node.js چیست؟ تحول جاوا اسکریپت در سمت سرور

node.js چیست؟ تحول جاوا اسکریپت در سمت سرور
تاریخ بروزرسانی : 03 مهر 1400 | تعداد بازدید : 1686 | زمان خواندن مقاله : 15 دقیقه
Node.js،

علاقه‌مندان به برنامه‌نویسی و کدزنی سلام؛ امیدوارم که حال شما دوستداران خوب باشد. امروز میخواهیم کنارهم، درباره node.js چیست صحبت کنیم. شما نود جی اس را چه می‌دانید یک فریمورک جاوا اسکریپت؟

بله دوست عزیز کاملا اشتباه حدس زدید چراکه node.js خود را فراتر از یک فریمورک دانسته و به یک محیط عملیاتی برای اجرای کدهای سمت سرور در جاوا اسکریپت تبدیل شده است.

همانطور که میدانید جاوا اسکریپت تا مدت‌ها فقط در زمینه وب کاربرد داشت. به همین دلیل طرفداران این زبان آرزو داشتند تا علاوه بر اجرای کدهای خود در سمت مرورگر کاربر، قابل اجرا شدن در سمت سرور هم باشد. از طرفی وقتی جاوا اسکریپت دید محبوبیتش در بین برنامه‌نویسان روزبه‌روز افزایش یافته، دست به‌کار شد و گستردگی خود را به کمک Node.js، سمت مرزهای سمت سرور کشاند.

 

پیشنهاد ویژه: اگر هنوز وارد دنیای جاوا اسکریپت نشدی، آموزش جاوا اسکریپت را مشاهده کن و به دنیای متخصص ها سلام کنwink

 

node.js چیست؟

خب حالا بهتر است برویم سراغ اصل موضوع یعنی node.js چیست.

Node.js، یک محیط اجرایی یا بهتر است بگوییم یک پلتفرم بر پایه جاوا اسکریپت است که در سال 2009 توسط رایان دایال ساخته شد. از این پلتفرم میتوان در ساخت میکروکنترلرها، Rest APIها، بسته‌های سیستم عامل، رباتیک استفاده کرد. در واقع Node.js فضایی است که ما از آن برای کدنویسی با جاوا اسکریپت در سمت سرور استفاده می‌کنیم.

دلایل استفاده از node.js چیست

  • بالا بودن انعطاف و بازدهی

این پلتفرم از سرعت بالایی برخوردار است چراکه در کنار خود، V8 engine از زبان برنامه نویسی c++ را دارد که به‌صورت مرتب هر دو آپدیت می‌شوند. همچنین چون این پلتفرم بر پایه جاوا اسکریپت برنامه‌نویسی شده است، انتقال فایل JSON به صورت پیش‌فرض نیز سریع‌تر خواهد بود.

  • کراس‌پلتفرم بودن

شما با استفاده از Node.js می‌توانید بدون داشتن دانش تخصصی در دیگر زبان‌هایی مثل سی‌شارپ یا Objective C و غیره به‌راحتی برنامه‌های دسکتاپ خود را بسازید. حتی می‌توانید برخی از کدهای تحت وب خود را در محیط ویندوز، لینوکس و Mac OS استفاده کنید.

  • ترکیب شدن با میکروسرویس‌ها

میکروسرویس‌ها به افراد کمک می‌کند تا مدیریت پروژه‌های خود را راحت‌تر پیش ببرند به‌این صورت که برنامه‌ها را به بخش‌های کوچک تقسیم کرده تا هر کدام از آنها توسط تیم‌های مختلف و حتی با زبان‌های متفاوت نوشته شوند و میتوان گفت node.js به‌خوبی با میکروسرویس‌ها عجین شده و عملکرد خوبی را ارائه داده است.

آشنایی با خوبی‌ها و بدی‌های node.js:

قطعا هیچ زبان، فریمورک و یا پلتفرمی وجود ندارد که در کنار یکسری از ویژگی‌ها و مزایا، معایب نداشته باشد. ما در این بخش از نوشته می‌خواهیم از خوبی‌ها و بدی‌های Node.js صحبت کنیم.

