جاوا اسکریپت

کد نویسی مهم ترین بخش در برنامه نویسی است که با استفاده از کد ادیتور یا IDE انجام می شود. در اصل یک برنامه جدید با ساخت یک فایل جدید شروع می شود و با نوشتن چند خط کد ادامه پیدا می کند. یک IDE محیطی برای ایجاد و توسعه برنامه است. این محیط به برنامه نویسان این امکان را می دهد تا کد های خود را وارد کنند، اجرا بگیرند و در صورت لزوم آن را ادیت کنند. در اصل کد ادیتور ها برای بررسی جنبه های مختلف یک برنامه استفاده می شوند.

یکی از مزایای کد ادیتور های مخصوص هر زبان برنامه نویسی این است که هنگام کد نویسی سرعت شما را بالا می برند و این کار را با حدس زدن ادامه کدی که وارد کرده اید؛ انجام می دهند. اگر بخواهم یک مثال بزنم که بیشتر متوجه این مزیت شوید؛ به طور مثال می توانیم تایپ دستور ()System.out.println را مثال بزنیم که هنگام وارد کردن کلمه Sy به صورت خودکار کلمه System نمایش داده می شود تا شما آن را انتخاب کنید و از نوشتن باقی حروف خودداری کنید.

یکی دیگر از مزیت های فوق العاده کد ادیتور ها این است که صفر تا صد کد های شما را بررسی کرده و آن ها را دیباگ می کنند. حتی اگر برنامه نویس حرفه ای باشید نیز ممکن است اشتباهاتی در کد نویسی خود داشته باشید. اما آن چیزی که مهم تر از کد نویسی و داشتن خطا است؛ رفع خطای این کد ها است. تصور کنید هزاران خط کد نوشته اید و حالا با یک باگ برخورد کرده اید؛ اگر کد ادیتور به شما نمی گفت دقیقا کدام خط مشکل دارد؛ باید هزاران خط کد را بررسی می کردید تا شاید مشکل را پیدا کنید. پس حالا لزوم وجود کد ادیتور ها را درک می کنید. حالا که متوجه شدید بهترین IDE های جاوا اسکریپت چه ویژگی هاید باید داشته باشند، پس به سراغ معرفی کد ادیتور هایی می رویم که این ویژگی ها را داشته باشد.

معرفی بهترین IDE های جاوا اسکریپت

درست است که همه این IDE ها یک کار را انجام می دهند، اما باید این مسئله را بدانید که هر کدام از این کد ادیتور ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. در اینجا به معرفی بهترین IDE های جاوا اسکریپت پرداخته ام و مزایا و معایب هر کدام را به اندازه نیاز توضیح داده ام. امیدوارم در انتخاب کد ادیتور مناسب خود از این لیست استفاده کنید.

Atom

کد نویسی آسان جاوا اسکریپت با کد ادیتور اتم

اولین کد ادیتوری که در صدر لیست بهترین IDE های جاوا اسکریپت قرار گرفته است، کد ادیتور اتم است. اتم که محبوب ترین کد ادیتور جاوا اسکریپت است، در سال 2014 به صورت منبع باز عرضه شد تا برنامه نویسان جاوا اسکرپیت بتوانند، کد نویسی سریع تر و با کیفیت تری داشته باشند. این ویرایشگر کد بسیار انعطاف پذیر است و قابلیت تنظیم نیز دارد.

این کد ادیتور به صورت کاملا رایگان در اختیار کاربرانش قرار گرفت. اتم یک کد ادیتور بین پلتفرمی است که سرعت بسیار بالایی دارد و نصب آن نیز به شدت آسان است. کد ادیتور اتم بر اساس الکترون است. اگر Electron را نمی شناسید؛ باید بگویم که الکترون یکی از فریمورک های بسیار پرکاربرد و محبوب است که در ساخت برنامه های دسکتاپ چند پلتفرمی که با جاوا اسکریپت ساخته می شود؛ کاربرد دارد.

اگر خاطر شریفتان باشد؛ پیش تر گفتم که یکی از مزیت های کد ادیتور ها؛ تکمیل اتوماتیک کد های نوشته شده است. خوشبختانه اتم نیز این ویژگی را دارد و به کد نویسی شما سرعت بیشتری می بخشد. هرچقدر درباره ویژگی های خفن کد ادیتور اتم صحبت کنیم، کم است. این ویرایشگر کد قدرتمند دارای سیستم مرورگر فایل بصری است. در کنار این موارد نیز دارای چندین تم UI است.

