ایمیل مارکتینگ چیست و چگونه کسب و کارتان را متحول می کند

ایمیل مارکتینگ چیست و چگونه کسب و کارتان را متحول می کند
تاریخ بروزرسانی : 19 شهریور 1399 | تعداد بازدید : 789 | زمان خواندن مقاله : 10 دقیقه
دیجیتال مارکتینگ،
ایمیل‌مارکتینگ در واقع ارسال ایمیل‌های تجاری به گروهی از افراد که در حال حاضر مشتری بالفعل یا بالقوه ما هستند، گفته می‌شود، به تعریف ساده دیگر یعنی استفاده از ابزار ایمیل و ارسال پیام به مخاطبان هدف در راستای جذب مشتریان جدید و حفظ رابطه با مشتریان قدیمی. ایمیل‌‌مارکتینگ یکی از کم‌هزینه‌ترین و بهترین روش‌های تبلیغاتی و ارتباطی محسوب می‌شود که اثر بخشی بالایی دارد.
 
راه‌های فراوانی برای تبلیغ یک محصول وجود دارد و در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین روش‌ها استفاده از شبکه‌های اجتماعی و کمک گرفتن از اینفلوئنسر مارکتینگ است. اما با تمامی این تغییرات، ایمیل مارکتینگ یکی از بهترین شیوه‌های تولید سرنخ و وفادارسازی مشتری است. ایمیل مارکتینگ همانند روش‌های مختلف تبلیغاتی در فضای آنلاین، نیاز به هزینه‌های هنگفت ندارد و با تولید محتوای فکر شده و مناسب، فراخوانی‌های جذاب یا (Call To Action) مناسب و هدفمند به نتایجی که باید می‌رسید. هدف اصلی از ایمیل مارکتینگ برند سازی، ترغیب به خرید، وفاداری و حفظ مشتریان است که برای هرکدام از این موارد می‌توانیم به سراغ ایمیل‌مارکتینگ برویم و محتوای پیام شما می‌تواند شامل محتوای کاربردی، تخفیف‌ها، تبلیغات، پیشنهادات جذاب و ... باشد.

 

فواید و کاربردهای ایمیل‌مارکتینگ چیست؟

  • اطلاع‌رسانی به مخاطبان هدف

اگر شما محصول جدیدی را به محصولات خود اضافه کرده باشید و یا اگر مثل حوزه ی فعالیت درسمن خدمات آموزشی را ارائه می ‌دهید، می‌توانید پس از انتشار هر دوره آموزشی یا ارائه تخفیفاتی روی آموزش‌ها و یا هر خدمات دیگری که به سیستم خود اضافه کرده‌اید، توسط ایمیل مارکتینگ  آن را به مخاطبان هدف خود اطلاع رسانی کنید که هم موجب آگاه‌سازی و رفع نیاز مشتریان می‌شود و هم باعث بالا رفتن فروش شما می‌شود.
 
  • نیاز به زمان و انرژی کم

اگر شما میزان سودی که در این سبک از تبلیغات و برند‌سازی (ایمیل‌مارکتینگ) به صورت سر‌انگشتی هم حساب کنید خیلی بیشتر از میزان هزینه، زمان یا انرژی می‌باشد که برای آن صرف کرده‌اید.
 
  • تفکیک و دسته بندی مخاطبان هدف

در ایمیل مارکتینگ، شما پس از بررسی و انتخاب مخاطبان هدف خود آن‌ها را به دو دسته کلی تقسیم می‌کنید، دسته اول "مخاطبان یا مشتریان بالقوه" و دسته دوم "مشتریان بالفعل یا فعلی شما" که می‌توانید به تفکیک این دو گروه برنامه‌ها و استراتژی‌های جداگانه ای داشته باشید.
توسط ایمیل‌مارکتینگ، مشتریان کنونی خود را وفادار کنید و مشتریان بالقوه را به خرید تشویق کنید که این امر در تبلیغات بیلبوردی یا سایر تبلیغات قابل پیاده سازی و تفکیک نیست.
 
  • شخصی سازی محتوای ارسالی

اگر تبلیغات شما در تلوزیون، تبلیغات چاپی و یا بسیاری از رسانه های دیگر باشد نمی‌توانید شخصی سازی شده برای مخاطبان هدف خود فعالیت کنید اما در ایمیل‌مارکتینگ شما می‌توانید ایمیل خود را با هر اندازه، ساختار محتوایی و به صورت شخصی سازی شده به هر مخاطبی طراحی و ارسال کنید.
 
  • فرکانس بالاتر در ارتباط با مخاطب

ایمیل‌مارکتینگ، زمان بسیار کمی را از شما (در طراحی ایمیل) و مخاطب هدف شما می‌گیرد و همین امر موجب می‌شود که تناوب ارتباط شما با مشتری را بیشتر کند. برای مثال، در بسترهای تبلیغاتی مختلف ممکن است مخاطبان یک الی دو هفته یکبار با محتوای تبلیغاتی شما، نام برندتان و محصولاتی که ارائه می‌دهید رو به رو شوند اما در ایمیل مارکتینگ این پروسه بسیار سریعتر، راحت تر و البته کم هزینه‌تر انجام می‌شود.
 
  • پشتیبانی از مشتری

توسط ایمیل‌مارکتینگ می‌توانید خیلی راحت وفاداری خود را به مشتری نشان دهید و همینطور در قالب ایمیل، خدمات پشتیبانی خود را به مشتری ارائه دهید.
 
