از اهمیت بازاریابی ویروسی (Viral marketing) چه می‌دانید؟

از اهمیت بازاریابی ویروسی (Viral marketing) چه می‌دانید؟
تاریخ بروزرسانی : 17 مرداد 1399 | تعداد بازدید : 1117 | زمان خواندن مقاله : 8دقیقه
دیجیتال مارکتینگ،

بازاریابی ویروسی ( Viral marketing) روشی برای تبلیغ یا بازاریابی است که در فضاهای مختلفی این فرایند امکان پذیر است. البته که امروزه بیشترین قسمتی که این نوع بازاریابی انجام می‌شود در شبکه های اجتماعی کنونی می‌باشد و می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود.

بازاریابی ویروسی همانند یک ویروس عمل می‌کند و توسط انسان‌ها به صورت دهان‌به‌دهان یا بازاریابی دهان‌به‌دهان (WOMMarketing) منتقل می‌شود تا از این طریق بتواند برند سازی و اعتماد سازی رخ بدهد و سطح گسترده‌ای از افکار مردم عمومی را فرا بگیرد و انسان ها در مورد آن به بحث و گفتگو بپردازند. در اصل توسط بازاریابی ویروسی سعی بر این است که یک بستر تبلیغاتی خود جوش از طریق شبکه های اجتماعی و اینترنت فراهم شود و پیام مد نظر همانند یک ویروس خیلی سریع رشد و تکثیر شود. اما چیزی که مهم است .این است که بتوان پیام را خیلی سریع، رساند اما هزینه تبلیغات حداقل و دسترسی سریع به تعداد بالایی از افراد انجام شود

 

بازاریابی ویروسی ( Viral marketing) یک استراتژی محسوب می‌شود که بتواند افراد را به انتقال پیام مورد نظر به دیگر مردم تشویق کند و از این طریق ایجاد کننده‌ی امکان رشد تدریجی در تاثیر و نفوذ پیام باشد که شما با عرضه تسهیلات به صورت رایگان و اجازه دادن به افراد باعث انتقال پیام خود به دیگران می‌شوید.

متداول ترین روش برای انجام این نوع بازاریابی، شبکه جهانی اینترنت است که با افزایش روز افزون کاربران در فضای اینترنت و اهمیت آن نیز به همان روال افزایش می‌یابد. همینطور از سوی دیگر افرادی که به صورت آنلاین اقدام به خرید کالا می‌کنند افزایش یافته و همین موضوع باعث ترغیب سایرین برای خرید هایی با این روش می‌شود.

شرکت‌هایی مثل Yahooو Hotmail با استفاده از این روش از طریق پیام‌هایی در سرویس‌های ایمیلی خود تبلیغ می‌کنند. بر اساس این روش هر نامه‌ای که توسط این شرکت‌ها صادر می‌شد حاوی پیام تبلیغاتی مختصر و مفیدی است، یعنی به تعداد نامه‌هایی که مردم با استفاده از خدمات این شرکت‌ها بین هم مبادله می‌کنند، این پیام‌ها هم توزیع می‌شود.

 

اصول بازاریابی ویروسی (Viral marketing)‌:

  1. ارائه سرویس یا محصول با ارزش

در نظر داشته باشید که شما وقتی محصول یا خدماتی از خود را به صورت رایگان در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهید و اگر این محصول، یک هدیه جذاب و با ارزش برای آن‌ها باشد بسیار تاثیرگذار در جلب توجه‌ها به سمت شما می‌شود و شما خیلی سریع‌تر می ‌توانید پیام بازاریابی خود را به گوش سایرین برسانید. به عنوان مثال این کالا یا سرویس‌های هدیه می‌‌تواند شامل این موارد باشد: اطلاعات رایگان، ایمیل رایگان، دکمه‌های کاربری رایگان و نرم افزار‌های رایگان که کارایی بسیار خوبی دارند را در اختیار کاربران قرار می ‌‌‌‌دهید.

اکثر اوقات کسانی که سمت بازاریابی ویروسی می‌روند، با تاخیر لذت سود‌آوری را می‌چشند. در واقع آن‌ها ممکن است امروز و فردا برای شما سود‌دهی نداشته باشند اما از این موضوع مطلع هستند که با این روش به زودی و تا بی‌نهایت طعم سود آوری را خواهند چشید.

پس در نظر داشته باشید که در نتیجه گیری بازاریابی ویروسی (Viral marketing) صبر مسئله‌ی بسیار مهمی است. کلمه رایگان در ابتدا چشم‌ها و نظرها را به سمت خود جلب می‌کند سپس چشم‌ها دیگر محصولات خوب شما را می‌بینند و این به این معنی است که شما با سود آوری روبه رو می‌شوید. همین چشم‌ها هستند که برای شما آدرس ایمیل‌های با ارزش، سودهای تبلیغاتی و فرصت‌های فروش بیشتر را به ارمغان می‌آورند.

