Next.js چیست؟ یک فریم ورک برای توسعه اپلیکیشن ها

Next.js چیست؟
تاریخ بروزرسانی : 29 بهمن 1399 | تعداد بازدید : 2214 | زمان خواندن مقاله : 10 دقیقه
جاوا اسکریپت،

جاوا اسکریپت از محبوبیت بالایی در بین برنامه‌نویسان برخوردار است و دلیل آن هم داشتن فریمورک‌ها و کتابخانه‌های مختلف می‌باشد. React.js یکی از فریمورک‌های مهم در جاوا اسکریپت بحساب می‌آید  و برای سمت فرانت-اند کاربرد دارد با استفاده کردن از این فریمورک می‌توانید بروزترین رابط های کاربری تحت‌وب را توسعه دهید. در ری اکت فریمورک‌های مختلفی وجود دارد که کار کردن با  React را برای توسعه‌دهندگان راحت‌تر کرده است. فریمورکی که می‌خواهیم در موردش امروز صحبت کنیم  nextjs نام دارد، کار کردن با آن بسیار آسان و همچنین ویژگی‌های جذابی دارد. در این مطلب قرار است بدانیم nextjs چیست، چه کاربردها و چه مزایایی دارد؟

nextjs چیست؟

Nextjs یکی از فریمورک‌های React.js است که برای توسعه اپلیکیشن‌های وب با ری‌اکت هر آنچه که نیاز دارید را در اختیار شما قرار می‌دهد، ابزارهایی مثل hybrid static ،smart bundling و route pre-fetching، رندر سمت سرور برای ساخت اپلیکیشن‌های SSR و همچنین پشتیبانی کردن از Typing script می‌باشد این ابزارها کارایی بالایی دارند.

آموزش جاوا اسکریپت

دلایل استفاده از Nextjs چیست؟

فریمورک Nextjs  بهترین ابزارها را رایگان در اختیار ما قرار می‌دهد بدون اینکه برای پیاده‌سازی با مشکلاتی روبه‌رو شویم. در ادامه با دلایل استفاده از این فریمورک آشنا می‌شوید.

  1.  Zero Config

در فریمورک Nextjs ویژگی‌هایی مثل compilation و bundling به صورت خودکار در اختیار ما قرار دارد که از ابتدای کار بهینه‌ترین اپلیکیشن‌ها را تولید کنیم.

  1. پشتیبانی از SSG and SSR

 Nextjs برای تولید برنامه‌ها از SSG and SSR پشتیبانی می‌کند، شما می‌توانید به سادگی اپ‌هایی بسازید که در سمت سرور رندر می‌شود و در بخش سئو تاثیرگذار است. اپلیکیشن‌هایی که با این فریمورک ساخته می‌شود از لحاظ سئو مشکلی ندارد اما در صورت استفاده تنها از ری اکت چنین چیزی وجود ندارد.

  1. Incremental Static Generation

با استفاده از این فریمورک می‌توانید صفحات استاتیک از قبل رندر شده بعد از زمان ساخت به صورت تدریجی آپدیت و بروزرسانی کنید.

  1. TypeScript Support

یکی از ویژگی‌های مهم فریمورک  Nextjs این است که می‌توانید از TypeScript در پروژه‌های خود به سادگی استفاده کنید. TypeScript به شما کمک می‌کند که تا برنامه‌های آپدیت‌تری بنویسید و همچنین کدنویسی را برایتان راحت‌تر می‌کند.

  1. Fast Refresh

قابلیت ویرایش به صورت زنده و سرعت اجرای بسیار بالا، این ویژگی در برنامه‌های بزرگ تست شده مثل فیس بوک.

  1. API Routes

قابلیت پیاده‌سازی API برنامه و توسعه سمت سرور آن 

  1.  Built-in CSS Support 

  در این فریمورک با استفاده از css می‌توانید استایل‌های هر کامپوننت را درون همان کامپوننت به طور مجزا تعریف کنید.

  1.  File-system Routing

مسیریابی فایل سیستم به منظور جهت‌یابی و تغییر دادن مسیر در بین صفحات اپلیکیشن استفاده می‌شود.

محدودیت‌های فریم ورک Next.js چیست؟

در Next.js محدودیت‌های وجود دارد که قبل از انتخاب آن باید به این محدودیت‌ها توجه کنید.

  1. مناسب برای فرانت-اند

اگر می‌خواهید بک-اند اپلیکیشن خود را انجام دهید این فریمورک مناسب کار شما نیست و باید یک فریمورک دیگر انتخاب کنید.

  1. مناسب اپلیکیشن‌های پیچیده

Next.js یک فریمورک قدرتمند است اما اگر می‌خواهید اپلیکیشن‌های کوچک توسعه دهید با این فریمورک به مشکلاتی برخورد خواهید کرد.

  1. دانلود کلیه داده‌ها

همه‌ی داده‌ها و اطلاعات باید از سمت کاربر و سرور لود شود.

  1. انتقال اپلیکیشن از سرور به js 

انتقال دادن اپلیکیشن از سرور به js  زمانبر است و هر چقدر حجم پروژه بیشتر باشد این کار با سرعت کمتری انجام می‌شود.

بیشتر در مورد Next.js بدانیم!

اگر بخواهید یک وب‌اپلیکیشن را به طور کامل و تنها با استفاده از react طراحی و توسعه دهید موارد زیادی وجود دارد که باید به آن فکر کنید  و شاید نگرانی‌هایی هم برایتان به وجود آید مانند:

  1. کدها نیاز دارند توسط bundler مثل (webpack)بسته شوند و توسط یک کامپایلر مثل (Babel) تبدیل شوند.

  2. بهینه‌سازی‌های مثل Code Splitting نیاز است که انجام شود.

  3. در پروژه ممکن است بخواهید از بعضی قسمت‌های پروژه پیش رندر یا پیش خروجی بگیرید و این کار به هر دلیلی لازم می‌باشد، شاید بخواهید نوع اجرای پروژه یا کیفیت آن بر اساس قوانین سئو مشاهده کنید.

  4. شاید بخواهید کدهایی در سمت سرور بنویسید تا از طریق آن‌ها اپلیکیشن  react خود را با   Data Store  ارتباط بدهید.

یک فریمورک می‌تواند همه‌ی این نگرانی‌ها و مشکلات پیش رو را برطرف کند و فریمورک انتخاب شده باید از سطح کیفیت بالایی برخوردار باشد.

Next.js به عنوان فریمورک ری اکت می‌تواند همه‌ی مشکلات گفته شده را حل کند، این فریمورک سالهاست در زمینه تولید اپلیکیشن توسط برنامه‌نویسان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نتیجه گیری:

همانطور که گفتیم nextjs یکی از فریمورک‌های مجبوب جاوا اسکریپت است. این فریمورک امکانات زیادی مانند اجرای برنامه‌ها و... در اختیار ما قرار می‌دهد و در توسعه اپلیکیشن‌های وب با ری اکت استفاده می‌شود.

در این مقاله دانستیم nextjs چیست و چرا از این فریمورک استفاده می‌شود. امیدوارم از این مطلب نهایت استفاده را برده باشید و در پروژه‌های خود از آن استفاده کنید و لذت ببرید، می‌توانید در بخش نظرات سوالات خود را از ما بپرسید.


کلمات کلیدی :
جاوا اسکریپت