بررسی سیستم مورد نیاز برای برنامه نویسی

بررسی سیستم مورد نیاز برای برنامه نویسی
تاریخ بروزرسانی : 06 فروردین 1402 | تعداد بازدید : 5733 | زمان خواندن مقاله : 10
پیرامون برنامه نویسی،

در این مقاله قصد داریم به بررسی و معرفی بخش های مختلف سیستم مورد نیاز برای برنامه نویسی بپردازیم. شناخت این قطعات، خرید را آگاهانه تر خواهد ساخت.

انتخاب سیستم مناسب برای برنامه نویسی سبب جذابیت بیشتر کار خواهد شد

در بررسی سیستم مورد نیاز برای برنامه نویسی، فاکتورهای زیادی مدنظر قرار داده می شوند. کامپیوتر ابزار اصلی یک برنامه نویس محسوب می شود. بنابراین انتخاب بهترین سیستم و آگاهی از حداقل کانفیگ آن اهمیت زیادی دارد. اغلب زبان های برنامه نویسی برای کامپایل و اجرای کد، به سیستم های قوی برای اجرا نیاز ندارند. اما افرادی که به شغل برنامه نویسی مشغول هستند در کنار زبان های برنامه نویسی از برنامه های کاربردی و کمکی دیگر نیز استفاده می کنند. هر یک از این نرم افزارها برای اجرا، به بخشی از سیستم و کارایی آن نیاز دارند.

به همین دلیل، در زمان بررسی سیستم مورد نیاز برای برنامه نویسی، انتخاب کلیه سخت افزارها به توجه و آگاهی کافی نیاز دارد. ما در آکادمی درسمن قصد داریم در این مقاله به بیان ویژگی های یک سیستم متوسط برای برنامه نویسی بپردازیم. پس در صورت تمایل تا انتهای مطلب ما را همراهی نمایید.

با مشخصات بهترین کامپیوتر برای برنامه نویسی بیشتر آشنا شوید

اگر بخواهیم افرادی را که از کامپیوتر به عنوان ابزار اولیه کار خود استفاده می کنند، رده بندی کنیم، به روز ترین، جدیدترین و قوی ترین سیستم ها مربوط به گیمر ها است. در رده دوم برنامه نویسان قرار دارند. بنابراین به وضوح به این مسئله پی خواهید برد که، سیستم مورد نیاز برای برنامه نویسی یک سیستم رده متوسط رو به بالا است.

همانقدر که کیفیت ابزار برای یک دندانپزشک، مکانیک یا پزشک اهمیت دارد، کانفیگ، نوع سخت افزارها و شیوه اسمبل کردن کیس کامپیوتر نیز برای یک برنامه نویس از اهمیت زیادی برخوردار است. در این بخش قصد داریم کلیه بخش های یک سیستم اعم از مادربرد، هارد، رم، گرافیک، مانیتور و کیبورد را مورد بررسی قرار داده و به معرفی حداقل سیستم مورد نیاز برای برنامه نویسی بپردازیم.

مادربرد مناسب برای برنامه نویسی، بستری ایده‌آل برای قرارگیری قطعات به روز

مهمترین بخش در اسمبل کردن یک سیستم مناسب برای برنامه نویسی، مادربرد آن است. در زمان انتخاب و خرید مادربرد توجه به نکات زیر مهم است:

مادربرد دارای بیش از یک اسلات برای رم باشد. وجود دو یا چهار اسلات روی مادربرد، ارتقاء رم سیستم را در آینده امکان پذیر می سازد. رم مورد نیاز برای سیستم یک برنامه نویس، DDR4 است.

برای داشتن یک پردازنده قوی، مادربرد بایستی از سی پی یوی نسل هشتم، نهم یا دهم پشتیبانی کند. در این صورت، شما یک سیستم قوی و پرسرعت خواهید داشت.

مادربرد، برای داشتن یک عملکرد عالی، بایستی قابلیت پشتیبانی از هارد های SSD را دارا باشد. چنانچه قصد دارید از هاردهای پرسرعت نسل جدید NVME استفاده کنید، توجه داشته باشید که مادربرد انتخابی شما، از این نوع هارد پشتیبانی کند.

با انتخاب رم مناسب، برنامه نویسی با کامپایل سریع تر را تجربه کنید

رم نیز یکی از قطعات اصلی و مهم برای کامپیوتر برنامه نویسان است.حداقل رم برای سیستم برنامه نویسی، رم 8 گیگابایت DDR4 است. برای داشتن یک سیستم قوی تر، داشتن رم 16 گیگابایت بهترین گزینه خواهد بود.

