دستورات ورودی و خروجی در زبان ++C


دستورات ورودی و خروجی در زبان ++C
برای خرید این درس نیاز است وارد سایت شوید. در صورت نداشتن حساب کاربری عضو شوید.

دستورات ورودی و خروجی در زبان برنامه نویسی ++C:


در این جلسه، می خواهیم در مورد قالب یک برنامه و دستورات ورودی و خروجی در زبان ++C صحبت کنیم. جلسه قبل مفاهیم تئوری زبان ++C را توضیح دادیم و بخش های مختلف آن را معرفی کردیم.
امروز می خواهیم برنامه نویسی را به صورت عملی و کاربردی شروع کنیم. ما در این آموزش از نرم افزار ++Dec-c استفاده می کنیم و شما می توانید از هر نرم افزار دیگری که محیط  کامپایلری ++C را داشته باشد استفاده کنید.
برای ایجاد یک فایل در برنامه می توانید از منوی file⇒new⇒source ،file را انتخاب کنید یا از گزینه new مانند عکس زیر یک فایل جدید اضافه کنید.

دستورات ورودی و خروجی در  ++C

 

همینطور برای ذخیره کردن برنامه از منوی file⇒save as را انتخاب کنید و یا از کلیدهای میانبر ctrl+s استفاده کنید.

 

قالب کلی برنامه به صورت زیر می باشد:

قالب کلی برنامه ++C

 

دستورات include و using را همیشه در قسمت بالای برنامه قرار می دهیم و در قسمت int main کدهای برنامه را استفاده می کنیم و در اخر دستور return 0 را می نویسیم.

 

دستور چاپ اطلاعات :

  •  cout

برای اجرا برنامه ها ابتدا برنامه  را با کلید Compile یا F9، کامپایل یا ترجمه می کنیم، کامپایل برنامه را به یک فایل قابل اجرا تبدیل می کند و با کلید Run یا F10 برنامه را اجرا می کنیم. می توانیم برای این کار از دکمه compile & Run یا F11 استفاده می کنیم. از دستور cout مانند تصویر زیر استفاده می شود، در این مثال عدد 12 را چاپ می کند.

 

دستور چاپ اطلاعات
 

مثال هایی از دستور cout:

cout<<3.14;
cout<<”ali”;
cout<<’$’


در ++C، رشته ها (string) را در دابل کوتیشن " " قرار می دهیم. به چند کاراکتر در کنار هم یک رشته یا string می گویند. برای نشان دادن یک کاراکتر، آن را در سینگل کوتیشن ‘ ’ قرار می دهیم. برای اینکه مکان نما را به خط بعد انتقال دهیم از کلمه کلیدی endl استفاده می کنیم.

cout<<endl;

 


برای استفاده از چند دستور cout می توانیم آن را به صورت زنجیره ایی بنویسیم، مانند مثال زیر:

cout<<12<<endl<<3.14<<endl<<”ali”<<endl<<’$’;

 

برای کامنت یا بی اثر کردن چند خط در برنامه، در ابتدای خط از */  و در انتهای خط از /* استفاده می کنیم و همچنین می توانیم تمام خطوط را انتخاب و کلید میانبر /+ ctrl استفاده می کنیم و برای کامنت کردن یک خط در ابتدای آن // قرار می دهیم.

 

تعریف متغیر از نوع عدد صحیح:


int number;
number=500;
cout<<number;

 


تعریف متغیر از نوع اعشاری (float):
متغیر ها را می توان در لحظه تعریف مقدار دهی کرد.

float pi=3.1415;
cout<<pi;

 


تعریف متغیر از نوع char:


char ch=’Q’;
cout<<ch;

 

دریافت انواع داده ها از ورودی:

  • دستور cin: برای دریافت اعداد، رشته ها، اعداد اعشاری، کاراکترها و حتی داده های منطقی استفاده می شود. برای دریافت ورودی از کاربر باید ابتدا یک متغیر تعریف کنیم.

int num;
cin>>num;
cout<<num;

 

 

مثال: دو عدد از ورودی دریافت کنید و حاصل جمع اعداد را چاپ کند. در این مثال ابتدا سه متغیر از نوع صحیح تعریف می کنیم، می توان چند متغیر از یک نوع داده را در یک خط تعریف کرد. یک پیغام چاپ می کنیم که از کاربر 2 عدد دریافت می کند و متغیر های num1 و num2 را باهم جمع می کند و حاصل جمع آن ها را در متغیری به نام sum می ریزد و سپس آن را در خروجی چاپ می کند.

