اسکرام چیست؟ شیوه ای برای توسعه پروژه های بزرگ

اسکرام چیست؟
تاریخ بروزرسانی : 06 مهر 1400 | تعداد بازدید : 1770 | زمان خواندن مقاله : 10 دقیقه
دیجیتال مارکتینگ،

سلام کاربران عزیز امروز می خواهم در مورد یکی از شیوه های توسعه نرم افزار صحبت کنم، شیوه ای که درپروژه های بزرگ به شما خیلی کمک می کند. شاید برای شماهم پیش آمده باشد که درگیر یک پروژه باشید و با تقسیم بندی آن به بخش های کوچکتر و تقسیم وظایف از عهده آن به خوبی برآمده باشید. با اسکرام هم می توانید این کار را انجام دهید که با استفاده از آن می توانید یک پروژه سودمند انجام دهید.
دراین مقاله می خواهیم بدانیم اسکرام چیست و چه چگونه می تواند در پروژه ها به ما کمک کند.

اسکرام چیست و چه کاربردی دارد؟

یک روش سریع برای انجام پروژه می باشد، توسعه نرم افزار به صورت چابک یا Agile با استفاده از اسکرام یک متدولوژی است. به طور ساده تر بخواهیم اسکرام را معرفی کنیم  یک نوع چارچوب مدیریتی برای تیم های نرم افزاری است که بتوانند با استفاده از آن پروژه های بزرگ را به بهترین شکل پیاده سازی کنند.
بعضی از متخصصان، اسکرام را یک چهارچوب یا فریم ورک می دانند و بعضی ها آن را یک متدولوژی معرفی کرده اند.
Scrum یک روش افزایشی است یعنی با گذر زمان و طی شدن مراحل و تکامل پیدا کردن پروژه افزایش پیدا می کند. به شما کمک می کند که ریسک های احتمالی و هزینه ها را کاهش دهید.
به این ترتیب است که یک پروژه به بخش های کوچکتر تقسیم می شوند که هر بخش آن به عنوان اسپرینت تعریف می شود.

اسکرام چیست

متدولوژی چیست؟

مجموعه مراحلی می باشد که به ما امکان توسعه و ارزیابی سیستم را می دهد. در واقع یک متدولوژی شامل تکنیک ها و روش هایی است که در وضعیت های گوناگون می تواند پاسخگوی نیازمندی های مدیران و توسعه دهنده گان در خصوص توسعه سیستم می باشد. متدولوژی تفکری برای پیاده سازی و توسعه نرم افزار می باشد که از چهارچوب های گوناگونی تشکیل شده است.


 متدولوژی چابک چیست؟

متدولوژی Agile برای توسعه سیستم های نرم افزاری کاربردی است. اصول اساسی متدولوژی چابک داشتن ارتباط با مشتری به طور مداوم می باشد که همین عامل  باعث شده است که در کسب و کارهای امروزی استفاده از آن اهمیت زیادی داشته باشد.
در این متدولوژی نیم توسعه دهنده در تلاش هستند که محصول نهایی طبق نظر مشتری باشد و در هر فاز از پروژه نتایج بدست آمده را تست و بررسی می کنند، چابک دارای چهار مرحله اساسی است.

 

  1. متدولوژی چیست  بررسی نیازهای مشتریان
  2.   برنامه ریزی
  3.    پیاده سازی
  4.    تست و تحویل

اسکرام یکی از اصلی ترین راه کارهای توسعه به سبک متدولوژی چابک است.


3 اصل اساسی در اسکرام چیست؟

 

  • Transparency(شفافیت)

کلیه مسائلی که ممکن است به طریقه انجام کار و خروجی آن اثر بگذارد باید به طور واضح نام برده شود که قابل بررسی و کنترل باشد.

  •  Inspection(بررسی)

باید تمامی مراحل توسعه بررسی شود که در صورت به وجود آمدن مشکلی، سریع مشکل برطرف شود.

