شما می توانید با عضویت در انجمن پرسش و پاسخ درسمن هرگونه سوالی دارید را مطرح کنید


آشنایی و کار با فایل ها در زبان برنامه نویسی پایتون


آشنایی و کار با فایل ها در زبان برنامه نویسی پایتون
برای دانلود و دیدن آنلاین این درس نیاز است وارد سایت شوید. در صورت نداشتن حساب کاربری عضو شوید.

کار با فایل‎ها در زبان برنامه نویسی پایتون

ما در هر برنامه ای که می‌نویسیم، داده های آن توسط کاربر پر می‌شود و این داده ها به صورت نا پایدار و در حافظه رم ذخیره می‌شوند. این داده ها از کاربر دریافت شده و بر روی آنها پردازش صورت می‌گیرد اما در لحظه بسته شدن برنامه پاک می‌شدند. این به دلیل ذخیره سازی آنها در یک حافظه نا پایدار است.گاهی در محیط‌های کاربردی ما نیاز به ذخیره داده ها به صورت مانرگار داریم تا مجدداً از آنها استفاده کنیم.
روشی که از قدیم مورد استفاده قرار می‌گرفته، استفاده از فایل‌ها است. فایل‌ها در حافظه‌های جانبی مانند هارد کامپیوتر ذخیره می‌شوند که انواع آنهارا مانند فایل‌های متنی، تصویری، صوتی و غیره در محیط اطراف مشاهده می‎کنیم.
انواع فایل‌هایی که می‎توان با زبان برنامه نویسی پایتون بر روی آنها کار کرد به دو دسته تقسیم می‌شوند، فایل‌های متنی (اسکی) و فایل‌های دودویی (باینری). فایل‎های متنی توسط همه ویراشگر های متنی قابل خواندن می‌باشند. فایل‌های دودویی که همان فیلم، تصویر و ... هستند برای خوانده شدن نیاز به نرم‌افزار های خاص دارند و اگر آنها را با ویرایشگر های متنی باز کنیم شاهد متونی ناخوانا و بی معنی خواهیم بود.
 
آشنایی با نحوه ایجاد فایل در زبان پایتون
هرگاه ما از فایل‎ها استفاده می‎کنیم در واقع توسط یک اشاره گر به فایل مورد نظر متصل شده و عملیات خود را که یا خواندن و یا نوشتن در فایل است را انجام می‎دهیم و پس از پایان کار فایل را می‌بندیم. برای باز کردن فایل در زبان برنامه نویسی پایتون از تابع open استفاده می‌کنیم. این تابع یک فایل را از آدرسی که به او می‌دهیم برای ما باز می‌کند. حتی می‌توانیم روش یا مد باز شدن فایل را نیز مشخص کنیم. با قرار دادن یک کاراکتر خاص درون این تابع می‌توانی مشخص کنیم که این فایل برای چه کاری یا با چه هدفی باز شده است. در ادامه با این کاراکتر ها آشنا می‌شوید.
  • اگر یک فایل با مد r باز شود یعنی این فایل برای خواندن باز شده و امکان درج داده در آنرا نداریم.
  • اگر یک فایل با مد w باز شود یعنی فایل برای نوشتن باز شده و اگر فایل وجود نداشته باشد ابتدا آنرا ایجاد کرده و سپس آنرا باز می‌کند. باز شدن یک فایل با این مد موجب پاک شدن همه داده های درون آن می‌شود.
  • اگر یک فایل با مد a باز شود یعنی فایل برای نوشتن باز شده و اگر فایل وجود نداشته باشد ابتدا آنرا ایجاد کرده و سپس آنرا باز می‌کند. باز شدن یک فایل با این مد بر خلاف مد w محتویات درون فایل را پاک نمی‌کند بلکه داده های جدید را در انتهای فایل ذخیره می‌کند.
برای ایجاد فایلی که در کامپیوتر شما وجود ندارد از مد x استفاده می‌کنیم. در هنگام ساخت فایل با این مد اگر فایل قبلاً وجود داشته باشد برنامه با خطا مواجه خواهد شد.
مد t و b برای معرفی نوع فایل به کامپایل استفاده می‌شوند.
ساختار کلی تابع open به شکل زیر می‎باشد.
 
