کاربرد js و css در طراحی سایت

کاربرد js و css در طراحی سایت
تاریخ بروزرسانی : 19 شهریور 1398 | تعداد بازدید : 3084 | زمان خواندن مقاله : 5
فرانت اند،

از آنجایی که معمولا افراد مبتدی با  این سوال مواجه می شوند که برای شروع طراحی سایت  و ایجاد صفحات وب از کجا و با چه زبان برنامه نویسی شروع کنند در این مقاله تصمیم گرفتیم که در مورد کاربردهای دو زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت و CSS در طراحی صفحات وب و ساخت سایت صحبت کنیم و هردو را مورد بررسی قرار دهیم.

در همین ابتدا باید بگوییم که هر دو تکنولوژی css و زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت برای طراحی صفحات وب و ایجاد سایت مورد استفاده قرار می گیرند ولیکن با اینکه هردو کاربرد یکسانی دارند دو دنیای کاملا متفاوت و جدا از هم هستند. با ما همراه باشید تا با کاربردهای هر دو زبان آشنا شوید.

کاربرد Css در طراحی صفحات وب:

ساخت سایت - طراحی صفحات وب

Css  زبان مفسری است که در طراحی قالب و ظاهر وب سایت مورد استفاده قرار می گیرد که سرنام کلمات Css(cascading style sheet) همانطور که از نام آن پیداست این تکنولوژی برای قالب بندی و تنظیم استایل در طراحی ظاهر صفحات وب و ایجاد سایت مورد استفاده قرار می گیرد. لازم است به این نکته توجه داشته باشید که فایل های Css به تنهایی هیچ کاربردی ندارند و شما نباید انتطار داشته باشید که با اجرا کردن یک فایل یا سند css خروجی مورد نظر خود را مشاهده کنید چون حقیقتا اینطور نیست! سند با پسوند css در واقع روی یک زبان نشانه گذاری مانند تگ های HTML قرار گرفته و عملکرد واقعی خود را نمایش می دهند.

سند css (فایل هایی که برای تعریف سبک یا style مورد استفاده قرار می گیرند) در فایل های .css خارجی قرار می گیرند. فایل های حاوی سند CSS به فایل های HTML ضمیمه شده و قالب صفحات وب شما را با تنظیمات مورد نظر ایجاد و طراحی می کنند. این تنظیمات شامل تنظیمات متن(فونت، رنگ، سایز و...)، تصاویر(سایز و ....)، لینک ها و ... می شود. با این حال شما با تغییر تنها یک فایل CSS می توانید تنظیمات ظاهر طراحی صفحه وب خود را تغییر دهید.

آموزش html css

حال نتیجه می گیریم که css برای تعریف سبک های صفحات وب شما، از جمله طراحی چهارچوب ، طرح بندی و تغییرات در صفحه نمایش برای دستگاه های مختلف وتنظیم صفحات وب با توجه به اندازه صفحه نمایش دستگاه های مختلف استفاده می شود.

کاربرد زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت در طراحی سایت:

طراحی سایت - ایجاد صفحات وب

جاوا اسکریپت که اغلب به آن js  گفته می شود، یک زبان برنامه نویسی است. این زبان برنامه نویسی یکی از قدرتمندترین زبان های برنامه نویسی است که کاربردهای زیادی دارد و یکی از مهمترین کاربردهای این زبان برنامه نویسی در ساخت سایت و طراحی صفحات وب است.

جاوا اسکریپت در واقع برای ایجاد حالت انیمیشن و حرکت گذاری در صفحات وب به وجود آمده است که همین امر باعث شده تا تعامل کاربر با صفحه وب بالا رفته و میزان رضایت کاربران نیز بالا برود به همین دلیل امروزه اکثر سایت ها و صفحات وب از آن استفاده می کنند. این زبان برنامه نویسی به خوبی توسط مرورگرها پشتیبانی و اجرا می شود چون امروزه هر مرورگری موتور جاوا اسکریپت برای اجرای کدهای مربوطه دارد. استفاده از انیمیشن ها و ایجاد حرکت گذاری مانند چشمک زدن آگهی های بنر، پیکچر شدن خبرخوان ها و حرکت گذاری روی تصاویر(slider)، دادن پیغام های مناسب به کاربر و ... باعث شده تا رابط کاربری صفحات وب که اصطلاحا به آن (UI/UX)  گفته می شود بالا رفته و میزان رضایت کاربر را در استفاده از صفحات وب بالا ببرد.

در ضمن فایل های جاوا اسکریپت همانند فایل های css  فایل های خارجی هستند و به صفحه وب مورد نظر ضمیمه می شوند و دارای پسوند .js هستند.