  • نرخ بازگشت سرمایه (ROI) خوب

موضوع بازگشت سرمایه اهمیت زیادی دارد. مدیران بی‌صبرانه می‌خواهند ببینند در ازای هزینه‌ای که می‌پردازند چقدر به دست می‌آورند. یکی از مزایای مهم و خوب بازاریابی ایمیلی این است که اگر حرفه‌ای و درست انجام شود می‌تواند روشی بسیار موثر و کارآمد باشد. ایمیل مارکتینگ نرخ تبدیل بسیار خوبی دارد و روشی کاملاً مقرون بصرفه است.
 
  • هدف‌گیری مستقیم

می‌توان آدرس‌های ایمیل را از کانال‌های مختلفی جمع‌آوری کرد و آنها را در لیست‌هایی مجزا با توجه به پرسونای مشتری دسته‌بندی کرد. به عنوان مثال اگر شخصی از وبسایت شما محصولی خریده است، احتمال بیشتری دارد که به محتوا یا تخفیفی در همین دسته محصولات علاقه داشته باشد. پس آدرس ایمیل این شخص در دسته بندی خود قرار می‌گیرد و ایمیل‌های متناسب با نیازش را برای او می‌فرستید.

 

  • به راحتی می‌توان ایمیل جمع کرد

در حال حاضر، در هر سایت یا اپلیکیشنی بخواهید ثبت‌نام کنید حتماً به ایمیل نیاز دارید! فقط کافی است راهی برای عضو کردن مشتریان پیدا کنید که آدرس ایمیلشان را به شما دهند.
یکی دیگر از شاخه‌های بازاریابی که سرو صدای زیادی را به خود اختصاص داده است نورومارکتینگ یا بازاریابی عصبیست. این شاخه انقلابی در کسب و کارهای مدرن راه‌انداخته که مثال زدنی است. پس مقاله درسمن در اینباره را از دست ندهید.
 

تاریخچه ایمیل‌مارکتینگ یا بازار یابی ایمیلی:

در سال 1978، گری‌توئرک (Gary Thuerk) به جای اینکه برای هر مشتری یک ایمیل آماده و ارسال کند، یک متن نوشت و آن را به 400 مشتری فرستاد. این حرکت در تاریخ ماندگار شد و اولین ایمیل‌مارکتینگ یا اولین اسپم کردن با ایمیل در دنیا بود که در همین راستا گری به عنوان پدر علم اسپم شناخته شد که البته خود او این چنین فکر نمی‌کرد و خود را پدر علم ایمیل‌مارکتینگ می دانست چون او عقیده داشت که اسپم یعنی ارسال ایمیل‌های ناخواسته و انبوه که در مقابل آن ایمیل‌مارکتینگ یعنی تمرکز بر لیست هدفمندی از مخاطبان هدف که به کالا، خدمات یا اطلاعاتی که شما برای آنها می‌فرستید علاقه دارند.
 
بین سال‌های 1990 تا 2000 و با روی کار آمدن و فراگیر شدن استفاده از اینترنت، زندگی مردم تغییرات بسیاری داشت که در همان زمات Hotmail به عنوان اولین سرویس ایمیل تحت وب فعالیت خود را به صورت رایگان شروع کرد و مردم توانستند توسط این سرویس ارسال ایمیل، با هزینه بسیار پایین نسبت به بازاریابی به صورت تلفنی، حضوری یا چاپی فعالیت خود را پیش ببرند.
 
قدم بزرگ از سال 2000 به بعد شروع شد و قانون ارسال اسپم تصویب شد. در سال 2004 با قانون خط و مشی فرستنده، روند بازاریابی ایمیلی وارد فاز جدیدی شد و در سیستم تأیید اعتباری ارائه شده که بعد از تایید IP ارسال کننده پیام‌های اسپم دیگر به او ارسال چنین پیامی داده نمی‌شود به همین دلیل برای ارسال انبوه ایمیل‌های حاوی پیام‌های تبلیغاتی، اسپم و ویروسی از فرستندگان مختلف افزایش چشمگیری پیدا کرد.
 
 
برای جلوگیری از آزار مخاطبان، کمپانی‌های مختلفی مثل AOL، یاهو و Hotmail به ارائه‌کننده اجازه می‌دادند بازخورد خود نسبت به اسپم بودن پیام‌ها را ارسال کند تا بتوانند از ارسال ایمیل‌های غیرمرتبط و تبلیغاتی جلوگیری کنندکم‌کم بازاریابی ایمیلی به نقطه‌ای رسید که پیام‌های انبوه باید حتما به صندوق دریافتی (Inbox) مخاطبان هدف ارسال می‌شد. مرتبط نبودن موضوع ایمیل، محتوای تبلیغاتی و آزاردهنده، زمان ارسال و… از جمله مواردی بود که در صورت رعایت نکردن آنها، ایمیل‌ها به spam می‌رفتند.
 
 
قاعده بازی از سال 2010 تا اکنون تغییر کرد و در طی این مدت خیلی‌ها متوجه شدند که چگونه باید به روش‌های درست و حرفه‌ای از ایمیل‌مارکتینگ استفاده کنند. روال تاکنون به این صورت شد که در قدم اول استفاده از محتوای مناسب و مبتنی بر نیاز و علاقه کاربران باشد و همچنین استفاده از سیستم‌های اتوماسیون ایمیل مارکتینگ، بخش بندی مشتریان و ارائه خدمات جذاب استفاده شود که مخاطبان بیش از پیش درگیر ایمیل‌های دریافتی شوند.

کلمات کلیدی :
دیجیتال مارکتینگ