متغیر = open ("آدرس فایل","مد باز شدن فایل")
 
حال یک فایل را با مد x که همان ساختن فایل است باز می‌کنیم. اگر آدرسی وارد نکنیم و فقط نام فایل را بنویسیم، محل ذخیره سازی را در کنار محل پروژه در نظر می‌گیرد. توجه داشته باشید که اگر این دستود را دو بار اجرا کنید با خطا مواجه خواهید شد زیرا بار اول فایل را ساخته و بار دوم نام فایل تکراری می‌شود.
 
fl=open("filenew.txt","x")
 
حال همان فایل را با مد w باز می‌کنیم تا درون آن داده وارد کنیم. برای درج داده در فایل‌ها از دستود write استفاده می‌کنیم. همان طور که در بالا توضیح داده شد باید بعد از هر عملی بر روی فایل‌ها آنها را ببندیم، برای بستن فایل‌ها از دستود close استفاده می‌کنیم.
 
fl=open("filenew.txt","w")
fl.write("Darsman.com")
fl.close()
اگر هزاران بار کد بالا را اجرا کنیم، خواهیم دید که کلمه Darsman.com تنها یک بار درون فایل نوشته شده است زیرا مد w هر بار محتویات فایل را پاک کرده و دباره آنرا پر می‌کند. اما اگر به‌جای آن از مد a استفاده کنیم، با هر بار اجرای برنامه یک بار کلمه Darsman.com درون فایل ذخیره خواهد شد.
 
fl=open("filenew.txt","a")
fl.write("Darsman.com")
fl.close()
 
حال اگر قصد خواندن فایل را داشته باشیم باید فایل را با مد r باز کنیم. برای خواندن همه محتویات فایل از دستور read و برای خواندن یک خط از فایل از دستور readline استفاده می‌کنیم.
fl=open("filenew.txt","r")
fl.read()
fl.readline();
fl.close()
گاهی اوقات در روند برنامه ما نیاز به حذف یک فایل داریم. برای این کار باید از ماژول os و تابع remove این ماژول کمک بگیریم. ساختار کلی استفاده از این ماژول به شکل زیر می‌باشد.
import os
os.remove("آدرس فایل")
 
حال قصد داریم فایلی که ساخته ایم را حذف کنیم.
 
import os
os.remove("filenew.txt")
 
اگر کد بالا را بیش از یک بار اجرا کنیم با خطا مواجه خواهیم شد. زیرا در اولین بار اجرا فایل حذف شده و در دومین بار دیگر فایلی با آن نام نخواهیم داشت. برای جلوگیری از چنین رخدادی باید چک کنیم که آیا فایلی با این نام وجود دارد یا نه و بعد اقدام به حذف آن کنیم. برای انجام این کار از کلاس path و تابع exists استفاده می‌کنیم. این تابع آدرس یک فایل را گرفته و وجود داشتن یا نداشتن آن را مشخص می‌کند.
 
import os
if(os.path.exists("filenew.txt ")):
os.remove("filenew.txt")
 
کاربران و همراهان همیشگی درسمن، اگر از دوره آموزش پایتون راضی بودید نظر خود را در قسمت تالار گفت وگو بنویسید، از تعامل و همکاری شما ممنونیم .


برچسب ها :

کار با فایل ها در پایتون فایل در پایتون file در پایتون آموزش کار با فایل

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد .
برای ارسال نظر نیاز است وارد سایت شوید. در صورت نداشتن حساب کاربری عضو شوید.
20 جلسه برای دوره رایگان آموزش پایتون - مقدماتی

درس 0
معرفی آموزش مقدماتی تا متوسط زبان برنامه نویسی پایتون
9 دقیقه / رایگان

درس 1
مقدمه ای بر زبان برنامه نویسی پایتون
14 دقیقه / رایگان

درس 2
دانلود، نصب و راه اندازی پایتون و IDE های قابل استفاده
25 دقیقه / رایگان

درس 3
کلمات کلیدی، انواع داده ها و شناسه ها در زبان برنامه نویسی پایتون
22 دقیقه / رایگان

