آموزش لاراول (Laravel)، قدرتمند ترین فریم ورک php در وب

آموزش لاراول (Laravel)
تاریخ بروزرسانی : 01 شهریور 1399 | تعداد بازدید : 3363 | زمان خواندن مقاله : 15دقیقه
Laravel،

امروز می‌خواهیم بگوییم راز محبوبیت آموزش لاراول چیست اما قبل از آن باید آموزش php را گذرانده باشید. 

قبل از شروع، بهتر است آشنایی کوچکی با واژه فریمورک داشته باشیم.

طیف وسیعی از تکنولوژی‌ها در بخش برنامه‌نویسی وب حضور دارند و هر ساله به تعداد آنها افزوده می‍‌شود و برنامه‌نویسان برای اینکه سرعت خود را افزایش دهند و در زمان صرفه‌جویی کنند از فریمورک‌ها استفاده می‌کنند.

آیا میدانید تکنولوژی فریمورک دقیقا چه کاربردی دارد؟

کاربرد فریمورکاگر بخواهیم ترجمه فارسی فریمورک را برایتان بگوییم به معنی یک "چارچوب" است؛ ولی تعریف آن در برنامه‌نویسی، به مجموعه‌ای از کتابخانه‌های از پیش ساخته شده، کدها، قوانین و قواعدی گفته می‌شود که برنامه‌نویس را مجبور می‌کند تا در یک چارچوب واحد کدنویسی کند. مهم‌ترین مزیت و هدف فریمورک‌ها، راحتی کار برنامه‌نویسی است تا از کدهایی که دیگران قبلا نوشته‌اند، استفاده کنند و دیگر نیازی به نوشتن دوباره آنها نباشد. در واقع تداعی این جمله است که "چرخ را نباید دوباره اختراع کرد."

 
با شناخت از تکنولوژی فریمورک اکنون می‌خواهیم شما را با یکی از محبوب‌ترین فریمورک‌های php یعنی لاراول آشنا کنیم و همانطور که گفتیم بگوییم راز محبوبیت آن در چیست؟ اگر می‌خواهید برنامه‌نویسی خود را به سطح بالاتری ببرید و سایت‌های فوق‌العاده‌تری طراحی کنید و رنگ و لعاب بهتری به سایت خود بدهید پیشنهاد می‌کنیم ابتدا آموزش html css ما را حتما مشاهده کنید.

تاریخچه لاراول:

تاریخچه لاراول چیستتیلور اوتول قصد داشت فریمورکی برای زبان php ایجاد کند که بر پایه فریمورک code Igniter (کد ایگنایتر) باشد در حالی که قابلیت‌های بیشتری نسبت به آن ارائه دهد. بنابراین فریمورک لاراول را براساس الگوی طراحی Model-View-Controller یا به اختصار MVC طراحی کرد. او در فریمورک لاراول از کتابخانه‌های گوناگونی به ویژه کتابخانه سیمفونی (Symfoy) نیز استفاده کرده است. اگر علاقه دارید که درباره این فریمورک اطلاعات بیشتری کسب کنید از مقاله فریم ورک سیمفونی ما استفاده کنید.
 

نسخه های لاراول و مسیر تکامل آن:

  • لاراول 1

اولین نسخه لاراول در سال 2011 منتشر شد که مکانیزم‌های model، session،view  و مسیریابی را ارائه می‌داد ولی این نسخه در نبود کنترلر، حالت mvc واقعی را از دست داده بود.

  • لاراول 2

در سپتامبر ۲۰۱۱ با انجام بهینه‌سازی‌های متعدد لاراول 2 منتشر شد. از مهم‌ترین تغییرات نسخه ۲ وجود کنترلرها بود. کنترلر وظیفه‌ی ارتباط با ویو (View) و مدل را به عهده دارد و همین امر باعث ‌شد تا لاراول رسماً به عنوان یک فریمورک MVC شناخته شود. همچنین سیستم قالب‌بندی blade نیز در نسخه دوم به این فریمورک اضافه شد.

سیستم قال‌بندی blode، ابزاری را در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد که به سادگی هرچه تمام‌تر بتوانند دستورهای PHP را بدون استفاده از تگ‌های تکراری این زبان اجرا کنند.

  • لاراول 3

نسخه 3 لاراولدر فوریه سال ۲۰۱۲ سایت این فریمورک با آدرس https://laravel.com لاراول 3 را معرفی کرد. این نسخه با تغییرات جدیدی وارد دنیای برنامه‌نویسان شد و امکان استفاده از یک داکیومنت قوی را  برای کاربرانش فراهم کرد. از مهم‌ترین قابلیت‌های لاراول 3 استفاده از خط فرمان CLI به نام artisan می‌باشد. پشتیبانی داخلی از مدیریت سیستم بانک اطلاعاتی، migrationها، لایه‌های بانک اطلاعاتی، پشتیبانی از رویدادها، همگام‌سازی لاراول با unit testing و همچنین سیستم پکیجینگ یا bundle از دیگر قابلیت‌های مهم لاراول در نسخه سوم لاراول بود که محبوبیت آن را فزونی بخشید.

  • لاراول 4

لاراول به جایگاه خوبی رسیده بود و همین امر باعث شد تا کاربران به سمت آموزش لاراول سوق پیدا کنند. به همین دلیل در می سال ۲۰۱۳ نسخه چهارم لاراول با بهره بردن از مدیر بسته‌ها یا composer با تحول بزرگی منتشر و این امکان فراهم شد که کاربران با استفاده از این ویژگی بتوانند از بسته‌ها و کامپوننت‌های متعددی که توسط برنامه‌نویسان PHP در سراسر جهان نوشته شده، استفاده کنند. از قابلیت‌های دیگر ارائه شده توسط نسخه ۴ لاراول پشتیبانی از database seeding، پشتیبانی از صف‌های پیام، ارسال انواع مختلفی از ایمیل و پشتیبانی از soft deletion یا تاخیر در حذف رکوردهای پایگاه داده بود.

