pwa چیست؟ تحول بزرگ بعدی، در اپلیکیشن‌های موبایل

pwa چیست؟
تاریخ بروزرسانی : 25 خرداد 1400 | تعداد بازدید : 2486 | زمان خواندن مقاله : 15 دقیقه
پیرامون برنامه نویسی،

مطلب امروز ما این است: pwa چیست؟ تا حالا اسم وب اپلیکیشن پیش‌رونده یا pwa را شنیده‌اید؟ تا چه اندازه درباره آن اطلاعات دارید؟ پس با ما همراه شوید.

تولد pwa:

زمانی که شرکت‌های بزرگ متوجه شدند، اپلیکیشن‌های Native موبایل برایشان پر هزینه است و بسیاری از مشتریان به بخاطر نبود فضای کافی بر روی موبایل و بسیاری از دلایل شخصی دیگر حاضر نیستند این نوع اپلیکیشن‌ها را دانلود کنند، نیاز به یک اپلیکیشن بر بستر وب را حس کردند تا بدون نیاز به دانلود کارکند.

با روی کار آمدن pwa در اوایل سال 2015 توسط گوگل، این امکان برای شرکت‌های بزرگ فراهم شد تا مشتریان بیشتری به خود جذب کنند و تجربه‌ای مثل اپلیکیشن‌های Native را به آنها ارائه دهند.

pwa چیست

اما Pwa چیست:

PWA به اصطلاح وب‌سایتی است که از فناوری‌های مدرن و جدید وب استفاده میکند اما ظاهر و کارکرد آن شبیه یک اپلیکیشن معمولی میباشد. یعنی شما با یک وب‌سایت سروکار دارید که با استفاده از مرورگرهایی چون فایر فاکس و کروم وارد آن شده و سپس با یک اپلیکیشن روبه رو میشوید. همچنین با استفاده از این تکنولوژی در صورت قطع شدن اینترنت، میتوانید به کار خود ادامه دهید؛ یعنی وابسته نبودن به وجود اینترنت.

در واقع این اپلیکشین‌های پیش رونده ویژگی‌های اپ Native را دارند، اما نیاز به دانلود و آپدیت کردن آنها نیست و به صورت آنی و به خودی خود به‌روز می‌شوند.

پشتیبانی شرکت‌های بزرگ از PWA:

قطعا استفاده چندین زمینه کوچک فناوری از هر تکنولوژی آن را فراگیر نمیکند. پس محبوبیت PWA، چیزی فراتر از آن است. بله درست حدس زدید، پشیتبانی شرکت‌های بزرگ از آن.

  • پشتیبانی ابر قهرمان جهانی، گوگل

پشتیبانی شرکت‌ گوگل از PWAدر بحث پشتیبانی، گوگل حرف اول را میزند. از نسخه 73 مرورگر گوگل کروم به بعد، این فناوری در تمامی پلتفرم‌های دسکتاپی از جمله: Chrome OS، لینوکس، مک و ویندوز مورد پشتیبانی قرار گرفته است.

 

  • شرکت بعدی کسی نیست جز، مایکروسافت

پشتیبانی شرکت‌ مایکروسافت از PWAاین شرکت، یک وب‌سایت را به توسعه فناوری PWA اختصاص داده و حتی در آن از ابزارهایی همانند Visual Studio نیز استفاده کرده‌ است. توسعه‌دهندگان می‌توانند یک اپلیکیشن PWA را از طریق فروشگاه مایکروسافت به اشتراک بگذارند. همچنین ویندوز 10 نیز به‌صورت کامل از PWA پشتیبانی می‌کند و به نظر میرسد مایکروسافت، این نوع اپلیکیشن‌ها را با آغوشی باز پذیرفته است.

ویژگی های pwa چیست:

  • سبک و قابل اعتماد بودنویژگی سبک و قابل اعتماد بودن PWA

تا پیش از ظهورPWA، اپلیکیشن‌های بر پایه وب مانند اپلیکیشن‌های Native سریع و سبک عمل نمیکردند. اما حالا با وجود این تکنولوژی وضعیت تغییر کرده است.

 

  • سرویس‌دهی به صورت Offline

ویژگی سرویس دهی آفلاین PWAبه محض اتصال به اینترنت در پس‌زمینه، فرمان‌های درخواست شده از قبل را به‌خوبی اجرا می‌کند.

 

 

 

  • بالا بودن سرعتویژگی بالا بودن سرعت PWA

هممه ما زمانی که با یک اپ کار میکنیم بالا بودن سرعت و حرکت مناسب آن، احساس خوبی به ما میدهد. PWA هم در این موضوع شرایط خوب و ایده آلی را فراهم کرده است.

 

  • ارائه حریم شخصی و امنیت بالا

ویژگی ارائه حریم شخصی و امنیت بالا PWAیکی از دغدغه‌های ما در استفاده از اپلیکیشن‌ها امنیت و حریم شخصی است. PWA توانسته در این مورد به خوبی ظاهر شود.

 

 

  • تطبیق‌پذیر بودن در سایزهای مختلف دستگاه‌هاویژگی تطبیق‌پذیر بودن در سایزهای مختلف دستگاه‌ها 

این نوع اپ مثل یک مایع درون رگ‌های هر دستگاه حرکت کرده و شکل آن را به خود می‌گیرد. یک PWA می‌تواند در تبلت، موبایل‌های کوچک و بزرگ و PC و لپتاپ و هر دستگاهی که به وب دسترسی دارد کار کند.