توانایی کد ادیتور Atom را می توان با افزودن بسته هایی مانند تگ های HTML ، Minimap و Linter افزایش داد و این ها همه نشان از قدرتمند بودن این کد ادیتور دارد. با استفاده از اتم می توانید بسته های داخلی را مدیریت کنید و به آسانی بسته مورد نظر خود را جستجو کرده و آن ها را به آسانی نصب کنید.

AWS Cloud9

آشنایی با AWS cloud 9 برترین کد ادیتور جاوا اسکریپت

کد ادیتور دیگری که توانسته در لیست بهترین IDE های جاوا اسکریپت قرار بگیرد؛ کد ادیتور AWS Cloud9 است. این کد ادیتور در سال 2010 به دنیای برنامه نویسان جاوا اسکریپت وارد شد؛ اما همچنان مورد پسند کاربران بسیاری است. AWS Cloud9 با استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت و فریمورک Node.JS نوشته شده است.

این کد ادیتور به صورت آنلاین در دسترس است و دیگر نیازی نیست برنامه را روی سیستم خود نصب کنید. AWS Cloud9 یک کد ادیتور خیلی خفن هست که محدود به زبان برنامه جاوا اسکریپت نیست و برای کد نویسی با زبان های برنامه نویسی چون پایتون، روبی، PHP ،Perl ،C++ ،C ،GO ،Node.js است و تمامی این زبان ها را به طور کامل پشتیبانی می کند.

برای آن که بتوانید از این کد ادیتور همه فن حریف استفاده کنید؛ باید یک حساب کاربری ایجاد کنید. اگر این سوال در ذهنتان شکل گرفته که این کد ادیتور آنلاین چگونه کار می کند؛ باید بگویم این کد ادیتور با یک ترمینال داخلی ارائه شده است که از دستورات یونیکس و npm پشتیبانی می کند. از دیگر ویژگی های این کد ادیتور خفن و قدرتمند می توان به تکمیل اتوماتیک کد، ویرایش همزمان و تجزیه و تحلیل بلادرنگ اشاره کرد.

عملکرد این کد ادیتور را می توان با نصب افزونه ها افزایش داد. هنگامی که با این ویرایشگر کد کار می کنید متوجه این مسئله می شوید که در کنار بک اند قوی و فول آپشنی که دارد؛ قابلیت انتخاب ظاهر را نیز قرار داده است و هر کسی می تواند با توجه به سلیقه ای که دارد؛ یک ظاهر دلخواه را نیز انتخاب کند. با استفاده از این IDE می توانید فایل های تب دار را نیز مدیریت کنید.

قطعا شما هم متوجه این مسئله شده اید که هرچقدر از ویژگی های AWS Cloud9 می گوییم، تمامی ندارد و ویژگی بعدی از قبلی جذاب تر است. مطمئنا شما نیز با من موافق هستید که این کد ادیتور باید در صدر لیست بهترین IDE های جاوا اسکریپت قرار می گرفت.

AWS Cloud9 دارای یک ویرایشگر تصویر داخلی است و از سیتم های کنترلی چون Github، BitBucket و Mercurial ها نیز پشتیبانی می کند. این کد ادیتور قابلیت استقرار در پلت فرم های مختلفی چون Google App Engine ،Microsoft Azure ،Heroku و Joyent را نیز دارد. الحق و الانصاف که این کد ادیتور با آن که حدود 12 سال پیش تولید شده است، اما همچنان در بین بهترین IDE های جاوا اسکریپت قرار دارد.

Eclipse

eclipse  بهترین IDE جاوا اسکریپت

Eclipse که معنی لغوی آن کسوف است، در رتبه سوم بهترین IDE های جاوا اسکریپت قرار دارد. این کد ادیتور در سال 2001 به بازار آمد و در ابتدا برای زبان برنامه نویسی جاوا بود و یکی از سه کد ادیتور برتر برای این زبان به حساب می آمد. Eclipse دارای یک سیستم پلاگین قابل توسعه است و برای آن که بتوان از آن در برنامه نویسی با زبان جاوا اسکریپت استفاده کرد؛ باید افزونه های خاصی را نصب کرد.

Eclipse یکی از اولین کد ادیتور هایی است که تحت GNU Classpath اجرا شد. درست است که این کد ادیتور مخصوص جاوا است؛ با این حال تلاش های بسیاری انجام شد تا این ویرایشگر کد را به یکی از بهترین IDE های جاوا اسکریپت نیز تبدیل کنند که تا حدودی نیز موفق عمل کرده اند که از نشانه های آن می توان به بهبود عملکرد JSDT اشاره کرد.

