شما می توانید با عضویت در انجمن پرسش و پاسخ درسمن هرگونه سوالی دارید را مطرح کنید


حلقه تکرار for در زبان جاوا


حلقه تکرار for در زبان جاوا
برای دانلود و دیدن آنلاین این درس نیاز است وارد سایت شوید. در صورت نداشتن حساب کاربری عضو شوید.

حلقه های تکرار در زبان جاوا 


دستور for در زبان جاوا


در برخی از برنامه ها ممکن است نیاز باشد دستور یا دستوراتی را به صورت تکراری بنویسیم.
در زبان جاوا ما از سه دستور for , while , do-while برای تکرار تکه کد ها میتوانیم استفاده کنیم؛ هر کدام از این دستورات کاربرد خاص خود را دارند که با آن ها آشنا خواهیم شد.
برای چاپ کردن یک کلمه به تعداد 5 و یا حتی 50 بار ما میتوانیم از عمل کپی و چسباندن استفاده کنیم؛ اما اگر قرار باشد 500 بار تکرار کنیم انجام این کار با کپی کردن غیر ممکن میشود، چون هم حجم برنامه بالا میرود و هم برنامه ما اصلا دوست داشتنی نخواهد بود.
دستور for اینگونه است که کلمه for نوشته میشود و جلوی آن یک پرانتز قرار میگیرد؛

 
package mypac;

import java.util.Scanner;

public class myclas {

	public static void main(String[] args) {
		for()
	}
}

این پرانتز به کمک سه عدد کارکتر ";" به سه قسمت تقسیم میشود؛
 
package mypac;

import java.util.Scanner;

public class myclas {

	public static void main(String[] args) {
		for(;;)
	}
}

در بخش اول مشخص میکنیم که از چه مقداری شمارش شروع شود؛
package mypac;

import java.util.Scanner;

public class myclas {

	public static void main(String[] args) {
		int i;
		for(i=10;;)
	}
}

در بخش دوم پایان بازه عددی مورد نظر را مشخص میکنیم؛
package mypac;

import java.util.Scanner;

public class myclas {

	public static void main(String[] args) {
		int i;
		for(i=10;50;)
	}
}
در بخش سوم میزان پرش یا حرکت حلقه مشخص میشود، یعنی این که حلقه چند تا چند تا شمارش را انجام دهد؛
 
package mypac;

import java.util.Scanner;

public class myclas {

	public static void main(String[] args) {
		int i;
		for(i=10;50;i++)
	}
}
 
بعد از پرانتز یک آکولاد یا بلاک قرار میگیرد که تعیین کننده‌ی دستوراتی است که تحت کنترل for میباشند.
 
package mypac;

import java.util.Scanner;

public class myclas {

	public static void main(String[] args) {
		int i;
		for(i=10;50;i++){
		System.out.println("darsman.com");
}
	}
}
 
برای مثال میخواهیم یک عمل چاپ را 10 بار تکرار کنیم؛ کد پایین این عمل را برای ما انجام میدهد.
package mypac;

import java.util.Scanner;

public class myclas {

	public static void main(String[] args) {
		int i;
		for(i=1;i<=10;i++){
			System.out.println("darsman.com");
			
		}
	}
}

نکته:
در بلاک کد دستور for به تعداد دلخواه میتوانیم کد بنویسیم و هیچ محدودیتی ندارد.
علاوه برا این که مقدار های شروع و پایان مشخص کننده این است که کد ها چند بار تکرار شوند مقدار پرش نیز تاثیر گذار است.
برای درک بهتر این موضوع به قطعه کد پایین توجه کنید.

 
package mypac;

import java.util.Scanner;

public class myclas {

	public static void main(String[] args) {
		int i;
		for(i=1;i<=10;i+=2){
			System.out.println("darsman.com");
			
		}
	}
}

این نوع حلقه ها، حلقه های سعودی نام دارند یعنی مقدار آنها افزایش پیدا میکند.
برای حلقه های افزایشی میتوان از عملگر های "+" و "*" استفاده نمود.
همانطور که میتوان از حلقه های افزایشی استفاده کرد از حلقه های کاهشی نیز میتوان استفاده کرد برای مثال به کد زیر توجه کنید:

 
package mypac;

import java.util.Scanner;

public class myclas {

	public static void main(String[] args) {
		int i;
		for(i=5;i>=1;i--){
			System.out.println("darsman.com");
			System.out.println(i);
			
		}
	}
}

همان طور که میدانید آخرین مقدار متغیر "i" عدد1 میشود و پس از یک واحد کم شدن آن دیگر شرط حلقه ما قابل اجرا نیست و کامپایلر از حلقه خارج میشود و کد های بعد از حلقه را اجرا میکند.
اگر در این لحظه ما متغیر"i" را چاپ کنیم شاهد این خواهیم بود که عدد 0 چاپ میشود. این عمل تنها در صورتی قابل اجرا است که متغیر "i" در خارج از حلقه تعریف شده باشد.
برای تعریف متغیر در داخل حلقه از روش زیر استفاده میکنیم:

 
package mypac;

import java.util.Scanner;

public class myclas {

	public static void main(String[] args) {
		
		for(int i=5;i>=1;i--){
			System.out.println("darsman.com");
			System.out.println(i);
			
		}
	}
}

به طور کلی اگر متغیر شمارنده‌ی حلقه در داخل حلقه تعریف شود تنها در داخل همان حلقه قابل استفاده است و در خارج از آن حلقه این متغیر شناسایی نمیشود.
شاید برای شما این سوال پیش بیاید که که بهتر است متغیر در داخل حلقه تعریف شود یا در خارج؟
جواب این سوال بستگی به کارایی آن متغیر دارد؛ اگر شما فقط در داخل حلقه به آن نیاز داشته باشید پس بهتر است آن را در داخل حلقه تعریف کنید با این کار استفاده بیخودی از حافظه جلوگیری میشود؛ اما اگر خارج از حلقه باز هم به آن متغیر نیاز داشته باشید باید آن را در خارج از حلقه تعریف کنید.