 

Int num1,num2,sum;
Cout<<”Enter 2 number :”;
Cin>>num1>>num2;
Sum=num1+num2;
cout<<”sum is :”<<sum;


خروجی:

 

تصویر خروجی

 

برای در یافت یک کاراکتر از ورودی بهتر است از تابع ()getch استفاده کنیم. در این مثال متغیری به نام ch از نوع char تعریف کرده ایم و با استفاده از تابع ()getch یک کاراکتر از ورودی دریافت می کنیم و مقدار آن را با دستور cout چاپ می شود.

char ch;
ch=getch();
cout<<”char is :”<<ch;

 


خروجی:

char is : p


تابع ()getch کاراکتر را به کاربر نشان نمی دهد تنها ذخیره می کند و با دستور cout چاپ می شود. توابع  ()getche و ()getcher مانند ()getch عمل می کنند با این تفاوت که در تابع ()getche مقدار وارد شده را هم نشان می دهد و هم ذخیره می کند و تابع ()getchar بعد از وارد کردن ورودی تا زمانی که کاربر enter نزند مقدار را نه نشان می دهد و نه ذخیره می کند.

کاراکتر ها نوع عددی خاصی هستند و هر کاراکتری یک کد اسکی دارد، این کدها اعدادی بین 0 تا 255  می باشند. ما می توانیم با استفاده از دکمه alt و اعدادی بین 0 تا 255  کد اسکی هر کاراکتری را بدست بیاوریم.


مثال: دکمه alt و عدد 3 را کلیک و سپس رها کنیم کاراکتر قلب را چاپ می کند. پس الان متوجه شدیم کد اسکی کاراکتر قلب، 3 می باشد.

 

alt +3=♥
alt+1=☺
alt+65=A

 

کاراکتر کد اسکی
فاصله 32
enter 13
0 48
A 65
a 97

 

مثال: در این مثال متغیر x را از نوع char تعریف کرده ایم و در آن مقدار A را قرار داده ایم که با دستور A ،cout را چاپ می کند. در خط بعدی متغیر n را از نوع عدد صحیح تعریف کرده ایم و مقدار x که A می باشد را در متغیر n قرار داده ایم حالا با دستور cout مقدار n را چاپ می کند و چون از نوع عدد صحیح می باشد عدد معادل کاراکتر A را که 65 است را چاپ می کند.

 

char x=’A’;
cout<<x<<endl;
int n;
n=x;
cout<<n;

 

خروجی:

A
65


 

مثال:

char ch=’b’;
int n=ch;
cout<<ch<<” : ”<<n;

 

خروجی:

b : 98

 


دوست درسمنی عزیز، امیدواریم از این آموزش رایگان لذت برده باشید. برای یادگیری این مبحث می توانید این درس را دانلود کنید و از فایل ها و ویدئو این بخش استفاده کنید. شما عزیزان می توانید سوالات خود را در بخش انجمن پرسش و پاسخ مطرح کنید و همچنین منتظر انتقادات و پیشنهادات مفید شما در بخش نظرات هستیم تا ما را در کیفیت بهتر آموزش هایمان یاری کنید.


 با امید موفقیت و شادی برای شما دوست درسمنی عزیزsmiley

انجمن برنامه نویسان ++C

نظرات


محسن تیموری
محسن با سلام به نظر شما من برنامه نویسی را با پایتون شروع کنم یا با++ C

برای پاسخ باید وارد شوید

پشتیبانی 1
پشتیبانی 1

سلام محسن جان، هر دو زبان برنامه نویسی که نام برده اید بسیار کارآمد و قوی هستند، بستگی به هدف خودتان دارد که با چه زبانی می خواهید شروع کنید.

مرتضی سلیمان زاده
مرتضی سلام و عرض ادب و احترام خدمت استاد گرامی. بنده از بزنامه نویسی هیچی نمیدونم ولی وقتی فیلم های آموزشی شما استاد عزیز رو که دیدم یک حس خوبی بهم سلام کرد. بدون تعارف خیلی خیلی ممنونم منم میتونم یاد بگیرم(البته به لطف شما )

برای پاسخ باید وارد شوید

پشتیبانی 1
پشتیبانی 1

سلام مرتضی جان، حس خوب یعنی داشتن کاربرهایی مثل شما، ما هم خیلی خوش حال هستیم که توانسته ایم شما را در این راه پر از هیجان هدایت کنیم، به امید موفقیت های بیشتر.

