شما می توانید با عضویت در انجمن پرسش و پاسخ درسمن هرگونه سوالی دارید را مطرح کنید

جادوی گیمیفیکیشن در افزایش کارایی

تاریخ بروزرسانی : پنجشنبه 21 شهریور 1398

تعداد بازدید : 157

گروه دوره : برنامه نویسی وب

زمان خواندن مقاله : 10

اگر میخواهید بدانید چگونه انرژی و انگیزه کاری خود را بیشتر کنید مقاله ما را مطالعه کنید.

جادوی گیمیفیکیشن در افزایش کارایی

گیمیفیکیشن به زبان ساده و بیان کاربردهای آن

در عصر امروز یکی از اصلی ترین چالش هایی که هر بازاریاب و یا شرکت های خدمات مارکتینگ روبه رو میشوند این است که چگونه میتوانند صدای برند خود را به مشتریان برسانند؟
چه کاری انجام دهند تا تبلیغاتشان به یاد آدم ها بماند؟
آن هم در جامعه ای که تبلیغات گسترده، تعداد رقیبان و همچنین فرآیند مارکتینگ پیچیده تر و پیشرفته تر میشود و روز به روز در حال افزایش است پس راهی وجود ندارد غیر از اینکه به گونه ای صحبت کنید و فریاد بزنید که صدا به گوش مشتری برسد.
حال میخواهیم بدانیم از چه روشی استفاده کنیم که مخاطب را درگیر کنیم زیرا اصلی ترین چالش تبلیغات و مارکینگ درگیر کردن مخاطب است.
پس با ما همراه شوید تا به شما بگوییم چگونه از اصلی ترین سرگرمی بشر برای جذب مشتری و بازاریابی استفاده کنید میتوانید حدس بزنید این سرگرمی چیست؟
اگر به بازی فکر کرده اید باید بگویم حدس شما درست است.
بله درست شنیدید بازی؛ بازی ها از کودکی مارا سرگرم کرده اند.
 در این مقاله شما را آشنا میکینم که چگونه از ساز و کار یک بازی در بیزینس خود استفاده کنید و مفهومی که برای آن استفاده میشود گیمیفیکیشن نام دارد. 

گیمیفیکیشن چیست؟

قبل از تعریف آن جالب است بدانید که واژه‌ی گیمیفیکیشن در سال ۲۰۰۳ توسط نیک پلینگ ابداع شد، اما محبوبیت خود را در سال ۲۰۱۰ یافت. هدف گیمیفیکیشن بالاتر از سرگرم کردن کاربر است، در واقع هدف اصلی آن بازاریابی، برندینگ و آموزش است. اولین بار یک ایرلاین هوایی از این روش برای کسب و کارش استفاده کرد، به این صورت که مشتریان به ازای مایل هایی که با هواپیما طی می کردند امتیاز می گرفتند و مشتری می توانست از این امتیازها در پروازهای بعدی برای خریدن بلیط استفاده کند.

گیمیفیکیشن (Gamification) به "بازی کاری"، "بازی سازی" و حتی "بازی وار سازی" در زبان فارسی ترجمه شده است یعنی استفاده از اندیشه بازی ساز و استفاده از مکانیزم ها، تکنیک ها و المان های بازی، به ویژه بازی های کامپیوتری در بسترهای دیگر (جز بازی) برای ایجاد شادی و افزایش اشتیاق کاربران در آن بسترها، حل مسائل، بهبود فرآیندها و یادگیری می باشد.

چراگیمیفیکیشن دوست داشتنی است؟

شاید ساده و واضح به نظر بیاید، گیمیفیکیشن سرگرم‌کننده است!
اغلب گیمیفیکیشن و بازی را مفهومی مشترک برداشت می‌کنند، اما این‌ها دو موضوع مختلف هستند.
بازی‌ها فرمی رقابتی دارند که با توجه به قوانین تعریف شده، مهارت کاربر در انجام آن بازی سنجیده می‌شود.
اما بازی‌وارها بهترین بخش‌های بازی‌ها را در خود دارند و با به کارگیری آن بخش‌ها در زمینه‌های دیگر باعث تشویق کاربر به انجام رفتارهایی مشخص می‌شوند.
گیمیفیکیشن ما را وابسته می‌کند و اجازه می‌دهد امیال طبیعی انسانی‌مان را برطرف سازیم؛ مثل اجتماعی بودن، یادگیری، تسلط داشتن و پیروز شدن.
گیمیفیکیشن سرگرم کننده است. رفتارهای مشخصی که سخت و کسل‌کننده به نظر می‌آیند، می‌توانند نشاط آور و دلپذیر شوند.
ما تشویق می‌شویم تا فعالیت‌های خاصی را برای رسیدن به جایزه‌ای که در انتظارمان است انجام دهیم.
جایزه‌ها، باعث ترشح دوپامین در مغز می‌شوند. اندورفین‌ها و دوپامین مسئول ایجاد حس لذت هستند و تجربه‌های مثبت بازی کردن، باعث ترشح آنها در مغز ما می‌شوند.
ژاک پَنک‌سِپ، عصب‌شناس معروف، گفته که دوپامین، تحریک کننده مغز است و باعث می‌شود راه‌های جدید را کاوش کنیم تا به جایزه‌ای از سوی محیط‌مان برسیم.
از این رو، گیمیفیکیشن یک منبع شادی است که به ما برای انجام فعالیت‌های روزمره‌مان انگیزه می‌دهد.
بازی‌وار کردن محصول‌تان، تأثیری جدی روی کاربران‌تان گذاشته و انجام آن را شادتر و با انگیزه‌تر می‌کند.
 