پس نتیجه می گیریم جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی است که در طراحی و ساخت سایت مورد استفاده قرار می گیرد و کاربرد آن در طراحی وب ایجاد حرکت و انیمیشن در صفحه وب و بالا بردن تعامل کاربر با سایت می باشد.

حال که تا حدودی متوجه شدیم که هرکدام چه کاربردی دارند و تا حدودی متوجه تفاوت های عمده هردو شدیم بهتر است تا با دیگر تفاوت های اصلی و فرعی این دو تکنولوژی آشنا شویم. هرچند باید گفت که این دو زبان دو دنیای کاملا جدا از هم هستند ولی با ما همراه باشید تا در ادامه تفاوت های بین زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت و css را بررسی کنیم.

 

  1. نحوه تعریف و کد دستوری:

ایجاد صفحات وب - طراحی سایت

جاوا اسکریپت که به اختصار به آن js نیز می گویند یک زبان برنامه نویسی محسوب می شود که در آن از تمام کدهای دستوری مانند تعریف متغیر و تعریف آرایه و .. استفاده می شود بنابراین کدهای دستوری جاوا اسکریپت از قواعد برنامه نویسی پیروی می کنند. کدهای دستوری جاوا اسکریپت می توانند لابه لای تگ های HTML قرار گرفته و نوشته شوند. هدف از روی کار آمدن زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت در صنعت طراحی و ساخت سایت قدرتمند کردن استایل های CSS و اعمال آن می باشد.

در حالیکه css یک مکانیزم بسیار ساده برای اعمال سبک ها(سبک های نوشتاری، رنگ ها، جداکننده ها و ...) در طراحی سایت است. یک سند css نیز فایلی خارجی است که به سند HTML متصل می شود.

2. پسوند فایل ها:

یکی دیگر از تفاوت هایی که در این دو زبان وجود دارد پسوند فایل های اجرایی این دو است. پسوند فایل ها در واقع روند اجرایی یک فایل را در سیستم مشخص می کنند. پسوند فایل های جاوا اسکریپت .js  و پسوندفایل های css در طراحی سایت .css است. بنابراین هرگاه که مرورگر با چنین فایلی در طراحی سایت برخورد کند به درستی می داند که هر فایل مربوط به کدام برنامه ست و به راحتی و بدون هیچ نقصی فایل را اجرا می کند.

3. انعطاف پذیری:

در زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت یک خط کد که دارای خطای دستوری (Syntax Error) در زمانیکه مقداری تعریف نشده یا خالی(null) در فیلد اطلاعات ورودی وجود دارد فعالیت برنامه را متوقف کرده و کاربر را مجبور می کند تا خطاهای ایجاد شده و مقادیر خالی را پر کند.

در حالیکه در CSS یک دستور که دارای خطا است،  در روند اجرای برنامه خللی ایجاد نمی کند . ازبین رفتن یک تگ یا یک خط کد در css ممکن است که ظاهر وب سایت را بهم بریزد اما در لود صفحه وب شما هیچ تاثیری ندارد.

4. بهینه سازی:

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت به آن دسته از API های خارج از محدوده دسترسی ندارد. ولیکن از آنجایی که کدهای دستوری CSS حالت اعلامی دارد، دامنه بسیار بیشتری برای بهینه سازی وجود دارد. مرورگرها گاهی می توانند از سخت افزارهای موجود  برای سرعت بخشیدن به اجرای دستورات CSS استفاده کنند. این موارد شامل سرعت بخشیدن به عناصر متحرک مانند اجرای انیمیشن ها و تصاویر متحرکی است که در طراحی سایت استفاده شده اند.

5. پشتیبانی توسط مرورگرها:

ایجاد صفحات وب - طراحی سایت

اسناد جاوا اسکریپت و کدهای موجود در آن توسط مرورگرهای اصلی و جدید پشتیبانی می شوند ولیکن کدهای موجود در CSS توسط کلیه مرورگرها پشتیبانی و اجرا  می شود.

در نتیجه:

حال که با کلیت جاوا اسکریپت و CSS آشنا و تفاوت بین این دو را فهمیدیم نتیجه می گیریم که جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی بسیار قدرتمند است که در طراحی صفحات وب و ساخت سایت مورد استفاده می گیرد. شما با استفاده از کدهای جاوا اسکریپت فقط به رنگ آمیزی فونت ها و طراحی جعبه ها محدود نمی شوید. با استفاده از این زبان برنامه نویسی شما می توانید به تصاویر خود حرکت داده و اتفاقاتی که در صفحات وب ایجاد شده رخ می دهد را کنترل کنید. این در حالی است که شما با استفاده از اسناد و فایل های CSS فقط می توانید در طراحی صفحات وب و رنگ بندی و ایجاد سبک(Styles) استفاده کنید. بنابراین CSS مسئول طراحی صفحات وب در روند ساخت سایت و طراحی سایت است.


کلمات کلیدی :
html