  • لاراول 5

سیر تکامل لاراول ادامه داشت تا اینکه در فوریه سال ۲۰۱۵ نسخه پنجم لاراول با تغییر در نسخه 4.3 منتشر شد. قابلیت‌های مهم و ویژه‌ای از جمله: برنامه‌‌ریزی برای اجرای وظایف از طریق بسته‌ای به نام scheduler (برنامه ریز)، ساده شدن عملیات احراز هویت از طریق بسته Socialite، همچنین ارائه ساختار درختی برای توسعه برنامه لاراول در نسخه 5 بود.

پس از آن، نسخه‌های لاراول 5 به ترتیب منتشر شدند و در هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های جدید و منحصر به فردی ارائه شد. نتیجه این تلاش‌ها این است که هم اکنون یک فریمورک PHP با امکانات کامل و جامع و در عین حال استفاده راحت از آن در اختیار برنامه‌نویسان قرار دارد که تمام نیازهای یک برنامه‌نویس تحت وب را برطرف می‌کند.

راز محبوبیت لاراول:

در معرفی لاراول گفتیم این فریمورک یکی از محبوب ترین فریمورک‌های زبانphp  است. اکنون می‌خواهیم بدانیم چه رازی باعث شد تا لاراول به محبوب‌ترین کتابخانه تبدیل شود؟

مواردی که آموزش لاراول را خاص کرده عبارت است از:راز محبوبیت لاراول چیست

  • موتور قالب Blade

  •  Routingیا سیستم مسیریابی

  • بالا بودن امنیت در سایت‌های اختصاصی

  • قابلیت توسعه‌پذیر بودن سیستم‌های طراحی شده

  • به‌روز رسانی سریع و راحت

 

قابلیت‌های مهمی که شما را به سمت آموزش لاراول می کشاند:

  1. Multi Auth یا سیستم احراز هویت چند بخشی

  2. کش سیستم قوی

  3. داشتن سیستم فرستادن ایمیل

  4. داشتن قابلیت اعتبارسنجی پیشرفته

  5. Event  یا سیستم مدیریت رویداد

  6. داشتن پایه‌ی مستحکم

  7. انتقال و مدیریت  آسان داده‌ها با استفاده از این سیستم

  8.  قابلیت ایجاد سرعت با اجرای کد دستور php artisan make: auth

ویژگی‌های لاراول:

  1. بهر‌گیری از روشORM 

ORM روشی قدرتمند و مدرن برای ارتباط و کار با دیتابیس است که یکی دیگر از نقاط قوت فریمورک لاراول می‌باشد. یعنی بجای روش‌های سنتی و کُند واکشی اطلاعات، از این روش استفاده می‌کند.

  1. بخش view  الگوی MVC

این فریمورک از تمپلیت انجین blade  استفاده می‌کند که کار باview  ها را سریع‌تر می‌نماید.

  1. Routing یا مسیریابی

 براساس ویژگی مسیریابی، تعیین می‌شود در صورت وارد کردن یک آدرس چه صفحه‌ای نمایش داده شود.

  1. رابط خط فرمان (Artisan)

یکی از پرکاربردترین ویژگی‌های لاراول است. به وسیله این خط فرمان می‌توان دستورات زیادی را به فریمورک داد تا به سرعت اجرا شود.

  1. ساختQuery 

امکان دسترسی مستقیم بهORM ها را می‌دهد. بجای تایپ مستقیمSQL QUERY ها، این امکان را می‌دهد تا کوئری‌ها با برنامه راحت‌تر ساخته شوند و برای استفاده‌های مجدد ذخیره‌سازی گردند.

  1. مسیریابی بازگشتی

رابطه بین لینک‌ها و مسیرها را تعریف می‌کند.

  1. Migrations 

کلاس‌هایی با قابلیت ایجاد تغییرات در دیتابیس هستند که وظیفه ایجاد، حذف و تغییر جداول بدون استفاده از کدهای SQL را بر عهده دارند. انجام تمامی موارد در نهایت به وسیله SQL انجام می‌شود؛ منظور ما در اینجا عدم استفاده از کد SQL برای توسعه‌دهنده هنگام طراحی Migration است.

  1. استفاده از کامپوننت‌ها

نکته قوت دیگر لاراول استفاده از Composer است که با استفاده از آن می‌توان کتابخانه‌ها و پکیج‌های PHP را به آسانی به پروژه اضافه کرد.

دیگر ویژگی‌های لاراول چیست

  1. امکان تعریفRESTFUL Controllers  برای سهولت استفاده از کنترلرها و کاهش کدها بر پایه درخواست‌های GET و POST

  2. استفاده از خصوصیت Auto-loading برای لود اتوماتیک کلاس‌ها و کامپوننت‌ها

  3. استفاده از ابزارUnit Testing  برای تست برنامه‌ها

  4. سیستم روتینگ ساده و سریع برای پاسخ‌دهی ساده به اکثر درخواست‌ها

  5. ظرفیت پذیرش قدرتمند

  6. پردازش پس زمینه کارآمد

  7. پخش رویداد در زمان واقعی

جمع‌بندی:

خب دوستان مطلب ما در اینجا به پایان رسید و سعی کردیم تا قابلیت‌هایی که آموزش لاراول را نسبت به دیگر فریمورک‌های PHP خاص کرده معرفی کنیم. حتما تجربیات و نظرات خود را در خصوص کار با فریمروک لاراول در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.


کلمات کلیدی :
php html