 

  1. انتقال پیام به صورت ساده و قابل فهم

همانطور که می‌دانید ویروس‌ها در دنیای واقعی زمانی منتقل می‌شوند که شما راه را برای انتقال آنها ساده کرده باشید و این در دنیای بازاریابی هم صدق می‌کند. در انتقال پیام‌ها باید ساده‌ترین و تاثیر گذار‌ترین‌ها راه‌ها را انتخاب کنید تا مردم بتوانند به راحتی آنها را به حافظه خود بسپارند و راحت تر آن پیام‌ها را منتقل کنند. بازاریابی ویروسی در اینترنت نتیجه بسیار خوبی دارد چون که مردم در این فضا ارتباطات بسیار راحت تر و ارزان تری دارند. به نحوی فرمت دیجیتال، کپی کردن این پیام‌ها را راحت‌تر می کند و ارسال یک پیام ساده و کوتاه می‌تواند بدون دخل و تصرف به راحتی مثل یک ویروس منتقل شود.

 

  1. در نظر داشتن رشد سریع یک کسب کوچک به یک کسب‌و‌کار بزرگ

کسب‌و‌کارهای کوچک باید در نظر داشته باشند که توسط بازاریابی ویروسی ( Viral marketing) کسب‌و‌کار آنها می‌‌تواند به یک باره  به یک کسب‌و‌کار بزرگ تبدیل شود و این ممکن است باعث به وجود آمدن مشکل برای آنها شود یا حتی آن‌ها را با شکست مواجه کند. در واقع اگر ویروس قبل از پخش شدن، عامل پخش خود را از بین ببرد، هدف اصلی محقق نشده‌ است. بنابراین در بازاریابی ویروسی باید همیشه یک قدم جلوتر از موقعیت کنونی خود فکر کنید و خود را برای مواجهه با سیل عظیم‌تر مشتریان آماده کنید. شما باید بتوانید مقیاس فعالیت‌های خود را در بازاریابی ویروسی به دست آورید و برای آن آماده شوید.

 

  1. استفاده از محرک‌ها و برانگیختن انگیزه‌ها

یکی دیگر از استراتژی‌های مهم و هوشمندانه در بازاریابی ویروسی ( Viral marketing)  برانگیختن انگیزه‌ها در بین مردم است. به عنوان مثال در سال‌های اولیه ظهور وب و اینترنت یک مرورگر به نام "Netscape" وجود داشت و شعارش مانند یک ویروس در بین مردم پخش شد، "Netscape Now" بود. این شعار توانست در رشد آن مرورگر بسیار موثر باشد و در آن سال‌ها خواسته و علایق مردم را بر انگیزد و به نحو احسن پیش رود و مردم را به سمت استفاده از سرویس تحریک کند.

پس در نظر داشته باشید که مردم همیشه دوست دارند که مهم در نظر گرفته شوند، مشهور و شنیده شوند. پس با در نظر گرفتن و اعمال این استراتژی هوشمندانه قدم بزرگی به سمت پیشرفت و سود‌دهی بالای کسب و کار خود بردارید.

 

  1. استفاده از شبکه‌های اجتماعی کنونی

از شبکه‌های اجتماعی کنونی و پرطرفدار استفاده کنید چون همانطور که می دانید مردم در شبکه‌های اجتماعی کنونی حضور دارند.  باید یاد بگیرید پیام بازاریابی خود را در بین مکالمات روزمره مردم بگنجانید تا بتوانید به سرعت تاثیر آن را در رشد کسب و کار خود ببینید. در معرض دید قرار دادن کسب و کار یا برند خود در این محیط‌ها می تواند تاثیر مستقیمی در رشد شما داشته باشد.

 

  1. استفاده کردن از منابع سایرین

خلاقانه رفتار کنید و در کمپین‌های بازاریابی ویروسی خود از منابع دیگران نیز استفاده کنید تا پیام خود را به خوبی پخش کنید. برای مثال می‌توانید با استفاده از متن یا لینک‌های گرافیکی و گذاشتن آنها در وبسایت دیگران، بازاریابی کنید. مثل نویسنده‌ای که مقالات خود را به رایگان در اختیار دیگر سایت‌ها قرار می‌دهد و آنها نیز با منتشر کردن آن مقالات، به نوعی پیام بازاریابی نهفته در این مقالات را هم منتشر می‌کنند. بنابراین گاهی برای انجام یک کمپین بازاریابی ویروسی از منابع دیگران هم استفاده کنید تا با قدم های بزرگتری به هدف خود برسید.

با ایمیل مارکتینگ آشنا هستید؟ شما هم می‌توانید با شناخت درست از آن تحول عظیمی در کسب و کار خود ایجاد کنید. پس فرصت را از دست ندهید.

 

ویژگی‌های یک محتوای ویروسی چیست؟

خوب تا اینجا که کامل متوجه شدید بازاریابی ویروسی به چه می گویند و ویژگی‌های اصلی یک کمپین ویروسی خوب چه هستند؛ اما این کافی نیست و لازم است با ویژگی‌ها، نحوه تولید و انتشار یک محتوای ویروسی هم آشنا شویم.