به علت پشتیبانی این کد ادیتور از Docker UI می توانید تصاویر داکر را با استفاد از Docker CLI فراهم کنید. تقریبا می توانم بگویم که تمام بسته های دانلودر در این کد ادیتور با Git ادغام می شوند. یکی دیگر از ویژگی های شگفت انگیزی که توسط Eclipse ارائه شده است؛ قابلیت گزارش خودکار خطا است.

این ویژگی فراتر از شگفت انگیز است و به کد ادیتور اجازه می دهد تا تمامی باگ ها را به صورت خودکار پیدا کند و آن ها را برای سایت اصلی ویرایشگر کد به نشانی eclipse.org ارسال کند. پس از پردازش و بررسی تمامی باگ ها آن ها را به ورودی برای Bugzilla تبدیل می کند. با استفاده از این روش امکان اشکال یابی و رفع آن به جای آن که به دست یک گروه خاص سپرده شود؛ به دست تمامی کاربران انجام می شود.

IntelliJ IDEA

آشنایی با intellig IDEA قوی ترین کد ادیتور جاوا اسکریپت

کد ادیتور بعدی که در لیست بهترین IDE های جاوا اسکریپت قرار دارد؛ IntelliJ IDEA است. این کد ادیتور حدود دو دهه پیش یعنی در سال 2001 به بازار عرضه شده است. در ابتدا این ویرایشگر کد در دو نسخه رایگان و غیر رایگان برای زبان برنامه نویسی جاوا منتشر شد. هدف اصلی این کد ادیتور افزایش بهره وری در کد نویسی است. با گذشت زمان و توسعه این کد ادیتور توسط تیم سازنده اش؛ شاهد آن بودیم که محدودیت های زبانی آن برداشته شد و دیگر محدود به جاوا نبود و کد نویسی با زبان های برنامه نویسی دیگری نظیر جاوا اسکریپت نیز امکان پذیر شد.

دلایل بسیاری برای قرار دادن IntelliJ IDEA در لیست بهترین IDE های جاوا اسکریپت وجود دارد. یکی از شگفت انگیز ترین ویژگی های این کد ادیتور افزودن خودکار ابزار های مرتبط و توسعه خودکار کد های نوشته شده است. این ویژگی ها باعث کاهش زمان کد نویسی و همچنین جلوگیری از بروز خطا حین کد نویسی می شود.

یک خسته نباشید هم بگیم به آن هایی که پشتکاری مثال زدنی دارند و تا اینجا با ما پیش آمده اند. برای این که خستگی از تن به در کنیم پیشنهاد می کنم آهنگ lose yourself از رپر معروف Eminem را گوش کنید.

Brackets

براکت متفاوت ترین IDE جاوا اسکریپت

لیست بهترین IDE های جاوا اسکریپت همچنان ادامه دارد و همچنین قصد دارم کامل ترین لیست از بهترین IDE های جاوا اسکریپت را آماده کنم تا هر کسی با هر سلیقه ای بتواند از آن استفاده کند. در این بخش یکی از خفن ترین و بهترین IDE های جاوا اسکریپت را داریم. خانم ها و آقایان فرانت اند کار؛ معرفی می کنم؛ Brackets یکی از پر استفاده ترین کد ادیتور ها در برنامه نویسی فرانت اند.

این کد ادیتور در سال 2014 میلادی به بازار آمد و توانست اعتماد کاربران بسیاری را جلب کند. این کد ادیتور به صورت منبع باز است که نشان می دهد هر کسی می تواند آن را گسترش دهد. این کد ادیتور جذاب و دلبر توسط Adobe Systems ایجاد شده است و مورد تایید MIT است. این کد ادیتور یکی از محبوب ترین کد ادیتور ها بین فرانت اند کاران است و به همین دلیل دائما در حال توسعه و بهبود است.

یکی از ویژگی های قابل توجه در این کد ادیتور قابلیت پیش نمایش زنده است. منظور از پیش نمایش زنده این است که این کد ادیتور به شما این امکان را می دهد که با باز کردن اتوماتیک یک پنجره در کروم بتوانید تغییراتی که را اعمال کرده اید و همچنین زمان بارگذاری هر کدام از این تغیرات را مشاهده کنید. با استفاده از این ویرایشگر کد می توانید از ویژگی JSLint که وظیفه تایید فایل های جاوا اسکریپت را دارد نیز استفاده کنید.