 

ابزارهای مشترک در هر بازی:

  • هدیه دادن
  • قهرمان بودن
  • کلکسیون
  • نوستالژی
  • شهرت
  • پیدا کردن الگو
  • سورپرایز دفعه اول

شیوه‌های رایج گیمیفیکیشن

ابزارهای مشترک هر بازی را دریافتیم اکنون میخواهیم روش هایی را که در گیمیفیکیشن میتوانیم برای جذب مشتری استفاده کنیم نام ببریم:
  • جایزه‌‌ها

پنج نوشیدنی بنوشید، یک نوشیدنی مجانی دریافت کنید همه عاشق جایزه هستند. این ابزاری است که در بازاریابی گیمیفیکیشنی می‌توان به بهترین نحو برای بدست آوردن موفقیت استفاده کرد. افراد به صورت طبیعی مایل به دریافت جایزه هستند.یکی دیگر از روش های جایزه دهی استفاده از گردونه های شانس است که مشتاقان زیادی دارد.
  • رقابت‌ها

انگیزه برای پیروزی لزوماً بر اساس جایزه نیست. می‌توان سیستمی را استفاده کرد که در آن پاداش به کاربران امتیازمحور باشد. به این شیوه می‌توان رقابت‌های بیشماری را خلق کرد که به افزایش استفاده کاربران از خدمت شما می‌انجامد. به عنوان مثال، Airbnb  ماهانه رقابتی را برگزار می‌کند که در آن به کاربران شانس اقامت در مکان‌‌های منحصر بفرد در هرجای کره زمین را می‌دهد.
  • رأی دادن

با به وجود آوردن این فرصت دادن، به کاربران اهمیت آنها را متذکر می‌شوید.  همچنین می‌توان رقابتی را جهت جمع‌آوری ایده‌ها ایجاد کرد. افراد دوست دارند بدانند که نظراتشان اهمیت دارد.
  • سؤالات

کاربران را برای  داشتن پاسخ‌های جدید به چالش بکشید یا سؤالاتی را بپرسید که کاربران دریابند آن‌ها چگونه رفتاری دارند.

نمونه های استفاده از گیمیفیکیشن در عمل:

1) مسابقه اینستاگرامی Heineken US Open

در سال 2013، Heineken مسابقه ای را برای یک حساب اینستاگرامی خاص برپا کرد. بازاریاب ها بیش از 200 عکس قرار داده بودند تا از ترکیب و در کنار هم قرار دادن آنها یک تصویر تکه تکه و موزاییکی ایجاد شد که تماشاچیان یک مسابقه تنیس را نشان می داد.
این مسابقه سه روز به طول انجامید و هفت رویداد را به نمایش گذاشت، باعث شد بیش از 1500 کاربر در این بازی مشارکت کنند. به عنوان نتیجه Heineken اعلام کرد که شمار فالوورهایش بیش از 20% افزایش پیدا کرده است. اگرچه این بازی شکار عکس پیچیده بود، اما مصرف کنندگان برای ادامه بازی و حل پازل انگیزه داشتند.

2) بازی چشم جاسوس M&M

در سال 2013 M&M کمپین بیسکویت نمکی M&M را عرضه کرد و بازاریابی محتوایی بازی سازی شده ای را برای آن ارائه کرد. این رویداد از بخش های مختلفی تشکیل شده بود در بین آنها یک بازی ساده جاسوسی چشم نیز وجود داشت. این برند یک تصویر بزرگ پر از شکل برند را در صفحه فیس بوک خود منتشر کرد. وظیفه کاربران بسیار ساده بود پیدا کردن بیسکویت نمکی کوچک پنهان در بین آبنبات ها.