 


برچسب ها :

حلقه تکرار در جاوا حلقه for در جاوا

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد .
برای ارسال نظر نیاز است وارد سایت شوید. در صورت نداشتن حساب کاربری عضو شوید.
26 جلسه برای دوره رایگان آموزش جاوا - مقدماتی تا متوسط

درس 1
مقدمه ای بر زبان برنامه نویسی جاوا
28 دقیقه / رایگان

درس 2
نصب و راه اندازی و ایجاد اولین برنامه در eclipse
30 دقیقه / رایگان

درس 3
ساختار کلی برنامه در زبان جاوا
17 دقیقه / رایگان

درس 4
ساختار کلی برنامه در زبان جاوا (بخش دوم)
18 دقیقه / رایگان

درس 5
عملگر ها در زبان جاوا
49 دقیقه / رایگان

درس 6
چاپ اطلاعات در خروجی در زبان جاوا
30 دقیقه / رایگان

درس 7
دریافت داده از ورودی (کاربر) در زبان جاوا
29 دقیقه / رایگان

درس 8
تولید داده تصادفی و آشنایی با کلاس Random در زبان جاوا
19 دقیقه / رایگان

درس 9
دستورات کنترل اجرای برنامه (if, if-else) در زبان جاوا
23 دقیقه / رایگان

درس 10
دستور کنترلی switch-case در زبان جاوا
21 دقیقه / رایگان

درس 11
حلقه تکرار for در زبان جاوا
22 دقیقه / رایگان

درس 12
دستورات While و Do-While در زبان جاوا
27 دقیقه / رایگان

درس 13
شی گرایی در زبان جاوا (مفاهیم پایه)
33 دقیقه / رایگان

درس 14
شی گرایی در زبان جاوا (سطوح دسترسی به اعضای کلاس)
30 دقیقه / رایگان

درس 15
شی گرایی در زبان جاوا (Getter-setter)
40 دقیقه / رایگان

درس 16
شی گرایی در زبان جاوا (متدهای سازنده و اعضای استاتیک)
29 دقیقه / رایگان

درس 17
شی گرایی در زبان جاوا (وراثت)
25 دقیقه / رایگان

درس 18
شی گرایی در زبان جاوا (چند ریختی یا پلی مورفیسم Polymorphism)
29 دقیقه / رایگان

درس 19
شی گرایی در زبان جاوا (کلاس abstract )
25 دقیقه / رایگان

درس 20
شی گرایی در زبان جاوا (interface)
21 دقیقه / رایگان

درس 21
آرایه های یک بعدی در زبان جاوا
40 دقیقه / رایگان

درس 22
آرایه های دو بعدی و لیست ها در زبان جاوا
34 دقیقه / رایگان

درس 23
HashMap و Enum ها در زبان جاوا
28 دقیقه / رایگان

درس 24
آموزش رشته ها در جاوا
38 دقیقه / رایگان

درس 25
کنترل خطا و استثنا ها در جاوا
30 دقیقه / رایگان

درس 26
برخورد با استثناها در جاوا
27 دقیقه / رایگان

دوره رایگان آموزش جاوا - مقدماتی تا متوسط


تعداد جلسات 26 جلسه
مدت زمان 685 دقیقه
سطح مهارت مقدماتی
زبان فارسی
دانشجو 129 دانشجو
گواهی نامه ندارد
قیمت دوره : 0 تومان
رایگان
مهدی عباسی
مهدی عباسی

درباره مدرس :

مدیر‌ عامل‌ شرکت آریا‌ نرم‌‌ افزار دارنده مدرک کارشناسی‌ ارشد مهندسی کامپیوتر 12‌ سال سابقه تدریس دروس کامپیوتر را در دانشگاههای دولتی، آزاد، پیام‌نور ملایر، شهیدشمسی‌پور تهران و تدریس برنامه‌نویسی در انیستیتو ایزایران، مجتمع فنی و موسسه راه‌آینده تهران دارا میباشد و تا به حال راهنمایی انجمنهای علمی دانشگاه و صدها پروژه دانشجویی را برعهده داشته است. تخصص اصلی: با داشتن گواهی‌نامه‌های معتبر تدریس از انیستیتو‌ ایزایران، راه آینده‌تهران و سازمان‌فنی‌حرفه‌ای، تدریس و آموزش‌ دروس کامپیوتر، ‌برنامه‌نویسی کامپیوتر و کلاسهای کنکور کارشناسی و کارشناسی‌ارشد میباشد.همچنین تجربه داوری و نظارت مسابقات برنامه‌نویسی کشوری‌ACM را در سالهای متعدد داشته و تیم مورد رهبری ایشان در 3سال متوالی مقام اول مسابقات کشوری را از آن خود کرده است.ایشان مقالاتی در زمینه شبکه‌های کامپیوتری، تکنیک‌های وزارت دفاع و ... به ثبت رسانده و مشاور و کارشناس در طراحی و برنامه نویسی بیش از 50‌برنامه کاربردی تحت وب و ویندوز و موبایل میباشد. افتخارات دیگر:کسب مقام دوم ایده‌های برتر در مسابقات استارت‌آپ و بکند کشوری را نام برد.