با توجه به ویژگی های که این کد ادیتور دارد؛ شاید گفتن تکمیل کردن خودکار کد ها کمی شبیه به شوخی باشد، اما این هم از ویژگی های اولیه براکت به حساب می آید و این کار را نیز بسیار سریع تر از سایر رقبایش انجام می دهد. Brackets، یکی از بهترین IDE های جاوا اسکریپت را می توان با نصب افزونه ها به خفن ترین کد ادیتور ممکن تبدیل کرد. تعدادی از اکستنشن یا همان افزونه هایی که باید نصب کنید عبارت است از:

  • Autoprefixer
  • Code-folding
  • Snippets
  • Smart Highlighting
  • Markdown Preview

Codeanywhere

آشنایی با کد ادیتور جاوا اسکریپت codeanywhere

همچنان در خدمت شما هستیم با معرفی بهترین IDE های جاوا اسکریپت. کد ادیتور بعدی که معرفی می کنم؛ همیشه و همه جا در دسترس شما قرار دارد. حتما از خودتان می پرسید چطور ممکن است این کد ادیتور همیشه در دسترس باشد؟ چه دلیلی باعث شده تا Codeanywhere یکی از بهترین IDE های جاوا اسکریپت باشد؟

در یکی از روزهای زیبای بهار در ماه می در سال 2013 میلادی بود که این کد ادیتور با دو ورژن رایگان و دارای حق اشتراک به بازار آمد تا به یکی از بهترین IDE های جاوا اسکریپت تبدیل شود. Codeanywhere یک کد ادیتور مبنی بر ابر و چند پلتفرمی است و به همین دلیل در هر سیستم کامپیوتری قابل اجرا است و تنها به یک مرورگر وب نیاز دارید تا پروژه خود را توسعه دهید و هیچ محدودیتی نداشته باشید.

یکی دیگر از عواملی که باعث شده تا این ویرایشگر کد در لیست بهترین IDE های جاوا اسکریپت قرار بگیرد این است که علاوه بر پشتیبانی از جاوا اسکریپت توانایی پشتیبانی از 70 زبان برنامه نویسی دیگر را نیز دارد. کد ادیتور Codeanywhere بر اساس CodeMirror ساخته شده است. CodeMirror یکی از اجزا جاوا اسکریپت است که یک امکان ارائه یک کد ادیتور را در مرورگر می دهد. CodeMirror دارای یک API برنامه نویسی غنی و تمرکز بر توسعه پذیری است.

Codeanywhere همچنین از کانتینر های OpenVZ برای محیط های توسعه، معروف به DevBox نیز استفاده می کند. OpenVZ یا Open Virtuozzo یک فناوری قدرتمند برای مجازی سازی در سطح سیستم عامل در لینوکس است. این ویژگی به سرور فیزیکی اجازه می دهد تا چندین نمونه سیستم عامل ایزوله به نام کانتینر، سرور خصوصی مجازی VPSs و محیط مجازی VEs را به آسانی اجرا کند. شاید به نوعی بتوان گفت OpenVZ شباهت بسیاری به Solaris Containers و LXC دارد.

این کد ادیتور علاوه بر اجازه استفاده از DevBox در اجرای کد ها، همچنین اجازه اتصال به ماشین های مجازی را از طریق FTP و SSH را نیز صادر می کند. اتصال به Dropbox ،Google Drive و OneDrive با استفاده از کد ادیتور Codeanywhere امکان پذیر است. یکی از بهترین IDE های جاوا اسکریپت از مخازن کد Bitbucket ،Git و GitHub نیز پشتیبانی می کند.

NetBeans

معرفی netbeans  بهترین ide جاوا اسکریپت

لیست بهترین IDE های جاوا اسکریپت از نیمه عبور کرده و رو به پایان است. کد ادیتور بعدی که قصد صحبت درباره آن را داریم NetBeans است که در سال 1997 به صورت اختصاصی برای زبان برنامه نویسی جاوا ارائه شد. البته از آنجایی که این کد ادیتور در لیست بهترین IDE های جاوا اسکریپت قرار گرفته است؛ پس توانسته یک محیط یکپارچه توسعه را برای جاوا اسکریپت فراهم کند. این ویرایشگر کد فکر همه چیز را کرده است و یک محیط توسعه چند پلتفرمی را به وجود آورده است و این کار را با استفاده از ماژول ها امکان پذیر کرده است.