علی اکبر  پیری شیخی
علی اکبر پیری شیخی سلام استاد وقتی عضو شدم میشه فیلم تمام جلسه های ++Cرا یک جادانلود کنم

برای پاسخ باید وارد شوید

پشتیبانی 1
پشتیبانی 1

سلام علی اکبر جان، متاسفانه به دلیل سرعت پایین اینترنت ایران و اینکه بالا رفتن حجم کل ویدئو ها فعلا این امکان را نداریم که دروس به صورت یک جا دانلود شود.

سعید ساکت
سعید ساکت با درود کاش متن دروس که زیر هر درس آوردید رو هم در قالب جزوه پی دی اف جمع آوری و قابل دانلود می‌کردید تا اینطوری برای مرور دستورات و مطالب و... قابل استفاده باشه. سپاسگزارم

برای پاسخ باید وارد شوید

پشتیبانی 1
پشتیبانی 1

سلام و درود خدمت شما، بله حتما این کار را هم خواهیم کرد،

ممنونم از شما جناب سعید عزیز بابت کامنتی که گذاشتید و نظر خوبی که دادید.

nophoto
رضا سلام جسارتاً اگه درس ها رایگان است ، پس چرا لینک دانلود ندارد . اگه رایگان نیست ، چرا مردم رو سرکار می زارید؟!!

برای پاسخ باید وارد شوید

پشتیبانی 1
پشتیبانی 1 سلام و درود خدمت شما، برای دانلود درس ها ابتدا باید دانشجو اون دوره بشید تا دسترسی برایتان آزاد شود، پایین هر درس دکمه ثبت نام در دوره وجود دارد. یک بار اقدام کنید به تمام درس ها دسترسی پیدا خواهید کرد، اگر سوالی بود در خدمتم.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد .
برای ارسال نظر نیاز است وارد سایت شوید. در صورت نداشتن حساب کاربری عضو شوید.


مشخصات دوره


مدرس دوره : مهدی عباسی
تعداد جلسات 13 جلسه
مدت زمان 300 دقیقه
حجم دوره 2/10 گیگابایت
سطح مهارت مقدماتی تا متوسط
وضعیت دوره پایان یافته
: میانگین امتیاز

رایگان
برای دسترسی به این دوره وارد یا عضو شوید.
مهدی عباسی
مهدی عباسی

درباره مدرس :

مدیر‌ عامل‌ شرکت آریا‌ نرم‌‌ افزار دارنده مدرک کارشناسی‌ ارشد مهندسی کامپیوتر 12‌ سال سابقه تدریس دروس کامپیوتر را در دانشگاههای دولتی، آزاد، پیام‌نور ملایر، شهیدشمسی‌پور تهران و تدریس برنامه‌نویسی در ... ر انیستیتو ایزایران، مجتمع فنی و موسسه راه‌آینده تهران دارا میباشد و تا به حال راهنمایی انجمنهای علمی دانشگاه و صدها پروژه دانشجویی را برعهده داشته است. تخصص اصلی: با داشتن گواهی‌نامه‌های معتبر تدریس از انیستیتو‌ ایزایران، راه آینده‌تهران و سازمان‌فنی‌حرفه‌ای، تدریس و آموزش‌ دروس کامپیوتر، ‌برنامه‌نویسی کامپیوتر و کلاسهای کنکور کارشناسی و کارشناسی‌ارشد میباشد.همچنین تجربه داوری و نظارت مسابقات برنامه‌نویسی کشوری‌ACM را در سالهای متعدد داشته و تیم مورد رهبری ایشان در 3سال متوالی مقام اول مسابقات کشوری را از آن خود کرده است.ایشان مقالاتی در زمینه شبکه‌های کامپیوتری، تکنیک‌های وزارت دفاع و ... به ثبت رسانده و مشاور و کارشناس در طراحی و برنامه نویسی بیش از 50‌برنامه کاربردی تحت وب و ویندوز و موبایل میباشد. افتخارات دیگر:کسب مقام دوم ایده‌های برتر در مسابقات استارت‌آپ و بکند کشوری را نام برد.بیشتر بدانید