 

  • بالا آمدن در موتورهای جستجو و کمک به SEO 

وب اپلیکیشن‌های پیش‌رونده بر خلاف Native به خوبی در موتورهای جستجو ظاهر میشوند.

 

 

  • داشتن یک صفحه گرافیکی ابتدایی مثل اپلیکیشن‌های Native 

صفحه گرافیکی که در ابتدای PWA اضافه شده، کاملاً مشابه با Native است که حس کار با اپلیکیشن Native را به شما انتقال میدهد.

  • درگیر کردن مخاطب 

همه اپ‌ها دوست دارند تا مخاطبان زیادی را جذب و در کنار خود نگه دارند. PWA هم با ارائه قابلیت‌هایی چون Push Notification Home Screen Icon ،Full-screen ،Offline App و ... توجه مخاطبان را به خود جلب کرده است.

از چه چارچوب ها و کتابخانه‌هایی در PWA استفاده میشود؟

در استفاده از PWA، هم میتوان از کدهای جاوا اسکریپت استفاده کرد و هم از کتابخانه‌هایی چون: React ،Angular و Workbox

مزایای PWA نسبت به native:

  • برای استفاده از اپلیکیشن‌های Native حتماً باید آن‌ها را دانلود کرد، اما استفاده از اپ PWA، هیچ‌گونه نیازی به دانلود ندارد. 

  • صفحات اپلیکیشن‌های Native امکان به اشتراک‌‎گذاری از طریق لینک را ندارند، در حالی که وب اپلیکیشن‌های PWA این قابلیت را کاملاً فراهم کرده‌اند.

  • اپلیکیشن‌های بومی قابلیت Index شدن در موتور جستجوی گوگل را ندارند، اما وب اپلیکیشن پیش‌رونده دارای این قابلیت است.

  • اپلیکیشن‌های بومی مدام در حال دریافت به‌روزرسانی و آپدیت‌های مختلف هستند، اما وب اپلیکیشن پیش‌رونده به صورت آنی و به خودی خود آپدیت شده و هیچ نیازی به دانلود آپدیت‌ها نیست.

مزایای PWA چیست

  • به طور معمول حجم استفاده از اینترنت اپلیکیشن‌های بومی بالاست این درحالیست که وب اپلیکیشن‌های پیش‌رونده حجم بسیار پایینی از اینترنت را مصرف میکنند.

  • در اپلیکیشن‌های بومی هرگاه نیاز به اصلاح یا به‌روزرسانی یک ویژگی باشد، باید نسخه‌ای جدید ارائه داد که این موضوع هزینه‌ها و چالش‌های خاص خود را به همراه دارد، اما در وب اپلیکیشن‌های پیش‌رونده، همه چیز به شکل پویا و اتوماتیک به‌روز شده و هزینه‌های نگهداری فوق‌العاده پایین هستند.

  • در حالی که اپلیکیشن‌های بومی مقادیر نسبتاً بالایی را به وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌های میزبان پرداخت می‌کنند، وب اپلیکیشن‌های PWA نیاز به پرداخت چنین مبالغی ندارند.

  • برای توسعه اپلیکیشن‌های بومی معمولاً به توسعه‌دهندگان مسلط به زبان برنامه‌نویسی آن پلتفرم و پرداخت دستمزد‌های بالا نیاز است، اما وب اپلیکیشن‌های پیش‌رونده را می‌توان با تکنیک‌های رایج وب و هزینه‌های پایین توسعه داد.

کلام آخر:

خب دوستان درباره pwa چیست، صحبت کردیم و در ادامه با شرکت‌های بزرگی که از این تکنولوژی پشتیبانی میکردند، آشنا شدیم. درنهایت به ویژگی‌ها و مزایا آن رسیدیم. اما جالب است این نکات هم بدانید که اغلب مرورگرهایی چون: Chrom ،Firefox Safari ،Edge ،Opera و ... این نوع اپلیکیشن‌ها را ساپورت می‌کنند.

همچنین توییتر، Pinterest و اسپاتیفای نمونه‌های قابل‌توجه از اپلیکیشن‌های PWA هستند.

دوستان این را هم باید بدانید که قبل از تبدیل سایت به وب اپلیکیشن معتبر به سه عنصر زیر نیاز است:

  • ارتباط امن (HTTPS): وب اپلیکیشن‌ها تنها روی ارتباط‌های امن کار می‌کنند. این امر علاوه بر ملاحظات امنیتی به خاطر جلب اعتماد کاربران است.

  • سرویس ورکر ( Service worker): قطعه‌ای از اسکریپت که در پس زمینه فعالیت می‌کند. شما میتوانید تقاضاهای شبکه را از نظر PWA وارسی کرده تا انجام کارهای پیچیده‌تر برایتان ساده ‌شود.

  • فایل مانیفست (manifest file): این فایل JSON حاوی اطلاعات نمایش و عملکرد PWA شما است که نام، توضیحات، آیکون‌ها، رنگ‌ها و غیره را در بر می‌گیرد.

خب عزیزان به پایان مطلب امروز رسیدیم. به نظر می‌رسد، اپلیکیشن‌های PWA نقشی مهمی را در آینده ایفا می‌کنند. همان‌طور که پیش‌تر توانسته‌ایم از وب 1.0 به وب 2.0 مهاجرت کنیم، خواهیم توانست که وب‌سایت‌های خود را در قالب اپلیکیشن‌ها توسعه دهیم. اگر شما هم نظر یا تجربه کاری در این خصوص دارید، با ما به اشتراک بگذارید.