ابتدا در مورد ویژگی‌های یک محتوای ویروسی خوب صحبت می کنیم. همانطور که پیش‌تر هم گفتیم، اینترنت این امکان را برای یک کمپین فراهم می‌کند تا به سرعت ویروسی شود و به عبارتی، یک برند را یک شبه معروف کند. البته، نباید فراموش کرد که اینترنت صرفاً بستری است که به شما اجازه می‌دهد تا محتوای خود را سریع‌تر با دیگران به اشتراک بگذارید. اما باید در نظر داشته باشید که هر محتوایی ویروسی نیست.

اما محتوای ویروسی دقیقاً چه ویژگی‌هایی دارد؟ چرا برخی از محتواها هیچ‌گاه مورد توجه مخاطبان خود قرار نمی‌گیرند؟ در پاسخ آن بایستی گفت که یک محتوا، برای انتشار بی‌شمار باید دارای ویژگی‌هایی باشد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها می پردازیم:

  • کیفیت محتوا باید بالا باشد و برای بیشتر مخاطبان خوشایند باشد.
  • محتوا ارزش به اشتراک‌گذاری بین دوستان و خانواده را داشته باشد.
  • محتوا جذاب و خلاقانه باشد و مخاطب خود را به وجد بیاورد.

 

البته، می‌توان گفت که خلاقیت اصلی‌ترین عنصر موفقیت در بازاریابی ویروسی است. روش تبلیغاتی فست فود برگر کینگ، مثال خوبی برای استفاده از خلاقیت است. تیم بازاریابی این فست فود، برای تبلیغ ساندویچ‌های جدید خود، سایتی را راه‌اندازی کرد که کاربران می‌توانستند از طریق آن، ساندویچ مورد علاقۀ خود را به مردی در لباس مرغ سفارش دهند. این خلاقیت باعث شد اکثر بازدیدکنندگان بیش از 6 دقیقه در سایت بمانند، در حالی ‌که بیشتر افراد، سایت‌ها را در کمتر از 8 ثانیه ترک می‌کنند!

بنابراین، لازم است که شما هم در خلق محتوای بازاریابی خود، از سرمایه منحصر به فرد خود، یعنی خلاقیت، استفاده کنید. کافی است یکبار به خود جرات این کار را بدهید و محتوایی متفاوت خلق کنید و این لذت را به دیگران هم هدیه دهید.

 

ویژگی های حیاتی برای یک کمپین بازاریابی ویروسی موفق

  • به سراغ انگیزه‌ها و رفتارهای مشترک انسانی برویم                                                              

کمپین‌های هوشمندانه بازاریابی ویروسی، برای رسیدن به موفقیت، از انگیزه‌های مشترک انسانی استفاده می‌کنند. در حقیقت، تحریک احساسات مخاطبان با استفاده از محتوایی که تولید می‌کنید، زمینه ساز اشتراک‌گذاری میلیونی محتوای شما خواهد بود.

 

  • محتوای ویروسی برای انتشار از شبکه‌های ارتباطی موجود استفاده می‌کند

قبل از هر چیز باید بدانید که مردم در اینترنت و همچنین شبکه‌های اجتماعی، دقیقاً همانند دنیای واقعی، دایرۀ ارتباطی خود را گسترش می‌دهند. و طبیعتاً یک بازاریابی ویروسی موفق، از قدرت این شبکه‌های انسانی در دنیای دیجیتال نهایت بهره را می‌برد. به این منظور شما باید شما باید نحوه فعالیت و تعامل افراد در شبکه‌های اجتماعی را به خوبی بشناسید. همینطور توجه داشته باشید که هدف اصلی شما در بازاریابی ویروسی، آن دست افرادی هستند که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت و ارتباطات زیادی دارند. در صورتی که بتوانید آن‌ها را ترغیب به انتشار محتوای خود کنید، شاهد افزایش چشمگیر به اشتراک‌گذاری این محتوا خواهید بود.

 

  • محتوای ویروسی، بدون دردسر منتشر می‌شود

محتوای ویروسی، از ایمیل گرفته تا بازی و نرم‌افزار، باید در بستر مناسبی جهت انتشار قرار بگیرد؛ و بهترین بستر برای این کار، بدون شک اینترنت است. محتوای ویروسی شما که به شکل دیجیتالی است، می‌تواند به راحتی و بدون هرگونه هزینه‌ای، از طریق اینترنت و شبکه‌های اجتماعی منتشر شود. به شرط آنکه جذابیت لازم را داشته باشد. همینطور توجه داشته باشید که هرچه شما اشتراک گذاری و دانلود محتوای ویروسی خود را ساده‌تر کنید، انتشار آن نیز بیشتر خواهد بود.

 


کلمات کلیدی :
دیجیتال مارکتینگ