صفحه اصلی / دوره‌های آموزشی / آموزش پایتون از مقدماتی تا متوسط / آموزش ماژول ها پایتون به صورت اصولی و کامل

آموزش ماژول ها پایتون به صورت اصولی و کامل

ماژول ها در زبان برنامه نویسی پایتون
براي خريد اين درس نياز است وارد سايت شويد. در صورت نداشتن حساب کاربري عضو شويد.
81,000 تومان

جلسات دوره


                                        
مهدی عباسی
مدرس:

مهدی عباسی

18 سال سابقه برنامه‌نویسی و تدریس برنامه‌نویسی
کسب مقام‌های اول و دوم کشوری در مسابقات برنامه‌نویسی

مهدی عباسی هستم، مسلط به حداقل ۲۰ زبان مطرح برنامه نویسی به صورت پیشرفته، مدیر عامل شرکت آریا نرم افزار و بنیانگذار آکادمی درسمن، مسلط به تدریس دروس تخصصی کاردانی و کارشناسی کامپیوتر، پایگاه داده ها، برنامه نویسی پیشرفته، مبانی برنامه نویسی، مباحث ویژه طراحی وب و .... مشاهده رزومه

آموزش ماژول های پایتون

در این درس از دوره آموزش پایتون از آکادمی درسمن، آموزش ماژول های پایتون را به صورت اصولی و کامل یاد خواهید گرفت. همچنین، تکنیک های مختلف استفاده از ماژول ها را در پایتون خواهید آموخت.

ماژول ها در پایتون چیست؟

ماژول ها، فایل هایی هستند که  شامل توابع پایتون می باشند. ماژول ها را به سادگی می توان تشخیص داد. هر فایلی که با پسوند".py" همراه باشد یک ماژول در پایتون است، و این بدان معناست که کد های آن را می توانیم در فایلی دیگر فراخوانی کرده و استفاده کنیم.
به یک فایل که حاوی کد های پایتون باشد، ماژول گفته می شود. به طور مثال: mymodule.py یک ماژول است که نام آن mymodule می باشد.
محتوای ماژول ها شامل متغیر ها، توابعی که قابلیت استفاده در سایر برنامه ها را دارند و کلاس‌ها می‌باشد. هدف از ایجاد ماژول ها، کد ها را به حداقل برسانیم و برنامه‌ای بهینه را بنویسیم. و علاوه بر این، کد‌هایی مرتب و چند بار مصرف داشته باشیم.

کاربرد ماژول ها در پایتون

کاربرد ماژول ها در پایتون، تجزیه فایل های بزرگ به فایل های کوچکی است که قابلیت مدیریت دارند. علاوه بر این، ماژول ها امکان استفاده مجدد از کد ها را نیز فراهم کرده اند. شما می توانید به جای کپی کردن تعاریف در برنامه های مختلف، پر کاربرد ترین توابع خود را در یک ماژول تعریف کنید و بار‌ها و بار‌ها از آن ماژول استفاده کنید.

ایجاد ماژول ها در پایتون

برای ایجاد ماژول ها در پایتون، باید فایلی با پسوند ".py" ایجاد کنیم و کد های مورد نظر را در این فایل ذخیره می کنیم.
در قطعه کدی که در ادامه آمده است تابعی به نام test را تعریف می کنیم و آن را در تابعی که قبلا با نام mymodule.py ایجاد کرده‌ایم، ذخیره می کنیم.

def func ( ):
print ("welcome to darsman")        
func ( )

چگونه از ماژول ها در پایتون استفاده کنیم؟

برای استفاده ماژول در برنامه ای که می نویسید، از کلمه کلیدی import استفاده کنید. در قطعه کد زیرماژولی با نام mymodule  را import می کنیم و تابع welcome را با یک آرگون فراخوانی می کنیم:

Import  mymodule
mymodule.welcome ("Sara Ahmadi")

اگر نیاز به فراخوانی قسمتی از یک ماژول داشتید، می توانید از کلمه کلیدی from استفاده کنید.

From mymodule  import pi
Print ("the value of pi is",mymodule)

در اینجا ما pi  را از ماژول mymodule آورده ایم.
توجه کنید که هنگام استفاده از یک تابع ماژولار باید از ترکیب زیر پیروی کنید:

Module_name.function_name

متغیر در ماژول های پایتون چگونه است؟

متغیر ها فضاهای رزو شده ای از حافظه هستند که مقادیری را در آن ها ذخیره می کنیم. در زبان برنامه نویسی پایتون، ماژول ها می توانند انواع متغیر را مانند آرایه ها، اشیا، رشته ها، اشیا و دیکشنری ها را داشته باشند.  

تغییر نام ماژول در پایتون

فایل ماژول‌ها می توانند هر نامی داشته باشند، اما باید توجه داشته باشید که تمامی این فایل ها پسوند<<pi.>> را داشته باشند. برای تغییر نام ماژول هنگام وارد کردن یک ماژول، با استفاده از کلمه کلیدی as می توانید یک نام مستعار ایجاد کنید.
در کد زیر نام مستعار new_module را به جای mymoduleانتخاب کرده ایم:

Import mymodule as new_module

ماژول های داخلی پایتون

پوسته تعاملی پایتون شامل تعدادی توابع داخلی است. این توابع به طور خودکار بارگیری شده و همیشه در دسترس می باشند، مانند ()print و ()input برای ورودی و خروجی، توابع تبدیل اعداد مثل ()int و ()flot و توابعی مانند set که برای تبدیل داده استفاده می شوند.
بسیاری از توابع داخلی و تعدادی از توابع از پیش تعریف شده نیز به عنوان قسمتی از کتابخانه پایتون موجود می باشد. تمامی این توابع در ماژول هایی تعریف می شوندکه به آن ها ماژول داخلی گفته می شود.
ماژول های داخلی با زبان C نوشته شده اند و با پوسته پایتون ادغام شده اند. برای نمایش لیستی از تمام ماژول های موجود در پایتون از دستور زیر استفاده می شود:

help( 'module' )

در این درس آموزش ماژول ها در پایتون را به طور کامل بررسی کردیم و توضیح دادیم ماژول چیست و چه کاربردی دارد. همچنین در مورد متغیر ها در ماژول، تغییر نام یک ماژول و اینکه چگونه به تمامی ماژول های پایتون دسترسی داشته باشیم صحبت کردیم.


امیدواریم این درس برای شما مفید بوده باشد و از آن در پروژه های خود استفاده کنید. اگر از این مطلب لذت بردید حتما آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید. بی صبرانه منتظر شنیدن سوالات و نظرات شما هستیم.smiley

 

نظرات دانشجویان

کاربر درسمن
meisam

خیلی عالی استاد عزیزم

پشتیبانی 1
پشتیبانی 1

سلام دوست عزیز، ممنونیم از شما، موفق و پیروز باشید.

نمایش بیشتر

نظر شما در تصمیم دیگران اثرگذار است.

لطفا برای همراهان درسمن و بهتر شدن دوره نظر خود را بنویسید.

برای ارسال نظر نیاز است وارد سایت شوید. در صورت نداشتن حساب کاربری عضو شوید.
ثبت نام

907