این بازی مورد استقبال بسیاری قرار گرفت و به سرعت به صورت بازاریابی ویروسی درآمد و سروصدای زیادی در رسانه های اجتماعی ایجاد کرد.
در ابتدا غیر قابل باور به نظر می رسید که کاربران واقعا بخواهند زمانی را صرف پیدا کردن بیسکویت نمکی کوچکی کنند و سپس بازی را با دوستان خود به اشتراک بگذارند، اما این فعالیت به وضوح توانست تمام کسانی را که انجام بازی های مشابهی را در دوران کودکی خود تجربه کرده بودند را، به سمت خود جذب کرد.

3) بازی شکار لذت با بستنی Magnum

اگر تصور کرده اید که گیمیفیکیشن برای بازاریابی محتوایی یک امر نسبتا جدید بوده است، در نظر بگیرید که پیش از این Magnum در سال 2011 از یک بازی مهارتی آنلاین هوشمند که شکار لذت نامیده می شد، استفاده کرده است.
در تمامی نسخه های این بازی، بازیکنان یک شخصیتی را کنترل می کردند، ” Magnum Woman” و وظیفه اصلی آنها این بود که به او کمک کنند تا شکلات هایی را جمع آوری کند، در حالی که از یک صفحه وبسایت به وبسایت دیگر می پرید، بازدید برندهایی از سامسونگ گرفته تا داو و حتی یوتیوب، این شخصیت سریعا بازیکنان را درگیر کرد و بازی به سرعت به شکل ویروسی درآمد.
بازی شکار لذت  Magnum خودش به تنهایی هیجان انگیز نبود، بلکه توانست به خوبی با کانال های اجتماعی Magnum ترکیب شود. با اتمام و تکمیل شکار لذت، بازیکنان می توانستند نتایج خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند و دوستان خود را به چالش بکشند تا نتایج آن ها را به دست بیاورند.

ویژگی هایی که یک گیمیفیکیشن باید داشته باشد:

1. لذت بخش و جذاب باشد که باعث ایجاد وفاداری در کاربرشود. بالطبع شما زمانی که یک تجربه خوب از یک بازی داشته باشید قطعا به دوستانتون پیشنهاد می‌دهید و این موضوع باعت انتشار یک بازی می‌شود.
2.باید حس کنجکاوی را برانگیزد.
3. ساده، کوتاه و قابل فهم باشد که باعث سردرگمی کاربر نشود.
4. از اغراق بپرهیزید.
5. طراحی ux جذاب داشته باشید.
6. جنبه آموزشی را در نظر بگیرید.

کلام آخر:

در حقیقت، کسب‌و‌کارها به گیمیفیکیشن به عنوان ابزاری جهت افزایش موفقیت در حوزه‌ی خویش نگاه می‌کنند این نکته را باید در نظر بگیرید که آیا گیمیفیکیشن برای کسب‌وکار شما مناسب است؟
برای پاسخ به این سؤال که آیا بازاریابی به سبک گیمیفیکیشن برای کسب‌ و کار شما انتخاب مناسبی است یا خیر باید به این سوال پاسخ دهید که شما چه چیزی را تولید میکنید؟
به همین دلیل سه نکته را باید در نظر بگیرید:
1. وظیفه‌محور:  معمولاً نیاز‌های اساسی را پوشش می‌دهد یاخیر؛ و محدود به مواردی خاص است.
2. اعتبارمحور:  به کاربران ابزاری را ارائه می‌دهد که با استفاده از آن می‌توانند تجربه‌، تخصص، توانایی و دانش خود را نشان دهند؟
3. الهام‌بخش:  به کاربران کمک می‌کند که به اهداف خودسازی و خودآموزی خود به وسیله خلاقیت و توسعه شخصی دست‌یابند؟
امیدواریم توانسته باشیم شما را با این روش آشنا کنیم از شما عزیزان بابت همراهیمان متشکریم.
 


اشتراک گذاری


توضیحاتی در مورد نویسنده این مقاله :
مرضیه فتاحی مرضیه فتاحی

کارشناس کامپیوتر گرایش نرم افزار..... نویسندگی،تجربه ای انفرادی است یعنی به اشتراک گذاری.... این بخشی از ذات انسان است که بخواهد مسائل را به اشتراک بگذارد ازجمله:افکار،ایده ها،عقاید


نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد .
برای ارسال نظر نیاز است وارد سایت شوید. در صورت نداشتن حساب کاربری عضو شوید.

گروه مقالات


آموزشی
19
علمی
18
تحقیقاتی
24


به دنبال هر آموزشی هستید در اینجا به دنبال آن باشید .