api چیست؟ سریعترین راه برای ارتباط نرم افزار و سخت افزار

api چیست
تاریخ بروزرسانی : 22 مرداد 1399 | تعداد بازدید : 3745 | زمان خواندن مقاله : 5 دقیقه
پیرامون برنامه نویسی،

سلام کاربران عزیز درسمنی. امروز مقاله‌ای در مورد Api چیست، نوشتم که ممکنه خیلی از کاربران اصلا کلمه Api هم به گوششون نخورده باشه و اصلا اطلاعاتی در موردش نداشته باشن. پس به طور مفصل با مفهوم و نحوه‌ی عملکرد Api آشنا می‌شویم.

Api چیست و چه کاربردهایی دارد؟

Api مخفف کلمه (Application programming interface) به معنای رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزاری می‌باشد و در زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف کاربرد دارد. Api یا همان رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار یکسری دستور العمل‌های از پیش تعریف شده‌اند که نرم‌افزارها، سخت‌افزارها و یا حتی سایت‌های اینترنتی می‌توانند با به کارگیری از آن با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. Api جایگزینی است برای رابط‌کاربری.

 

api چیست؟

 

برای بهتر فهمیدن این موضوع مثالی برای شما میزنم: همانطور که شما کاربران تلاش می‌کنید با فشار دادن کلیدی، دستوری را به سخت‌افزار بفرستید و یا با حرکت دادن ماوس پیغامی ارسال کنید، ای پی آی هم رابطی است که نرم‌افزارها و سخت‌افزارها با استفاده از آن می‌توانند با هم ارتباط بر قرار کنند و دستورات مورد نظر خود را بفرستند. نکته مهمی که وجود دارد بدون Api همکاری میان اجزای سیستم سخت‌افزاری و نرم‌افزاری امکان ندارد.

ای پی آی در دنیای واقعی مانند یک پریز برق می‌باشد. حتما با خود فکر می‌کنید چرا پریز برق؟ به دلیل اینکه پریز برق هم رابطی میان الکتریسیته برق و وسایل برقی که ما انسان‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنیم. پریز برق نقش رابط را ایفا می‌کند تا ما بتوانیم از لپ تاپ یا تلوزیون و ... استفاده کنیم. Apiها هم دقیقا همینطور عمل می‌کنند.

 

بیشتر بخوانید: در این مقاله با بهترین سایت‌های آموزش برنامه‌نویسی رایگان آشنا می‌شوید.


آشنایی با انواع Api 

  • Api تحت وب 

انواع apiیکی از متدوال‌ترین و کاربردی‌ترین نوع ای پی آی ها می‌باشد. Web Api پروتکلی است که از طریق شبکه اینترنت و وب تعامل بین نرم‌افزارهای مختلف را امکان‌پذیر می‌کند به همین دلیل به آن وب سرویس گفته می‌شود.

 

 

 

  • کیت‌های توسعه نرم‌افزار(SDK):

Software development kit یک نوع دیگر از Apiها می‌باشد و توسط شرکت‌های مختلفی مانند گوگل و فیسبوک ارائه می‌شود. دولوپرها با استفاده کردن از این kitها می‌توانند به توسعه نرم‌افزار بپردازند. یک نمونه از نرم‌افزارهای توسعه یافته Android sdk می‌باشد.

  • Api زبان‌های برنامه‌نویسی 

مثالی که می‌توان برای این Api زد، زبان برنامه‌نویسی جاوا می‌باشد. جاوا یک هسته‌ی اصلی دارد که شامل نحوه‌ی ساخت متغیر، سینتکس‌های آن و data type می‌باشد. در کنار این موارد، کلاس‌های توسعه‌دهنده‌ی ارائه شده زبان جاوا، با نام java Api شناخته می‌شوند.

  • Apiهای سخت‌افزاری

یکی دیگر از انواع APIها، Apiهای سخت‌افزاری می‌باشد که انواع مختلفی دارد مانند:گوشی‌های هوشمند، دوربین‌های دیجیتال و تلوزیون‌های هوشمند و ... که با نام هوشمند شناخته می‌شوند و دارای Api برای ارسال و دریافت پیام هستند.

  • ApiApiهای سخت‌افزاری بانک‌های مختلف، برای عملیات پرداخت آنلاین

  • Api نقشه گوگل، برای نشان دادن نقشه و دریافت کردن اطلاعات مکان‌های مختلف

  • Api سیستم عامل ویندوز، برای انجام برنامه‌نویسی و ارتباط برقرار کردن با هسته ویندوز

 

سطح دسترسی Apiها:

از نظر سطح دسترسی Apiها به سه دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  1. Open Apis: یک نمونه از Apiها می‌باشد که بدون هیچ محدودیتی در دسترس می‌باشد و به همین دلیل public Apis نام دارد.

  2. partnerApis: این دسته از Apiها پولی هستند وهر دولوپری به آن ها دسترسی ندارد.

  3. Internal Apis: این نوع از Apiها با نام privat Apis شناخته می‌شوند و برای انجام کارهای داخلی یک سیستم طراحی می‌شوند.

 

مزیت استفاده از Api چیست؟

مهم‌ترین مزیتی که Apiها دارند این است که از دسترسی مستقیم سیستم‌های دیگر به اطلاعات مهم و خصوصی جلوگیری می‌کند و فقط با کنترل دسترسی، اطلاعات را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به همین دلیل دیگر سیستم‌ها نمی‌توانند هر تغییر و فعالیت غیر مجاز و مخرب را در سیستم انجام دهند.

پس نتیجه می‌گیریم استفاده کردن از Api یا همان رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزاری می‌تواند امنیت سیستم ما را حفظ کند و از کارهای غیر مجاز جلوگیری کند.مزیت استفاده از api ها همچنین می‌توانید برای توسعه انواع Apiها از تکنولوژی گراف کیوال (GraphQl) استفاده کنید.