رم تاثیر زیادی در سرعت یک سیستم مناسب برای برنامه نویس ها دارد

خرید هارد مناسب برای سیستم، داشتن سرعت بیشتر و اطلاعاتی پایدارتر

هارد های نسل قبل از نوع دیسک های گردان بودند. این نوع هارد در برابر ضربات فیزیکی حساس بوده و دچار آسیب می شدند. در بررسی سیستم مورد نیاز برای برنامه نویسی، انتخاب هارد نیز اهمیت زیادی دارد. بهترین هارد برای این سیستم ها، هارد SSD می باشد. این دیسک های سخت در برابر ضربه بسیار مقاوم بوده، پایداری اطلاعات در آنها زیادتر، هنگی و کندی کمتر و خواندن و نوشتن اطلاعات بر روی آنها با سرعت بیشتری همراه است.

هارد دیسک های نسل جدید SSD که بسیار شبیه به رم هستند با عنوان NVME به فروش می رسند. این نوع هارد سرعت سیستم شما را ده ها برابر افزایش می دهد.  برای استفاده از این هاردها، مادربرد شما بایستی این نوع دیسک سخت را پشتیبانی کند.

 

سی پی یو، مغز پردازش دهنده کدهای یک برنامه نویس

انتخاب cpu قدرتمند یک الزام برای سیستم مورد نیاز برنامه نویسان

در انتخاب سیستم مورد نیاز برای برنامه نویسی، انتخاب نوع سی پی یو نیاز به آگاهی بیشتری دارد. در ابتدا این تصور غلط را از ذهن خود پاک کنید که، core i7 از core i4 قوی تر است. آنچه قدرت ریزپردازنده را تعیین می کند فاکتورهای زیر است:

  • فرکانس مبنای پردازنده
  • تعداد هسته های پردازنده
  • نسل cpu
  • نوع سوکت سی پی یو
  • وجود یا عدم وجود کارت گرافیکی درونی


هر چقدر فرکانس مبنا و تعداد هسته های سی پی یو بیشتر بوده و پردازنده نسل های بالاتری را ساپورت کند، آن سخت افزار، عملکرد بهتر و قوی تری خواهد داشت. پردازنده هایی که کارت گرافیک درونی ندارند دارای سرعت بیشتری هستند.

وجود کارت گرافیک جداگانه، برداشتن وظایف سنگین از دوش سی پی یو

سوکت کارت گرافیک آنبورد، مانیتور شما را به گرافیک درونی سی پی یو متصل می کند. چنانچه سی پی یو شما گرافیک درونی نداشته باشد، با اتصال مانیتور به سوکت آن‌بورد، تصویری نخواهید داشت. بنابراین در زمان آماده سازی سیستم مناسب برای برنامه نویسی، نیاز به خرید و نصب کارت گرافیک جداگانه خواهید داشت.

کارت گرافیک مجزا، pci نامیده می شود. مجزا بودن کارت گرافیک، سرعت سی پی یوی شما را افزایش می دهد، چرا که با وجود گرافیک درونی، حجم کارهای سنگین گرافیکی نیز بر دوش سی پی یو خواهد افتاد. این امر سبب کاهش سرعت و عملکرد CPU می شود. یک کارت گرافیک مناسب برای برنامه نویسی که قیمت مقرون به صرفه ای داشته و با هر نوع مادربردی همخوانی داشته باشد، Nvidia gtx 750 ti می باشد.

یک سیستم مناسب برای برنامه نویسی با انتخاب یک مانیتور بی نظیر، کامل می شود

در انتخاب بهترین کامپیوتر برای برنامه نویسی، توجه به کیفیت مانیتور نیز حائز اهمیت می باشد. یک کدنویس مدت زمان طولانی به صفحه مانیتور خیره می شود. بنابراین انتخاب مانیتور بر سلامتی چشم او تاثیرگذار خواهد بود. پنل های نوع IPS و VA  بهتر از انواع دیگر بوده و صدمات کمتری بر چشم وارد می سازد. مانیتور ایرانی و مقرون به صرفه ای که به شما پیشنهاد می کنیم، Gplus می باشد.

در کنار یک سیستم مناسب برای برنامه نویسی، یک کیبورد نرم و بی صدا عالی به نظر می رسد

صفحه کلید نرم می تواند کار با سیستم یک برنامه نویس را لذت بخش کند

کیبورد نیز از جمله ابزارهای اصلی و مهم برای یک برنامه نویس است. خرید کیبوردهای کم صدا و نرم یا در اصطلاح کیبوردهای لپ تاپی، بهترین گزینه هستند. این نوع کیبورد با فرم دست و مچ هماهنگی داشته و ارگونومی بالایی دارند. کیبوردهای لپ تاپی با داشتن کلیدهای سبک، سبب خستگی دست و انگشتان در بلند مدت نشده و دکمه ها در جای استاندارد خود قرار دارند.

