Redux چیست؟ فریم ورکی از جاوا اسکریپت برای ساخت رابط کاربری

Redux چیست؟
تاریخ بروزرسانی : 18 شهریور 1400 | تعداد بازدید : 3083 | زمان خواندن مقاله : 10 دقیقه
جاوا اسکریپت،

از زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت برای پویا کردن صفحات وب استفاده می کردند اما به مرور زمان و توسعه فریم ورک های جدید از جاوا اسکریپت در حوزه های مختلف مثل بازی سازی، توسعه اپلیکیشن های موبایل و برنامه نویسی سمت سرور استفاده می کنند. فریم ورک ها در رشد و پیشرفت این زبان نقش مهمی داشته اند یکی از این فریم ورک ها redux نام دارد. اگر علاقه مند به آموزش جاوا اسکریپت هستید و یا مقالات مرتبط با آن را می خوانید این مطلب نیز در این راستا می باشد چرا که موضوع امروز مقاله ماهم در مورد فریم ورک redux است و می خواهیم بدانیم redux چیست و شما را با کاربردها و ویژگی های آن آشنا کنیم.

 

مفهوم redux چیست؟

مفهوم reduxیک فریم ورک برای جاوا اسکریپت است و برای ساخت رابط کاربری اپلیکیشن ها و صفحات وب به کار گرفته می شود. redux حالات (states)مختلف را در برنامه های زبان جاوا اسکریپت مدیریت می کند.

برنامه های کامپیوتری داده های خود را در متغییرها ذخیره می کنند که به هر متغییر یک بخش از حافظه را اختصاص می دهند. محتوای این بخش از حافظه که برنامه در حال اجرا است را وضعیت یا همان states گفته می شود.
فریم ورک redux یک الگو برای مدیریت بهتر و بهینه تر وضعیت های مختلف در برنامه را ارائه داده است.ریداکس در سال 2015 ارائه شده است و از این فریم ورک به عنوان مکمل در کنار فریم ورک های دیگر مثل Angular و React استفاده می کنند. به دلیل متن باز بودن این فریم ورک کدهای آن در گیت ها موجود است.

کاربردهای redux چیست؟

استفاده از این فریم ورک یک راه سریع و کوتاه برای رسیدن به هدفتان نیست اما اگر در پروژه شما دچار مشکل شد می توانید از ریداکس استفاده کنید. برای مدیریت حالات به کاربرده می شود و اگر نیاز به مدیریت states می توانید از این فریم ورک استفاده کنید در غیر اینصورت استفاده از آن ضرورتی ندارد به دلیل اینکه کار را سخت و پیچیده می کند.
اگر برنامه ای پیچیده دارید و در زمان برنامه نویسی به سختی می توانید بفهمید که حالات کجا ذخیره می شوند و چطور تغییر می کنند فریم ورک redux بهترین گزینه  برای مدیریت states می باشد.

 

آموزش جاوا اسکریپت

 

کارکرد redux به چه صورت است؟

کارکرد reduxطریقه ی کارکردن redux خیلی راحت است به طوری که یک مخزن مرکزی برای تمامی حالات یا همان states یک اپلیکیشن را در خود ذخیره می کند و هریک از کامپوننت ها بدون اینکه به ارسال props نیاز داشته باشند می توانند به states های ذخیره شده دسترسی پیدا کنند.
فریم ورک redux از سه بخش تشکیل شده است و با هم در ارتباط هستند درکنار یکدیگر کار می کنند که این سه بخش شامل موارد زیر می باشد:
1. Actions: سیگنالی است که اطلاعات و داده ها به Store منتقل می کند
 2. reducers: نشان می دهد  states های یک برنامه چگونه با ارسال اطلاعات از  Actions به Store واکنش نشان می دهد.
3. Store: Store اگر یک شی در نظر گرفته بگیریم، Actions و reducers در کنار هم قرار می دهد.

Redux با کدام یک از فریم ورک ها سازگاری دارد؟

از ریداکس برای ذخیره داده ها در لایه نمایش استفاده می شود و کاربرد اصلی Redux در کنار فریم ورک هایی مثل React و React Native می باشد. این فریم ورک مشکلی با ادغام کردن آن با دیگر فریم ورک ها ندارد و با یک مکانیسم ساده خود را به سادگی در کنار بقیه زبان های برنامه نویسی قرار داده است.

 

مزایای مهم  Redux

 

  1. قابل پیش بینی 


وضعیت در ریداکس همیشه قابل پیش بینی است، چرا که reducer ها توابعی خالص هستند، اگر اکشن و state مشابهی به یک reducer پاس داده شود همواره نتیجه ای یکسان حاصل می شود. علاوه بر این state غیرقابل تغییر و جهش است. بنابراین پیاده سازی task های دشوار مانند undo و redo نیز امکان پذیر است. سفر در زمان هم در ریداکس امکان پذیر است به گونه ای که می توان state های قبلی را مشاهده کرده و نتایج آنها را به صورت حقیقی بررسی کرد!
 

  1. تعمیر و نگهداری 

ریداکس درمورد نظم و ترتیب کدها بسیار سخت گیر است، بنابراین اگر فردی با Redux آشنا باشد به راحتی ساختار اپلیکیشن های آن را نیز درک خواهد کرد و در نهایت تعمیر و نگهداری از آن برای توسعه دهندگان نیز راحت تر می شود.
 

  1. رفع باگ 

دیباگ کردن یک اپلیکیشن از طریق Redux امری بسیار ساده به شمار می رود. در حقیقت به علت استفاده از state و action، شناسایی ارورهای مربوط به کد یا شبکه به راحتی امکان پذیر است.
 

  1. قابلیت تستینگ

به خاطر اینکه از function برای تغییر وضعیت state توابع خالص استفاده می شود، امکان تست اپلیکیشن های Redux به سادگی هرچه تمام تر امکان پذیر است.
 

  1. ماندگاری(state)

برنامه نویسان می توانند برخی از state های یک اپلیکیشن را در مخزن ریداکس نگهداری کرده تا در صورت نیاز آنها را بازیابی (restore) کنند.
 

  1. رندرینگ سمت سرور 

برنامه نویسان با استفاده از Redux می توانند از طریق ارسال state اپلیکیشن به سرور و پاسخ به درخواست سرور، عملیات رندرنیگ اولیه اپلیکیشن را انجام دهند و  کامپوننت های مورد نیاز در   HTML رندر شده و به کاربر تحویل داده می شود.
 

کلام آخر:

امروز هم در این مقاله با یکی دیگر از فریم ورک های جاوا اسکریپت آشنا شده اید، در این مقاله در مورد مفهوم redux و کاربرد های آن صبحت کرده ایم. اگر در مورد این فریم ورک سوالی دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.