  •  Adaptation(توانایی انطباق)

ممکن است در بعضی از جنبه های پروژه مشکلاتی رخ بدهد که محصول نهایی دچار نقص هایی   شود، بهتر است که بلافاصله بعد از رخ دادن مشکل،آن را حل کنید و پیاده سازی را دوباره شروع کنید.

 

عملکرد اسکرام چیست؟


عملکر اسکرام به شکلی است که مدیران تیم توسعه، سفارش دهنده‌گان پروژه جلسه ای برگزار می کنند. در این جلسه باید تمامی  نیازمندی هایی که باید پیاده سازی شود گفته شود و اعضا به توافق برسند.
بعد از آن فاز های کلی پروژه تعیین می شود که در همه مراحل باید مشتری حضور داشته باشد که در این مرحله توسعه دهنده گان زمانی را برای شروع پیاده سازی،هماهنگی و تحویل هر بخش از پروژه را تعیین می کنند. نحوه انجام و خروجی هر مرحله باید مشخص شود.
مرحله بعد مشخص کردن اسپرینت ها است. افراد تیم باید در جلسه ای حجم کار، زمان و وظایف هر شخص را در زمان اسپرینت مشخص کنند.
داشتن یک سند اسپرینت که این سند شامل تعیین جلساتی می باشد که برای بازبینی و کنترل، تعیین کردن نیازمندی ها و وظیفه هر فرد و همچنین ارائه دادن از وضعیت پیشرفت هر اسپرینت ضرروی می باشد.
تعیین اسپرینت ها تا زمانی طول می کشد که محصول نرم افزاری آماده برای تحویل باشد.

 

عملکرد اسکرام

 آشنایی با نقش ها در اسکرام

  1.  Product Backlog 

سند محصول شامل اطلاعات، شرح هدف ها و نیازمندی های پروژه می باشد که در ابتدای شروع اسکرام  با نظرات توسعه دهنده گان و صاحب محصول به  صورت دقیق گفته می شود.

  1.  Sprint Backlog  

سند اسپرینت شامل جزئیات هر اسپرینت است. زمان تعیین شده، فراد که در پروژه حضور دارند و نقش  هر کدام در همان مرحله از پروژه می باشد.

  1. ScrumFlow

در یک اسکرام، میزان پیشرفت در هر اسپرینت و تمامی روند های کلی اسکرام توسط اسکرام مستر بررسی می شود.

  1.  Scrum Board

برای اینکه افراد پروژه بدانند کار در چه مرحله ای است و کلیه وظایف خود را شرح دهند یک تخته در محل قرار گیری تیم وجود دارد که امروزه با پیشرفت های زیادی که وجود دارد این کار با استفاده از نرم افزار های مدیریتی انجام می شود.

  1.  Product Owner

مدیران پروژه

صاحبان محصول، کسانای هستند که با تیم توسعه نرم افزار گفت و گو کرده اند و پیشنهاد یک تولید یک محصول را ارائه داده اند. مدیران پروژه باید به صورت منظم با صاحبان محصول در ارتباط باشند.

 

 

  1.  Scrum Master

متخصص اسکرام وظیفه نظارت و کنترل فرآیند اسکرام را برعهده دارد. بررسی کردن خروجی هر اسپرینت و ارائه دادن گزارشات کتبی از وظایف Scrum Master است.

  1.  Software Team Members

اعضای تیم نرم افزار انجام دادن پروژه را برعهده دارند.

 

نتیجه گیری:

در اسکرام بررسی وضعیت اسپرینت و افرادی که در آن پروژه کار می کنند یکی از اصول مهم در موفقیت یک تیم نرم افزاری است. 
امیدوارم که به خوبی با این موضوع آشنا شده باشید و از آن بتوانید در پروژه های  خود استفاده کنید، شما هم اگر مطلب بیشتری در مورد اسکرام میدانید با ما به اشتراک بگذارید.

تیم نرم افزاری