درس 4
معرفی انواع عملگرها در زبان برنامه نویسی پایتون
33 دقیقه / رایگان

درس 5
آشنایی با برخی از توابع پرکاربرد زبان پایتون
20 دقیقه / رایگان

درس 6
آشنایی با دستورات شرطی if و if-else در زبان پایتون
24 دقیقه / رایگان

درس 7
یادگیری دستور for و range و for-else در پایتون
29 دقیقه / رایگان

درس 8
یادگیری دستور while و معرفی دستورات break و continue در پایتون
19 دقیقه / رایگان

درس 9
معرفی برخی از توابع تعریف شده زبان پایتون(Built-in Functions)
29 دقیقه / رایگان

درس 10
روشهای تعریف و فراخوانی توابع و کار با عبارتهای Lambda
25 دقیقه / رایگان

درس 11
معرفی رشته ها یا داده های ترتیبی و لیست ها در زبان پایتون (Sequence , List)
47 دقیقه / رایگان

درس 12
آشنایی با برخی از عملگرهای کار با لیست ها و معرفی تاپل‌ها در زبان پایتون
21 دقیقه / رایگان

درس 13
معرفی مجموعه ها و دیکشنری‌ ها در زبان برنامه نویسی پایتون
29 دقیقه / رایگان

درس 14
شئ گرایی در زبان برنامه نویسی پایتون-بخش1
34 دقیقه / رایگان

درس 15
شئ گرایی در زبان برنامه نویسی پایتون-بخش2
34 دقیقه / رایگان

درس 16
وراثت در زبان برنامه نویسی پایتون
35 دقیقه / رایگان

درس 17
چندریختی در زبان برنامه نویسی پایتون
25 دقیقه / رایگان

درس 18
ماژول ها در زبان برنامه نویسی پایتون
29 دقیقه / رایگان

درس 19
آشنایی و کار با فایل ها در زبان برنامه نویسی پایتون
31 دقیقه / رایگان

دوره رایگان آموزش پایتون - مقدماتی


تعداد جلسات 20 جلسه
مدت زمان 525 دقیقه
سطح مهارت مقدماتی تا پیشرفته
زبان فارسی
دانشجو 421 دانشجو
گواهی نامه ندارد
قیمت دوره : 0 تومان
رایگان
مهدی عباسی
مهدی عباسی

درباره مدرس :

مدیر‌ عامل‌ شرکت آریا‌ نرم‌‌ افزار دارنده مدرک کارشناسی‌ ارشد مهندسی کامپیوتر 12‌ سال سابقه تدریس دروس کامپیوتر را در دانشگاههای دولتی، آزاد، پیام‌نور ملایر، شهیدشمسی‌پور تهران و تدریس برنامه‌نویسی در انیستیتو ایزایران، مجتمع فنی و موسسه راه‌آینده تهران دارا میباشد و تا به حال راهنمایی انجمنهای علمی دانشگاه و صدها پروژه دانشجویی را برعهده داشته است. تخصص اصلی: با داشتن گواهی‌نامه‌های معتبر تدریس از انیستیتو‌ ایزایران، راه آینده‌تهران و سازمان‌فنی‌حرفه‌ای، تدریس و آموزش‌ دروس کامپیوتر، ‌برنامه‌نویسی کامپیوتر و کلاسهای کنکور کارشناسی و کارشناسی‌ارشد میباشد.همچنین تجربه داوری و نظارت مسابقات برنامه‌نویسی کشوری‌ACM را در سالهای متعدد داشته و تیم مورد رهبری ایشان در 3سال متوالی مقام اول مسابقات کشوری را از آن خود کرده است.ایشان مقالاتی در زمینه شبکه‌های کامپیوتری، تکنیک‌های وزارت دفاع و ... به ثبت رسانده و مشاور و کارشناس در طراحی و برنامه نویسی بیش از 50‌برنامه کاربردی تحت وب و ویندوز و موبایل میباشد. افتخارات دیگر:کسب مقام دوم ایده‌های برتر در مسابقات استارت‌آپ و بکند کشوری را نام برد.