به‌طورکلی مزایایی که این پلتفرم را محبوب و خاص کرده عبارت‌است از:

  • پاسخگویی به تعداد زیادی از کاربر با سرعت بالا

  • کوتاه و پایین بودن زمان پاسخ‌دهی در این پلتفرم

  • خطایابی ساده و سریع

  • بزرگ بودن جامعه کاربری وسیع

  • متن‌باز بودن

  • سازگاری با سیستم‌عامل‌های مختلف

  • پشتیبانی از Caching

  • برخورداری از امنیت بالا و نفوذ ناپذری در زمان‌های بالای فعالیت سایت مانند Attack DDOS

از نقاط ضعف این پلتفرم هم می‌شود به مواردی چون وابستگی شدید هر Node.js به توسعه‌دهنده خودش و عدم پشتیبانی کامل توسط بیشتر هاست‌های اشتراکی اشاره کرد.

به‌نظر شما کاربردهای Node.js چه می‌تواند باشد؟

از مهم‌ترین کاربردهای Node.js میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پشتیبانی Node.js از برنامه‌نویسی نامتقارن در ساخت برنامه‌های تک صفحه‌ای (SPA)

SPA به برنامه‌هایی گفته می‌شود که تمام بخش‌ها در یک صفحه پیاده‌سازی شده است. این نوع برنامه‌ها بیشتر در ساخت شبکه‌های اجتماعی، سرویس‌های ایمیل، سایت‌های اشتراک ویدئو کاربرد دارد. یکی از سایت‌های معروف که به این روش ساخته شده، سرویس اشتراک ویدئو یوتیوب است.

  • کمک در ساخت برنامه‌های RTA

RTA به برنامه‌هایی گفته می‌شود که دارای تغییرات مختلف در لحظه‌ هستند مانند Google Sheets ،Spreadsheets و غیره. 

یکی از معروف‌ترین‌های این روش، چت روم‌ها و پیام‌رسان‌ها هستند و استفاده از Node.js یک انتخاب عالی برای شما در انجام اینکار خواهد بود، چراکه مواردی چون تحمل ترافیک زیاد کاربران، سبک بودن محصول، سرعت بالای ارسال پیام‌ها وغیره به کمک این پلتفرم همراه با فریمورک جاوا اسکریپت مثل Express.js در سمت سرور به‌راحتی قابل پیاده‌سازی است.

  • توسعه بازی‌های آنلاین تحت مرورگر وب

Node.js با ترکیب تکنولوژی‌های HTML5 و ابزارهای جاوا اسکریپت مثل Express.js یا Socket.io و غیره می‌تواند ایده جذاب ساخت بازی‌های دوبعدی مثل Ancient Beast یا PaintWar را در ذهن شما بپروراند.

آیا آینده Node.js روشن است؟

امیدوارم تا اینجای مطلب لذت برده باشید؛ اما ممکن است با خود بپرسید چرا باید این Node.js را برای یادگیری انتخاب کنم؟ از کجا معلوم که Node.js آینده روشنی داشته باشد؟

پس اگر این سوالات را در ذهن خود مرور می‌کنید و همچنان به آینده روشن این پلتفرم شک و تردید دارید در ادامه با ما همراه شوید تا مواردی را به شما معرفی کنیم که تمام شک و تردیدهای خود در یادگیری Node.js را از بین ببرد.

  • سریع بودن

همانطور که گفتیم، Node.js از سرعت بالایی برخوردار است به‌همین دلیل شرکت‌ها و تیم‌های برنامه‌نویسی می‌توانند با انعطاف و سرعت بالاتری برنامه‌های تحت شبکه خود را بسازند. جالب است بدانید که شرکت PayPal در گزارشی اعلام کرد از زمانی که برنامه‌های خود را به سمت Node.js برده زمان پاسخگویی سرویس‌هایش، 35% کاهش یافته است.