 

سیستم مناسب برای اندرویدکار ها

بهترین سیستم مورد نیاز برای برنامه نویسی اندروید، رم زیادی نیاز دارد چرا که، بر روی این سیستم ها، نرم افزارهایی چون امولاتور اندروید و دیباگر اجرا می شوند. بنابراین رم بالاتر از 8 گیگابایت نیاز دارد. در آماده سازی سیستم برای برنامه نویسی اندروید، سی پی یو از نسل هشتم به بالا و از نوع i5 یا i7، هارد SSD با ظرفیت 128 گیگابایت، مانیتور 22 اینچ یا بزرگتر با وضوح Full HD و کیبورد نرم و روان بهترین انتخاب خواهند بود.

سیستم مورد نیاز برای برنامه نویسی پایتون

سیستم مورد نیاز برای برنامه نویسی پایتون، به حداقل رم ۴ گیگابایت DDR3 با فرکانس ۱۳۳۳ مگاهرتز یا DDR4 در فرکانس ۲۱۳۳ مگاهرتز، سی پی یو از نسل هفتم به بالا، هارد SSD به دلیل داشتن سرعت خواندن و نوشتن بیشتر با ظرفیت متغیر، مانیتور 22 اینچ یا بزرگتر با وضوح Full HD و کیبورد نرم و روان نیاز دارد.

سیستم مورد نیاز برای هوش مصنوعی کاملا مشابه سیستم برنامه نویسی با پایتون می باشد. توجه به این نکته ضروری است که این مشخصات، حداقل سخت افزار مورد نیاز می باشد. چنانچه از سخت افزار قوی تر و جدیدتری استفاده شود سرعت و کارایی سیستم به مراتب افزایش پیدا خواهد کرد.

سیستم مورد نیاز برای برنامه نویسی سی شارپ (متناسب برای ویژوال استودیو)

در اسمبل کردن سیستم مورد نیاز برای برنامه نویسی سی شارپ (متناسب برای ویژوال استودیو)، به حداقل CPU 108 گیگاهرتز، از نسل پنج به بالا ، رم 8 گیگابایت DDR4، هارد با حداقل 100 گیگابایت فضای خالی و از نوع SSD، کارت گرافیک حداقل ۱۲۸۰ در ۷۲۰، مانیتور 22 اینچ یا بزرگتر با وضوح Full HD و کیبورد نرم و با کلید های سبک نیاز است. سیستم مورد نیاز برای برنامه نویسی جاوا نیز مشابه با این سیستم می باشد با این تفاوت که به پردازنده قوی تر و از نسل هفت به بالا نیاز دارد.

 

سوالات متداول

سوال: برای یک برنامه نویس، خرید کامپیوتر بهتر است یا لپ تاپ؟ 

پاسخ: برای آماده سازی سیستم مناسب برای برنامه نویسی، کامپیوتر به همراه کیس از لپ تاپ بهتر است. چرا که، قطعات به صورت جداگانه قابل تعویض و ارتقاء بوده، دوام و طول عمر بالاتری دارد. با خرید کیس، قادر هستید سیستم را کاملا و از صفر مطابق با خواسته، بودجه و نیاز خود بچینید. همه آنچه در این مقاله گفته شد بر روی لپ تاپ و سیستم قابل اجرا می باشد.

سوال: از بین مادربردهای موجود در بازار، کدامیک امکان اسمبل کردن حداقل سیستم مورد نیاز برنامه نویسی را فراهم می آورند؟

پاسخ: مادربرد پیشنهادی ما گیگابایت مدل h310m s2p v2 است. این مادربرد هم هاردهای نسل جدید nvme را پشتیبانی می کند، هم دارای دو اسلات DDR4 برای رم بوده و هم از سی پی یوی نسل ۸ و ۹ به خوبی پشتیبانی می کند.

سوال: سی پی یو Cor i7 نسل سوم قوی تر و پرسرعت تر است یا Cor i3 نسل نهم؟

پاسخ: قدرت و سرعت پردازش سی پی یو ارتباط مستقیمی با نسل آن دارد. نوع پنتیوم پردازنده ملاک انتخاب نیست. Cor i7 نسل سوم سرعت کمتری نسبت به Cor i3 نسل نهم دارد.

سوال: در خرید سیستم مناسب برای برنامه نویسی، بهترین پردازنده کدام مدل است؟

پاسخ: سی پی یوی پیشنهادی ما به شما، core i5 9400f می باشد که نسل ۹ اینتل بوده و کارت گرافیک درونی ندارد. برای استفاده از این cpu مادربرد بایستی از سوکت lga 1511 و نسل ۹ پشتیبانی کند.