مقدمه ای بر زبان برنامه نویسی پایتون


مقدمه ای بر زبان برنامه نویسی پایتون
براي خريد اين درس نياز است وارد سايت شويد. در صورت نداشتن حساب کاربري عضو شويد.

مقدمه ای بر زبان برنامه نویسی پایتون(Python):

در این فصل از آموزش پایتون با مطالب زیر آشنا می شویم :

  • تاریخچه زبان برنامه نویسی پایتون
  • درباره ی خیدو فان روسوم
  •  نسخه های منتشر شده از زبان برنامه نویسی پایتون
  • نحوه ی نسخه گذاری
  •  آشنایی با ویژگی های مهم زبان پایتون
  •  آشنایی با مفسری
  •  آینده شغلی زبان برنامه نویسی پایتون

تاریخچه زبان برنامه نویسی پایتون:

سازنده ی این زبان برنامه نویسی خیدو فان روسوم (Guido van Rossum) است. خیدو فان روسوم متولد سال 1956 است ، برنامه نویس رایانه  و اهل هلند است. ایشان  با همکاری گروهی از برنامه نویسان هلندی شروع به ساخت زبان برنامه نویسی پایتون کردند که بعد از سه سال تلاش و کوشش این گروه موفق نشدند ولی خیدو فان روسوم این راه را ادامه داد و در سال ۱۹۹۱ نسخه (0 . 9 . 0) برای اولین بار منتشر شد.

درباره ی خیدو فان روسوم:

آقای فان روسوم در هلند به دنیا آمد و در همان‌جا بزرگ شد. در سال ۱۹۸۲ بالاترین نمرات دانشگاه آمستردام در هلند را بدست آورد. سپس در سازمان ‌های تحقیقاتی گوناگون مشغول به کار شد. از جمله: مؤسسه ملی تحقیقات ریاضی و رایانه (CWI) در آمستردام، مؤسسه ملی استاندارد و تکنولوژی (NIST) در شهر گیثرزبرگ در ایالت مریلند و مؤسسه ملی تحقیقات و ابتکارات در شهر رستون در ایالت ویرجینیا در آمریکا. ایشان همچنین بر روی طراحی زبان برنامه‌نویسی ای ‌بی‌ سی کار کرده‌است.

نسخه های منتشر شده از زبان برنامه نویسی پایتون:

 

ورژن

سال انتشار

ویژگی های مهم

0.9.0

1991

پردازش استثناء توابع و انواع داده

1.0.0

1994

اضافه شدن ابزار های برنامه نویسی کاربردی() ، توابع با آرگومان های کلیدی

2.0.0

2000

پشتیبانی از یونیکد یکسان سازی انواع داده ها و کلاس ها

2.7.0

2008

3.0.0

2010

 

ابزار های کمکی برای تبدیل خودکار

حذف پرانتز از کلمات کلیدی

 

3.6.5

2016

3.7.0

2018

3.8.0

2019

Positional-only parameters

3.9.0

2020

Dictionary Merge

3.10.0

2021

اضافه شدن(match-case)

پیام خطای مناسب تر

Union Operator

نحوه ی نسخه گذاری:

این نسخه ها یک عدد سه رقمی هستند که تعیین کننده نسخه آن است که بین آن اعداد (. ) نقطه است
(عدد سوم . عدد دوم . عدد اول ).
مانند: 0 . 10 . 3
رقم اول یا عدد اول: ورژن نرم افزار را مشخص می کند.
رقم دوم یا عدد دوم: هر زمان که نرم افزار ارتقا داده شود این عدد تغییر پیدا می کند.
رقم سوم یا عدد سوم: هر زمانی که یک مشکل یا یک ضعف برطرف شود این عدد تغییر پیدا می کند.

آشنایی با ویژگی های زبان برنامه نویسی پایتون:

1. یک زبان همه منظوره است پایتون مانند زبان های سی شارپ ، جاوا و سی پلاس پلاس یک زبان همه منظوره است.
       مانند:

  • طراحی سایت
  • تولید نرم افزار های دسکتاپ
  • طراحی رابط کاربری
  • هوش مصنوعی
  • بازی سازی
  • شبکه و امنیت
  • داده کاوی
  • ساخت برنامه های محاسباتی

2. (یک زبان ساده و کمینه گرا «کدنویسی کوتاه») یکی از علت های محبوب شدن پایتون سادگی آن است و شما می توانید به عنوان مثال با زبان پایتون سه خط کد یک عملیات را انجام دهید ولی در جاوا یا زبان های دیگر با شش خط کد این عملیات را انجام دهید
3. یک زبان سطح بالا یعنی زبان پایتون به زبان انسان یا همان زبان انگلیسی نزدیک است.
4. یک زبان با امکان یادگیری سریع است
5. یک زبان اسکریپتی «مفسری» است تمام زبان های برنامه نویسی دنیا به دو دسته تقسیم می شوند.
1. کامپایلری
2. مفسری
کامپایلری مانند:

  • سی پلاس پلاس (++C)
  • سی شارپ (#C)
  • جاوا (Java)

مفسری مانند:

  • پایتون (Python)
  • پی اچ پی(PHP)
  • پرل(Perl)

6. ششمین ویژگی: (یک زبان شی گرا) شی گرایی یکی از علم های بزرگ برنامه نویسی است و توسط پایتون ساپورت می شود. پایتون یکی از آسان ترین شی گرا به حساب می آید که  نسبت به زبان های برنامه نویسی عملکرد چشمگیری داشته است.
7. یک زبان رایگان و متن باز (Open Source) است. متن باز بودن زبان ها این امکان را می دهد تا آدم های زیادی از سراسر دنیا آن زبان را ارتقا بدهند. زبانی مانند سی شارپ(#C) متولی آن مایکروسافت است و خود مایکروسافت آن را رشد و ارتقا می دهد و این باعث می شود که فقط یک جا باعث رشد آن شود و این کمی کندتر رشد و ارتقا پیدا کند. اما زبانی مانند پایتون (Python) متن باز بودن آن این امکان را می دهد تا آدم های زیادی از سراسر دنیا آن زبان را ارتقا بدهند و در رشد این زبان کمک کنند.
8. یک زبان توسعه پذیر و جای پذیر است. در زبان پایتون می توان از کد ها و زبان های برنامه نویسی دیگری هم استفاده کنیم.
برای مثال: در یک قسمت از برنامه می خواهیم یک عملی را انجام دهیم ولی آن در سی پلاس پلاس بهتر اجرا می شود و آن تکه کد را به زبان سی پلاس پلاس(++C) درون برنامه می گذاریم و بالعکس ما برنامه ای را به زبان پایتون (Python) نوشته ایم و می توانیم در زبان های برنامه نویسی دیگر از آن استفاده کنیم.

آشنایی با مفسری:

مفسری یک برنامه رایانه‌ای است که دستورهای نوشته شده در یک زبان برنامه نویسی را اجرا می‌کند. با وجود اینکه تفسیر کردن و ترجمه کردن، دو وسیله اصلی هستند که از طریق آن‌ها زبان‌های برنامه‌نویسی اجرا می‌شوند، دو مقوله جزا نیستند. یکی از دلایل این است که اغلب سیستم‌های مفسر برخی از کارهای ترجمه را انجام می‌دهند. در نظر بگیرید اگر یک برنامه ی 500 خطی داشتیم و در خط 400 برنامه یک خطا باشد در مفسر 399 خط قبل از خطا ، خط به خط می خوانند ، ترجمه و اجرا می کند و نصف برنامه اجرا می شود. سرعت مفسر هم بالا است و سرعت آن را هم با تکنیک هایی می توان کنترل کرد.
آینده شغلی زبان برنامه نویسی پایتون:
شرکت‌های بزرگ دنیا مانند:

  • گوگل
  • ناسا
  • IBM
  • یاهو

و هزاران شرکت کوچک و بزرگ دیگر از پایتون برای اجرای پروژه‌های مختلف خود استفاده می‌کنند. باتوجه به نیاز روزافزون سازمان‌ها به تحلیل داده و... آینده شغلی برنامه نویسی پایتون در ایران و خارج از کشور بسیار روشن است.

 

امیدواریم آموزش این جلسه برای شما مفید باشد، جهت پیشبرد درسمن می‌توانید پیشنهادات خود را در بخش نظرات برای ما ارسال کنید.smiley

 


نظر بدهید نظر شما در تصمیم دیگران اثرگذار است. لطفا برای ما و همراهان درسمن نظر خود را بنویسید.
برای ارسال نظر نیاز است وارد سایت شوید. در صورت نداشتن حساب کاربری عضو شوید.


مشخصات دوره


مدرس دوره : مهدی عباسی
تعداد جلسات : جلسه
مدت زمان : 892 دقیقه
حجم دوره : 2/60 گیگابایت
سطح مهارت : مقدماتی تا متوسط
وضعیت دوره : پایان یافته
تعداد دانشجویان : 6199
: میانگین امتیاز
برای دسترسی به این دوره وارد یا عضو شوید.
مهدی عباسی

مهدی عباسی هستم، مسلط به حداقل ۲۰ زبان مطرح برنامه نویسی به صورت پیشرفته، مدیر عامل شرکت آریا نرم افزار و بنیانگذار آکادمی درسمن، مسلط به تدریس دروس تخصصی کاردانی و کارشناسی کامپیوتر، پایگاه داده ها، برنامه نویسی پیشرفته، مبانی برنامه نویسی، مباحث ویژه طراحی وب و ....