NetBeans سرعت بسیار بالایی در نصب و اجرا دارد و به همین دلیل گزینه مناسبی برای افرادی است که صبر و حوصله ندارند و می خواهند همه کار ها با سرعت انجام شود. تکمیل کد ها به صورت اتوماتیک، برجسته کردن کد هم از نظر نحوی هم از نظر معنایی از دیگر ویژگی های این کد ادیتور است. از دیگ ویگی های این کد ادیتور می توان به پشتیبانی داخلی از Git ،Subversion و Mercurial از ویژگی های بسیار مهم این کد ادیتور است.

Visual Studio Code

ویژوال استدیو کد قدرتمند ترین و بهترین ide جاوا اسکریپت

از آنجایی که دوست داشتم در اوج خداحافظی کنم ، ویژوال استدیو کد را به عنوان آخرین IDE از لیست بهترین IDE های جاوا اسکرپیت انتخاب کرده ام. به جرئت می توان گفت ویژوال استدیو کد از خفن ترین کد ادیتور های روزگار است. این کد ادیتور همه فن حریف در آوریل سال 2015 به بازار آمد تا دنیای برنامه نویسی را متحول کند. این تحول محدود به جاوا اسکریپت نبود و شامل تمام زبان های برنامه نویسی می شد که امکان کد نویسی با این کد ادیتور را داشتند.

طبق نظرسنجی که در سال های گذشته انجام شده است؛ ویژوال استدیو کد بالاترین میزان کاربر را نسبت به رقبایش دارد. اگر بخواهم دقیق تر بگویم که چگونه به این آمار رسیدند و چه کسی آن را برگزار کردباید بگویم که این نظرسنجی توسط State of JS برگزار شد که 20 هزار نفر در آن شرکت کردند و 14 هزار نفر ویژوال استدیو کد را به عنوان یکی از بهترین IDE های جاوا اسکریپت انتخاب کردند.

قطعا این افراد برای انتخاب ویژوال استدیو کد به عنوان یکی از بهترین IDE های جاوا اسکریپت دلایل بسیاری دارند. از جمله این دلایل می توان توسعه آن توسط یکی از ابر کمپانی های حوزه تکنولوژی؛ یعنی شرکت مایکروسافت اشاره کرد. قطعا نرم افزاری که توسط این شرکت ارائه شود باید از بهترین ها شود. این محصول مایکروسافت قابلیت اجرا روی لینوکس و مکینتاش را دارد. ویژوال استدیو کد به عنوان یکی از بهترین IDE های جاوا اسکریپت؛ قابلیت پشتیبانی از 30 زبان برنامه نویسی را دارد که این ویژگی باعث می شود تا برنامه نویسان زیادی بتوانند از این امکانات بهره مند شوند.

دوست عزیز؛ نکته ای که می خواهم بگویم را یکبار برای همیشه در عقبه ذهنت بگذار. ویژوال استدیو کد با ویژوال استدیو فرق دارد. خانم عزیز؛ آقای محترم این مسئله را فراموش نکنی و در جمع صاحب نظران برنامه نویسی سوتی بدهید و مانند یک آماتور به نظر بیایید. از من گفتن و از شما نشنیدن.

یکی از بهترین IDE های جاوا اسکریپت یعنی ویژوال استدیو کد؛ دارای قوی ترین سیستم اشکال زدایی است که به کیفیت و دقت کد های شما کمک شایانی می کند. شما می توانید به دو صورت این کار را انجام دهید. حالت اول که اشکال زدایی به صورت خودکار انجام می شود و حالت دوم که باید این کار را به صورت دستی انجام دهید. علاوه بر تمامی این امکانات؛ ویژوال استدیو کد قابلیت پشتیبانی از Git را دارد که به اجرایی کردن دستوراتی چون publish، commit، push، pull و rebase می دهد. در همین لحظه معرفی بهترین IDE های جاوا اسکریپت به پایان رسید.

خلاصه ای درباره بهترین IDE های جاوا اسکریپت

اول از همه یه خسته نباشید بگم به همه اون دوستانی که تا اینجا همراه من بودند و پا به پای من اومدند تا با بهترین IDE های جاوا اسکریپت آشنا شوند. پیام من به شمایی که الان اینجا هستید این هست که پشتکارتون تحسین بر انگیزه و به زودی یکی از حرفه ای ترین فرانت اند کاران ایران تبدیل می شوید. در لیستی که در بالا تهیه کرده ایم؛ آنچه را برای شروع برنامه نویسی نیاز داشتید؛ معرفی کردیم. امیدوارم از این مطلب استفاده کنید. بی صبرانه منتظر نظرات، پیشنهادات و سوالات شما عزیزان هستم. سوالات و نظرات خود را در قسمت کامنت وارد کنید.