  • ترغیب کردن برنامه‌نویسان برای اشتراگ‌گذاری کدها

هدف از Node.js نزدیک کردن برنامه‌نویسان به استفاده از NPM می‌باشد که دارای بیش از 50/000 پکیج آماده است تا برنامه‌نویسان بتوانند کارهای خود را با سرعت بیشتری نسبت به قبل انجام دهند.

درواقع NPM به برنامه‌نویس کمک می‌کند بدون اینکه زحمت زیادی بکشد کدهای خود را به‌روزرسانی کند، آنها را به‌اشتراک بگذارد و یا دوباره از آنها استفاده کند.

  • یک پلتفرم مشترک برای اپلیکشین‌های Real-Time برای سمت سرور و کاربر 

توسعه‌دهندگان می‌توانند در دو سمت سرور و کاربر با Node.js کدنویسی کنند تا کار مبادله اطلاعات بین کلایت و سرور راحت‌تر صورت گیرد. در واقع واحد بودن زبان جاوا اسکریپت در دو سمت کلایت و سرور یک شتاب‌دهنده در یادگیری است تا شما به‌سراغ یادگیری زبان‌های مختلف نروید. 

  • آشنا بودن اکثر برنامه‌نویسان با زبان جاوا اسکریپت

به جرات میتوان گفت کمتر برنامه‌نویسی وجود دارد که با زبان جاوا اسکریپت کار نکند و آن را نشناسد مگر اینکه در ابتدای مسیر یادگیری برای تبدیل شدن به‌جمع حرفه‌ای‌ها باشد. همچنین پیدا کردن یک برنامه‌نویس وب همه‌فن حریف و متخصص کار نسبتا دشواری است؛ پس چرا حالا که به یک زبان برنامه‌نویسی مسلط هستیم در دریای یادگیری آن عمیق نشویم؟

پس نتیجه می‌گیریم که این مزیت جاوا اسکریپت به‌پای Node.js هم نوشته می‌شود.

  • سرویس‌دهی به Node.js توسط سرویس‌دهنده‌های هاستینگ

با حمایت شرکت‌های بزرگ و استقبال توسعه‌دهندگان از این پلتفرم، خدمات سرویس‌دهی هاستینگ نیز کار خود را در ارائه خدمات به Node.js شروع کردند. فقط کافیست برای نصب Node.js بر روی هاست‌های اشتراکی به SSH دسترسی داشته باشید.

  • افزایش بهره‌وری

این پلتفرم باعث شده تا شرکت‌های بزرگ، تیم‌های فرانت-اندکار و بک-اندکار خود را در یک تیم جمع کنند تا پروژه با سرعت و نتیجه بهتری پیش رود. از طرفی بزرگ بودن مجموعه در یک کار اشتراکی، رفع خطاهای Run Time با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

  • دارا بودن یک پشتیبان و حمایت‌کننده قوی از Node.js

زبان‌ها و تکنولوژی‌های اوپن‌سورس ممکن است توسط سازندگان خود رها شده باشند اما این پلتفرم با وجود Open Source بودن توسط سازنده خود یعنی Joynet همچنان حمایت می‌شود.

ما شما را به آشنایی با واژه Open Source با مقاله درسمن به نام اپن سورس (Open Source) چیست و چه قابلیت‌هایی دارد، دعوت می‌کنیم.

دیگر با آمدن اسم برنامه‌نویسی سمت سرور، ذهن خود را به سمت PHP و تکنولوژی ASP.Net نبرید:

خب دوستان به پایان مطلب Node.js چیست، رسیدیم. از این لحظه به‌بعد علاوه‌بر بخاطر آوردن PHP و تکنولوژی ASP.Net باید از Node.js که بر پایه زبان جاوا اسکریپت کدنویسی شده است هم، نام برده و آن را یاد کنید. ما سعی کردیم تا هرآنچه که درباره این پلتفرم لازم دارید را به شما معرفی کنیم. حال نوبت شماست که برای ما بنویسید و اگر مورد دیگری راجع‌به این پلتفرم می‌دانید و یا تجربه کاری جالبی را در این راه کسب کرده‌اید در قسمت کامنت با ما به‌اشتراک بگذارید.
 


کلمات کلیدی :
جاوا اسکریپت